2014-10-09, 23:31
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vi kommer aldrig få den typen av tränare då deras lönekrav är alldeles för höga. Av någon anledning kunde Irlands fotbollsförbund betala 12-15 miljoner kr för Trappatoni, men Sverige kan på sin höjd betala en mille.
Nej, jag vet. Det är delvis därför vi inte kommer nå någonstans heller.
Vi har full möjlighet att kunna anlita en sådan förbundskapten, om dem bara vill.
Men dem anser att det är för mycket pengar osv och därför kommer vi få ha samma spann av
tränare i all evighet, som har meriter inom Nordens gränser ungefär.
Citera
2014-10-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northerner
Vi har full möjlighet att kunna anlita en sådan förbundskapten, om dem bara vill.
Men dem anser att det är för mycket pengar osv och därför kommer vi få ha samma spann av
Får vi bara in en förbundskapten som åtminstone kan fotboll så kan vi nog nå mästerskap igen iaf, men Hamren är ju så inkompetent så att min döda farmor hade gjort det bättre. Det enda positiva är att vi mött dom bästa lagen i gruppen och inte förlorat men Ryssland borta blir tufft. Vi får hoppas som bäst på att missa EM och sedan strunta i om förbundet har råd att kicka Hamren eller inte. Han måste bort.
Citera
2014-10-09, 23:42
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

En annan åsikt man lätt kan få skit för är kritik mot Martin Olsson. Det finns en överskattad tro på att ytterbackarna måste vara frejdiga och kvicka. Tyvärr ställs inte samma krav på passningsspel och inläggsfot. Det är liksom mycket löpande på MO, men så värt mycket ger det inte. Nu vet jag inte om Wendt är bättre, men vissa bör tona ner hyllningarna till vår Championship-spelare.

Håller helt med gällande innermittfältet, och Mange Eriksson. Gillar också honom. Precis den spelartyp jag lockas av.

Vad anbelangar Martin Olsson så har jag länge gillat honom men tycker att han de senaste två-tre landskamperna har uppvisat ett anmärkningsvärt dåligt positionsspel och låg kvalité i sina aktioner. Varför Wendt inte ens är uttagen förstår jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Ofattbart att Zengin och Bahoui kan vara bedrövliga i hela matchen medan Forsberg inte ens får hoppa in. MFF som alltså tagit tre poäng av sex möjliga i fucking Champions League har inte en enda spelare på planen, medan FCK som är ett sämre lag avslutade med tre. Att ärkesopan Kacaniclic går före Forsberg är ett skämt.

Hamrén verkar tyvärr värdera Bahoui över Forsberg. Rätt konstigt.

Citat:

Nej, köper inte det. Vi plockade ju förfan Lars Lagerbäck från byn Ånge i Medelpad och lyckades väl. Svenska/nordiska tränare är inte speciellt mycket sämre än några andra. Snarare skulle jag tro att vi ligger över genomsnittet gällande skicklighet/kompetens bland tränare. Att de inte hamnar ute i Europa beror på andra saker.
Citera
2014-10-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Först och främst var det en rätt tråkig match att bevittna.

Till en början tog Sverige övertaget men Ryssland tog över mer och mer i första halvlek, svårigheter att komma till bra målchanser och när Seb Larsson missar straffen trodde jag de skulle va prägeln på matchen. I övrigt tycker jag anteri17 beskriver det hela väl.

Att Durmaz blir utsedd till matchens lirare säger bara att man får ta det hela med en nypa salt, verkligen ingen välspelad match från varken Sverige eller Ryssland så man ville så gärna ha Zlatan på planen..

1-1 är väl helt okej eller kanske tom bra sett till förutsättningarna inför matchen, tycker ändå att spänningen avtagit en del nu när det är 2 direktkvalificerade lag. Underförstått utgår man nästan ifrån att EM platsen är klar och att det är där det i Frankrike de riktiga gamet börjar.. Tror verkligen inte att jag får käka upp mina egna ord på den punkten.
Jag gissar på att du satt i tv-soffan Om man vill ha en riktig upplevelse köp en biljett till matchen för bövelen så kommer du inte ha tråkigt än enda sekund.
Citera
2014-10-09, 23:49
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Håller helt med gällande innermittfältet, och Mange Eriksson. Gillar också honom. Precis den spelartyp jag lockas av.

