Angående målvakter/försvarare så hade jag kört såhär just nu tror jag:
Startar med: Nordfeldt (25) - Lustig (27), Granqvist (29), Jansson (23), Bengtsson (26).
Lustig och Bengtsson får duga på kanterna. Granen har börjat bra i Ryssland så han får stå för lite rutin, Jansson ska fan spelas in för han är den mest lovande backen vi har. Får väl omvärderas om han inte lyckas ta en plats i Torino, men jag tror och hoppas att han gör det.
Johansson (22) och Helander (21) ska få speltid genom inhopp först och främst, men även vid skador. Inget inkallande av 30+ således. De båda ska spelas in istället för Lustig och Granen på sikt, möjligtvis redan till VM-kvalet inför 2018 i Ryssland.
Ekstrand (25) och Milosevic (22) får stå där bakom. Hänger löst och kan bytas ut till nästa trupp. Ekstrand är med för sin utvisning (mycket bättre med en arg jävel som spelar fysiskt i Championship varje vecka än Herr Nilsson och Antonsson som sitter och har det dejligt i Köpenhamn) och Milosevic tycker jag har varit stabil i AIK länge nu.
Målvakterna så är Hansson (28) en bra backup och Carlgren (22) ett framtidslöfte. Kan ha missat någon, men jag tror han är den yngre målvakten som gått bäst i Allsvenskan? Lika bra att skifta Nordfeldt-Isaksson redan nu, det är fan ingen större skillnad där tycker jag. Ja förutom att Nordfeldt kommer bli bättre och Isaksson kommer bli sämre de kommande åren.
Det är inget europeiskt toppförsvar, men det är ett försvar som kan hålla tätt mot Liechtenstein, Moldavien, Montenegro och förhoppningsvis inte släppa in mer än ett eller två mot Österrike och Ryssland så vi kan ta en pinne borta och vinna hemma. Alaba är ju en lurig jävel och Ryssland nickar kanske dit en hörna.
Men ja, ett försvar som om de sköter sina uppgifter och presterar på en bra nivå kan göra jobbet som krävs helt enkelt. Dessutom med åldrar som gör att de kan utvecklas och bli ännu bättre under ett kommande EM-slutspel, till skillnad från Antonsson som då är 35 och på väg att avsluta karriären i Köpenhamn, precis som Herr Nilsson 33 och Isaksson 34 och nybliven tabellsjua med Kasimpasa i Turkiska ligan efter en stark säsong.
---
Så, skjut ner mig nu och bidra med något bättre.