2014-10-09, 20:22
Medlem
zickans avatar
Nr du ligger p ddsbdden kommer integriteten du knner i relation till en annan mnniska (chefen) vara mer vrt n ngra ren p kontot. I en vrld som styrs av kronor kan det ngon gng ibland vara sknt att uppleva annat av vrde n just pengar. Lojalitet r ett sdant vrde. Lojalitet gr dessutom bgge vgar. Om du knner det knner ocks sin chef det. Ni har allts en relation som r vrd ngot. Inte alldeles vanligt att ha en sdan relation till sin chef.
Citera
2014-10-09, 20:54
Medlem
headhuntad?

han anstller alla sljare som kan den produkten. Knn dig vldigt utvald LOL...
Citera
2014-10-09, 21:07
Medlem
fnirps avatar
Den korta versionen: Allt r inte pengar.

Den lite lngre:

Jag har blivit headhuntad till de tv senaste jobben. Mycket trevligt fr egot och naturligtvis ocks ett trevligt frhandlingslge om man spelar sina kort rtt.

Men, nu sitter jag p mitt nya jobb sedan ett antal mnader tillbaka. P pappret r allt bttre n frra jobbet. Hgre ln, mer frmner, bttre karrirmjligheter, bttre arbetsuppgifter osv... Men fr frsta gngen p mnga r, har jag ngest varje dag nr jag ska g till jobbet. Jag trivs verkligen inte. Jag sitter och rknar ner tiden tills jag fr sluta fr dagen, nr jag r p jobbet. Orkar inte ens lgga ner 100% av mig sjlv i det jag gr.

Fick jag vlja om valet jag gjorde tidigt i vras, s skulle jag inte tackat ja till mitt nuvarande jobb. Man vet vad man har och trivs man dr i det stora hela, varfr byta? Grset r inte alltid grnare p andra sidan.

Vad TS ska gra? G p magknslan, brnn inga broar och tnk inte bara p pengarna. Tnk p helheten.
Citera
2014-10-09, 21:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
headhuntad?

han anstller alla sljare som kan den produkten. Knn dig vldigt utvald LOL...

Att en arbetsgivare sjlv sker upp tnkbara anstllda, istllet fr att stta ut en annons och passivt vnta p svar, det r i min bok headhunting, men det r klart, det finns ju olika grader av headhunting :-)
Citera
2014-10-09, 21:15
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
om du vill byta jobb kan du ju ta tjnstledigt o jobba hos de andra istllt fr sga upp sig

Man brukar inte f tjnsteledigt fr att testjobba t annat fretag
Citera
2014-10-09, 21:17
Bannlyst
Vad str det i ditt anstllningsavtal? Fr du ta ett jobb som anses vara konkurrent till din nuvarande arbetsgivare? Vissa arbetsgivare lgger in sdana klausuler att man inte fr jobba med x arbetsgivare p x r pga konkurrans.
Citera
2014-10-09, 21:20
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ngvin
Du har inget att frlora p att bertta fr din nuvarande chef s det tycker jag du skall gra. Frhandla med honom s du kan vga dina alternativ i vad du sjlv tjnar mest p

Som troligen kommer sga: lycka till p ditt nya jobb.
Citera
2014-10-09, 21:21
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Vad str det i ditt anstllningsavtal? Fr du ta ett jobb som anses vara konkurrent till din nuvarande arbetsgivare? Vissa arbetsgivare lgger in sdana klausuler att man inte fr jobba med x arbetsgivare p x r pga konkurrans.

Vilket strider mot svensk lag.
Citera
2014-10-09, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Vilket strider mot svensk lag.

Nej.

Ls p http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900409.htm
Citera
2014-10-09, 21:41
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Man brukar inte f tjnsteledigt fr att testjobba t annat fretag

okej men de kan inte v omjligt fr ja vet tre stycken som gjort s.
Citera
2014-10-09, 21:56
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Du leker just nu i en grzon. Innan du gr ett steg till i denna process br du prata med ditt fackombud.
Just nu jobbar du i ett fretag som p ett eller annat stt har lrt dig ditt yrke. Erfarenhet r en del av upplrning.
Den erfarenheten som din arbetsgivare gett dig gr nu att du ftt ett jobberbjudande hos en konkurrent.
Inte nog med att det r exakt samma tjnst du har i dag s r det ven ett fretag som just nu hller p att skjuta ditt nuvarande fretag i sank.
Att byta jobb r inte frbjudet.
Dremot r det inom vissa avtal frbjudet att g till ett konkurrerande fretag med samma arbetsuppgifter.
Jag kan faktiskt inte hur denna del r formulerad eller hur den funkar. Minns jag rtt s kan du g till den nya efter en viss tid.
Jag har aldrig hrt talas om att ngon arbetsgivare ens utnyttjat detta. Att jag en gng fr lnge sedan snokade upp detta berodde p att jag gjorde ett liknande byte samt att jag var fackligt frtroendevald. Det var min fackbas som varnade mig.
Just att jag reagerar beror p att din nuvarande chef grna ser att ditt nya fretag frsvinner frn jordens yta. Om du d gr till konkurrenten lr inte gra din chef gladare o risken finns att han gr dig till det som i sportens vrld kallas fr ettrsfall samt att du kan bli skadestndsskyldig.

S prata frst med facket o sedan hoppas jag att inga hinder finns s du kan lycka till p nya jobbet.

Jag gick frn Telias kundtjnst (fretag) till ett konkurrerande bolag. Fick sitta i karantn med ln i en mnad innan jag fick brja. S visst anvnds det, ven p icke kvalificerat arbete.

Och TS, grattis! Jag lgger till till de tips du redan fr att g p din magknsla. Grset behver inte vara grnare p andra sidan staketet, samtidigt som livet r fr kort fr att inte vga!
Citera
2014-10-09, 21:56
Medlem
ZapDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ngvin
Du har inget att frlora p att bertta fr din nuvarande chef s det tycker jag du skall gra. Frhandla med honom s du kan vga dina alternativ i vad du sjlv tjnar mest p

Hm, jag hller inte riktigt med. TS kan tappa i frtroende och sabba interna karrirmjligheter om chefen ser honom som ngon som drar s snart ngot annat finns tillgngligt. Man ska undvika att ge sig in i "utpressning" , kan sl fel.

Prata med VD'n fr andra fretaget, se vad de kan erbjuda och var inte blyg dr med vad du begr/frvntar dig. Och det r ju mer n bara lnen, du trivs p nuvarande jobb och vill vl knna dig hyfsat sker p att du skulle trivas ven p andra stllet.

Visst kan du ta ett snack med nuvarande chef om ln och andra mjligheter nr du har koll p alternativet. Men jag skulle rekommendera att du undviker att g in p vad du har fr externa alternativ. Om du "outar" ditt erbjudande frn konkurrenten/kunden kan du ocks tappa mjligheten att g dit senare om du vill avvakta lite, och du kan skada era fretags affrsrelationer vilket inte r bra alls.

Nuvarande Chefen lr vl veta nd om du r duktig p ditt jobb att andra grna skulle anstlla dig.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in