• 1
  • 2
2014-10-09, 15:38
Medlem
Hej

Jag jobbar för ett producerande företag som säljare av produkt "X". En av våra absolut största kunder som köper allt sitt "X" hos oss fast under annat märke, tar jätte mycket andelar på marknaden och de verkar ha grymt bra koll på läget. De är 20+ säljare i norden.
Nu ringde deras VD mig (han vet exakt min roll på mitt nuvarande företag, vi träffas ofta inom jobbet) och säger att det går bra för dom och de tänker satsa ännu hårdare och letar nu efter nyckelpersoner och experter, och det är där jag kommer in. Han vill alltså anställa mig.

... Jag trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb och den chefen jag har är den bästa jag haft någonsin. Vi tycker lika i väldigt mycket och han har visat stor tro på mig sedan dag 1. Kort sagt, jag känner mig djävulskt lojal mot honom och företaget.

... men jag ser ju självklart en möjlighet till förhöjd lön. Antingen hos företaget som headhuntar mig, har de bestämt sig att trampa sin största leverantör på tårna och ta en av deras viktigaste kuggar med allt vad det kan innebära för företagens relation - så vill jag tro att mitt löneanspråk spelar mindre roll.
... eller ska jag gå till min chef och berätta att vår kund "O" har kontaktat mig, det är intressant... vad kan du göra för att hålla mig kvar?

Hur fan ska jag spela det här?
Citera
2014-10-09, 15:46
Medlem
P1ngvins avatar
Du har inget att förlora på att berätta för din nuvarande chef så det tycker jag du skall göra. Förhandla med honom så du kan väga dina alternativ i vad du själv tjänar mest på
Citera
2014-10-09, 15:51
Medlem
Precis som ovanstående säger tycker jag du borde förklara för din chef hur det ligger till.
Den relation ni har värderar han säkert lika högt som du och är säkert villig ha betala mer för att hålla dig kvar!
Citera
2014-10-09, 16:06
Medlem
Nirps avatar
Som tidigare har sagt, prata med chefen din! Det har du bara gott utav, du framstår som en ärlig person hur du än väljer att göra i slutändan, och har chans att ha kvar dina goda relationer på din gamla arbetsplats om du skulle byta.

Ett grattis är väl på sin plats också! Härligt med bekräftelse ibland
Citera
2014-10-09, 16:42
Medlem
Som sagt, grattis! Det är alltid kul att bli headhuntad...

Som tidigare sagts, men samtidigt så säger varken "P1ngvin", "sebastiansebastian" och "nirp" hur du skall spela spelet...

Visst skall du prata med din nuvarande chef, men personligen så tycker jag att du först skall ta det där mötet med vd för kund "0" först, innan du stolpar in till din nuvarande chef.

Varför? Jo, för mig är det självklart. Du vet ju egentligen inte vad "kund 0" kommer att säga eller erbjuda, eller hur. Även om han har full koll på vem du är givet er tidigare kontakt så är mina erfarenheter att "hur mycket koll" man än har så vet man aldrig om ett erbjudande kommer att vara tillräckligt attraktivt för att börja överväga att byta arbetsgivare/chef/bransch.

Ända gången då det oftast är en "done-deal" är om man blir "headhuntad" av en gammal chef som bytt företag, som exakt vet hur man lägger fram ett "offer that can't be refused"... Been there done that got a substantial pay-raise...

Så mitt råd. Ta mötet. Som du säger så har ni redan idag en affärskontakt så det behöver ju inte innebära några större "vita lögner" från din sida den dag det eventuellt blir aktuellt att ta ett snack med din nuvarande chef om din framtid i nuvarande firma eller om du har för avsikt att säga upp dig och varför du vill det...

Att stolpa in till nuvarande chef och börja prata framtid (löneökning, förmåner etc) känns lite förhastat baserat på ett önskat möte med "kundens vd" där du egentligen inte vet ett skvatt om vad han kommer att erbjuda...

ta det lugnt. ta mötet. fundera. agera. såväl mot nuvarande firma som ev potentiell ny firma.

Sen skall man givetvis göra det snyggt och göra rätt "värderingar". +XX pengar i lönekuvertet är alltid kul men det finns så mycket mer att väga in...

min 2 ören
Citera
2014-10-09, 17:15
Medlem
different_trips avatar
Jag tycker du bör avvakta och ta det senare. Gör du det redan nu så finns möjligheten att det andra företagets planer grusas och så står du där och får en klapp på axeln istället för i plånboken.

