2014-10-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtjah
y′′ + 0.5yy′ = sin(x)
z′ − y′ + zy = cos(y) , 0 ≤ x ≤ 5
Detta skrivs om som ett system av n st första ordningens differentialekvationer. Vad blir n?

Hur tänker man här?

Svar:
Låt u=y'. Då kan systemet skrivas

u=y'
u'+0.5yu=sin(x)
z′ − u + zy = cos(y), 0 ≤ x ≤ 5
Citera
2014-10-08, 17:18
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Om man ska lösa ekvationen, 6-x/x-2 = x/4 multiplicerar man in 4 i vänstra övre ledet? och nämnaren (x-2) i högra över ledet? så det blir 4(6-x) = x(x-2) = 24 - 4x = x^2 - 2x = 0= x^2 + 2x -24 och nämnarna försvinner?

Men om vi tar ekvationen, 6/x=1 + x+1/4

varför gör man inte på samma sätt? dvs, multiplicera in x i högra övre ledet och 4 i vänstra övre ledet? Kan någon förklara?

Jag vill få det till 24 = x + x^2 + x vilket är fel.

Hur går egentligen regleran när man vill få bort nämnaren, på ena uppgiften verkar det vara att man ska ta nämnaren i både leden och andra tvärtom...?

Tacksam för hjälp...

Löste det. Måste komma fram till varför man gör som man gör! på mig.
Citera
2014-10-08, 17:28
Medlem
The-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Löser man ekvationssystemet får man först med substitution att x+2=ax+1 <=> (a-1)x=1 <=[givet a skilt från 1]=> x=1/(a-1).

Stoppar vi in detta i y=x+2 får vi att y=1/(a-1)+2

Vi har då att linjerna skär varandra i (1/(a-1), 1/(a-1)+2) för alla a skilda från 1 (vad händer om a=1?).

Att lösa ekvationssystemet har jag inte tänkt på, samtidigt tror jag inte det är meningen heller då det aldrig framgår i själva uppgiften.
Men till din fråga, om a=1 så blir ju de två linjerna parallella och får då ingen lösning om jag minns rätt?
Citera
2014-10-08, 18:07
Medlem
Shawn92s avatar
YO!

Har kommit till sista delen av sann-stat-kursen och har lite problem med dessa 2 uppgifter. Speciellt 2:an finner jag rätt komplicerad med alla termer, uppskattar ifall någon kan förklara hur man ska tänka

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120594.png
Citera
2014-10-08, 18:09
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Att lösa ekvationssystemet har jag inte tänkt på, samtidigt tror jag inte det är meningen heller då det aldrig framgår i själva uppgiften.
Men till din fråga, om a=1 så blir ju de två linjerna parallella och får då ingen lösning om jag minns rätt?
Man ska inte behöva lösa systemet för att se ett mönster, men jag tycker inte om att behöva beräkna för massa olika enskilda värden.

Jag vet inte om de vill att du ska se att y-koordinaten är lika med x-koordinaten plus 2, men detta fick du ju redan i ena ekvationen.
Citera
2014-10-08, 18:21
Medlem
Achernoes avatar
Funktionen f bestäms av f(x) = 3x^2 + 9x +2

a) För vilka värden på x har f en lokal extrempunkt?
b) Är extrempunkten ett lokalt maximum eller minimum?

Jag har ingen aning hur man ska gå tillväga här, någon som kan förklara?
Citera
2014-10-08, 18:24
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achernoe

Lokala extrempunkter finns där derivatan är lika med 0. För att klassificera extrempunkten som max/min används antingen teckenstudium eller andraderivatan. Båda metoderna (åtminstone den förstnämnda) finns med 100% säkerhet beskrivna i din lärobok.
Citera
2014-10-08, 18:29
Medlem
Achernoes avatar
Citat:
Båda metoderna (åtminstone den förstnämnda) finns med 100% säkerhet beskrivna i din lärobok.
De finns säkert med, men jag har inte förstått mig på lärobokens förklaring. Därför skrev jag ett inlägg på flashback för att se om någon kan förklara fram lösningen så jag förstår hur ni tänker...

