2014-10-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inget av dessa argument motsäger att VB gick via Lejonbacksvägen ner till Sävast.
Och inget av era argument säger att VB gick via Lejonbacksvägen ner till Sävast och längre än så kommer inte gissningarna.

Sen hoppade du din vana troget över den kanske viktigaste frågeställningen. Vilken betydelse skulle det haft för målet om VB gick på Lejonbacksvägen, KJ hade ändå suttit tryggt bakom lås och bom
Citera
2014-10-14, 09:40
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Och inget av era argument säger att VB gick via Lejonbacksvägen ner till Sävast och längre än så kommer inte gissningarna.

Sen hoppade du din vana troget över den kanske viktigaste frågeställningen. Vilken betydelse skulle det haft för målet om VB gick på Lejonbacksvägen, KJ hade ändå suttit tryggt bakom lås och bom

Ja, vem vet man kanske hade hittat en BP, fått ett händelseförlopp, stärkt åtalet och fått in KJ på livstid om inte annat?
Citera
2014-10-14, 09:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag behöver inte bevisa något, därför finns det ingen anledning att besvara dina frågor.
Jag ber dig inte bevisa något, jag ställer en fråga. Zemixon hävdade att det finns en lag om att alternativ ska utredas, och får medhåll av advokat Olsson. Har advokat Olsson fel?
Citat:
Jag vet också till skillnad från dig att en hovrättsdom (den du åberopade i ett senare inlägg) har ett visst, mindre prejudikatvärde. Men absolut inte av den dignitet att en enstaka dom på något vis skulle bli gällande rätt. Att det finns en alternativ misstänkt som det går att skapa ett gärningsmannascenario kring utifrån ärendets bevisning som är något mer än teoretiska spekulationer innebär givetvis normalt att gränsen för rimligt tvivel överskrids. Det är ett trivialt konstaterande, men det hindrar inte att man bör uppfostra lille Zemixon lite när han far runt i tråden och vräker ur sig ogrundade påståenden. Särskilt som du inte visar minsta intresse att huta åt honom som du så gärna gör med oss i motståndarlaget om att inte skapa trådsanningar etc etc.
Jag påstår inte att domen är prejudikat, men den är i vissa avseenden lik domen mot KJ, och domarna går att jämföra. OH frikändes, KJ fälldes. Jag har ingen skyldighet att uppfostra Zemixon, men jag har hutat åt hen, precis som jag har hutat åt Lagro, och jag har rapporterat båda två för regelbrott.
Citat:
I så gott som alla rättsfall där gärningsmannen inte erkänt eller brottet är filmat på ett vis som inte lämnar något tvivel om att det verkligen var den dömde som begick det kan teoretiskt vid fällande dom i två instanser den dömde ändå vara skyldig. Betyder det att vi ska sitta och oja oss och frukta justitiemord i vart och vartannat fall? Nej, det tycker ju så klart inte du heller. Betyder det att vi i alla indiciemål och även i övrigt de domar som är lite "på marginalen" ska sitta och tro det? Nej, näppeligen. Det måste finnas något med mer substans som grund för tvivlen kring domen. Inte bara ett resonemang om att det hade funnits utrymme för en friande dom på rimligt tvivel (Det torde det ofta finnas i dessa fall), utan också allvarliga skäl att befara att den dömde verkligen kan vara oskyldig de facto.
Jag ojar mig inte över vartenda rättsfall, men i detta fall finns mycket som talar för att den dömde är oskyldig.
Citat:
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att engagera mig i fall där jag trodde att den tilltalade ändå mest troligt var skyldig om jag såg stora risker för rättssäkerheten att människor skulle dömas i liknande situationer. Det här udda fallet har knappast några såna ingredienser.
Där är vi oense, och diskuterar.
Citat:
Vad finns det då att gå på i detta fall? Jag ser att du återigen har citerat Diesens uppsats. Låt mig påminna om ett stycke i den som handlar om prövning av alternativa hypoteser. Allra viktigast är den tredje punkten:
Den tredje punkten är uppfylld, då det finns fakta bakom förklaringen. Det finns inga fakta bakom förklaringen att talibaner skulle ligga bakom mordet.
Citat:
Alltså: Hela detta stycke är ju jämförbart med en stor fet fäklubba i hövvet på hela "karateteorin". För vad är väl den annat än just spekulationer, hypotetiska bevis och hänvisningar till att "om man hade utrett det där mer så hade man kanske hittat..." Och värst av allt är naturligtvis planteringsteorin som inte har en millimeter bevisning till stöd, utan endast är ett bekvämlighetsantagande. När man inte gillar det faktum att den huvudmisstänkte har mordoffrets blod i sin bagagelucka (som han själv dessutom upplyste utredarna om) så tar man till den enda möjliga bortförklaringen: Nån annan måste ha lagt dit blodet.
Plantering är en rimlig förklaring till blodet. Tyvärr finns det inget fakta bakom den hypotesen, men andra omständigheter gör att hypotesen måste prövas. Notera gärna att det finns inget bevis för att KJ mördade VB, men domstolarna prövar den hypotesen ändå, och kommer fram till att den är sann.
Citat:
Vad du inte tycks förstå eller vilja förstå är att när domstolarna helt korrekt avfärdat allt löst spekulerande och fantiserande om plantering eller mördare som "lånat" Kristoffers bil för att köra lik eller likdelar så finns det inget skäl att börja provgå gångvägar till Sävast och annat.
Tvärtom, HR avfärdar promenaden med att det finns en bättre väg. Varifrån fick HR den uppgiften? Sannolikt från ett påstående från åklagaren, ett påstående som inte har stöd av utredning.
Citat:
Vatchareeya dog av yttre våld från annan person. Uppenbarligen är Kristoffer inblandad i detta eftersom inga säkra observationer eller livstecken från hennes sida finns sedan hon var hos honom och eftersom han har hennes blod i bilen parat med likdoft och dessutom blod från henne på en tejprulle i lägenheten.
Det finns rimliga förklaringar till att ingen har sett VB, och till blodet på tejprullen i badrummet.
Citat:
Det räcker egentligen så för att utesluta idéer om att Vatchareeya under fullständig radiotystnad plötsligt skulle fått för sig att promenera över en halvmil sent på kvällen till en f.d. älskare en lördagskväll.
Helt fel. Unga kvinnor har gjort tokigare saker förr, när hjärtat har pockat på. En dag satt VB helt oväntat i MB:s bil när MB och AN kom. Vad talar emot att VB helt oväntat stod på deras tröskel en dag? Eller var det helt oväntat? Det snabba uppbrottet från restaurangen talar för att MB anade att något var på gång.
Citat:
Sen har man annan utredning också och inget av den visar på något som tyder på att tränaren ändå skulle vara inblandad. Han har t.o.m. ett alibi.
Alibit är inte värt skärmen det är skrivet på, det vet du. Tvärtom, jag vill kalla det antialibi, deras motstridiga berättelser talar för att de inte talar sanning.
Citat:
Han är ingen tänkbar "alternativ GM". Om vi nu inte ska nöja oss vill säga med att låta rena spekulationer och fantasier konstituera en sån.

