2017-10-26, 00:06
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tror det din lärare är ute efter är ungefär detta:

https://ekonomistas.se/2013/01/09/imf-och-muliplikatorerna/

Du kan svamla lite om att du har för dig att IMF tittade på just detta men låtsas inte att du läst hela rapporten.
Svaren är väl ungefär:

-Det är inte rimligt och var nog i efterhand sett ett misstag att bedriva en så hård åtstramningspolitik om multiplikatorn var hög.

-Effekten på konjunkturutvecklingen blir negativ.

-Om multiplikatorn är större än 1 så ökar skuldernas andel av BNP eftersom BNP minskar snabbare än skulderna. Detta trots att även skulderna minskar.

edit: ...fast "multiplikatorn på varumarknaden" är ett begrepp som jag inte hört. Jag utgår att läraren avser "fiscal multiplier" men om det är något eget hittepå från läraren som är något helt annat så reserverar jag mig...
haha ja multiplikatorn på varumarknaden var något nytt

Men kring åtstramningarna (austerity) så var det befogat i alla fall för Greklands del. Deras statliga spenderingar var extremt vidlyftiga och enbart baserade på lån, medan deras produktivitet sjönk som en sten och eftersom det var taget med så stora lån och sjunkande produktion så höll det priserna på tog för högt för Grekland. Det bästa för Grekland med handen på hjärtat skulle vara att hoppa ur EU och återinföra Drachmer. Det skulle innebära att de helt enkelt kan betala tillbaka i Drachmer som de själva kontrollerar vilket skulle leda till en väldigt stor inflation men skuldfrihet och oberoende. Men det vill ju inte EU för då kan man inte pressa landet på fasta tillgångar som man kan nu, flygplatser och hamnar. EU vill äga/kontrollera allt som den kontrollbehovskoloss på lerfötter det är.

Här är något jag just snubblade över som har med ämnet att göra
https://www.youtube.com/watch?v=5SjqR6o3kFk
Senast redigerad av Agamantum 2017-10-26 kl. 00:58.
Citera
2017-10-26, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Fri marknad och avregleringen i Sverige har visat sig vara rena skitet.

Apoteken har blivit rena u-lands-affärer fulla med kondomer och godis och kompetensen urholkats. Många läkemedel har blivit 100 % dyrare på några år, vilket är helt sjukt (mig själv som källa).

Bilprovningen är rena skitet efter avregleringen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/allt-dyrare-att-besikta-bilen
50 % dyrare, dessutom är kompetensen lägre.

Fast det beror på att båda dessa branscher är hårt reglerade.

Man får inte besikta en bil lite hur man vill, baserat på erfarenhet. Det finns strikta procedurer som man måste gå igenom.

Apoteken måste ha utbildade receptarier och apotekare. Om kompetensen sjunkit beror det på att universiteten inte gör sitt jobb. Jag tror även att vi har "elefanten i rummet" här.

Apotekens marginaler på dessa läkemedel har knappast ökat så mycket. Antingen har läkemedelsbolagen höjt priset och/eller så har subventionerna minskat.
Citera
2017-10-26, 01:30
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fast det beror på att båda dessa branscher är hårt reglerade.

Man får inte besikta en bil lite hur man vill, baserat på erfarenhet. Det finns strikta procedurer som man måste gå igenom.

Apoteken måste ha utbildade receptarier och apotekare. Om kompetensen sjunkit beror det på att universiteten inte gör sitt jobb. Jag tror även att vi har "elefanten i rummet" här.

Apotekens marginaler på dessa läkemedel har knappast ökat så mycket. Antingen har läkemedelsbolagen höjt priset och/eller så har subventionerna minskat.
Du har mycket rätt!

Men dessa strikta procedurer kan förbigås av mindre nogräknade individer, och kostar multum. Det skärs absolut i kvalitén på bilprovningsenheterna. Återkommande kunder blir där bilen passerar bäst. Elefanten i rummet är en solklart given variabel : massinvandringen av män, fördumningen av alla i landet, sämre universitet pga bristande resurser och allmänt uppgiven befolkning besudlad med brott och sämre livsvillkor.

