Citat:
Ursprungligen postat av
njaexs
Kapital är väl den enda substans som finns på börsen tänker jag.
Du har helt rätt, pengar i sig är ingenting så länge det inte finns folk som tror på det. Vilket gäller systemet i helhet och inte är något ämne specifikt för börsen.
Nej, börsen kraschar inte. Tar du upp OMXS30 över 15 år ser det ut som vi står hur högt som helst, dock har förhållandet mellan olika saker förändrats och samma villkor nu gäller inte som vid kraschen 2000. Nu har vi extremt låga räntor, även inflationen har gjort sitt vilket innebär att börsen inte alls är lika högt värderad som den var för 12 år sedan. Många verkar tro just detta, att man enbart kan stirra på OMXS30 och säga "Ojj!! nu är vi lika högt som förra krasschen, överväärdeeering!!".
Tro på vad du vill, vill du inte tro på pengar behöver du inte. Vill du inte tro på en fortsatt uppgång behöver du inte, ser du absolut ingen anledning till varför vi skulle stiga framöver så investera inte. Jag har dock en annan uppfattning.
Tycker du har en poäng i det du säger.. men å andra sidan, tror jag inte att gemene man tar hänsyn till inflation när räntan går upp igen. Vad gemene man tycker är enligt mig det viktigaste, inte vad ett gäng experter förutspår. Den stora majoriteten avgör vart börsen tar vägen, jag tror på en fortsatt uppgång tills dess att räntan börjar röra sig åt fel håll igen och oljan stiger, då rasar vi