Jag har inte heller hittat något annat som får mig att känna oro eller obehag i detta fall. Det enda gnaget i magen som finns är undran om någon mer på något vis skulle vara inblandad. Att Kristoffer med den kedja av indicier och egendomliga omständigheter som finns mot honom samt den tekniska bevisningen för griftefridsbrottet skulle kunna vara helt oskyldig till mordet... Nädu, det finns inte på världskartan. Sån otur kan ingen människa ha.
Här talar du för en medhjälpare utan någon fakta som talar för det.
Citat:
Slutligen frågar du om vad jag menar med "undvikande attityd". Jag menar precis det jag säger. Du har hela tiden hållit en väldigt låg profil i allt som rör familjen och deras roll i det hela. Det kan förstås finnas flera orsaker till det. En tänkbar är att du varit/är i kontakt med dem för att försöka hjälpa dem och/eller få information du hoppas ska vara användbar. PM om detta har kommit till mig. Sanningshalten i dem kan jag inte bedöma. Dock vet jag att jag inte är den ende som misstänker att din förment "neutrala" attityd i tråden inte är så neutral som du vill påskina, utan att du tvärtom är mer aktivt involverad i försök att hjälpa den dömde mördaren/dråparen. I så fall seglar du under åtminstone delvis falsk flagg här i tråden. Hur det är med den saken vet bara du själv. Efter händelserna i Marinatråden kan man väl ändå konstatera att det inte framstår som en helt orimlig hypotes.
Du väljer här att tro på hörsägen istället för fakta, och framför detta i dunkla ordalag för att svartmåla mig. Tala ur skägget, karl, så jag kan svara.
Senast redigerad av Quarrel 2014-10-14 kl. 10:20.
Citera
2014-10-14, 09:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Den frågan får du ställa till domstolen, som avfärdar vittnet på Lejonbacksvägen som ett domskäl.
Citera
2014-10-14, 10:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Ja, vem vet man kanske hade hittat en BP, fått ett händelseförlopp, stärkt åtalet och fått in KJ på livstid om inte annat?