Berätta samma sak för företaget som headhuntat dig att du känner stor lojalitet, så du byter inte för några korvören extra.
Citera
2014-10-09, 18:33
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okido
Hur fan ska jag spela det här?

Grattis, gör du det rätt har du en bra möjlighet.

Gå först och prata med det nya företaget och få ett riktigt erbjudande, helst ett kontrakt som du ska skriva på. Eftersom du trivs på ditt nuvarande har du ingen anledning att vara småsnål med löneanspråk utan dra till rejält.

När det är på plats pratar du med din nuvarande chef och förklarar läget. Förhoppningsvis kan du ju säga att du får mycket bättre lön och undrar om nuvarande företag kan matcha. Förklara att du är lojal och trivs och vill satsa på nuvarande jobb, men lönen är så mycket bättre på nya så du har svårt att vara kvar.

Sen hör du vad chefen erbjuder och bestämmer vad som är bäst för DIG, utan för mycket tankar på lojalitet med företaget.
Citera
2014-10-09, 19:14
Medlem
Ni ger alla värdefull input. Mycket som tåls att tänkas på. Har avtalat telefonmöte imorgon med VD för företag O. Ska få lite mer input på vad han vill att jag ska göra osv
Citera
2014-10-09, 19:56
Medlem
provocative77s avatar
Du leker just nu i en gråzon. Innan du gör ett steg till i denna process bör du prata med ditt fackombud.
Just nu jobbar du i ett företag som på ett eller annat sätt har lärt dig ditt yrke. Erfarenhet är en del av upplärning.
Den erfarenheten som din arbetsgivare gett dig gör nu att du fått ett jobberbjudande hos en konkurrent.
Inte nog med att det är exakt samma tjänst du har i dag så är det även ett företag som just nu håller på att skjuta ditt nuvarande företag i sank.
Att byta jobb är inte förbjudet.
Däremot är det inom vissa avtal förbjudet att gå till ett konkurrerande företag med samma arbetsuppgifter.
Jag kan faktiskt inte hur denna del är formulerad eller hur den funkar. Minns jag rätt så kan du gå till den nya efter en viss tid.
Jag har aldrig hört talas om att någon arbetsgivare ens utnyttjat detta. Att jag en gång för länge sedan snokade upp detta berodde på att jag gjorde ett liknande byte samt att jag var fackligt förtroendevald. Det var min fackbas som varnade mig.
Just att jag reagerar beror på att din nuvarande chef gärna ser att ditt nya företag försvinner från jordens yta. Om du då går till konkurrenten lär inte göra din chef gladare o risken finns att han gör dig till det som i sportens värld kallas för ettårsfall samt att du kan bli skadeståndsskyldig.

Så prata först med facket o sedan hoppas jag att inga hinder finns så du kan lycka till på nya jobbet.
Citera
2014-10-09, 20:04
Medlem
mrtowlies avatar
Till att börja med, kolla ditt kontrakt att det inte finns någon klausul som hindrar dig att jobba åt en konkurrent eller mot samma kunder inom tex ett år efter det att du slutar. Jag hade en sådan klausul i mitt förra kontrakt. Det var ok att jobba inom samma branch men gick jag på mina före detta kunder kunde mitt förra företag stämma mig.

Gå inte till chefen och säg att du har blivit headhuntad och försöka utpressa honom, bra folk blir headhuntade hela tiden, sånt hade bara gjort mig irriterad. Fundera i stället på om du verkligen är sugen på att byta jobb för att få högre lön. Headhuntningen är ingen engångsföreteelse, du kan byta jobb när du vill.

Om du vill stanna men tycker du är värd mer pengar - säg det till chefen, du känner att du har ett högre marknadsvärde än vad du får betalt och vill se över din ersättning, annars måste du eventuellt kolla på alternativ.
Citera
2014-10-09, 20:07
Medlem
DaLorDs avatar
Gå vidare i processen och se vad de erbjuder..
Därefter tänker du över din situation och om det är värt att lämna det jobb du har..

Om du tycker det säger du som det är och säger upp dig..
Din nuvarande arbetsgivare kommer inte låta dig gå utan ett motbud om du är viktig för företaget

Men din nya avtal tänker du igen och gör sen valet..

Så har jag gjort ett par gånger men alla gånger har jag blivit "tillbaka-köpt" av min nuvarande AG..

Hur mycket mer du än får kommer du vilja ha mer... bara köra samma race igen om ett tag

Lycka till..
Citera
2014-10-09, 20:15
Medlem
GolfWangs avatar
om du vill byta jobb kan du ju ta tjänstledigt o jobba hos de andra iställt för å säga upp sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in