2014-10-11, 19:01
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
YPG är nutidens 300.

Vilken planet är du ifrån? 200 byar på 3 veckor, en tredjedel av Kobane på några dagar om inte halva redan.

Men facit i hand är YPG han puckelryggen i filmen 300.
Citera
2014-10-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyw
Habibi, kan du inte politik?
Varför bad Joe Biden (som alla vet har rätt) om ursäkt? Jag ger dig två alternativ.

1) Biden insåg att han hade fel, varefter han bad om ursäkt på grund av sin felaktiga anklagelse.
Eller
2) Erdogan blev arg, krävde en ursäkt. På grund av den position Turkiet har som regional stormakt i området, och som allierad till USA, kände Biden att han satte mycket på spel genom att riskera att relationen mellan USA och Turkiet skulle gå förlorad, på grund av en anklagelse alla redan vet är sanning. Dessutom är Turkiet en av få vägar in i det muslimska mellanöstern om man förbiser Saudi Arabien, alltså är Turkiet en aktör USA inte vill förlora. Turkiet och USA är dessutom stora handelspartners när det kommer till militärutrustning, och förmodligen fler områden än militär.

Kort sammanfattat, Besiktas, handlar detta om geo-/politik, och inte om huruvida påståendet är sant eller ej. Turkar får blunda hur mycket de än vill, kom bara ihåg att ögonen måste öppnas någon gång.

Är biden så pass dum så att han inte visste att Turkiet skulle reagera? Det tror jag knappast, han ville sätta en boll i rullning och han lyckades delvis om man ser på din reaktion. Ett billigt trick att provocera fram en aktion från Turkiet för att motbevisa. Men det fungerade inte. Ingen har fortfarande kommit med bevis som visar att Turkiet stödjer IS.
Citera
2014-10-11, 19:08
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Fast du påstår ju att jag har fel, vad är det du inte fattar?
Det finns två saker som vi diskuterat och du har haft alla möjligheter i världen att säga det du vill under den tiden, men du gjorde inte det och nu efteråt så kommer du och är en dålig förlorare.

Ett du jämförde veitnam med kobane. Jag la fram mina argument att det var olämpligt att jämföra de olika krigen. Du höll käft.

Två du säger att YPG förlorar i Kobane för att de är usla och oseriösa soldater. Jag la fram att man inte kunde slå fast det bara utifrån att de förlorar. Sedan så visade det sig även att du inte ens har grund för det som du själv tror på! Därefter höll du käft istället för att backa upp din påståenden.

Nu kommer du och säger att jag måste beivs något som jag aldrig i desssa diskussioner har påstått.

Det roliga är att du nu skriver att du står fast vid dina påsåtenden som du själv inte ens vet ifall de är sanna. Fattar du inte att detta är komedi?

Jag har sagt till dig vid flera tillfällen nu. Håll käft! Jag orkar inte med dig! Du vägrar att vara medgörlig så jag är tvungen till att vidta åtgärder för slippa se dig nästa gång jag går in här. Jag hoppas du har förståelse och inte tar illa upp.
Citera
2014-10-11, 19:11
Medlem
Vad skulle Turkiet tjäna resp. Förlora på att hjälpa Ayn el arab eller åtminstonde öppna gränsen?
Citera
2014-10-11, 19:13
Medlem
tigersaid86s avatar
65 åring:

I am originally from Aleppo but I had to leave when ISIL arrived. It was horrible. We saw horrible things. ISIL is so brutal, even Satan himself would cower. They kill people in their homes. In some places, we saw blood streaming from homes. The red blood of humans, our brothers, innocent people.

It's then that I decided to join the YPG, to help fight against ISIL in any way that I could. I want to rid the world of this evil.

In Kobane, they've killed many women fighters too. They are barbarians. They don't care if it's a woman or a man. They are not Muslims. This is not how Muslims behave. I am Muslim. I could not even imagine committing such barbarous acts.

I left Kobane before things got even worse. My relatives chose to stay but they are in trouble now. They don't want to come to Turkey. We don't hear good things about our people in Turkey, you know. But I was willing to risk that, so I came here. I sent my family to Turkey a few days before, so now I am on my way to join them.