Större vikt vid vittnesmålet och utgången kanske hade sett annorlunda ut, det har du rätt i. En del uppgifter talar för att hon gick där, andra talar emot. Faktum är att ingen med säkerhet kan veta. Vad som borde kunna diskuteras förutsättningslöst har utvecklats till en maktkamp i tråden, indelad i två läger.
Citera
2014-10-14, 10:16
Medlem
Citat:
Den frågan får du ställa till domstolen, som avfärdar vittnet på Lejonbacksvägen som ett domskäl.
Det är ändå lite trist att du inte kan någonting om spelet i rättssalen och parternas uppgifter. Du har heller inte förstått att olika bevis eller omständigheter har olika tyngd och betydelse. Du har ett systematiskt metodfel som tyvärr medför att du ständigt hamnar helt fel i tankegångarna.

Hovrätten kommenterar vittnet på Lejonbacksvägen av "hövlighet" eftersom vittnet har nämnts av försvaret och eftersom en iakttagelse av VB skulle strida mot åklagarens hypotes. Vad du missar i sammanhanget är att hovrätten inte lade någon större vikt vid iakttagelsen i sig. En iakttagelse av VB på Lejonbacksvägen motsäger direkt hypotesen om att VB inte skulle ha lämnat KJ:s lägenhet levande men har ingen påverkan på frågan om KJ har mördat henne. Ser du verkligen inte skillnaden? Åklagaren har ingen skyldighet och kan sällan med bevisning måla upp en heltäckande bild av vad som har hänt från punkt A till Ö. Om försvaret hade lyckats att utan något som helst tvivel bevisa att VB hade promenerat på Lejonbacksvägen vid tiden när hon iakttogs av ett vittne så innebär det INTE att KJ skulle ha fått ett monopolkort med "gå inte in i fängelse". Får försöka förklara ytterligare för säkerhets skull. Om vi räknar indicierna så kanske de blir 20 st. Om en försvinner, t.ex. genom en iakttagelse på Lejonbacksvägen, så innebär det inte att de övriga 19 inte räcker, särskilt eftersom de mest graverande omständigheterna kvarstår. Ni kan ju fortsätta att sitta och gissa och spekulera men det hjälper överhuvudtaget inte KJ så länge det inte är "friande" bevis. Det är ju bara att ändra hypotesen

VB gick "bevisligen" på Lejonbacksvägen. KJ och VB grälade. VB gick iväg i hast utan mobiltelefon. KJ körde efter. KJ strypte VB.

Ni har ju inte kommit någon stans med era idiotsäkra iakttagelser av VB

Bevisningen i indiciemål är inte ett torn som rasar om man tar bort en byggkloss. Tror att Mr Fold otaliga gånger, tydligen utan resultat, har försökt att förklara för dig att man inte kan ta ett och ett bevis, hitta på alternativa förklaringar, och sedan avfärda beviset. Du kan självfallet göra så och sitta i tråd efter tråd och ondgöra dig. Domstolarna är bundna av lag och praxis. Doktrinen, t.ex. Diesen, försöker förklara för jurister men även andra hur det fungerar, men då krävs också förmåga att tillgodogöra sig informationen.

