Citat:
Ursprungligen postat av
snillet_1
Vilken innermittfältstrea hade du velat se? Då räknar jag även med spelare som inte är med i dagens trupp såsom Hiljemark, Elm m.fl.
För som det var idag så märkte vi att hela den här formationen i mångt och mycket byggde på Ekdals dynamiska och smarta spel. Utan honom föll hela poängen med att ha tre innermittfältare, tycker jag, precis som du har beskrivit i detta inlägg. Larsson är för begränsad, Kim för odisciplinerad och orörlig, Durmaz för... korkad. Härlig energi och fart men det ekar tomt innan för skallbenet.
Ekdal är given på en av de yttre centrala rollerna på mitten. Jag skulle vilja se en frisk Elm som det centrala ankaret. Han vet hur man täcker ytor, han är extremt smart (tänk DDR i Roma som alltid vet var stöttning behövs, men som ändå är medveten om att hans centrala yta är den viktigaste att täcka).
Den sista pusselbiten är svårare. Hiljemark på sikt kanske, men av det jag såg av Farnerud förra året så är det en exemplarisk spelare om man vill ha Ekdalsk dynamik. Ganska lika i spelstil på det sättet.
Jag vill verkligen inte se Seb eller Durmaz på mitten. Kim skulle kunna funka mellan två dynamiska och försvarsskickliga spelare (som Farnerud och Ekdal är). Annars är ju Kim en fin inhoppare om Sverige behöver jaga mål.
...........................................
På kanterna är det inte heller så lätt. Jag är inget större fan av Zengin. Han bidrar nästintill enbart med tidiga inlägg efter någon snabb vrickning. Bahoui är för dåligt tekniskt. Yttrarna kan man skifta utifrån förväntad matchbild, men i dagens läge skulle nog Forsberg och Durmaz få mina platser på kanten. Jag vill ju gärna slå ett slag för Mange Eriksson som inverterad ytter, men inser kanske att han är lite otestad i sammanhanget. Förslaget kan lätt slå över och bli lite väl hipstrigt, även om jag verkligen tror att han skulle göra det bra. Ffa är han klok, något som man sällan ser hos yttrar. Just klok är ju Forsberg också.
En annan åsikt man lätt kan få skit för är kritik mot Martin Olsson. Det finns en överskattad tro på att ytterbackarna måste vara frejdiga och kvicka. Tyvärr ställs inte samma krav på passningsspel och inläggsfot. Det är liksom mycket löpande på MO, men så värt mycket ger det inte. Nu vet jag inte om Wendt är bättre, men vissa bör tona ner hyllningarna till vår Championship-spelare.