2014-08-19, 17:29
Medlem
Pancevs avatar
http://svenskfotboll.se/arkiv/tidigare/2009/05/u21-herr-em-truppen-uttagen/

U21 truppen i hemma EM. De som lyckats få speltid i europa är faktiskt med i landslaget idag, trots att Lustig, Toivonen, Berg, Wernbloom och Elm sågats brutalt i denna tråd med jämna mellanrum (eller varenda gång).

När det begav sig så ville folk här och på andra forum mer eller mindre skicka hela U21 till kvalmatcherna för riktiga landslaget, G Svensson o Bjärsmyr skulle vara ordinarie o Söder försteinhoppare etc etc.

Det är bara att begrunda listan och grina, de borde vara i sin peak nu om man ska jämföra med andra lag.

Här är tyska. http://www.svenskafans.com/tyskland/300151.aspx
Italienska. http://www.svenskafans.com/italien/300115.aspx
Senast redigerad av Pancev 2014-08-19 kl. 17:31.
Citera
2014-08-19, 18:08
Medlem
Ja, många som gjorde de klassiska misstagen där. Gustav Svensson stack till Bursaspor och spelade 20 matcher på två år, för att sen lira lite i Tavrija Simferopol i Ukraina för det hade han väl alltid drömt om och så. Bjärsmyr stack till Panathinaikos och spelade typ 25 matcher på tre år innan han mätt och belåten stack till IFK igen med pengar på banken och säkert en fint inredd villa och mår bra gör han säkert också så vem är jag att gnälla på honom egentligen. Spelar i landslaget gör han dock inte, trots alla förutsättningar för det.

Labinot Harbuzi då? Gençlerbirligi och Manisaspor i Turkiet, såklart! Och sen hem för att lira ett par matcher i Syrianska, denna vår nya Zlatan från Rosengård som svävade iväg i huvudet. Äh ska sluta vara elak nu. Men de väljer då fan fel lag hela tiden. De har ingen självdistans liksom. De vet inte vad de är för något. Jag tror det är det stora problemet faktiskt. Jag menar inte att vara jante här nu, det är ju bra spelare med alla möjligheter till fina karriärer men det är så tråkigt att se chanserna sumpas gång på gång av samma anledningar.

Så: Vad gjorde Elm? Vad gjorde Wernbloom? Vad gjorde Berg? Vad gjorde Toivonen? Vad gjorde Nordfeldt? Samma sak som generationen innan dom också gjorde, som fick framgång.

Bli topp tre på din position i Allsvenskan innan du sticker, annars är du fan inte tillräckligt bra för Europa, du är bara en spelare i mängden i Allsvenskan, tro inte något annat. Stick sedan till Holland eller ett mitten/bottenlag i England, Tyskland, Italien ligor med någorlunda tradition av lyckade svenskar eller möjligtvis ett av topplagen i Schweiz, Österrike, Danmark, Norge kanske Skottland och Ryssland med CL-spel. Då tar du nästa steg om du lyckas där, och kan kanske gå till en toppklubb till slut som Ljungberg, Zlatan, Henke, Mellberg osv.

Annars får du kanske i alla fall en fin karriär som Alexandersson i England, Ingesson i Italien eller varför inte Källström i Frankrike. Erik Edman är ett annat exempel. De här spelarna som Sveriges framgång faktiskt vilar på. Stabila och helt okej karriärer, bra motstånd varje vecka, bra med pengar, bra ligor, bra grund för att vara en stabil kugge i ett landslag som presterar. Om flera spelare gör på samma sätt så har man plötsligt den där stabila samlingen spelare som gör att Sverige kan slå vilket lag som helst en bra dag, utom möjligtvis Tyskland hehe

