Citat:
Ursprungligen postat av
Bbobi
Sen hur stor relevansen är kan man diskutera.
Man kan inte avgöra framtiden genom att kolla på det förflutna även om vi människor spenderar väldigt mycket tid med att försöka göra just det.
Det är ju trotts allt det bästa verktyget vi har och sen kan man vända på steken och säga att bara för att du inte upplevt något så betyder inte det att det inte kan hända.
Jag tycker att det är relevant för beroende på vad man kommer fram till så kanske det kommer att styra mina framtida handlingar. Tycker jag att man ska ta ut 100% för att gardera sig mot börskrascher, bostadsbubblor och krig? nej, givetvis inte men kanske bör man sätta undan 5-20% av sitt värde som försäkring mot olika scenarion.
Precis som husförsäkring, bilförsäkring och personförsäkring eller tycker du att jag har fel? Att minska risken att råka illa ut behöver heller inte vara synonymt med att avstå från framtida vinster då bara genom att aktier eller fonder på andra marknader än den svenska T. ex. är en försäkring mot en nationell kollaps.
Vad som dessutom gör hela diskussionen mer intressant är att TS la in 500k i ett bräde och resultatet av detta gör att minskningen av värdet blir väldigt kännbart, hade han däremot gått + så hade hela hans kapital ökat i värde vilket hade varit väldigt positivt. Om han kommer att behöva frigöra kapital i framtiden så kan han tvingas göra det vid sämsta tänkbara tillfälle, hade han istället haft pengarna utsprida så får han fler valmöjligheter och kanske slipper sälja aktier som förlorat 30% av sitt värde under kort tid.
Vad jag försöker säga är att var och en får avgöra om de vill ha alla ägg i en korg eller inte och att uttrycket att börsen ALLTID går upp sikt är korkat och fel.