2014-10-08, 11:57
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Varför är Erdogan så perverst besatt av att få Assad avsatt?
Citera
2014-10-08, 12:05
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Assad sköt ner ett turkisk plan för något år sen, efter det har Turkiet ändrat på sina rutiner. All flyg från Syrisk sida som kommer nära turkiska gränsen kommer att skjutas ned omedelbart.
Först gick de på sina bara knä och bad USA att säkra gränsen med Patriotsystem sen ändrade de sina rutiner.

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
För han är MB-islamist och en sionist rövslickare som alla i muslimska brödraskapet.
Citera
2014-10-08, 12:09
Medlem
sorias avatar
IS anhängare attackerade kurder i Tyskland
Pro-ISIS radicals with machetes, knives attack Kurds in Germany
http://rt.com/news/194060-germany-kurds-muslims-brawls/
Citera
2014-10-08, 12:20
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
IS anhängare attackerade kurder i Tyskland
Pro-ISIS radicals with machetes, knives attack Kurds in Germany
http://rt.com/news/194060-germany-kurds-muslims-brawls/

I artikeln stod det också att kurder gått runt i Tyskland och slagit sönder turkiska affärer, rätt ociviliserat av båda parter.
Citera
2014-10-08, 12:23
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Turkiet vill ha ett Sunnitisk övertag i regionen men främsta skälet är att etablera en Turk vänlig stat och samtidigt försvaga Irans makt i regionen.

Vi får inte glömma att Turkiet och Iran är stormakterna i Mellanöstern som slåss om makten.

Citat:
Ursprungligen postat av soria
Först gick de på sina bara knä och bad USA att säkra gränsen med Patriotsystem sen ändrade de sina rutiner.

För han är MB-islamist och en sionist rövslickare som alla i muslimska brödraskapet.

Precis, Turkiet bad verkligen till USA att installera robotar längst gränsen.

Assad är låst, kan inte utöva flygattacker norra delen av sitt land då Turkiet/Israel hotar med att skjuta ner planen.

Nu har Turkiet trots allt åtagit sig uppgiften att ingå i koalitionen och beslutat även på hemmaplan att agera i Syrien mot IS både med marktrupper och flyg, men ändå händer ingenting.

Dock så har Amerikanska experter stora aningar om varför och Britternas starka kritik och Kurdernas är befogade.
Turkiet mjölkar på tiden.
Citera
2014-10-08, 12:25
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Alla kurder hatar Turkiet, varför kräver man nu Turkiets hjälp, är det någon som kan förklara detta?

Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Väldigt intressant fråga; min teori är att man överskattat sig själva helt enkelt och nu kan man inte svälja sin stolthet - PKK/YPG gick så långt att dem hotade med fortsatta terrordåd ifall Turkiet beslutade sig för att skapa en buffertzon längst gränsen i norra Syrien när det var ett aktuellt alternativ. Nu så "kräver" man hjälp istället.

Tydligen så råder det inte full samhörighet bland dem olika kurdiska aktörerna heller; PYD:s ledare, Salih Muslim, har nu sagt att dem (PKK/YPG) inte fått någon stöd utav den kurdiska regionala regeringen i Iraks ledare Masoud Barzani, vilket dem egentligen väntat sig få.
Dem har inte fått något stöd för att Turkiet och IS är emellan Kobane och KRG din klant. 30 partier i KRG vill stödja Kobane med vapen och allt annat, men de står inför en realitet som de inte kan rå för. I söder så finns satan och i norr så finns hans pappa. Förövrigt så sa barzani igår att kurderna som krigar i Kobane har mitt fulla stöd. Fulla stöd betyder att det är så mycket som det är möjligt att bli, det finns inte mer än så, fattar du?

Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Förstår mig inte på kurderna i denna tråden. Till vardags så tar ni varje tillfälle att smutskasta turkar att dom är si, att dom är så och nu plötsligt är ni förvånade till varför Turkiet inte lyfter ett finger ur militärperspektiv. Förstår ni inte att Kobane ligger i SYRIEN? En aktion för Turkiets sida hade deklarerats som aggression (från omvärlden och FN) på ett annat lands terrortorium, ni kurder borde rikta er vrede mot Assad som inte gjort ett skit för att beskydda Kobane från dessa djuriska barbarer som utplånar allt i sin väg. Den stunden IS eller vad fan dom kallar sig kliver in på Turkiets mark , dvs över gränsen då kommer ni se aktion från Turkiets sida.