Läs vad gubben säger till och med:

They don't want to come to Turkey. We don't hear good things about our people in Turkey, you know. But I was willing to risk that,

http://m.aljazeera.com/story/201410910315549674
Citera
2014-10-11, 19:14
Medlem
Citat:
Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du säger att du har ägt mig, men du har inte bevisat motsatsen. Hur går det till när ni kurder debatterar egentligen? Är det den som skriker högst som vinner debatten? Du har inte bevisat att jag har fel så varför ljuger du?

Jag håller fast vid att YPG är urusla krigare, jag har ingen grund för mitt påstående och om du ska äga mig vill det till att du bevisar motsatsen. För det är ju faktist så en debatt fungerar.

Amatör.

Låt oss se hur du tycker denna kurd debatterar. Du får mer än gärna påstå att YPG är urusla krigare, för min del är det inget problem. Det jag undrar är om du tar hänsyn till YPG:s omständigheter.

När det kommer till militärutrustning och YPG förmodligen sämst beväpnade. SAA har bättre chanser än dem på den fronten, likväl IS och Hizbollah. Om man vill inkludera Peshmerge samt Iraks armé har YPG det fortfarande sämst.

Gällande erfarenhet som para-/militär är YPG fortfarande längst ned på listan. Givetvis har IS gott om pojkspolingar som har noll erfarenhet, men de genomgår träning (förmodligen bra sådan) och är tungt beväpnade i jämförelse med YPG.

Geografiskt har YPG minst chans då de kontrollerar tre kantoner utan direkt förbindelse emellan dem, alltså utgör de lätta byten. De har även blivit isolerade av kringliggande områden, och embargo från Turkiet har införts mot PYD-kontrollerade områden.

YPG har dock vunnit strider (exempelvis striden om Serekaniye), och de har nu hållit emot en IS-belägring i en månad med jihadister attackerandes från nästan alla håll. Givetvis har de förlorat byar, men det som verkligen räknas är staden, Kobanê.
Citera
2014-10-11, 19:15
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Vilken planet är du ifrån? 200 byar på 3 veckor, en tredjedel av Kobane på några dagar om inte halva redan.

Men facit i hand är YPG han puckelryggen i filmen 300.

Turkiet tog rollen som puckelryggen.
Förråde allt och alla och hjälpte terroristerna IS.
Citera
2014-10-11, 19:21
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det finns två saker som vi diskuterat och du har haft alla möjligheter i världen att säga det du vill under den tiden, men du gjorde inte det och nu efteråt så kommer du och är en dålig förlorare.

Ett du jämförde veitnam med kobane. Jag la fram mina argument att det var olämpligt att jämföra de olika krigen. Du höll käft.

Två du säger att YPG förlorar i Kobane för att de är usla och oseriösa soldater. Jag la fram att man inte kunde slå fast det bara utifrån att de förlorar. Sedan så visade det sig även att du inte ens har grund för det som du själv tror på! Därefter höll du käft istället för att backa upp din påståenden.

Nu kommer du och säger att jag måste beivs något som jag aldrig i desssa diskussioner har påstått.

Det roliga är att du nu skriver att du står fast vid dina påsåtenden som du själv inte ens vet ifall de är sanna. Fattar du inte att detta är komedi?

Jag har sagt till dig vid flera tillfällen nu. Håll käft! Jag orkar inte med dig! Du vägrar att vara medgörlig så jag är tvungen till att vidta åtgärder för slippa se dig nästa gång jag går in här. Jag hoppas du har förståelse och inte tar illa upp.

1. Jämförelsen med Vietnam, var endast baserat på att det finns konflikter där parten som har sämre vapen vinner kriget. Det har ju varit ett sånt fruktansvärt gnäll över hur dåligt beväpnade YPG är.

2. Ja de förlorar för att de är en oseriös aktör som har gått runt och spänt sig i kriget Syrien, och när den första stora utmaningen kommer så lägger de sig på rygg och skriker efter omvärldens hjälp. Ser du detta som en seriös aktör? Det är utifrån den punkten jag baserar mitt påstående om att YPG är en oseriös aktör som inte kan kriga.