Men tidigare var statliga apoteket inflytelserikt och kunde diktera priserna på läkemedel på ett helt annat sätt och det är ju något som absolut måste under alla förutsättningar, tas med i beräkningen. Priset på t ex magnecyl har gått upp runt 500% (genom synergi dubbelt pris för en femtedel av tablettantalet) och det är liknande med många andra läkemedel.
Citera
2017-10-26, 02:31
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
haha ja multiplikatorn på varumarknaden var något nytt

Men kring åtstramningarna (austerity) så var det befogat i alla fall för Greklands del. Deras statliga spenderingar var extremt vidlyftiga och enbart baserade på lån, medan deras produktivitet sjönk som en sten och eftersom det var taget med så stora lån och sjunkande produktion så höll det priserna på tog för högt för Grekland. Det bästa för Grekland med handen på hjärtat skulle vara att hoppa ur EU och återinföra Drachmer. Det skulle innebära att de helt enkelt kan betala tillbaka i Drachmer som de själva kontrollerar vilket skulle leda till en väldigt stor inflation men skuldfrihet och oberoende. Men det vill ju inte EU för då kan man inte pressa landet på fasta tillgångar som man kan nu, flygplatser och hamnar. EU vill äga/kontrollera allt som den kontrollbehovskoloss på lerfötter det är.

Här är något jag just snubblade över som har med ämnet att göra
https://www.youtube.com/watch?v=5SjqR6o3kFk

Ja det var inga personliga värderingar på vad som var rätt eller fel.

Jag gissade bara på vad läraren var ute efter ungefär.
Citera
2017-10-26, 04:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Fri marknad och avregleringen i Sverige har visat sig vara rena skitet.
Dumheter. Vi har inte provat fria marknader i Sverige. Ni begriper inte vad fria marknader är (frihet överhuvudtaget för den delen) så alliansen kan trycka på er en planekonomi och låtsas att det handlar om sådana där "fria marknader" som fungerar så bra i andra delar av världen.

Kom tillbaka och gnäll när vi faktiskt provat fria marknader.
Senast redigerad av Trillske 2017-10-26 kl. 04:14.
Citera
2017-10-26, 10:01
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Dumheter. Vi har inte provat fria marknader i Sverige. Ni begriper inte vad fria marknader är (frihet överhuvudtaget för den delen) så alliansen kan trycka på er en planekonomi och låtsas att det handlar om sådana där "fria marknader" som fungerar så bra i andra delar av världen.

Kom tillbaka och gnäll när vi faktiskt provat fria marknader.
Men okej gnällfis, den fria marknaden som enligt dig inte är fri, som nu tagits i bruk i Sverige är rena skiten. Och då vet jag vad jag snackar om och du vet det inte.

Jag snackar om 1) den marknad som var här tidigare kontra 2) marknaden som tillkommit. I Sverige kallat avregleringen.
Citera
2017-10-26, 16:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Men okej gnällfis, den fria marknaden som enligt dig inte är fri, som nu tagits i bruk i Sverige är rena skiten.
Du skriver alltså egentligen att alliansens toppstyrda planekonomi är skräp. Helt enig. Men det har inget med fria marknader att göra. Alliansen hatar fria marknader - på fria marknader blir ju gammalt korkat kapital utmanat av värdeskapande entreprenörer. Det är det värsta de vet.

Just Apoteket är ändå ett "dåligt" exempel, då det åtminstone inte är en fullständigt toppstyrd oligopol-marknad och också fungerar åtminstone sisådär (har mycket, mycket god insyn).
Citera
2017-11-13, 10:31
Medlem
Tjena! Prov inför Stabiliseringspolitik.

Tjena, skulle behöva lite tips inför ett skriftligt prov på fredag denna vecka.
Det ska handla om Stabiliseringspolitik och dess konsekvenser och i detta ska det ingå olika Teorier, Modeller och Metoder.

Vad är Stabiliseringspolitik ?

Penningpolitik, Finanspolitik, Skattekurva
Olika begreppsanvändingar.
Senast redigerad av Majskakan 2017-11-13 kl. 10:38.
Citera
2017-11-13, 10:35
Medlem
Pungterings avatar
Borde inte det stå i kurslitteraturen?

Läs den.
Citera
2017-11-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Borde inte det stå i kurslitteraturen?

Läs den.

Det är jobbigt att läsa 10 sidor.
Citera
2017-11-23, 19:30
Medlem
worldtravels avatar
https://imgur.com/gallery/7PHEY

Hjälp mig förstå!
Citera
2017-11-29, 10:15
Medlem
Ekonometri/R:

Uppg: http://www.bilddump.se/bilder/20171126185226-213.89.249.206.png
det är gällande fråga 2c-d samt fråga 3 .

Jag har gjort såhär på 2c-d: http://www.bilddump.se/bilder/20171126185403-213.89.249.206.png

Men undrar om jag gör rätt? För förstår inte riktigt vad jag ska svara på uppgift 3 då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in