• 4
  • 5
2014-10-11, 15:34
Medlem
Antivalents avatar
Gratulerar!

Titta i ditt anställningsavtal. Vissa företag har klausuler där det står att man inte får arbeta med konkurrerande verksamhet under anställningen eller 6 månader till 1 år efter anställningen upphört.

Är din chef sjysst så är det nog inga problem, men det blir ett kontraktsbrott.
Citera
2014-10-13, 11:35
Medlem
Frassefrass avatar
Var försiktig med att spela ut dem mot varandra. Du har en väldig massa att förlora, bland annat din relation med din chef. Jag gjorde något liknande en gång, det fick jag sota för genom att jag förvisso fick det jag ville ha, men chefens hela attityd förändrades samt att jag helt plötsligt fick de sämsta arbetsuppgifterna. Och jag stod ändå på god fot med chefen innan dess och trodde att denne var professionell nog att hantera det hela.
Andas inte något om alternativa jobb så länge som du vill kunna jobba kvar där du jobbar nu.Om du trots allt väljer att ta upp det med nuvarande chefen, var beredd på att svaret kan bli "Grattis och tack för den här tiden!".

Det låter som om du tror att du kan trivas på O, då kanske det är bättre att bara ta det jobbet utan att ge sig in på kohandlingen.
Senast redigerad av Frassefras 2014-10-13 kl. 11:43.
Citera
2014-10-13, 11:54
Medlem
Beror så klart på vilken typ av person du är.

Men personligen värdesätter jag lojalitet. Är du lojal mot din nuvarande chef innebär det att ni fördjupar er relation vilket gör dig viktig. Byter du innebär det att din nya chef vet att du kan köpas och att det är pengar som gäller.

Är du tillräckligt skicklig och inte är så intresserad av nära relationer med jobbet kan det gynna dig att vara legoknekt. Men trygghet är också viktigt och är svårt att värdera hur mycket den är värd i just din situation.
Citera
2014-10-13, 12:00
Medlem
Vore jag du skulle jag vara öppen och berätta åt din chef vad som händer.

Utelämna detaljer han i princip inte behöver veta. Frågar han vilken firma så säg, det säger jag inte. Håll förtroenden och saker som princip är konfidentiella hemliga, men säg så mycket du kan. Gör motsvarande med headhuntern. Var artig. Var ärlig. Kanske du fattar galoppen... ungefär som ett etiskt "for a handfull of dollar" (en Clintan-rulle, jag tror i alla fall det är den filmen där det är två rivaliserande gäng och Clintan är där i mitten som en loose gun).

Let the games begin. Det kan hända att det nya jobbet rinner ut i sanden men du kan vinna något annat. Det kan hända att du ser stora frukterna av din ärlighet och uppriktighet först 5 år eller 20 år i framtiden dock.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-13 kl. 12:09.
Citera
2014-10-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassefras

Det låter som om du tror att du kan trivas på O, då kanske det är bättre att bara ta det jobbet utan att ge sig in på kohandlingen.

Exakt så kommer det bli, om vi kommer överens (jag och "O") så har jag inte mage att gå till min chef och kräva deg för att inte gå vidare. Jag kommer tacka för allt och försöka behålla relationen.
Citera
2014-10-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Gratulerar!

Titta i ditt anställningsavtal. Vissa företag har klausuler där det står att man inte får arbeta med konkurrerande verksamhet under anställningen eller 6 månader till 1 år efter anställningen upphört.

Är din chef sjysst så är det nog inga problem, men det blir ett kontraktsbrott.

Sådana avtal är ogiltiga i Sverige. En arbetsgivare kan bara styra en medarbetares sysslor så länge hen är anställd, t.ex. under eventuell uppsägningstid. Under en tid kunde företag A genom avtal med företag B hindra att företag B anställde medarbetare från företag A. Detta var vanligt i kund-/leverantörsrelationer. Även detta är olagligt sedan något år, bl.a. efter initiativ från EU; Man vill ha större rörlighet på arbetsmarknaden.
Citera
2014-10-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ycdbs0ya
Sådana avtal är ogiltiga i Sverige. En arbetsgivare kan bara styra en medarbetares sysslor så länge hen är anställd, t.ex. under eventuell uppsägningstid. Under en tid kunde företag A genom avtal med företag B hindra att företag B anställde medarbetare från företag A. Detta var vanligt i kund-/leverantörsrelationer. Även detta är olagligt sedan något år, bl.a. efter initiativ från EU; Man vill ha större rörlighet på arbetsmarknaden.

