2014-10-11, 19:24
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Ja men visst, nypa salt.

Samtidigt så stämmer det verkligen.

Kolla bara på silverpriset i denna analys (biased dock) han säljer också silver men det är en väldigt vettig analys om korrelationen mellan silver och börsen.

Just nu har jag svårt att tro att silver är dåligt köp men jag skulle inte basera mina köp på videor från varken Mike Maloney eller från kanalen Truth never told och en av sidorna han har med i videon är http://www.silverdoctors.com/ som knappast kan ses som neutral...

Köp två monsterboxar med Maple leaf nu och låt bli att titta på videor och artiklar skrivna av personer som tjänar på att du köper deras silver.

Jag vill klargöra att silver känns som ett bra köp runt 4kr/grammet det är bara alla som hypar silvret jag ogillar.
Citera
2014-10-11, 19:31
Medlem
caecos avatar
Ligger väl en del back som alla andra, ingen stress för mig är säker på att det går upp igen. Men säg att man har en del på ett sparkonto att investera, rätt läge eller kommer det falla mer?
Senast redigerad av caeco 2014-10-11 kl. 19:36.
Citera
2014-10-11, 19:38
Medlem
senapslamms avatar
Var och en får själv bedöma. MEN vill påpeka att vi för första gången ,sedan hösten 2012 ,har följande scenario:

negativ månadstrend
negativ veckotrend
Citera
2014-10-11, 19:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Ligger väl en del back som alla andra, ingen stress för mig är säker på att det går upp igen. Men säg att man har en del på ett sparkonto att investera, rätt läge eller kommer det falla mer?

Man kan ju köpa i omgångar.

Faller det mer så har du mer att köpa för.

Går det upp igen har du iaf fått något.

Lite så tänker jag. Rätt eller fel, säg det.
Citera
2014-10-11, 19:59
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Åsikterna går i sär.

Men tittar man på 3 år eller längre ser man att det ännu inte hänt något exceptionellt.

Sedan är det ju alltid en fråga om hur mycket pengar du stoppat in, och i vad, och vad du har för tidshorisont och så vidare.

Personligen sitter jag still i båten just nu. Jag kommer inte behöva pengar det närmsta halvåret, och merparten av mina tillgångar ligger i ränte- och obligationsfonder som inte har rört sig nämnvärt nedåt.

Jag ligger minus på aktiefonderna, och de kan givetvis dyka mer. Men jag tror det ger sig på lite längre sikt.
nu vet jag inte hur kunnig du är osv men jag hör med dig ändå. jag har aktier i H&M, ICA och Ericsson samt lite aktiefonder. jag har inte tänkt att röra dessa de närmsta åren. då bör jag bara sitta lugnt eller? kanske köpa mer i det jag redan har?
Citera
2014-10-11, 20:36
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Okej.
Det här var alltså dina 2 ören i debatten om vad som händer på börsen? Att "börsen går upp och ned"?
Skarp analys.
Låt mig gissa. Du äger inga aktier, inga räntepapper, inga fonder, och du är fullständigt ointresserad av det.

Hej jättekuken.

Jag sålde faktiskt av alla mina innehav inför valet och placerade om i räntefonder. Rätt nöjd med det nu, även om jag tror att den nuvarande nedgången har med mer än valet att göra. Det var dock väntat att valutgången skulle skapa en orolig situation med viss nedgång också.Köper väl in mig sen igen när jag tror att det är läge. Hade dock inte fått panik än om jag inte sålt av heller.
Citera
2014-10-11, 20:51
Medlem
Vanilla-Ices avatar
En av orsakerna till att folk (permanent) förlorar pengar i marknaden är för att de får panik när börsen går ned lite (eller mycket för den delen). När börsen gått ned så säljer dom och när den gått upp igen så köper dom.
Senast redigerad av Vanilla-Ice 2014-10-11 kl. 20:56.
Citera
2014-10-11, 21:10
Avslutad
Va, har börsen gått ner, kan den verkligen bara göra det helt utan vidare? Det verkar ju inte seriöst för då kan man ju förlora pengar.
Citera
2014-10-11, 21:49
Medlem
TheBunks avatar
Har väntat på denna nedgång sen i våras. Knappt haft några aktieinnehav förutom några swingtrades. Har dock legat i bearcertifikat i perioder som kostat en del, nu har jag dock tjänat igen det med råge.

Min gissning är att vi dippar igen på måndag men att en rekyl upp kommer under veckan. Men tror att vi ska mer ner framöver. Huruvida folk med aktier/fonder som dippat ska sälja nu eller inte vågar jag inte sia om. Skulle gissa att en bra approach är att ligga kvar och stegvis köpa mer i dippen, om man har den möjligheten.

Vad jag vet är iaf att för den som inte gillar att spekulera i kort horisont är det bra att leta kvalitetsbolag som dippar med indexen och sen köpa så nära botten som möjligt (lättare sagt än gjort). Att tex köpa Volvo mellan 60-75 kan aldrig va en dålig idé om man tänker ligga i aktien ett tag.
Citera
2014-10-11, 21:59
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
nu vet jag inte hur kunnig du är osv men jag hör med dig ändå. jag har aktier i H&M, ICA och Ericsson samt lite aktiefonder. jag har inte tänkt att röra dessa de närmsta åren. då bör jag bara sitta lugnt eller? kanske köpa mer i det jag redan har?
Jag är inte speciellt kunnig på aktier. Som sagt, jag har huvudklumpen i ränte/obligationsfonder, så jag kan inte ge några konkreta råd.
Citera
2014-10-12, 00:02
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Har väntat på denna nedgång sen i våras. Knappt haft några aktieinnehav förutom några swingtrades. Har dock legat i bearcertifikat i perioder som kostat en del, nu har jag dock tjänat igen det med råge.

Min gissning är att vi dippar igen på måndag men att en rekyl upp kommer under veckan. Men tror att vi ska mer ner framöver. Huruvida folk med aktier/fonder som dippat ska sälja nu eller inte vågar jag inte sia om. Skulle gissa att en bra approach är att ligga kvar och stegvis köpa mer i dippen, om man har den möjligheten.

Vad jag vet är iaf att för den som inte gillar att spekulera i kort horisont är det bra att leta kvalitetsbolag som dippar med indexen och sen köpa så nära botten som möjligt (lättare sagt än gjort). Att tex köpa Volvo mellan 60-75 kan aldrig va en dålig idé om man tänker ligga i aktien ett tag.

Några andra tips än volvo aktier som är smart att köpa i?
Citera
2014-10-12, 09:44
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissve
Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

Vad är det som ligger bakom detta?

Här är ett intressant klipp med Marc Faber angående den nuvarande nergången.

http://www.bloomberg.com/video/marc-faber-on-global-stocks-economy-gold-prices-Ss46S88mQmurJJzzCmRwlQ.html

Han tror att nergången är ett resultat av att marknaden erkänner att den globala tillväxten bromsar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in