2014-10-11, 15:51
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sen hur stor relevansen är kan man diskutera.

Man kan inte avgöra framtiden genom att kolla på det förflutna även om vi människor spenderar väldigt mycket tid med att försöka göra just det.

Det är ju trotts allt det bästa verktyget vi har och sen kan man vända på steken och säga att bara för att du inte upplevt något så betyder inte det att det inte kan hända.

Jag tycker att det är relevant för beroende på vad man kommer fram till så kanske det kommer att styra mina framtida handlingar. Tycker jag att man ska ta ut 100% för att gardera sig mot börskrascher, bostadsbubblor och krig? nej, givetvis inte men kanske bör man sätta undan 5-20% av sitt värde som försäkring mot olika scenarion.

Precis som husförsäkring, bilförsäkring och personförsäkring eller tycker du att jag har fel? Att minska risken att råka illa ut behöver heller inte vara synonymt med att avstå från framtida vinster då bara genom att aktier eller fonder på andra marknader än den svenska T. ex. är en försäkring mot en nationell kollaps.

Vad som dessutom gör hela diskussionen mer intressant är att TS la in 500k i ett bräde och resultatet av detta gör att minskningen av värdet blir väldigt kännbart, hade han däremot gått + så hade hela hans kapital ökat i värde vilket hade varit väldigt positivt. Om han kommer att behöva frigöra kapital i framtiden så kan han tvingas göra det vid sämsta tänkbara tillfälle, hade han istället haft pengarna utsprida så får han fler valmöjligheter och kanske slipper sälja aktier som förlorat 30% av sitt värde under kort tid.

Vad jag försöker säga är att var och en får avgöra om de vill ha alla ägg i en korg eller inte och att uttrycket att börsen ALLTID går upp sikt är korkat och fel.
Senast redigerad av hashish-boy 2014-10-11 kl. 15:57.
Citera
2014-10-11, 15:55
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Det här systemet är inte hållbart i alla fall, dvs Bretton Woods system

Varje 30-40 år kommer ett nytt monetärt system in, vi är på slutet av denna.
140 Years Of Monetary History In 10 Minutes Kolla klippet på Nixon hur han ljuger med sitt kroppsspråk (sveper handen under näsan) när han introducerar systemet.

Fast kanske bör man ta Mike Maloney med en nypa salt då han lever på att sälja investeringsmynt i silver även om hans fakta givetvis är relevant.
Senast redigerad av hashish-boy 2014-10-11 kl. 16:01.
Citera
2014-10-11, 15:56
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
vad tror ni..? känns som att det börjar falla nu?
Citera
2014-10-11, 16:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det är ju trotts allt det bästa verktyget vi har och sen kan man vända på steken och säga att bara för att du inte upplevt något så betyder inte det att det inte kan hända.

Jag tycker att det är relevant för beroende på vad man kommer fram till så kanske det kommer att styra mina framtida handlingar. Tycker jag att man ska ta ut 100% för att gardera sig mot börskrascher, bostadsbubblor och krig? nej, givetvis inte men kanske bör man sätta undan 5-20% av sitt värde som försäkring mot olika scenarion.

Precis som husförsäkring, bilförsäkring och personförsäkring eller tycker du att jag har fel? Att minska risken att råka illa ut behöver heller inte vara synonymt med att avstå från framtida vinster då bara genom att aktier eller fonder på andra marknader än den svenska T. ex. är en försäkring mot en nationell kollaps.

Vad som dessutom gör hela diskussionen mer intressant är att TS la in 500k i ett bräde och resultatet av detta gör att minskningen av värdet blir väldigt kännbart, hade han däremot gått + så hade hela hans kapital ökat i värde vilket hade varit väldigt positivt. Om han kommer att behöva frigöra kapital i framtiden så kan han tvingas göra det vid sämsta tänkbara tillfälle, hade han istället haft pengarna utsprida så får han fler valmöjligheter och kanske slipper sälja aktier som förlorat 30% av sitt värde under kort tid.

Vad jag försöker säga är att var och en får avgöra om de vill ha alla ägg i en korg eller inte och att uttrycket att börsen ALLTID går upp sikt är korkat och fel.

Syftade mer på ditt svar till personen som pratade om hur det sett ut i japan sen 80-talet.

Vad nu det har med försäkringar att göra.

Visst kan man utläsa vissa mönstren och försöka göra en bedömning, precis som metrologer. Men precis som för metrologer kan det regna när man tror på sol. Historien och dess mönstren säger inte framtiden. Vi kollar på vad som hänt för att försöka säga vad som ska hända.

Men det som kommer hända är något nytt och kan inte sägas av historien.

Nu kanske det var lite fel att citera just dig när jag skrev allt det här.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-11 kl. 16:17.
Citera
2014-10-11, 16:22
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Hade du förstått det hade du även kunnat bryta ned det i dess beståndsdelar och det räcker inte att du upprepar något du läst i en bok.

Så du vill att jag ska bryta ned människans psykologi och prata om alla beståndsdelar i en mening. Vad är meningen med livet?

