2014-10-07, 10:24
  #37213
Medlem
Vad är det som händer här? Varför blir det 4pi?

pi(2r)^2 = 4pi*r^2

Taget från den här tråden:

http://www.hpguiden.se/ftopict-10424.html
Citera
2014-10-07, 10:31
  #37214
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Vad är det som händer här? Varför blir det 4pi?

pi(2r)^2 = 4pi*r^2

Taget från den här tråden:

http://www.hpguiden.se/ftopict-10424.html

Räknereglerna gäller att bråk och multiplikation går före addition och subtraktion, potenser och rötter går före förstnämnda. Parenteser däremot, går alltid först.

π * (2r)² = π * (2²r²) = π * (4r²) = 4πr²

http://www.matteguiden.se/rakneregler/
Citera
2014-10-07, 10:33
  #37215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Vad är det som händer här? Varför blir det 4pi?

pi(2r)^2 = 4pi*r^2

Taget från den här tråden:

http://www.hpguiden.se/ftopict-10424.html

Potensregeln (ab)^2 = a^2 * b^2

(2r)^2 = 2^2 * r^2 = 4r^2

Så pi(2r)^2 = 4*pi*r^2

Repetera potensreglerna.
Citera
2014-10-07, 11:13
  #37216
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Vad är det som händer här? Varför blir det 4pi?

pi(2r)^2 = 4pi*r^2

Taget från den här tråden:

http://www.hpguiden.se/ftopict-10424.html
Det som händer är att svensk skola går åt helvete
Citera
2014-10-07, 12:19
  #37217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaha? Vad har den fiktiva uppgiften med den andra uppgiften att göra?

Potenser var inte inblandade i den uppgiften, men visst, du illustrerar varför det är därför man helst ska, om man över huvud taget ska göra antaganden, göra två antaganden.

x/3/4 = ?
x/4/3 = ?

x = 2

2/3/4 = 1/6
2/4/3 = 1/6

x = 3

3/3/4 = 1/4
3/4/3 = 1/4

Svar: C

Din uppgift:

x = 1

x^2 = 1
x = 1

x = 3

3^2 = 9
x = 3

Svar: D

Det som är jobbigt i den andra uppgiften är om man inte testar x = 1 eller 0<x<1. Då kommer man inte se att x^2 ibland blir lika eller mindre än x. Om man testar måste man vara systematisk eller ha tur, det är betydligt säkrare att lära sig vilka regler som gäller och räkna med variabler.
Citera
2014-10-07, 13:48
  #37218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det som händer är att svensk skola går åt helvete

Gör den? Tur att jag lämnade den för snart 15 år sedan då.

Tack för ditt bidrag, spring iväg och lek någon annanstans nu
Citera
2014-10-08, 16:06
  #37219
Medlem
Mamarketels avatar
Här kom en sån här luring igen. Någon som kan hjälpa förklara?

9.I en blomvas finns det n blommor. Av blommorna är p procent röda.
Vilket av följande uttryck representerar antalet blommor som inte är röda?
A 0,01np
B ((100-p)n)/100
C ((1-p)n)/0,01
D 100(1-p)n

Tänker jag rätt att den ursprungliga formeln borde se ut så här: 100-p=(r/n)*100 som blir -> r=((100-p)n)/100?
Citera
2014-10-08, 16:50
  #37220
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Här kom en sån här luring igen. Någon som kan hjälpa förklara?

9.I en blomvas finns det n blommor. Av blommorna är p procent röda.
Vilket av följande uttryck representerar antalet blommor som inte är röda?
A 0,01np
B ((100-p)n)/100
C ((1-p)n)/0,01
D 100(1-p)n

Tänker jag rätt att den ursprungliga formeln borde se ut så här: 100-p=(r/n)*100 som blir -> r=((100-p)n)/100?

Jag förstår inte var du får r ifrån.

Så tänker jag:

EDIT: r är antalet icke-röda blommor, antar jag. Du gör rätt, förresten, men det finns inte någon "ursprunglig form" utan alla har egna tillvägagångssätt.
__________________
Senast redigerad av r4ll3 2014-10-08 kl. 17:01.
Citera
2014-10-08, 20:07
  #37221
Medlem
Boblovebudss avatar
Hittar inte facit till provet hösten 2012, någon som kan vara en ängel och hjälpa mig.
Citera
2014-10-08, 20:10
  #37222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Hittar inte facit till provet hösten 2012, någon som kan vara en ängel och hjälpa mig.

http://www.studera.nu/download/18.782a298813a88dd0dad80005784/facit.pdf

Resultatet av en googling på "facit högskoleprovet hösten 2012"
Citera
2014-10-08, 22:34
  #37223
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Nej, det gör man inte. Du dividerar båda led med a och adderar sen 1 till båda led.


Bryter man någon regel om man multiplicerar in a i parantesen såhär: a(b-1)=c, vilket blir ab-a=c, härifrån frigös b genom följande: (ab/a) = (c+a/a) eller är det endast för att det icke är något av svarslaternativen som man inte kan göra enligt ovan?
Citera
2014-10-08, 22:48
  #37224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Bryter man någon regel om man multiplicerar in a i parantesen såhär: a(b-1)=c, vilket blir ab-a=c, härifrån frigös b genom följande: (ab/a) = (c+a/a) eller är det endast för att det icke är något av svarslaternativen som man inte kan göra enligt ovan?

Nej, du bryter inte mot någon regel och ditt sätt fungerar. När du har fått b = (c+a)/a kan du förenkla det sista till (c+a)/a = c/a + 1 vilket är ett av svarsalternativen.

Anledningen till att jag sa att man skall dividera med a i båda led och inte utveckla parentesen är att du redan har fått ett så fint uttryck serverat. Det är bara att dividera med a och sedan addera med 1 så är du klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in