Vad anbelangar Martin Olsson så har jag länge gillat honom men tycker att han de senaste två-tre landskamperna har uppvisat ett anmärkningsvärt dåligt positionsspel och låg kvalité i sina aktioner. Varför Wendt inte ens är uttagen förstår jag inte.

Nej, köper inte det. Vi plockade ju förfan Lars Lagerbäck från byn Ånge i Medelpad och lyckades väl. Svenska/nordiska tränare är inte speciellt mycket sämre än några andra. Snarare skulle jag tro att vi ligger över genomsnittet gällande skicklighet/kompetens bland tränare. Att de inte hamnar ute i Europa beror på andra saker.
Vad har svenska landslaget lyckats med under ledning av Lars Lagerbäck?
Han är väl för fan ingen meriterad tränare?
Han har tränat Nigeria, Island, Sverige som bästa merit, annars är det Hudiksvalls a-lag? div 2?
Han var en bättre förbundskapten än Hamrén är, men vi nådde inga framgångar med Lars heller.
Citera
2014-10-09, 23:51
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Han har tränat Nigeria, Island, Sverige som bästa merit, annars är det Hudiksvalls a-lag? div 2?
Han var en bättre förbundskapten än Hamrén är, men vi nådde inga framgångar med Lars heller.

Kan man förvänta sig att Sverige ska nå framgångar då? Har något annat land med den befolkningsmängd vi har nått framgång sedan typ 94 då vi nådde framgång?

Att gå till slutspel samt klara oss vidare från gruppen borde vara ett rimligt krav. Bortom det tycker jag inte det finns mycket att kräva faktiskt.

Med Hamrén går vi vakren till slutspel eller tar oss vidare från grupperna.
Citera
2014-10-09, 23:52
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Vi måste ha en tränare som har ambitioner och ett jävla driv, att vilja utvecklas.
Lagerbäck tror jag körde samma taktik under alla år som förbundskapten.
Citera
2014-10-09, 23:53
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Hur menar du att det är konstigt?

Bägge är jämnbra men Bahoui är enligt mig något bättre fysiskt sett, att Malmö spelar i Champions League är en sak, att individuella kvalitéer är jämna är en helt annan.

Om något så är det konstigt att Kacaniklic blev inbytt istället för Forsberg.
Citera
2014-10-09, 23:55
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Kan man förvänta sig att Sverige ska nå framgångar då? Har något annat land med den befolkningsmängd vi har nått framgång sedan typ 94 då vi nådde framgång?

Att gå till slutspel samt klara oss vidare från gruppen borde vara ett rimligt krav. Bortom det tycker jag inte det finns mycket att kräva faktiskt.

Med Hamrén går vi vakren till slutspel eller tar oss vidare från grupperna.
Holland har inte så väldigt mycket större befolkning än Sverige, och de är ju oftast i slutspel.
Det är så klart att Sverige är en liten nation i fotboll, det handlar ju om kultur.
Hockey är vi ju väldigt framgångsrika på, medans fotboll hamnar på andra plats.
Men situationen blir ju inte bättre om vi inte lägger ner lite pengar på tränare etc.
Citera
2014-10-09, 23:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Jag gissar på att du satt i tv-soffan Om man vill ha en riktig upplevelse köp en biljett till matchen för bövelen så kommer du inte ha tråkigt än enda sekund.
Har varit på landskamper men i ärlighetens namn tycker jag fortfarande att det är rätt tråkigt, läktarkulturen är ett rent skämt och jag får fan så mycket mer ut av att se matchen framför tv:n. Om du tycker de är en riktig upplevelse förstår jag inte tankegångarna, förvisso är kvalitén högre (eller något högre beroende på motstånd) men i helhet tycker jag det är bättre när AIK spelar.
Citera
2014-10-09, 23:59
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Holland har inte så väldigt mycket större befolkning än Sverige, och de är ju oftast i slutspel.
Det är så klart att Sverige är en liten nation i fotboll, det handlar ju om kultur.
Hockey är vi ju väldigt framgångsrika på, medans fotboll hamnar på andra plats.
Men situationen blir ju inte bättre om vi inte lägger ner lite pengar på tränare etc.

