2014-10-09, 22:09
Medlem
Dilkingtons avatar
Jag kan svara på det med chefshatten på, plus att jag själv varit i samma sits.

Det finns en rad parametrar som du utelämnar, t.ex hur mycket ditt nuvarande företag har investerat i dig, antal år du jobbat där etc. Så, jag svarar utifrån.

Försök inte kohandla. Det kommer bara att nagga din goda relation med chefen i kanten.
En sådan sak kommer man bara undan med en gång, och även om du lyckas få upp lönen så vet de sen att du är väldigt "kåt" på extrapengen. Jag har själv haft samtal med personer som blivit kontaktade av konkurrerande företag, och säger att de vill stanna, men att det de blivit erbjudna är för mycket för att tacka nej till, så de vill att vi möter det, eller går halva vägen.
2 ggr av 3 har jag sagt "Grattis! Vilken möjlighet för dig". Den gången jag faktiskt gick med på att höja lönen samt lägga till ett annat typ av bonusprogram så ville jag verkligen inte förlora henne. Hon var helt enkelt värd det, och jag borde ha visat henne min uppskattning tidigare.
Hon gav dessutom alltid energi till resten av gruppen.

När jag själv var i samma sits så var jag ung och dum. Pengarna lockade och jag glömde bort vad jag hade. Jag lämnade en jävligt bra relation, bra och stort nätverk , en arbetsgivare som betalat utbildning och kurser utan att någonsin klaga. Jag sålde mig.. Jag hamnade på ett bolag där de köpt in kompetens från andra bolag och det blev aldrig samma sak riktigt. De hade dessutom sämre marginaler på grund av för mycket dyra kostymer, så när det började bli jobbigt så fick de skicka hem några (/jag klarade mig).

Värdesätt det du har. Är det verkligen värt 10 kkr mer? Troligen inte, för när skatten är dragen så gör det ingen stor skillnad i din plånbok.

Endast du vet hur det känns i magen.
Citera
2014-10-09, 22:28
Medlem
Muwltipliers avatar
Det absolut sämsta folk gör är att välja högre lön och får en dålig arbetsplats. Pengarna är inte värt det. Man skall må bra, pengar får dig inte att må bra inombords i längden. Välj det jobb som du verkligen trivs med och gör dig glad. Sådanna jobb är mer sällsynta än välbetalda och sååå mycket mer värt i längden.
Citera
2014-10-10, 03:25
Medlem
Jacobellis avatar
En kamrat till mig var med om exakt samma sak som dig innan sommaren. Han ville stanna kvar på företaget, men berättade för hans chef som sen höjde hans lön. Bara win-win på den här situationen för din del.

Lycka till!
Citera
2014-10-10, 06:47
Medlem
Frittframs avatar
Grattis till första posten Dilkington!

TS. I denna fråga bör du verkligen läsa och förstå vad förstapostaren ovan bidrar med!

Låt inte enbart din egen ekonomi avgöra.
Citera
2014-10-10, 07:21
Medlem
För det första skall du inte nämna det är en kund för din nuvarande arbetsgivare. Möjligt han kan räkna ut det ändå.

Har du fått nåt konkret lönebud? Om inte så tycker jag du bara skall spela kall och säga "jag är alltid öppen för förslag. Kom med ett" och le. Men inte inför andra. Då kan du alltid säga "det var med glimten i ögat" om det inte kommer något.

Kommer det något kan du alltid prata med din nuvarande arbetsgivare om att du trivs men har fått ett erbjudande som är så pass bra att du inte kan ignorera det. Och fråga vad ni kan göra på lönesidan. Du kan alltså använda detta för löneförhandla och ändå stanna på ett företag du trivs på. Sen kan du alltid falla tillbaka till "glimten i ögat" med kunden och säga att du trivs så pass bra där du är, just nu, men tackar för erbjudandet. Då har du fortfarande kvar en bra relation med kunden.
Citera
2014-10-10, 10:21
Medlem
Ja, precis.

Grejen är ju att, jag tänker "ta i" när i pratar lön på företag "O" (samt att jag har ett gäng förmåner såsom 6 veckor semester som ska följa med alt lösas ut med lön).