Hur som helst så är det så jäkla tragiskt att se så många civila sätta livet till pga krig och elände. Må alla civila offer vila i frid.
Alltså jag förstår inte varför ni har fått för er att PYD/PKK vill ha eller har frågat Turkiet efter hjälp? Ni är till och med så gulliga så att ni lägger fram det ologiska i det hella. Hur kan man be om hjälp hos sin värsta fiende? Ja, men har ni tänkt tanken att ni är ute och cyklar på månen typ? PYD/PKK betraktar IS och Turkiet som samma skit, dem tillsammans med majoriteten av alla kurder är helt övertygade om att Turkiet ligger bakom IS. PYD har inte frågat Turkiet om "hjälp" och det finns inte en chans i helvetet att man går med på att Turkiet etablerar en bufferzone på kurdisk mark i Syrien.

PYD säger så här. Vi vill inte att Turkiet går in och räddar oss. Det är inte nödvändigt eftersom den här situationen beror på turkisk embargo. Vi klarar det själva om ni har samma open border policy som alla andra islamister får längs turkiska gränsen. Varför ska mongolerna framställas som hjältar som räddade Kobane från världens avskumm, när själva situationen har designats av turkarna själva? Det kurdiska partiet HDP röstade emot mandatet som möjligör militära operationer i Syrien och Irak. Men det var dock roligt att se er resonera..varför vill dem ha hjälp av någon som de betraktar som satan?
Citera
2014-10-08, 12:28
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
I artikeln stod det också att kurder gått runt i Tyskland och slagit sönder turkiska affärer, rätt ociviliserat av båda parter.

Det är fel från alla.
Det visar att frustrationen har börjat koka verkligen.

Över 14 dog i demonstrationer i Turkiet häromdagen.

Turkiet hindrar Kurder från att ta sig över gränsen i tiotusentals till Syrien för att bekämpa terrorn genom att slå ner dom och skjuta med vattenkanoner på alla oavsett ålder, sett gamla tanter smaka på övervåld.

Men samtidigt ser man mellan fingrarna när IS rekryterar medlemmar i stadig takt.
Citera
2014-10-08, 12:33
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Är du orolig över det eller att det finns så här många pro IS i en tysk stad som inte skäms över sin läggning och kan handla.
Citat:
the Kurds were attacked by a group of approximately 40 armed supporters of the Islamic State (IS), RT’s Ruptly video news agency reported.
Kolla den här videon tex. https://www.youtube.com/watch?v=Ny_bBus9p7o
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-08 kl. 12:37.
Citera
2014-10-08, 12:46
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Är du orolig över det eller att det finns så här många pro IS i en tysk stad som inte skäms över sin läggning och kan handla.
Kolla den här videon tex. https://www.youtube.com/watch?v=Ny_bBus9p7o

Pro ISIS finns överallt, bara gå till valfri förort i Göteborg så kommer du tro att du är i Raqqa, för att inte tala om England och Frankrike, ISIS folket är i princip alla religiösa sunnimuslimer, antingen sympatiserar dom med ISIS i smyg eller så är dom öppna med det.
Citera
2014-10-08, 13:09
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Skitsnack att någon av förorterna skulle se ut som valfri IS stad. Vet inte fan vilken förort du har varit i GBG som ser ut så du får gärna berätta. Dock stämmer det att daesh finns i Gbg, de rekryterar rätt öppet mitt i Nordstan och på Brunnsparken. De har försökt flera gånger med mig och folk jag varit med, de var inte lika modiga som deras 'akhi' i Syrien och Irak dock.

Andra delen vägrar jag svara på och jag förväntade mig mycket mer från dig Marlo.

Du förstår väl att jag inte menade att det ser ut som Raqqa infrastruktur mässigt, det var bara bildligt talat.

När det gäller andra delen, förklara för mig varför 90% av islam, sunnimuslimer, som ISIS påstår sig representera, varför ställer sig inte dessa emot ISIS? Varför tar man inte kampen när folket har makten? Man hör inget fördömande av vänliga sunnimuslimer, det är som att man smyghåller på ISIS. Jag önskar att jag har fel, och hoppas att du eller någon annan kan visa detta men så som jag ser det så verkar tyvärr väldigt många sunnimuslimer sympatisera med ISIS.
Citera
2014-10-08, 13:21
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Du förstår väl att jag inte menade att det ser ut som Raqqa infrastruktur mässigt, det var bara bildligt talat.