Ju mer du bryter ned allt desto svårare är det att hålla det flytande. Du gör saken bara svårare för dig själv därmed finns det ingen mening att göra det, du kommer inte förstå det bättre istället kommer du fastna i detaljer och missa den stora bilden som du borde fokusera på (helheten).

Jag har inte läst en bok, jag har samlat information och kommit fram till det jag vet, andra där ute konfirmerar mest det jag kommit fram till själv eller redan vet.

Kort och gott, folks drivs av känslor som rädsla och girighet när de handlar på marknaden

Här är en lista på mänskliga känslor

Om du vill veta hur jag analyserar någonting får du ta fram ett exempel de lättare om du ställer en specifik fråga om någonting än att be mig "bryta ned" i ord och meningar varför människan har känslor och agerar på ett visst sätt på börsen när något händer. Vad är det du undrar över?
Senast redigerad av Key. 2014-10-11 kl. 16:28.
Citera
2014-10-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.

Jag har inte läst en bok, jag har samlat information och kommit fram till det jag vet, andra där ute konfirmerar mest det jag kommit fram till själv eller redan vet.

Kort och gott, folks drivs av känslor som rädsla och girighet när de handlar på marknaden

Wow så djupsinnigt.

Vad trodde du innan, att folk var som programmerade robotar utan känslor?
Citera
2014-10-11, 18:03
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sålde faktiskt av 33% vid toppen av osäkerhet samt köpte bara ränta med månadssparandet därefter. Känns okej nu men kunde likaväl varit så att jag gått miste.

Varför skulle man sälja resten vid botten och vänta på att kurserna kommit upp igen innan man köper?

Är inte det bästa att bara fortsätta köpa?

Isåfall i omgångar ifall den skulle fortsätta ner?

Beror ju på vad man har för strategi. De så kallade "proffsen" blankar ju aktierna (= säljer aktier de inte äger) så länge dagstrenden är negativ. Den trenden påbörjades cirka 4 oktober. Dvs tjäna pengar på nedgången.
Citera
2014-10-11, 18:35
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Wow så djupsinnigt.

Vad trodde du innan, att folk var som programmerade robotar utan känslor?

Ok så du försöker vara rolig. Först frågar du om jag kan svara på frågan och insisterar på ett svar när jag säger att det är för uppenbart att svara på sedan förlöjligar du svaret som från början var uppenbart.

Bra där, det finns faktiskt robotar som handlar wink

Och dessa robotar är programmerade för att gå emot massan.

Om jag var lika snabb som en robot och hade en bank bakom mig så skulle jag också kunna leka med orderdjupet och driva upp eller ned en kurs.

Det finns en riktigt grym trader som använder sig förmodligen av tape reading för att identifiera bra handel positioner, som t ex identifiering av robotar som handlar.
Citera
2014-10-11, 18:38
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Fast kanske bör man ta Mike Maloney med en nypa salt då han lever på att sälja investeringsmynt i silver även om hans fakta givetvis är relevant.

Ja men visst, nypa salt.

Samtidigt så stämmer det verkligen.

Kolla bara på silverpriset i denna analys (biased dock) han säljer också silver men det är en väldigt vettig analys om korrelationen mellan silver och börsen.
Senast redigerad av Key. 2014-10-11 kl. 19:01.
Citera
2014-10-11, 18:52
Medlem
StenSaxPauses avatar
Har vi ett nytt rekord i flashbackiansk kukmätning i denna tråd tro?

Börsen går för övrigt både upp och ner. Nu som alltid annars.
Citera
2014-10-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Har vi ett nytt rekord i flashbackiansk kukmätning i denna tråd tro?

Börsen går för övrigt både upp och ner. Nu som alltid annars.

Okej.
Det här var alltså dina 2 ören i debatten om vad som händer på börsen? Att "börsen går upp och ned"?
Skarp analys.
Låt mig gissa. Du äger inga aktier, inga räntepapper, inga fonder, och du är fullständigt ointresserad av det.
Senast redigerad av M.J.A 2014-10-11 kl. 19:16.
Citera
2014-10-11, 19:14
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
kan det vara så illa att det kan vara en ny finanskris vi är påväg att hamna i? enligt vissa verkar det ju vara det!

jag är ny på börsen sen några veckor, är det normalt med såna här stora tillbakagångar? händer det ofta att börsen ligger på minus så här långt in på året?

bör jag vara orolig över mina aktier och fonder ?
Åsikterna går i sär.

Men tittar man på 3 år eller längre ser man att det ännu inte hänt något exceptionellt.

Sedan är det ju alltid en fråga om hur mycket pengar du stoppat in, och i vad, och vad du har för tidshorisont och så vidare.

Personligen sitter jag still i båten just nu. Jag kommer inte behöva pengar det närmsta halvåret, och merparten av mina tillgångar ligger i ränte- och obligationsfonder som inte har rört sig nämnvärt nedåt.

Jag ligger minus på aktiefonderna, och de kan givetvis dyka mer. Men jag tror det ger sig på lite längre sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in