Citat:
Ursprungligen postat av
Chris1991
Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du säger att du har ägt mig, men du har inte bevisat motsatsen. Hur går det till när ni kurder debatterar egentligen? Är det den som skriker högst som vinner debatten? Du har inte bevisat att jag har fel så varför ljuger du?
Jag håller fast vid att YPG är urusla krigare, jag har ingen grund för mitt påstående och om du ska äga mig vill det till att du bevisar motsatsen. För det är ju faktist så en debatt fungerar.
Amatör.
Låt oss se hur du tycker denna kurd debatterar. Du får mer än gärna påstå att YPG är urusla krigare, för min del är det inget problem. Det jag undrar är om du tar hänsyn till YPG:s omständigheter.
När det kommer till militärutrustning och YPG förmodligen sämst beväpnade. SAA har bättre chanser än dem på den fronten, likväl IS och Hizbollah. Om man vill inkludera Peshmerge samt Iraks armé har YPG det fortfarande sämst.
Gällande erfarenhet som para-/militär är YPG fortfarande längst ned på listan. Givetvis har IS gott om pojkspolingar som har noll erfarenhet, men de genomgår träning (förmodligen bra sådan) och är tungt beväpnade i jämförelse med YPG.
Geografiskt har YPG minst chans då de kontrollerar tre kantoner utan direkt förbindelse emellan dem, alltså utgör de lätta byten. De har även blivit isolerade av kringliggande områden, och embargo från Turkiet har införts mot PYD-kontrollerade områden.
YPG har dock vunnit strider (exempelvis striden om Serekaniye), och de har nu hållit emot en IS-belägring i en månad med jihadister attackerandes från nästan alla håll. Givetvis har de förlorat byar, men det som verkligen räknas är staden, Kobanê.