2014-10-08, 13:46
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Du förstår väl att jag inte menade att det ser ut som Raqqa infrastruktur mässigt, det var bara bildligt talat.

När det gäller andra delen, förklara för mig varför 90% av islam, sunnimuslimer, som ISIS påstår sig representera, varför ställer sig inte dessa emot ISIS? Varför tar man inte kampen när folket har makten? Man hör inget fördömande av vänliga sunnimuslimer, det är som att man smyghåller på ISIS. Jag önskar att jag har fel, och hoppas att du eller någon annan kan visa detta men så som jag ser det så verkar tyvärr väldigt många sunnimuslimer sympatisera med ISIS.

Nej, lägg av nu.
Det sker demonstrationer konstant och imamer, moskéer, ledare som företräder islam fördömer IS och räknar inte IS khalifat giltigt.

Bara för att du inte har sett något så betyder det inte att det är så.
Du får ta och söka lite innan du påstår något sådant.
Citera
2014-10-08, 14:04
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Ser ut som att USA äntligen förstått att gris-islamisten Erdogan inte kommer att hjälpa kurderna i Kobane och att man nu tar saken i egna händer: http://www.reuters.com/article/2014/10/08/us-mideast-crisis-kobani-idUSKCN0HX0PI20141008

USA m.fl har alltså nyligen genomfört effektivare attacker och börjar driva tillbaka Daesh från Kobane. Läser man div artiklar så har Erdogan ställt upp en massa villkor för att hjälpa till och Erdogan bryr sig bara om sina egna planer och skiter fullständigt i Kobane eller dom kurder som försöker försvara staden.

Jag hoppas innerligt att Turkiet aldrig kommer med i EU, dom har fan inte där att göra med en gris som Erdogan som alltmer totalitär och maktfullkomlig president.
Citera
2014-10-08, 14:26
Medlem
Maimoudis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Du förstår väl att jag inte menade att det ser ut som Raqqa infrastruktur mässigt, det var bara bildligt talat.

När det gäller andra delen, förklara för mig varför 90% av islam, sunnimuslimer, som ISIS påstår sig representera, varför ställer sig inte dessa emot ISIS? Varför tar man inte kampen när folket har makten? Man hör inget fördömande av vänliga sunnimuslimer, det är som att man smyghåller på ISIS. Jag önskar att jag har fel, och hoppas att du eller någon annan kan visa detta men så som jag ser det så verkar tyvärr väldigt många sunnimuslimer sympatisera med ISIS.

Jag håller med till viss del och tycker också att det har varit väldigt tyst här i Sverige bland Sunnimuslimer. Nu vet jag inte direkt hur det ser ut i Svenska Moskéer men om dessa galningar får härja runt fritt därinne utan att några säger ifrån är det fan skandal. Man borde ju tänka sig att om det är i ett område där ISIS inte ska känna sig säkra så är det i Sverige och Europa.

Med det sagt så bör det noteras att det är flera sunni imamer och högt tillsatta politiker som flera gånger gått ut och fördömt ISIS och hetsen mot shiamuslimer. Här har du några klipp:

En irakisk minister som fördömer en imam av egyptisk härkomst:
http://www.youtube.com/watch?v=_UqVI-30k5M

Irakiska Sunnis och Muftis deklarerar krig mot ISIS
http://www.youtube.com/watch?v=Sy9cFRe-8Lc
http://www.youtube.com/watch?v=a8jz3AOggEY

Ännu en Sunni Imam (gissningsvis palestinier):
http://www.youtube.com/watch?v=KtgGDq7tbwk
Citera
2014-10-08, 14:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Ser ut som att USA äntligen förstått att gris-islamisten Erdogan inte kommer att hjälpa kurderna i Kobane och att man nu tar saken i egna händer: http://www.reuters.com/article/2014/10/08/us-mideast-crisis-kobani-idUSKCN0HX0PI20141008

USA m.fl har alltså nyligen genomfört effektivare attacker och börjar driva tillbaka Daesh från Kobane. Läser man div artiklar så har Erdogan ställt upp en massa villkor för att hjälpa till och Erdogan bryr sig bara om sina egna planer och skiter fullständigt i Kobane eller dom kurder som försöker försvara staden.