Nu har vi den här splittrade skiten istället av individualister vars stora problem är att de faktiskt inte är så bra individuellt. Ironiskt nog. Det är inte bra att spela i Kina liksom och nu har vi säkert fem spelare där eller något. Lika många i turkiska ligan och de spelar inte i Galatasaray, Fenerbahce eller Besiktas liksom. Det är såna saker som avgör, tror jag. Frustrerande hur det slarvas bort allting för några snabba miljoner och ett varm klimat. Men jag hade väl gjort samma skit själv. Jag hade gärna suttit och varit reservmålis i nåt skitlag i uzbekistan om jag fått två miljoner om året för det liksom.
Senast redigerad av Alphatross 2014-08-19 kl. 18:12.
Citera
2014-08-19, 21:40
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Vad fan ska vi ställa på planen? Finns det några backar o centrala fältare som Hamren inte har knäckt? Får gräva i Superettan snart.

Ingen av Helander/Jansson/Milosevic har väl fått chansen, trots att mittbackarna knappt funkat en enda match, framförallt inte efter EM när Mellberg lade av (Mellberg var dock inte heller så bra de sista åren). Det finns säkert fler än de tre som imponerat i allsvenskan, sen kommer jag att tänka på Almebäck, även om han inte är någon personlig favorit kunde han kanske göra det relativt bra i det hawaii-spel som alltid blir resultatet av Hamréns laguttagningar.

Innermittfältare vet jag inte, kanske Hult om han nu fortsätter spela bra där (han borde fått speltid som ytter tidigare). Ekdal testades för sent, men han har ju funkat bra, Svensson spelade också alltid bra men fick spela alldeles för lite. Tydligen är Källström untouchable, jag tycker det är fel, men om han och Ekdal ska spela så föreslår jag Elm som den tredje. Hiljemark håller på att spelas in, annars är väl Hallberg, Tibbling, Gustafsson de namn som är mest spännande?

Sen har vi Zlatan och antingen två yttrar eller två anfallare. Spelar vi med yttrar vill jag se Hamad och Hult, anfallare vet jag inte om det finns några nya jag imponerats av.
Citera
2014-08-20, 09:14
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Ingen av Helander/Jansson/Milosevic har väl fått chansen, trots att mittbackarna knappt funkat en enda match, framförallt inte efter EM när Mellberg lade av (Mellberg var dock inte heller så bra de sista åren). Det finns säkert fler än de tre som imponerat i allsvenskan, sen kommer jag att tänka på Almebäck, även om han inte är någon personlig favorit kunde han kanske göra det relativt bra i det hawaii-spel som alltid blir resultatet av Hamréns laguttagningar.

Innermittfältare vet jag inte, kanske Hult om han nu fortsätter spela bra där (han borde fått speltid som ytter tidigare). Ekdal testades för sent, men han har ju funkat bra, Svensson spelade också alltid bra men fick spela alldeles för lite. Tydligen är Källström untouchable, jag tycker det är fel, men om han och Ekdal ska spela så föreslår jag Elm som den tredje. Hiljemark håller på att spelas in, annars är väl Hallberg, Tibbling, Gustafsson de namn som är mest spännande?

Sen har vi Zlatan och antingen två yttrar eller två anfallare. Spelar vi med yttrar vill jag se Hamad och Hult, anfallare vet jag inte om det finns några nya jag imponerats av.

Per Nilsson bör inte tas ut i truppen nu, usel när Köpenhamn förlorade mot Leverkusen med 2-3 i går kväll. Och han hade i sin tur petat Mikael Antonsson...
Granqvist gör det bra med Ragnar Sigurdsson som mittlås i Krasnodar, bara ett insläppt mål på fyra matcher. I dagsläget finns det kanske fyra mittbackar som går före Pontus Jansson i Torino, men det bör väl finnas möjligheter för honom att ändra på det under säsongen. Kanske Hamrén borde satsa på honom som förstaalternativ nu vid Granqvists sida? Och ta med Antonsson och Rasmus Bengtsson i truppen och pröva någon av dem mot Österrike om Jansson gör en fiaskomatch mot Estland?
Citera
2014-08-20, 13:15
Medlem
Pancevs avatar
Vilka namn... o nivån på deras nuvarande spel (var de befinner sig i karriären)..fy fan för detta mörker.
Citera
2014-08-20, 13:30
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Vilka namn... o nivån på deras nuvarande spel (var de befinner sig i karriären)..fy fan för detta mörker.

