2014-10-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Jag skulle svarat alternativ D. (förutsatt att frågan är som du säger "felformulerad", att du pratar om veblen/giffen-goods, dvs priset upp efterfrågan upp) Men detta borde precis som du påpekar en positiv price elasticity of demand (PeD). Dock bortsen många från detta negativa tecken normalt. Dvs mycket fåtal gods har en positiv PeD. Och kanske frågeställaren just utgått från detta och felaktigt trott att negativa PeD, kanske menar positiva. Det är den troligaste lösningen.

För som du söger ökar priset, behövs en positiv PeD för att konsumtionen skall öka.
Sen skulle ju det kunna vara komplementvara eller annat, men den frågan ställs ej.

Så jag skulle tolka det som om alla tal (+) PeD. Fast bäst är kanske att skriva att man ej förstår frågan.

Hoppas detta var till hjälp.
"Consumer spending" betyder inte "hur mycket konsumenten köper", utan "hur mycket konsumenten köper för". Frågan är kristallklar och frågeställaren har inte missförstått någonting.
Citera
2014-10-05, 18:18
Medlem
Hej!

Skulle behöva hjälp med tre stycken uppgifter i mikro.

1. Tillverkare av hinkar drabbas överlag så hårt att alla utom en tillverkare med MC = 10 + Q går i konkurs. Hur påverkar det den enda återstående hinktillverkaren om efterfrågan på hinkar kan beskrivas av P(Q) = 100 - Q
Svar: P = 70 och Q = 30

2. En monopolist med konstant marginalkostnad lika med 2 möter efterfrågan p = 8 - q. Hur stor blir dödviktsförlusten på marknaden när monopolisten maximerar sin vinst?
Svar: 4.5

3. En monopolist efterfrågan, P = 10 - Q och en konstant marginalkostnad, MC = 2. Företaget har också en fast kostnad som är lika med 2. Hur stor är vinsten?

Svar: 14
Citera
2014-10-05, 18:53
Medlem
Hej behöver hjälp med följande:

Carla har ett bageri och bakar limpor till en styckkostnad om ATC = 100/q + 10 + 0,5q
Marknadspriset för en limpa är 20kr.

Ange bageriets break-even-pris och nedstängningspris och avgör Carlas kortsiktiga
produktionsbeslut.
Citera
2014-10-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
"Consumer spending" betyder inte "hur mycket konsumenten köper", utan "hur mycket konsumenten köper för". Frågan är kristallklar och frågeställaren har inte missförstått någonting.

misstolkade belopp (sek) för kvantitet bensin.
Citera
2014-10-06, 19:23
Medlem
Hej jag skulle behöva lite hjälp med en uppgift, hur ska jag gå tillväga för att lösa denna uppgift?

ils-Oscar har även läst NEKA51, och leker med tanken att använda sig av nyttoteori för att modellera efterfrågan. Nils-Oscar är bergsäker på att kunderna tycker om bägge kaffesorter. Han tycker sig nu ha funnit fyra olika typer av nyttofunktioner som skulle kunna användas för ändamålet. Nils-Oscar är ganska säker på att kunderna tycker att Ljusrost är bättre än Mörkrost, vilket ger rosteriet möjligheten att sätta ett lite högre pris på Ljusrost. U står för nytta, X för konsumerad kvantitet Mörkrost, och Y för konsumerad kvantitet Ljusrost:

a) U(X,Y) = ln(X) + ln(Y)
b) U(X,Y) = 10X + 2Xˆ2 + 20Y +2Yˆ2
c) U(X,Y) = Xˆ2 + Yˆ2
d) U(X,Y) = -Xˆ2 - Yˆ2

Vilken nyttofunktion bör Nils-Oscar använda för att modellera nytta av konsumerat kaffe?
Citera
2014-10-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mralen
Hej jag skulle behöva lite hjälp med en uppgift, hur ska jag gå tillväga för att lösa denna uppgift?

ils-Oscar har även läst NEKA51, och leker med tanken att använda sig av nyttoteori för att modellera efterfrågan. Nils-Oscar är bergsäker på att kunderna tycker om bägge kaffesorter. Han tycker sig nu ha funnit fyra olika typer av nyttofunktioner som skulle kunna användas för ändamålet. Nils-Oscar är ganska säker på att kunderna tycker att Ljusrost är bättre än Mörkrost, vilket ger rosteriet möjligheten att sätta ett lite högre pris på Ljusrost. U står för nytta, X för konsumerad kvantitet Mörkrost, och Y för konsumerad kvantitet Ljusrost:

a) U(X,Y) = ln(X) + ln(Y)
b) U(X,Y) = 10X + 2Xˆ2 + 20Y +2Yˆ2
c) U(X,Y) = Xˆ2 + Yˆ2
d) U(X,Y) = -Xˆ2 - Yˆ2

Vilken nyttofunktion bör Nils-Oscar använda för att modellera nytta av konsumerat kaffe?
Två cirklar (en inverterad), en ellips, och en monoton transformation av en Cobb-Douglas... Ser ut som en kontrollfråga på en distanskurs för att se att du läst det du ska läsa. Har du läst det du ska läsa?
Citera
2014-10-06, 20:56
Medlem
Citat:
Två cirklar (en inverterad), en ellips, och en monoton transformation av en Cobb-Douglas... Ser ut som en kontrollfråga på en distanskurs för att se att du läst det du ska läsa. Har du läst det du ska läsa?

Halloj , ja jag har läst det jag ska läsa men uppenbarligen inte förstått till hundra procent, har du någon länk eller något jag bör läsa om du inte har lust att hjälpa mig ?
Citera
2014-10-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mralen
Halloj , ja jag har läst det jag ska läsa men uppenbarligen inte förstått till hundra procent, har du någon länk eller något jag bör läsa om du inte har lust att hjälpa mig ?
Hur ser en vanlig nyttofunktion ut, med två normala varor? Hur ser de fyra uppradade funktionerna ut? Det är bara en som passar...
Citera
2014-10-06, 22:39
Medlem
Citat:
Hur ser en vanlig nyttofunktion ut, med två normala varor? Hur ser de fyra uppradade funktionerna ut? Det är bara en som passar...

Då alla utan a är utformade som elipser så är det endast a som verkar trolig?
Citera
2014-10-08, 13:32
Medlem
Citat:
Hur får du x^2+y^2 till en ellips?

alla är väl cirklar utam den första.
Citera
2014-10-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
alla är väl cirklar utam den första.
Två cirklar, en hyperbel, och en ellips.
Citera
2014-10-08, 17:42
Medlem
Citat:
Två cirklar, en hyperbel, och en ellips.

Vilken skulle vara en ellips ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in