Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Tycker du det är okey att upprepa något som för några timmar sedan slogs fast att det var felaktigt påstående?
(FB) Konflikten i Syrien
Få in det i din hjärna, kuderna vill inte ha Turkiets hjälp och det är inte heller nödvändigt. Den här situationen är helt och hållet konsekvensen av turkisk gränspolitik gentemot Kobane. Kurderna vill att turkarna ska dra åt helvete från gränsen så att dem själva ska rädda sina bröder och systrar. Dem har gott om vapen, amunition, pengar och tillräckligt med manskap för att knulla upp IS fullt ut. Utöver kurderna i Turkiet så står varenda peshmerga grupp på tur i kön för att stödja Kobane.
Erdogan är dum i huvudet och han är världsberömd för sin unika egenskap att begå misstag som påverkar politiska relationer på ett negativit sätt. Idioten gick ut för en vecka sedan och likställde PKK med IS och sedan dess så har han fortsatt på samma väg, notera att det pågår fredsförhandlingar sedan två år tillbaks. Han säger att man bör bekämpa alla terrorister och inte bara IS. Detta sker i samma ögonblick som de röstar igenom en motion som möjligör operationer mot terrororganisationer i Syrien och Irak. De snackar dagligen om bufferzone som de vill införa i områden som YPG kontrollerar. Samtidigt som den här hårda retoriken sköljer över en så pågår slakten i Kobane som man får se live. Han är alltså dum i huvudet och den instabila situationen i landet är helt och hållet hans eget fel och ansvar. Handlingar har konsekvenser och konsekvenserna kommer inte före handlingarna.
Kan du inte ta och runka till ett framförande av nasralla istället för att provocera kurder
Felaktigt påstående enligt dig ja, men du är ju den kurd som har minst förtroende här i tråden.
Allt är tydligen turkarnas fel, att YPG är urusla på att kriga, det är turkens fel. Att kurderna inte har vapen, det är turkens fel. Vi blir slaktade av Daesh, det är Turkens fel.
Förstår du var jag vill komma? Man kan inte måla in sig i ett hörn och sen peka finger så fort det blir jobbigt.
Allt ansvar vilar på YPG, visst Turkiet har påverkat situationen, men utgången hade blivit densamma med eller utan Turkiet.
Du säger att varenda Peshmerge grupp är redo vid gränsen. Var det inte så att Peshmerge åkte på pisk i Irak och att Daesh var nära att inta Erbil? Det som räddade de från Daesh då var koalitionens bomber. Det jag försöker säga är att det spelar ingen roll om Turkiet haft öppna gränser, ni hade förlorat Kobane ändå utan hjälp. Problemet är som jag sagt så många gånger innan, YPG är ingen seriös aktör, det är där problemet ligger inte på Turkiet.
Om inte koalitionens bomber biter på Daesh i Kobane, så är det ironiskt nog endast Turkiet som kan rädda staden.
Vill understryka att jag definitivt inte är nått fan av Turkiet.