Sveriges bästa advokat Olsson vet självfallet detta så han var inte bakbunden av Forsbergs arbete utan av KJ:s gärning. KJ visste också detta och avstod därför från att överklaga hovrättens dom trots att han INTE hade någon som helst att förlora på ett överklagande.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-10-14 kl. 10:18.
Citera
2014-10-14, 10:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är ändå lite trist att du inte kan någonting om spelet i rättssalen och parternas uppgifter. Du har heller inte förstått att olika bevis eller omständigheter har olika tyngd och betydelse. Du har ett systematiskt metodfel som tyvärr medför att du ständigt hamnar helt fel i tankegångarna.

Hovrätten kommenterar vittnet på Lejonbacksvägen av "hövlighet" eftersom vittnet har nämnts av försvaret och eftersom en iakttagelse av VB skulle strida mot åklagarens hypotes. Vad du missar i sammanhanget är att hovrätten inte lade någon större vikt vid iakttagelsen i sig. En iakttagelse av VB på Lejonbacksvägen motsäger direkt hypotesen om att VB inte skulle ha lämnat KJ:s lägenhet levande men har ingen påverkan på frågan om KJ har mördat henne. Ser du verkligen inte skillnaden? Åklagaren har ingen skyldighet och kan sällan med bevisning måla upp en heltäckande bild av vad som har hänt från punkt A till Ö. Om försvaret hade lyckats att utan något som helst tvivel bevisa att VB hade promenerat på Lejonbacksvägen vid tiden när hon iakttogs av ett vittne så innebär det INTE att KJ skulle ha fått ett monopolkort med "gå inte in i fängelse". Får försöka förklara ytterligare för säkerhets skull. Om vi räknar indicierna så kanske de blir 20 st. Om en försvinner, t.ex. genom en iakttagelse på Lejonbacksvägen, så innebär det inte att de övriga 19 inte räcker, särskilt eftersom de mest graverande omständigheterna kvarstår. Ni kan ju fortsätta att sitta och gissa och spekulera men det hjälper överhuvudtaget inte KJ så länge det inte är "friande" bevis. Det är ju bara att ändra hypotesen

VB gick "bevisligen" på Lejonbacksvägen. KJ och VB grälade. VB gick iväg i hast utan mobiltelefon. KJ körde efter. KJ strypte VB.

Ni har ju inte kommit någon stans med era idiotsäkra iakttagelser av VB

Bevisningen i indiciemål är inte ett torn som rasar om man tar bort en byggkloss. Tror att Mr Fold otaliga gånger, tydligen utan resultat, har försökt att förklara för dig att man inte kan ta ett och ett bevis, hitta på alternativa förklaringar, och sedan avfärda beviset. Du kan självfallet göra så och sitta i tråd efter tråd och ondgöra dig. Domstolarna är bundna av lag och praxis. Doktrinen, t.ex. Diesen, försöker förklara för jurister men även andra hur det fungerar, men då krävs också förmåga att tillgodogöra sig informationen.

Sveriges bästa advokat Olsson vet självfallet detta så han var inte bakbunden av Forsbergs arbete utan av KJ:s gärning. KJ visste också detta och avstod därför från att överklaga hovrättens dom trots att han INTE hade någon som helst att förlora på ett överklagande.
HR räknar upp 9 punkter under domskäl, numrerade a)-i). Nu diskuterar vi en av dessa punkter, och den håller inte. Vi har diskuterat övriga punkter också, så jag tänker inte upprepa. Ju fler punkter som kan avfärdas, desto svagare blir domen. Tar man bort tillräckligt många byggklossar från ett torn rasar det.

