Räknereglerna gäller att bråk och multiplikation går före addition och subtraktion, potenser och rötter går före förstnämnda. Parenteser däremot, går alltid först.
Jaha? Vad har den fiktiva uppgiften med den andra uppgiften att göra?
Potenser var inte inblandade i den uppgiften, men visst, du illustrerar varför det är därför man helst ska, om man över huvud taget ska göra antaganden, göra två antaganden.
x/3/4 = ?
x/4/3 = ?
x = 2
2/3/4 = 1/6
2/4/3 = 1/6
x = 3
3/3/4 = 1/4
3/4/3 = 1/4
Svar: C
Din uppgift:
x = 1
x^2 = 1
x = 1
x = 3
3^2 = 9
x = 3
Svar: D
Det som är jobbigt i den andra uppgiften är om man inte testar x = 1 eller 0<x<1. Då kommer man inte se att x^2 ibland blir lika eller mindre än x. Om man testar måste man vara systematisk eller ha tur, det är betydligt säkrare att lära sig vilka regler som gäller och räkna med variabler.
Här kom en sån här luring igen. Någon som kan hjälpa förklara?
9.I en blomvas finns det n blommor. Av blommorna är p procent röda.
Vilket av följande uttryck representerar antalet blommor som inte är röda?
A 0,01np
B ((100-p)n)/100
C ((1-p)n)/0,01
D 100(1-p)n
Tänker jag rätt att den ursprungliga formeln borde se ut så här: 100-p=(r/n)*100 som blir -> r=((100-p)n)/100?
Här kom en sån här luring igen. Någon som kan hjälpa förklara?
9.I en blomvas finns det n blommor. Av blommorna är p procent röda.
Vilket av följande uttryck representerar antalet blommor som inte är röda?
A 0,01np
B ((100-p)n)/100
C ((1-p)n)/0,01
D 100(1-p)n
Tänker jag rätt att den ursprungliga formeln borde se ut så här: 100-p=(r/n)*100 som blir -> r=((100-p)n)/100?
Jag förstår inte var du får r ifrån.
Så tänker jag:
Om p procent är röda innebär det att (100-p) procent är icke-röda. Eftersom vi ska räkna ut ett antal måste vi göra om detta till decimalform när vi multiplicerar med n. Det gör vi genom att dividera med 100.
((100-p)÷100) × n dvs, vilket är samma sak som B.
EDIT:r är antalet icke-röda blommor, antar jag. Du gör rätt, förresten, men det finns inte någon "ursprunglig form" utan alla har egna tillvägagångssätt.
__________________
Senast redigerad av r4ll3 2014-10-08 kl. 17:01.
Nej, det gör man inte. Du dividerar båda led med a och adderar sen 1 till båda led.
Bryter man någon regel om man multiplicerar in a i parantesen såhär: a(b-1)=c, vilket blir ab-a=c, härifrån frigös b genom följande: (ab/a) = (c+a/a) eller är det endast för att det icke är något av svarslaternativen som man inte kan göra enligt ovan?
Bryter man någon regel om man multiplicerar in a i parantesen såhär: a(b-1)=c, vilket blir ab-a=c, härifrån frigös b genom följande: (ab/a) = (c+a/a) eller är det endast för att det icke är något av svarslaternativen som man inte kan göra enligt ovan?
Nej, du bryter inte mot någon regel och ditt sätt fungerar. När du har fått b = (c+a)/a kan du förenkla det sista till (c+a)/a = c/a + 1 vilket är ett av svarsalternativen.
Anledningen till att jag sa att man skall dividera med a i båda led och inte utveckla parentesen är att du redan har fått ett så fint uttryck serverat. Det är bara att dividera med a och sedan addera med 1 så är du klar.