Är fortfarande lite i chock och ena sekunden känner jag att av lojalitet vill avbryta diskussionen med företag "O" och gå till min chef och hoppas att min ärlighet och lojalitet ska premieras...

... och andra känner jag att jag kan få bra mycket mer betalt för att göra samma jobb som jag gör idag. Jag är ofta säljstöd (gemensamma möten) nämligen till företag "O" som expert på produkten osv så jag känner redan flertalet av de jag i så fall ska jobba med och vill således tro att jag också skulle trivas på det andra företaget.

Jag ska som sagt prata med företag "O" idag och få lite mer om vad de vill att jag ska göra och hur min tjänst kommer att se ut.
Citera
2014-10-10, 10:26
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
om du vill byta jobb kan du ju ta tjänstledigt o jobba hos de andra iställt för å säga upp sig

I många branscher är det inte tillåtet att ta tjänstledigt för att jobba för en konkurrent.
Citera
2014-10-10, 10:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastiansebastian
Precis som ovanstående säger tycker jag du borde förklara för din chef hur det ligger till.
Den relation ni har värderar han säkert lika högt som du och är säkert villig ha betala mer för att hålla dig kvar!
Har haft ett antal liknande samtal med våra programmerare/systemare och uppskattat deras uppriktighet och lojalitet mot företaget att de berättat så vi vet vad som är i görningen. Vissa har stannat kvar andra har gått med min välsignelse vidare. Man äger inte de anställda och inser att de ibland måste vidare för att främja sin karriär och löneutveckling. Det hör till arbetslivet.

Man kan ju kolla av hur företaget behandlat tidigare anställda som gått vidare.
Finns ju ibland chefer som får mindre spel när nyckelpersoner slutar.
Iofs lär de sig med tiden att ingen är oersättlig, men bättre att vara lite försiktig.
Senast redigerad av MeanME 2014-10-10 kl. 10:41.
Citera
2014-10-10, 14:14
Medlem
P1ngvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZapDragon
Hm, jag håller inte riktigt med. TS kan tappa i förtroende och sabba interna karriärmöjligheter om chefen ser honom som någon som drar så snart något annat finns tillgängligt. Man ska undvika att ge sig in i "utpressning" , kan slå fel.

Prata med VD'n för andra företaget, se vad de kan erbjuda och var inte blyg där med vad du begär/förväntar dig. Och det är ju mer än bara lönen, du trivs på nuvarande jobb och vill väl känna dig hyfsat säker på att du skulle trivas även på andra stället.

Visst kan du ta ett snack med nuvarande chef om lön och andra möjligheter när du har koll på alternativet. Men jag skulle rekommendera att du undviker att gå in på vad du har för externa alternativ. Om du "outar" ditt erbjudande från konkurrenten/kunden kan du också tappa möjligheten att gå dit senare om du vill avvakta lite, och du kan skada era företags affärsrelationer vilket inte är bra alls.

Nuvarande Chefen lär väl veta ändå om du är duktig på ditt jobb att andra gärna skulle anställa dig.

Lycka till

Nejdå, har man en bra relation till Chefen så kan man självklart förhandla. Alla har en karriär och tänka på och det förstår en chef. Snarare tvärt om att man är ärlig och berättar.
Citera
2014-10-10, 14:30
Medlem
durtmeisters avatar
Gå till chefen och säg att du har x i lön men vill ha x + 4000 exempel för att stanna sen säger du till den nya att chefen erbjuder dig x+ 4000 för att stanna och du vill ha x+ 8000 för att ansluta dig till dem.
Spela ut dem mot varandra.
Exempelsummor ofc
Citera
2014-10-10, 14:58
Medlem
JustBecauses avatar
Hade tidigare en chef som uttryckte sig som så att om man kommer in och säger att man fått ett nytt jobberbjudande och vill ha mer lön för att stanna kvar, ja då fick man vackert ta det nya jobbet. Bye bye liksom.
Citera
2014-10-10, 15:12
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Hade tidigare en chef som uttryckte sig som så att om man kommer in och säger att man fått ett nytt jobberbjudande och vill ha mer lön för att stanna kvar, ja då fick man vackert ta det nya jobbet. Bye bye liksom.

Ja, det måste man vara beredd på.

Är man inte beredd på den ska man passa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in