Att KJ avstod från överklagande kan bero på att det var meningslöst, och att han helt enkelt var psykiskt utmattad av de två rättegångarna han hade bevistat, och inte ansåg sig orka med en till. Det får inte tas som erkännande.
Citera
2014-10-14, 10:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nu sitter vi ju dock på ett diskussionsforum där en del tror lite mer än andra. AN är hörd och har inte varit formellt misstänkt öht så....

Att MB hördes tycker jag är bra, han hade hur som helst en relation med VB.

Har nu lyssnat två gånger på ljudfilen med MB som vittne. Han säger att han gick och lade sig runt 23-tiden på kvällen och han låter sanningsenlig i mina öron. VB´s hot om att berätta för frun sker cirka 4 v innan hon försvinner. Han får frågan ifall hon verkställde hotet och får ett nekande svar. I sammanhanget tas även VB´s meddelande från den 3 maj upp där hon skriver att hans fru ska ha tappat förtroendet för honom. Han låter inte särskilt övertygande då han får frågor om detta.

I övrigt får jag intrycket av feghet och gränslöshet, däremot inte att han ljuger om något väsentligt aktuella kväll.
Citera
2014-10-14, 10:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
HR räknar upp 9 punkter under domskäl, numrerade a)-i). Nu diskuterar vi en av dessa punkter, och den håller inte. Vi har diskuterat övriga punkter också, så jag tänker inte upprepa. Ju fler punkter som kan avfärdas, desto svagare blir domen. Tar man bort tillräckligt många byggklossar från ett torn rasar det.

Att KJ avstod från överklagande kan bero på att det var meningslöst, och att han helt enkelt var psykiskt utmattad av de två rättegångarna han hade bevistat, och inte ansåg sig orka med en till. Det får inte tas som erkännande.

Mycket troligt. Att dra slutsatsen att hans passivitet skulle vara lika med ett erkännande är att gå för långt.
Citera
2014-10-14, 10:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Så du anser också att ett misstänkt beteende talar för oskuld? Vilka av KJ:s misstänkta beteenden talar för oskuld? Eller är det bara KJ:s beteenden som talar för skuld, och andras för oskuld?

Hur tolkar du mitt inlägg? Jag anser inte att ANs skriverier är misstänkt beteende. Hon får veta att bruden som knullar hennes man är försvunnen och skriver att hon inte fäller en tår över det. Hon var upprörd då hon skrev och i det läget var VB så vitt man visste "bara" försvunnen.
Citera
2014-10-14, 10:57
Medlem
Citat:

Nu har jag vid ett flertal tillfällen förklarat att iakttagelsen av en kvinnoperson på Lejonbacksvägen inte är en byggkloss och har hittills inte sett någon argumentering emot.

Självfallet kan ett "icke-överklagande" inte ses som ett erkännande och jag blir inte förvånad över invändningen. KJ har suttit frihetsberövad i nästan elva månader. Han anser sig helt oskyldig och utsatt för ett gigantiskt rättsövergrepp men är så utmattad att han inte "orkar" överklaga, stackarn

KJ hade ingenting att förlora på att överklaga. Han kunde räkna med ett besked från HD inom 2-3 veckor. Han skulle alltså behöva sitta frihetsberövad ytterligare någon vecka efter att ha suttit i nästan ett helt år. Du har dessutom fullständigt fel när du tror att han inte ansåg sig orka med en rättegång. HD skulle ha två alternativ, inte meddela PT, vilket är det troliga. Om HD mot all förmodan skulle ha meddelat prövningstillstånd så hade det varit en klar indikation på att domen skulle komma att rivas upp till KJ:s fördel. Tror du han inte hade orkat med en rättegång som troligen hade friat honom
Citera
2014-10-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mycket troligt. Att dra slutsatsen att hans passivitet skulle vara lika med ett erkännande är att gå för långt.

Helt riktigt!

Hur mår KJ? Hade varit intressant att få ett uttalande från KJ.
Är han helt oskyldig är han ett brottsoffer som förtjänar skadestånd.

Indicierna mot AN och MB är fler och starkare än de mot KJ!

Kommer sanningen någonsin uppdagas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in