Jag hoppas innerligt att Turkiet aldrig kommer med i EU, dom har fan inte där att göra med en gris som Erdogan som alltmer totalitär och maktfullkomlig president.

Låter bra om uppgifterna stämmer, dvs om de verkligen drivits tillbaka som det står:
Citat:
"This is their biggest retreat since their entry into the city and we can consider this as the beginning of the countdown of their retreat from the area."
Om man utmanar USA och de ser ett enkelt svar som att "ok, turkarna ljuger bara och ISIS är en bit in i staden, nu kör vi" så är USA snabba att agera, inte en massa snack som hos européerna.
Vi får kolla på defense.gov om de specificerar snart hur många attacker usa-koalitionen gjort och vad de tycker sig ha träffat. Vi får säkert se sura miner från turkarna när och om ISIS går reträtt eller rent av flyr för sina värdelösa liv.

Det här är gårdagens då de också verkar ha fått in fina träffar på daesh:
http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?cid=social_20141007_33062326&id=1 23353
Senast redigerad av Xelious 2014-10-08 kl. 14:55.
Citera
2014-10-08, 14:48
Medlem
Väldigt lite info kommer från själva staden Kobanê, det mesta är spekulationer av journalister som står på den "turkiska" sidan av gränsen.

På den östra har det pågått gatustrider i 2 dagar som varit katastrofala för ISIS. Minst 2 jihadister har blivit yx-mörade när de sökte skydd i husen. Vidare så har flera byggnader sprängts av YPG där jihadister sök skyddt. ISIS-Tjetjenarna befinner sig söder om Kobanê men har hittills inte gjort någon entré i staden.
Citera
2014-10-08, 14:51
Medlem
tigersaid86s avatar
IS opens diplomatic consulate in Istanbul, Turkey’s President denies
On Wednesday the so-called Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) claimed that it had opened its first diplomatic consulate in Istanbul.

Abu-Omar al-Tunisi, the head of ISIS Foreign Relations announced that ISIS is determined to open its first diplomatic consulate in Istanbul, and in a friendly country like Turkey.

På konsulatet ska man kunna;
According to Turkish daily Aydinlik, the consulate will provide consular services for all who wish to join the group, send money funds, and will pay the hospital fees of all wounded militants who traveled to Turkey to receive medical treatment.

Erdogan (Turkiet) förnekar MEN anonym information inifrån säger:
Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan firmly denied the ISIS presence in the country, however, an official source in the government anonymously stated that Turkey is developing formal relations with ISIS following al-Tunsi’s announcement that ISIS has opened a consulate in Istanbul.

Twitter kontot som angav plats och information om konsulatet blev omedelbart raderat.

Källa

Hur ska vi förhålla oss till att Turkiet planerar en IS stat som granne och samarbetar i bakgrunden i tidigt skede? Dvs om det nu skulle ligga till så, hur ska omvärlden förhålla sig om det blev mer bevisat?
Citera
2014-10-08, 15:12
Medlem
USA verkar nu vara villiga att offra sina goda relationer med Turkiet för att hjälpa ypg själva och strunta i Turkarnas krav på att invadera hela Syrien.

Såvida inte USA börjar bomba Assad så hade jag gärna sett b52 och apache helikoptrar användas i norra Syrien.
Citera
2014-10-08, 15:22
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Kraftiga upplopp i Turkiet inatt, tycker ni kurder i tråden att det är okej? Att bränna ner skolor och sjukhus samt annan egendom bara för att man åker på pisk i Kobane?
Tror de att det ska få Turkiet att bli mer sugna på att hjälpa de eller vadå? Jag förstår inte resonemanget.

http://www.liveleak.com/view?i=fb5_1412701429

Det är fel.
Men Turkiet lyssnar inte, omvärlden når inte Turkiet heller.
Vissa ser ingen annan lösning.
Som sagt, dom är få.
Ha i beaktning att det finns minimum 50miljoner kurder världen över.
Finns siffror över 70.

Frustrationen har ökat otroligt mycket då Turkiet håller sina kurder i bakbundna händer och låter dom inte agera genom att gå till Syrien frivilligt.
Dom bara ser på som åskådare när deras släkt, familj dödas.
Plussa på förtrycket Turkiet utför på sina 25% av befolkningen.
Vägar, infrastruktur, vatten, bostäder ligger efter i kurd dominerat.

