2014-10-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Jag äter nu Medikinet mot min adhd men upplever rätt mycket biverkningar speciellt är ångesten jobbigast för jag lider av social fobi och GAD, och jag tycker inte att den inte håller i så länge och min läkare vill knappt höja dosen eller byta mot ritalin som jag tyckte funkade bättre. Men ni som lider av ångest vilken tycker ni funkar bäst för er? Concerta kan jag inte ta för den fick jag sjukt mycket ångest av, men en vän till mig sa att jag borde prova evalense eller vad den heter för den ska tydligen sitta i mycket längre och ger mindre ångest. Är det någon här som får den och som haft ritalin/medikinet innan men fått byta på grund av biverkningar och har det hjälpt?

jag har inte provat just ritalin eller medikinet, däremot concerta som också är metylfenidat. fick väldigt ökad ångest av den. nu äter jag elvanse och det har blivit mycket bättre rekommenderar den starkt!
Citera
2014-10-08, 15:20
Medlem
Sjoestedts avatar
Ska själv påbörja en ADHD utredning på en privatklinik. Utredningen kan tänkas ta tre veckor. Jag undrar hur ljust ser det ut att börja med Metamina direkt? Utan att ha testat andra mediciner?

Jag har självmedicinerat med framförallt Concerta och amfetamin innan. Upplever bara obehag på Concertan. Massa bieffekter.
Citera
2014-10-08, 17:39
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Ska själv påbörja en ADHD utredning på en privatklinik. Utredningen kan tänkas ta tre veckor. Jag undrar hur ljust ser det ut att börja med Metamina direkt? Utan att ha testat andra mediciner?

Jag har självmedicinerat med framförallt Concerta och amfetamin innan. Upplever bara obehag på Concertan. Massa bieffekter.

Det är väldigt sällan man får ställas in på Metamina som första läkemedel mot ADHD. Tyvärr måste du nog pröva metylfenidat av dess olika läkemedel som finns av denna substans.

Har du självmedicinerat med Ritalin, Medikinet eller Equasym någon gång. Vissa upplever att bieffekterna blir färre med dessa.

Jag har nyligen påbörjat medicinering med Metamina och har sedan tidigare Ritalin. Min uppfattning är att jag blir väldigt trött av Metaminan, på ett negativt sätt. Har du prövat Metamina innan?
Citera
2014-10-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Det är väldigt sällan man får ställas in på Metamina som första läkemedel mot ADHD. Tyvärr måste du nog pröva metylfenidat av dess olika läkemedel som finns av denna substans.

Har du självmedicinerat med Ritalin, Medikinet eller Equasym någon gång. Vissa upplever att bieffekterna blir färre med dessa.

Jag har nyligen påbörjat medicinering med Metamina och har sedan tidigare Ritalin. Min uppfattning är att jag blir väldigt trött av Metaminan, på ett negativt sätt. Har du prövat Metamina innan?

Hur nyligen är nyligen? Nya licenser för Metamina godkänns väl inte längre?
Citera
2014-10-08, 18:09
Bannlyst
Citat:

Ungefär 0% chans.
Citera
2014-10-08, 18:10
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:

Du kommer inte få börja med metamina. Det är en sista utväg när de andra medicinerna inte har önskvärd effekt. Du kommer kanske t.o.m. måste prova med terapi och diverse kosttillskott utan medicin innan du får det utskrivet.
Citera
2014-10-08, 18:18
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_

Okej, det kanske är större chans att få börja med Vyvanse? Jag ser nämligen att det är meningslöst att prova metylfenidat när jag svarar så dåligt på det.

Jag har inte testat Metamina, men mitt tjack har en lika hög renhet som Metaminan och det svarar jag duktigt bra på. Ritalin fungerar bättre än Concertan dock. Men ändå många bieffekter.
Citera
2014-10-08, 18:20
Bannlyst
Citat:
Okej, det kanske är större chans att få börja med Vyvanse? Jag ser nämligen att det är meningslöst att prova metylfenidat när jag svarar så dåligt på det.

Jag har inte testat Metamina, men mitt tjack har en lika hög renhet som Metaminan och det svarar jag duktigt bra på. Ritalin fungerar bättre än Concertan dock. Men ändå många bieffekter.

Oj, så oväntat att en person med trolig ADHD-problematik har experimenterat med centralstimulanta droger utan recept tidigare, håhå.

Elvanse är det större chans att få utskrivet ja, men troligen kommer man sätta in metylfenidat först, vilket brukar vara ett krav. Eftersom att du går hos en privatläkare så ökar självklart chanserna.
Citera
2014-10-08, 18:20
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Ungefär 0% chans.

Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Du kommer inte få börja med metamina. Det är en sista utväg när de andra medicinerna inte har önskvärd effekt. Du kommer kanske t.o.m. måste prova med terapi och diverse kosttillskott utan medicin innan du får det utskrivet.

Inte ens om man går på en privatklinik? Vad jag har läst så ökar det möjligheterna för att få sin vilja fram.
Citera
2014-10-08, 18:23
Medlem
Sjoestedts avatar
Metamina kanske var ett "long shot", hur ser det ut med Vyvanse som första medicin då? Varför jag frågar är nämligen att det är meningslöst att stå ut med en massa bieffekter när jag vet vad jag svarar bra på.
Citera
2014-10-08, 18:24
Bannlyst
Citat:
Inte ens om man går på en privatklinik? Vad jag har läst så ökar det möjligheterna för att få sin vilja fram.

Snackar vi Ola Lundin eller?

Privatkliniken har egentligen inget med det att göra utan det är TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) som beslutar om ifall en licens ska godkännas. Mig veterligen godkänner man inte NYA licenser för just Metamina eftersom att Elvanse nu finns på marknaden. Men jag är inte 100% insatt i detta så jag kan ha fel.

Att få Elvanse utskrivet är det större chans för. Du skulle Eventuellt kunna säga till din läkare att du provat metylfenidat för längesen och att du fick dålig effekt av det, verkar ologiskt att hålla på att fjanta runt och slösa tid när du vet att preparatet inte fungerar. Missbruksrisken med Elvanse är liten också så man har lite lösare tyglar med att skriva ut det.
Citera
2014-10-08, 18:39
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Snackar vi Ola Lundin eller?

Privatkliniken har egentligen inget med det att göra utan det är TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) som beslutar om ifall en licens ska godkännas. Mig veterligen godkänner man inte NYA licenser för just Metamina eftersom att Elvanse nu finns på marknaden. Men jag är inte 100% insatt i detta så jag kan ha fel.

Att få Elvanse utskrivet är det större chans för. Du skulle Eventuellt kunna säga till din läkare att du provat metylfenidat för längesen och att du fick dålig effekt av det, verkar ologiskt att hålla på att fjanta runt och slösa tid när du vet att preparatet inte fungerar. Missbruksrisken med Elvanse är liten också så man har lite lösare tyglar med att skriva ut det.

Skönt då det är just dexamfetamin jag svarar bra på. Får försöka att fiska till mig en licens på Metamina därefter om det nu går. Helt omöjligt kan det väl ändå inte vara. Inte Ola Lundin btw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in