Intressant statement! Kan du peka mot någon konkret skrivelse om detta? Intresserar mig eftersom mitt företag (amerikanskt moderbolag) har denna typ av skrivelser även i svenska anställningskontrakt.
Citera
2014-10-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmorata
Intressant statement! Kan du peka mot någon konkret skrivelse om detta? Intresserar mig eftersom mitt företag (amerikanskt moderbolag) har denna typ av skrivelser även i svenska anställningskontrakt.

Detta regleras av paragraf 38 i avtalslagen:

https://lagen.nu/1915:218

Rättsfallen ställer mycket höga krav på kännedom om produkthemligheter för att klausuler ska godtas, det räcker inte på långa vägar med att "konkurrenten tar vår duktige medarbetare". Ofta lägger man till klausuler av ren okunnighet eller för att man försöker påtvinga arbetstagaren ett moraliskt ansvar. Klausuler som begränsar arbetstagarens möjlighet att "ta med sig" kunder under pågående anställning (s.k. värvningsförbud) har visat sig vara mer effektiva.

Googla gärna på kommentaren av Professor Bengt Domeij, Uppsala universitet, avseende AD 2013 nr 24.
Citera
2014-10-20, 07:45
Medlem
Citat:

Detta kommer företagen runt genom konkurrensklausuler som ger den anställde pengar.
Kort går det ut på att den anställde inte får jobba för konkurerande företag inom sex månader efter avslutad anställning. När den anställde som skrivit på ett sådant avtal säger upp sig, faller dels en fast summa och dels en månatlig summa ut. Det handlar oftast om totalt mellan 50.000 0ch 100.000:-.
Om den anställde då bryter mot detta avtal utgår en straffavgift som ofta är tiofalt högre än den summa han själv får. Ofta mellan 500.000-1.000.000:-.
Citera
2014-10-20, 08:13
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Detta regleras av paragraf 38 i avtalslagen:

https://lagen.nu/1915:218

Rättsfallen ställer mycket höga krav på kännedom om produkthemligheter för att klausuler ska godtas, det räcker inte på långa vägar med att "konkurrenten tar vår duktige medarbetare". Ofta lägger man till klausuler av ren okunnighet eller för att man försöker påtvinga arbetstagaren ett moraliskt ansvar. Klausuler som begränsar arbetstagarens möjlighet att "ta med sig" kunder under pågående anställning (s.k. värvningsförbud) har visat sig vara mer effektiva.

Googla gärna på kommentaren av Professor Bengt Domeij, Uppsala universitet, avseende AD 2013 nr 24.

Det står ju dock i 38 § AvtL att det inte får sträcka sig längre än vad som är skäligt. Det är väl vad jag vill minnas just detta man fastnar på och ofta brukar det väl i anställningskontraktet stå en viss tid, typ 1 år varav det anses vara skäligt och därigenom accepterat.
Citera
2018-04-11, 19:11
Medlem
Jag känner igen denna situation. Därför jag drar liv i tråden.

Tänker lite såhär.

I lönesamtal, så ta några minuter att lyfta dig själv och hur duktig du är och allt du bidrar med. Precis som du gör i alla lönesamtal. Framhäv hur betydelsefull och viktig du är för företaget. Osv. När det är gjort, så konkretisera situationen med att säga "För dessa uppgifter och och för motsvarande betydelsefullhet, så skulle XXXX vara villig att betala mig XXXXX kr. Anser du, som min nuvarande chef, också att jag är värd XXXX kr? Om inte, varför anser du inte att jag är lika värdefull som XXXX värderar mig?"
Då hotar man inte eller försöker ställa ultimatum. Men chefen får en chans att berätta sin syn på ditt värde och varför han värderar dig på ett annat sätt än konkurrenterna.

Hur skulle detta låta tycker ni?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in