När det gäller andra delen, förklara för mig varför 90% av islam, sunnimuslimer, som ISIS påstår sig representera, varför ställer sig inte dessa emot ISIS? Varför tar man inte kampen när folket har makten? Man hör inget fördömande av vänliga sunnimuslimer, det är som att man smyghåller på ISIS. Jag önskar att jag har fel, och hoppas att du eller någon annan kan visa detta men så som jag ser det så verkar tyvärr väldigt många sunnimuslimer sympatisera med ISIS.
Jag förstod vad du menade ja, men inga orter här har muslimer på torget som öppet stödjer IS eller liknande skit. Bakom stänga dörrar visst, men inga öppna daesh medlemmar kommer någonsin härja runt i orterna i GBG så länge jag lever.

Du tänker alldeles för naivt hoppar för snabbt fram till slutsatser som saknar grund och logik. Jag förstår hur det verkar och ser ut men jag pratar med sunnimuslimer från olika delar av världen bokstavligt dagligen och ingen har sympatiserat med dem. Glömmer vi alla kampanjer på Twitter och FB av bl.a. sunniter? När det var protester i stan fanns det somalier, araber, afghaner, pakistanier och kurder på plats. Somalierna var väldigt engangerade vilket förvånade mig. Var du på plats där min vän? Då skulle du fått träffa massa sunnimuslimer som du kunde diskuterat detta med. Jag kan inte bevisa det på något sätt men jag kan försäkra dig att en stor majoritet inte håller med ett piss om vad daesh säger, glöm inte dessa är salafister och wahabbister inte vanliga, "konservativa" sunnimuslimer. Men ditt enda argument verkar vara att det är tyst i media och att få/inga ledare har sagt något..."därför måste det vara så"
Citera
2014-10-08, 13:21
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Behöver nödvändigvis inte vara det ena eller det andra scenariot. Kan vara bägge. Dock mer troligt att Ankara stod för utpressandet. Den korkade Erdogan trodde att han hade triumf i sin hand, med ISIS mördarmaskiner utanför Kobane skulle kurderna pressas till hans menlösa "koalition" mot Assad.

Mycket tyder på att USA kommer att ta ansvar närmaste dygnet. Faller Kobane framstår Obamas löfte till amerikanska folket "att krossa ISIS" som ett fiasko. Hur som helst, Obama-administrationen är vansinniga över Erdogans bedrägliga agerande:

Turkish Inaction on ISIS Advance Dismays the U.S.

http://www.nytimes.com/2014/10/08/world/middleeast/isis-syria-coalition-strikes.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&versi on=LedeSum&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news
Det behöver inte vara det ena eller det andra, men att döma av vad som hänt senaste tiden så tror jag att Turkiet använde situationen till att pressa Muslim. Samtidigt eller kort tid därefter så börjar det bli oroligt i Turkiet och Europa och då är det inte längre läge att pressa.

USA gick med på att låta turkarna pressa PYD eftersom de vill ha med Turkiet i sin koalition, men de vill också ha med kurderna så de går en balanas gång, vilket deras halvhjärtade flyggbombningar i Kobane tyder på. USA ställer sig emellan båda, men tar ingen sida. Samtidigt så är dem inte alls glada över Turkiets beteende och det kommer till utryck genom Bidens utalande. Han säger iprincip: Ni var med och skapade den här monstret kan ni inte också ta ert fucking ansvar nu!? Det är ett triangeldrama.

Här är en artikel som tar upp det här med turkarnas utpressningsförsök. http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/10/turkey-syria-kobane-kurds-erdogan-assad.html

Edit: Glömde ta upp varför jag tror att de la ner utpressningsförsöket. Vändningen kom i samband med att det blev oroligt i Turkiet och demonstrationer i Europa. Då började flyggattackerna intensifieras i Kobane. I alla utallanden från myndigheter i USA så nämndes samma mening: "It’s horrific for everyone to watch in real time what’s happening in Kobane". Med andra ord de kan sätta sig in i kurderans situation och känna vad dem känner. De är på samma nivå som demonstranterna i Turkiet och Europa.
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-08 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in