Jag kan nämna att jag har ingen aning vad du menar när du säger teckenstadium/andraderivata. Andraderivata vet jag kommer senare och teckenstadium(ordet iaf) har inte nänmt hittils.
Senast redigerad av Achernoe 2014-10-08 kl. 18:36.
Citera
2014-10-08, 18:55
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
De finns säkert med, men jag har inte förstått mig på lärobokens förklaring. Därför skrev jag ett inlägg på flashback för att se om någon kan förklara fram lösningen så jag förstår hur ni tänker...

Jag kan nämna att jag har ingen aning vad du menar när du säger teckenstadium/andraderivata. Andraderivata vet jag kommer senare och teckenstadium(ordet iaf) har inte nänmt hittils.
Vad står som rubrik i lärobokens förklaring? Teckenstudium är det "lättaste" och vanligaste metoden.

Hur långt kommer du själv? Har du deriverat och satt derivatan till 0? Har du löst denna ekvation?
Citera
2014-10-08, 19:03
Medlem
preben12s avatar
Citat:

En alternativ lösning om du inte gått igenom derivata än:

Du ser direkt att x^2-termen är positiv. Således har funktionen en minimipunkt. Denna ligger på symmetrilinjen (som är x-värdet mitt mellan nollställena).

Bestämma symmetrilinjen gör du antingen genom att lösa 3x^2 + 9x +2=0 och se vilket värde som ligger mitt i mellan lösningarna. Alternativt inser du att symmetrilinjen är -p/2 i pq-formlen.

3x^2 + 9x +2=0 --> x^2+3x+2/3=0 ger att symmetrilinjen är x=-3/2

Alltså har funktionen en extrempunkt i x=-3/2 och det är en minimipunkt.
Citera
2014-10-08, 19:05
Medlem
Achernoes avatar
Citat:
Vad står som rubrik i lärobokens förklaring? Teckenstudium är det "lättaste" och vanligaste metoden.

Hur långt kommer du själv? Har du deriverat och satt derivatan till 0? Har du löst denna ekvation?
Jag löste de nu... Var inte med på att man skulle först derivera och sedan sätta de resterande termerna i en ekvation =0. Felet var att jag inte gjorde en ekvation och istället deriverade för att sedan stoppade in 0 i x.

Rubriken säger bara derivatans nollställen. Inget om teckenstadium

Citat:
Ursprungligen postat av preben12
En alternativ lösning om du inte gått igenom derivata än:

Du ser direkt att x^2-termen är positiv. Således har funktionen en minimipunkt. Denna ligger på symmetrilinjen (som är x-värdet mitt mellan nollställena).

Bestämma symmetrilinjen gör du antingen genom att lösa 3x^2 + 9x +2=0 och se vilket värde som ligger mitt i mellan lösningarna. Alternativt inser du att symmetrilinjen är -p/2 i pq-formlen.

3x^2 + 9x +2=0 --> x^2+3x+2/3=0 ger att symmetrilinjen är x=-3/2

Alltså har funktionen en extrempunkt i x=-3/2 och det är en minimipunkt.
Lyckades lösa den innan du post:a men hade ingen aning om varför jag gjorde det jag gjorde... Tack för förklaringen, förstod nu varför!
Senast redigerad av Achernoe 2014-10-08 kl. 19:11.
Citera
2014-10-08, 19:13
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Jag löste de nu... Var inte med på att man skulle först derivera och sedan sätta de resterande termerna i en ekvation =0. Felet var att jag inte gjorde en ekvation och istället deriverade för att sedan stoppade in 0 i x.

Rubriken säger bara derivatans nollställen. Inget om teckenstadium

Lyckades lösa den innan du post:a men hade ingen aning om varför jag gjorde det jag gjorde... Tack för förklaringen, förstod nu varför!
Teckenstudium handlar om att man kollar på vänster och höger sida om extrempunkten. Är båda värdena större än det i extrempunkten har du en minimipunkt, är båda mindre har du en maximipunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in