Nej, det är ju sant. Men ajg tror att satsningen måste ske från SvFF i samband emd reformer, politiska satsningar, ekonomiska satsningar samt talangutveckling i samarbete med de inhemska klubbarna.

Landslaget kan ju endast skörda det som landet har sått de senaste 10-20 åren liksom. och en sådan satsning tar säkert 10-20 år.

Däremot är ajg helt övertygad om att man kan styra det bättre och rikta resurser och utveckling på ett tydligare och mer konkret sätt än vad som nu gäller i Sverige.

En viktig sak som SvFF behöver kika på är siffran som gör gällande att svenska klubbar är bäst i Europa på att spela med egna talanger, samtidigt som vi knappt kan ställa upp med en startelva med spelare i utländska klubbar som är ordinare.

Någonstans på vägen från de allsvenska klubbarna till landslaget så fastnar stora stora delar av våra talanger på bänken i mediokra klubblag.
Detta till trots tycker Hamrén det är en större merit att sitta på bänken i Holland än att vara ordinare i AIK, IFK eller MFF samt att spela CL.'
Det måste kunna löna sig mer både spelmässigt och ekonomiskt att stanna i allsvenskan ytterligare 1-2 år.
Ta en spelare som Sam Larsson eller Ludvig Augustinsson för den delen. Båda är nu sålda till typ jämnstora klubbar i utlandet. Ingen av de två har direkt superimponerat eller dominerat allsvenskan i år. Hade allsvenskan haft ett starkare varumärke hade dessa 2 spelare kunnat vara kvar i blåvitt ytterligare 1-2 år, utvecklats ytterligare och tagit stora kliv här samtidigt som de kanske kunant få europeisk erfarenhet i EL samt i u21. Sam Larsson blev ju inte ens uttagen i u21, vilket ajg tror var en anledning till att han drog så tidigt.

Spelare märker att de inte kommer med i landslagen om de inte spelar utomlands. Egentligen samma sak kan man säga med Quaison. Jag skulle påstå att han var långtifrån färdigutvecklad i AIK när han drog. han hade lätt kunnat ta ytterligare 1-2 stora kliv här innan han gick vidare. För så jävla dominant var inte han heller.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-10-10 kl. 00:06.
Citera
2014-10-10, 00:05
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Nej, det är ju sant. Men ajg tror att satsningen måste ske från SvFF i samband emd reformer, politiska satsningar, ekonomiska satsningar samt talangutveckling i samarbete med de inhemska klubbarna.

Landslaget kan ju endast skörda det som landet har sått de senaste 10-20 åren liksom. och en sådan satsning tar säkert 10-20 år.

Däremot är ajg helt övertygad om att man kan styra det bättre och rikta resurser och utveckling på ett tydligare och mer konkret sätt än vad som nu gäller i Sverige.
En viktig sak som SvFF behöver kika på är siffran som gör gällande att svenska klubbar är bäst i Europa på att spela med egna talanger, samtidigt som vi knappt kan ställa upp med en startelva med spelare i utlandet som tar ordinare positioner i utlandet. Någosntans på vägen från de allsvenska klubbarna och landslaget så fastnar stora stora delar av våra talanger på bänken i mediokra klubblag.
Detta till trots tycker Hamrén det är en större merit att sitta på bänken i Holland än att vara ordinare i AIK, IFK eller MFF samt att spela CL.
Om förbundet får mer resurser, så kommer det såklart bli bättre.
Satsa på en meriterad bra tränare, det är en bra start i alla fall.
Kolla Belgien tex, 11 miljoner människor, Sverige har nästan 10 miljoner.
Belgien har skjutit i skyarna de sista åren, tack vare spelarna.
Dock går inte deras tränare av för en hacka heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in