Om man ser på det lite mer positivt så behövs det med rätt spelsystem, uppladdning och självförtroende inte några stora namn från stora klubbar för att framgångsrikt försvara sig mot på papperet överlägset motstånd (och Österrike är inte bättre på papperet än Sverige, de är väl i dagsläget ungefär jämnstarka, kanske med ett litet svenskt övertag).

Som exempel kan man ta Costa Rica under VM - i gruppspelet slog de Italien och ställde då upp med en fembackslinje (kunde varieras till trebackslinje i offensiva lägen). De tre centrala försvararna där var:

Giancarlo Gonzalez, "man of the match" enligt Whoscored, som nyligen spelat ett par säsonger i Vålerenga och nu representerar Columbus Crew i USA

Michael Umaña, som spelade senaste säsongen i Saprissa hemma i Costa Rica och nu skrivit på för iranska Persepolis

Oscar Duarte, som spelat en säsong i Club Brügge och dessförinnan i Saprissa

Men laget lyckades hålla nollan mot Italien, och de vann.
Citera
2014-08-20, 13:39
Medlem
Nu är det väl inte aktuellt med tränarbyte (tyvärr) men jag har funderat över om det inte vore ganska fördelaktigt för Sverige att ta in en utländsk tränare, någon som kan se opartiskt på de spelare som finns tillgängliga och hur de skall användas. Vad tror ni betydligt mer fotbollskunniga?
Citera
2014-08-20, 13:50
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _MrPink
Nu är det väl inte aktuellt med tränarbyte (tyvärr) men jag har funderat över om det inte vore ganska fördelaktigt för Sverige att ta in en utländsk tränare, någon som kan se opartiskt på de spelare som finns tillgängliga och hur de skall användas. Vad tror ni betydligt mer fotbollskunniga?
Absolut, en utländsk tränare vore nog bra. Problemet är bara (och det är väl tyvärr därför det inte hänt än) att vi inte har råd med löneanspråken hos utländska, meriterade tränare. Såvida vi inte vill ha någon random okänd coach utan meriter, men då kan vi lika gärna köra på med svenskar.
Citera
2014-08-20, 18:09
Medlem
Angående målvakter/försvarare så hade jag kört såhär just nu tror jag:

Startar med: Nordfeldt (25) - Lustig (27), Granqvist (29), Jansson (23), Bengtsson (26).

Lustig och Bengtsson får duga på kanterna. Granen har börjat bra i Ryssland så han får stå för lite rutin, Jansson ska fan spelas in för han är den mest lovande backen vi har. Får väl omvärderas om han inte lyckas ta en plats i Torino, men jag tror och hoppas att han gör det.

Johansson (22) och Helander (21) ska få speltid genom inhopp först och främst, men även vid skador. Inget inkallande av 30+ således. De båda ska spelas in istället för Lustig och Granen på sikt, möjligtvis redan till VM-kvalet inför 2018 i Ryssland.

Ekstrand (25) och Milosevic (22) får stå där bakom. Hänger löst och kan bytas ut till nästa trupp. Ekstrand är med för sin utvisning (mycket bättre med en arg jävel som spelar fysiskt i Championship varje vecka än Herr Nilsson och Antonsson som sitter och har det dejligt i Köpenhamn) och Milosevic tycker jag har varit stabil i AIK länge nu.

Målvakterna så är Hansson (28) en bra backup och Carlgren (22) ett framtidslöfte. Kan ha missat någon, men jag tror han är den yngre målvakten som gått bäst i Allsvenskan? Lika bra att skifta Nordfeldt-Isaksson redan nu, det är fan ingen större skillnad där tycker jag. Ja förutom att Nordfeldt kommer bli bättre och Isaksson kommer bli sämre de kommande åren.