Får fortfarande inte ha kurdiska flaggan utan problem eller på flygplatsen när du checkar in eller ut och skulle prata kurdiska med din son eller mamma så är risken stor.

Mänskliga rättigheter finns inte riktigt fult ut ännu.
Krav från EU om dom ska ingå.
Det finns riktiga rötägg till länder som är medlemmar i EU, tänk dig..

Men det var värre förr iaf. Vi pratar om år bara inte flera decennier. Så det har gått framåt.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-10-08 kl. 15:25.
Citera
2014-10-08, 15:35
Medlem
Daesh rapporterar att de tagit över Kobane. Har inte hört det någon annanstans, de verkar snarare ha det rätt svårt att avancera enigt andra källor. Propaganda bara?

http://www.liveleak.com/view?i=aa2_1412725916
Citera
2014-10-08, 16:11
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Jag förstod vad du menade ja, men inga orter här har muslimer på torget som öppet stödjer IS eller liknande skit. Bakom stänga dörrar visst, men inga öppna daesh medlemmar kommer någonsin härja runt i orterna i GBG så länge jag lever.

Du tänker alldeles för naivt hoppar för snabbt fram till slutsatser som saknar grund och logik. Jag förstår hur det verkar och ser ut men jag pratar med sunnimuslimer från olika delar av världen bokstavligt dagligen och ingen har sympatiserat med dem. Glömmer vi alla kampanjer på Twitter och FB av bl.a. sunniter? När det var protester i stan fanns det somalier, araber, afghaner, pakistanier och kurder på plats. Somalierna var väldigt engangerade vilket förvånade mig. Var du på plats där min vän? Då skulle du fått träffa massa sunnimuslimer som du kunde diskuterat detta med. Jag kan inte bevisa det på något sätt men jag kan försäkra dig att en stor majoritet inte håller med ett piss om vad daesh säger, glöm inte dessa är salafister och wahabbister inte vanliga, "konservativa" sunnimuslimer. Men ditt enda argument verkar vara att det är tyst i media och att få/inga ledare har sagt något..."därför måste det vara så"

Jag köper det du säger och ber om ursäkt för mitt klumpiga uttalande.
Citera
2014-10-08, 16:34
Medlem
tigersaid86s avatar
Uppgifter har kommit fram om varför Turkiet inte ingriper som dom så fint slog fast vid att DOM skulle ställa upp, DOM som kommer bidra med marktrupper, DOM som ska rädda Kobane.

Det ligger till såhär tydligen.

USA:s instanser är nedringda internt och det är stor ilska inom USA över Turkiets beteende och ovilja att lyssna och göra som dom vill.

Turkiet har tydligen massor av krav och vill ha löften först och främst.

Att USA ska ingripa i Syrien fullt ut och slå ned Assad från tronen och inte fokusera på IS och andra rebeller.

USA säger dock, Assad tar vi hand om senare skede, just nu vill vi hindra IS framfart och massaker.

Dom är helt enkelt oeniga om situationen gällande IS kontra Assad och Kurderna.

I Turkiet har 6 distrikt fått utegångsförbud, det har inte skett på över 20 år+ tydlig.
Verkar som att dom förbereder sig på något, kurdernas frustration kanske går över till vrede.

Erdogan gjorde ett uttalande om att Kobane kommer att falla och att dom är beredda.
Citera
2014-10-08, 16:53
Medlem
Turkarna förlorar mycket PR poäng för tillfället.
Med en islamist som Erdogan vid rodret är det inte förvånande.
Västvärlden borde inte vänta längre.IS avancerar enbart på grund av hitills bristande vilja att stoppa dem,men tiden har runnit ut för Obama nu.

Effektivt bombande kommer självfallet att hejda alla möjligheter till framryckningar samt döda ett okay antal IS grisar.

Det är hög tid för sådant nu och Erdogan kan bara storögt stå vid sidan och se på.
Det är hög tid att börja nedmonterandet och det sakta eliminerandet av IS och dess anhängare.
Uppenbarligen har en något förhöjd effektivitet i bombandet av IS vid Kobane stoppat monstren.
Detta skall utvidgas och utökas.

Först tar vi Kobane.
Sedan tar vi Al Baghdadi som redan är en dead man walking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in