Man behöver liksom inte belägg för att förstå hur kassa YPG är, jag ser ju vad som händer just nu i Kobane. Det är ju därifrån jag drar min slutsats.
Om du tycker jag har fel så är du välkommen att motbevisa mig.

Hur kan jag vara medgörlig när jag inte får se källor och konkret fakta ifrån din del?
Citera
2014-10-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Vad skulle Turkiet tjäna resp. Förlora på att hjälpa Ayn el arab eller åtminstonde öppna gränsen?
Enkelt! Genom att öppna gränsen så skickas förstärkningar till Kobane. Detta kommer att vissa för hela världen att Turkiet inte stöder daesh samtidigt som oroligheterna i Turkiet minskar. Men som det ser ut nu så struntar Turkiet i oroligheterna i landet, man t o m förstärkte gränsövervakningen i samband med att oroligheterna i landet ökade.

Om Kobane faller så ska det vara intressant att se vad Turkiet har i kikaren.
Citera
2014-10-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Enkelt! Genom att öppna gränsen så skickas förstärkningar till Kobane. Detta kommer att vissa för hela världen att Turkiet inte stöder daesh samtidigt som oroligheterna i Turkiet minskar. Men som det ser ut nu så struntar Turkiet i oroligheterna i landet, man t o m förstärkte gränsövervakningen i samband med att oroligheterna i landet ökade.

Om Kobane faller så ska det vara intressant att se vad Turkiet har i kikaren.

Vad tror du IS reaktion hade
Varit mot Turkiet isåfall? Kan man garantera att de vapen som kommer via Turkiet inte kommer användas EMOT Turkiet?

Edit: vad får dig att tro att Turkiet har behov av att bevisa att man inte stödjer IS? Är det någon som kommit med
Något underlag som visar att Turkiet stödjer IS?
Senast redigerad av BjK 2014-10-11 kl. 19:28.
Citera
2014-10-11, 19:28
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyw
Låt oss se hur du tycker denna kurd debatterar. Du får mer än gärna påstå att YPG är urusla krigare, för min del är det inget problem. Det jag undrar är om du tar hänsyn till YPG:s omständigheter.

När det kommer till militärutrustning och YPG förmodligen sämst beväpnade. SAA har bättre chanser än dem på den fronten, likväl IS och Hizbollah. Om man vill inkludera Peshmerge samt Iraks armé har YPG det fortfarande sämst.

Gällande erfarenhet som para-/militär är YPG fortfarande längst ned på listan. Givetvis har IS gott om pojkspolingar som har noll erfarenhet, men de genomgår träning (förmodligen bra sådan) och är tungt beväpnade i jämförelse med YPG.

Geografiskt har YPG minst chans då de kontrollerar tre kantoner utan direkt förbindelse emellan dem, alltså utgör de lätta byten. De har även blivit isolerade av kringliggande områden, och embargo från Turkiet har införts mot PYD-kontrollerade områden.

YPG har dock vunnit strider (exempelvis striden om Serekaniye), och de har nu hållit emot en IS-belägring i en månad med jihadister attackerandes från nästan alla håll. Givetvis har de förlorat byar, men det som verkligen räknas är staden, Kobanê.

Absolut har YPG de sämsta förutsättningarna. Jag har aldrig förnekat det. Det är ju liksom det jag menar med oseriös aktör. De har det så dåligt ställt att man inte kan räkna med de på samma sätt.
Citera
2014-10-11, 19:28
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Dessa möter en grupp som varit totlat isolerade i och med att de angränsar till Turkiet och IS. De har stått emot IS under lång tid och klarat av fler offensiver. Men denna klaradde de inte av och skillnaden mellan denna och dem andra är just det matriella och den stora ansamlingen av soldater. Sedan så kan IS fylla i med förstärkningar, YPG har inte den möjligheten. Man kan inte precis påstå att YPG skulle vara dåliga med facit i hand.

De har haft 3 år på sig att förbereda sig, medan varje grupp i området har kunnat skaffa sig vapen utan problem så har de hära bara suttit där väntat på vad? Låter som dåliga bortförklaringar för deras inkompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in