Det är inget europeiskt toppförsvar, men det är ett försvar som kan hålla tätt mot Liechtenstein, Moldavien, Montenegro och förhoppningsvis inte släppa in mer än ett eller två mot Österrike och Ryssland så vi kan ta en pinne borta och vinna hemma. Alaba är ju en lurig jävel och Ryssland nickar kanske dit en hörna.

Men ja, ett försvar som om de sköter sina uppgifter och presterar på en bra nivå kan göra jobbet som krävs helt enkelt. Dessutom med åldrar som gör att de kan utvecklas och bli ännu bättre under ett kommande EM-slutspel, till skillnad från Antonsson som då är 35 och på väg att avsluta karriären i Köpenhamn, precis som Herr Nilsson 33 och Isaksson 34 och nybliven tabellsjua med Kasimpasa i Turkiska ligan efter en stark säsong.

---

Så, skjut ner mig nu och bidra med något bättre.
Senast redigerad av Alphatross 2014-08-20 kl. 18:11.
Citera
2014-08-20, 21:55
Medlem
Att Hamren inte har lyckats är ju hur glasklart som helst men å andra sidan så har han ju inte en lika bra trupp som Lagerbäck hade till sitt förfogande så han har ju inte så många alternativ. Men det som oroar mest är att vi helt saknar en spelide. Detta hoppas jag att det blir ändring på snarast inför EM-kvalet, annars kommer vi bli avklädda så det står härliga till.
Citera
2014-08-20, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Angående målvakter/försvarare så hade jag kört såhär just nu tror jag:

Startar med: Nordfeldt (25) - Lustig (27), Granqvist (29), Jansson (23), Bengtsson (26).

Lustig och Bengtsson får duga på kanterna. Granen har börjat bra i Ryssland så han får stå för lite rutin, Jansson ska fan spelas in för han är den mest lovande backen vi har. Får väl omvärderas om han inte lyckas ta en plats i Torino, men jag tror och hoppas att han gör det.

Johansson (22) och Helander (21) ska få speltid genom inhopp först och främst, men även vid skador. Inget inkallande av 30+ således. De båda ska spelas in istället för Lustig och Granen på sikt, möjligtvis redan till VM-kvalet inför 2018 i Ryssland.

Ekstrand (25) och Milosevic (22) får stå där bakom. Hänger löst och kan bytas ut till nästa trupp. Ekstrand är med för sin utvisning (mycket bättre med en arg jävel som spelar fysiskt i Championship varje vecka än Herr Nilsson och Antonsson som sitter och har det dejligt i Köpenhamn) och Milosevic tycker jag har varit stabil i AIK länge nu.

Målvakterna så är Hansson (28) en bra backup och Carlgren (22) ett framtidslöfte. Kan ha missat någon, men jag tror han är den yngre målvakten som gått bäst i Allsvenskan? Lika bra att skifta Nordfeldt-Isaksson redan nu, det är fan ingen större skillnad där tycker jag. Ja förutom att Nordfeldt kommer bli bättre och Isaksson kommer bli sämre de kommande åren.

Så, skjut ner mig nu och bidra med något bättre.
Jag tänker inte skjuta ned dig för mina tankar är nästan identiska. Fast frågan är om inte Helander är bättre än Jansson...

Vem är backup för Bengtsson? Martin Olsson? Hult?
Citera
2014-08-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag tänker inte skjuta ned dig för mina tankar är nästan identiska. Fast frågan är om inte Helander är bättre än Jansson...

Vem är backup för Bengtsson? Martin Olsson? Hult?

Ja vilka är det som finns Olsson (26), Johansson (31), Safari (29), Wendt (28) och Hamrén kallade väl in Nisse (45) för ett år sen typ? Ingen faller mig i smaken. Jävla skitposition. Får väl sätta Källström där om det skiter sig för Bengtsson

Men Hult var intressant, varför inte? Hade inte tänkt på honom. Har han fått spela något i Frankrike?

Vilka lirar vänsterback i U21-landslaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in