2014-10-08, 01:36
Medlem
bernad_laws avatar
Nu gäller nolltolerans mot tramsiga enradare, OT-personangrepp och sekteristiskt svammel. Massa varningar utdelade och fler kan det bli. /Mod
Citera
2014-10-08, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Vad jag pekar på är de 3 åren. På något sätt med eller utan stöd, så borde man under 3 års tid få tag i vapen. Var kommer de vapnen YPG har idag ifrån?

Ja det var ju trevligt att man låter som en expert.

Som jag skrev ovan så är det dessa 3 år som stör mig. 3 år är lång tid och man borde ha förberett sig på ett mycket bättre sett än vad man har gjort.
Jag vill understryka att jag inte har någon aning om hur YPG förberett sig i Kobane. Men det verkar vara väldigt dåligt när det håller på att falla under 1 månad.
Nej jag låter inte som en expert, jag talar inte om hur YPG ska göra och hur de borde ha gjort. Jag talar endast om hur de är, baserad på det som jag har läst om dem.

Men SAA förlorade också städer och de hade också 3 år på sig. SAA har inte samma problem som YPG har men har ändå förlorat mark. Vad jag vet så förlorar inte YPG kriget, inte än iallafall, men de håller på att förlora en stad. SAA förlorade Raqqaa och Aleppo och en massa andra städer precis som YPG gjorde och gör. Men än har Kobane inte fallit, vi får hålla tummarna.
Senast redigerad av Hommer 2014-10-08 kl. 01:48.
Citera
2014-10-08, 01:47
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Mitt förtroende för Turkiet är just nu kört i botten när det pågår en folkutrotning och dom bara tittar på. Nu till frågan: Hur kommer Turkiets ställning i NATO se ut framöver?
Citera
2014-10-08, 02:18
Medlem
bernad_laws avatar
Här kommer litet intressant information från den assadska diktaturen:

Citat:
Syria has declared four chemical weapons facilities it hadn't mentioned before, a special representative of the U.N. secretary-general told the Security Council on Tuesday. The news heightened concerns that the Syrian government hasn't been fully open about its chemical weapons program.
http://abcnews.go.com/International/wireStory/syria-declares-chemical-facilities-26021611

Lögnaren Assad döljer tydligen sina mördarprogram, och det ligger ju helt i linje med att FN har kommit fram till att han använt kloringas mot sina fiender EFTER den förra kemvapenattacken.

Intressant är också att dessa faciliteter skall vara ryskbyggda, så om det stämmer visste pajasen Lavrov om att Assad dolde saker för Världssamfundet.
Citera
2014-10-08, 02:55
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Alla kurder hatar Turkiet, varför kräver man nu Turkiets hjälp, är det någon som kan förklara detta?
Citera
2014-10-08, 03:03
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Mitt förtroende för Turkiet är just nu kört i botten när det pågår en folkutrotning och dom bara tittar på. Nu till frågan: Hur kommer Turkiets ställning i NATO se ut framöver?
Oförändrad. Det strategiska läget är alltför viktigt för NATO även om Warszawapakten är ett minne blott. Vi får inte glömma att medlemskapet var en produkt av Kalla Kriget då fakelandet "Turkiet" inte var ett civiliserat demokratiskt västland. Officiellt är NATO enade bakom sin medlem, inofficiellt kan det eventuellt ske någon form av uppläxning på något möte. Deras ställning inom NATO är egentligen en icke-fråga då det är en tidsfråga, alltså inte om utan när, fakelandet faller ihop inifrån. De gamla bakomliggande faktorerna har alltid funnits där men just nu jobbar Erdogan stenhårt genom att själv påskynda den processen. Det tog inte många år innan Pakistanska säkerhetstjänsten tappade greppet om sitt talibanäventyr. Vi kommer inom kort se en liknande backclash när Erdogans mördarmaskiner i Syrien blir okontrollerbara. Och med mer än 1 miljon flyktingar från syrien som med stor sannolikhet kommer att se grupper radikaliseras och rekryteras väntas Erdogan styra skutan snabbt mot undergången.
Citera
2014-10-08, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Alla kurder hatar Turkiet, varför kräver man nu Turkiets hjälp, är det någon som kan förklara detta?

Väldigt intressant fråga; min teori är att man överskattat sig själva helt enkelt och nu kan man inte svälja sin stolthet - PKK/YPG gick så långt att dem hotade med fortsatta terrordåd ifall Turkiet beslutade sig för att skapa en buffertzon längst gränsen i norra Syrien när det var ett aktuellt alternativ. Nu så "kräver" man hjälp istället.

Tydligen så råder det inte full samhörighet bland dem olika kurdiska aktörerna heller; PYD:s ledare, Salih Muslim, har nu sagt att dem (PKK/YPG) inte fått någon stöd utav den kurdiska regionala regeringen i Iraks ledare Masoud Barzani, vilket dem egentligen väntat sig få.
Senast redigerad av JackOwl 2014-10-08 kl. 04:16.
Citera
2014-10-08, 06:19
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield

Först och främst så hatar inte alla Kurder Turkiet.

Därför att majoriteten av kurderna i Turkiet har röstat fram nuvarande regering och Turkiet har lovat att satsa på fredsförhandlingarna med just PKK, och han säger i sina tal, mina bröder och systrar till sin kurdiska befolkning.

Turkiet är en NATO medlem och ska bete sig därefter av logiska själ.

Det är inte enbart Kurder som kräver ett agerande, hela omvärlden kräver detta.

Turkiet har bästa positionen i hela konflikten, halvtimme ifrån gränsen att agera.

Turkiet har mycket att bevisa vart dom står, är allt dom sagt bara snack och ett spel för gallerian?
Eller är dom bara sega som militärmakt på planering.

Tycker inte du att Turkiet bör agera nu när dom till och med har tagit på sig uppgiften att ingå och agera med marktrupper?

Är det värt och svika sina väljare och bryta fredsprocessen mellan dom och PKK och förlora sitt anseende hos NATO?

Sanningen är, Turkiet har inga mål i denna konflikt förutom att avsätta Assad.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-10-08 kl. 06:22.
Citera
2014-10-08, 07:40
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Utnyttjade dem situationen för att pressa kurderna och få dem till att gå med på grejer som de annars inte skulle ha gjort eller blev beslutsfattarna oroliga för att läget i Turkiet skulle bli instabilt?
Behöver nödvändigvis inte vara det ena eller det andra scenariot. Kan vara bägge. Dock mer troligt att Ankara stod för utpressandet. Den korkade Erdogan trodde att han hade triumf i sin hand, med ISIS mördarmaskiner utanför Kobane skulle kurderna pressas till hans menlösa "koalition" mot Assad.

Mycket tyder på att USA kommer att ta ansvar närmaste dygnet. Faller Kobane framstår Obamas löfte till amerikanska folket "att krossa ISIS" som ett fiasko. Hur som helst, Obama-administrationen är vansinniga över Erdogans bedrägliga agerande:

Turkish Inaction on ISIS Advance Dismays the U.S.
Citat:
Even as it stepped up airstrikes against the militants Tuesday, the Obama administration was frustrated by what it regards as Turkey’s excuses for not doing more militarily. Officials note, for example, that the American-led coalition, with its heavy rotation of flights and airstrikes, has effectively imposed a no-fly zone over northern Syria already, so Mr. Erdogan’s demand for such a zone rings hollow.
“There’s growing angst about Turkey dragging its feet to act to prevent a massacre less than a mile from its border,” a senior administration official said. “After all the fulminating about Syria’s humanitarian catastrophe, they’re inventing reasons not to act to avoid another catastrophe.
“This isn’t how a NATO ally acts while hell is unfolding a stone’s throw from their border,” said the official, who spoke anonymously to avoid publicly criticizing an ally.
http://www.nytimes.com/2014/10/08/world/middleeast/isis-syria-coalition-strikes.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&versi on=LedeSum&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news
Citera
2014-10-08, 08:19
Medlem
tigersaid86s avatar
Hur motiverar Turkiet att dom hindrar Kurder och andra frivilliga att gå från Turkiet till Syrien och hjälpa till?

Har man undvikit och besvara varför man beter sig såhär eller har dom sagt varför?

Dessa vill bekämpa terrorism och inte främja den.

SÄPO och resten av världen tillåter detta, det är tillåtet och bekämpa terrorism men inte främja är SÄPOS uttalande, SÄPO ingriper när dom misstänker att någon ska gå och kriga och pratar med dom och följer upp dom som åker ner för att utföra terrorism.

Dom tog upp specifikt Kurder som åker ner då dom är majoriteten som gör detta för att bekämpa att det är okej att göra det men det gäller även andra såklart som Araber osv om jag inte var tydlig nog.

Det är olagligt att åka utomlands och utföra terrorism men det är inte olagligt att resa utomlands och bekämpa.
Dom som bekämpar är inte av intresse.

Det är SÄPOS officiella uttalande, andra länder är tuffare för dom som främjar.
Citera
2014-10-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Hallå. Kobane är så nära att man ser utan kikare staden.
Herregud, det är flertalet längre in i IS territorium dom städerna du nämnde, avståndet dit är sjukt mycket längre.

Så du tror att man kan attackera dem kring en stad och skita i resten? F ö är området kring norra aleppo också längs gränsen och betydligt mycket viktigare strstegiskt
Citera
2014-10-08, 09:24
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Nej jag låter inte som en expert, jag talar inte om hur YPG ska göra och hur de borde ha gjort. Jag talar endast om hur de är, baserad på det som jag har läst om dem.

Men SAA förlorade också städer och de hade också 3 år på sig. SAA har inte samma problem som YPG har men har ändå förlorat mark. Vad jag vet så förlorar inte YPG kriget, inte än iallafall, men de håller på att förlora en stad. SAA förlorade Raqqaa och Aleppo och en massa andra städer precis som YPG gjorde och gör. Men än har Kobane inte fallit, vi får hålla tummarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Så du tror att man kan attackera dem kring en stad och skita i resten? F ö är området kring norra aleppo också längs gränsen och betydligt mycket viktigare strstegiskt

Vem har sagt något med att skita i resten?
Lägg inte till saker nu.

Man kan göra någonting, det är mest akut där.
Det är även lättast just där. Aleppo området är djupare in i smeten med flera aktörer.

I striden om Kobani är det IS och YPG.
IS befinner sig utanför och YPG inne.
Det är öken och sand, platt område.

Det är perfekta förhållanden för ett anfall.

Snälla, kan alla kolla på kartan för engångs skull.

Kobani ligger på gränsen i princip.
Får IS den så har dom sytt ihop sitt khalifat.

kolla kartan här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in