2014-10-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Assad's warnings start to ring true in Turkey

Assad, in contrast, shielded diplomatically by Russia and with military and financial support from Iran and its Shi’ite allies in Lebanon's Hezbollah, warned that the fires of Syria’s sectarian war would burn its neighbors. For Turkey, despite the confidence of Tayyip Erdogan, elected this summer to the presidency after 11 years as prime minister and three straight general election victories, Assad’s warning is starting to ring uncomfortably true.

Turkey’s foreign policy is in ruins. Its once shining image as a Muslim democracy and regional power in the NATO alliance and at the doors of the European Union is badly tarnished.

Amid a backlash against political Islam across the region Erdogan is still irritating his Arab neighbors by offering himself as a Sunni Islamist champion.

The world, meanwhile, is transfixed by the desperate siege of Kobani, the Syrian Kurdish town just over Turkey’s border, under attack by extremist Sunni fighters of the Islamic State (IS) who are threatening to massacre its defenders.

http://www.reuters.com/article/2014/10/27/us-turkey-crisis-neighbours-insight-idUSKBN0IG1JI20141027

Detta är en intressant och läsvärd artikel som jag vill uppmärksamma. Turkiets agerande i Syrien har försvagat Turkiet. Frågan är hur långt Turkiet är villiga att gå för att nå sitt mål i Syrien - störta Assad. Vill man riskera en utrikespolitisk isolering av EU, Ryssland, eventuellt USA och arabiska stater? Just nu har Turkiet stora problem, vilket Assad varnade för att de skulle få.

Det man kan säga är att den Turkiet-stödda planen att ISIS skulle få ta Kobane har totalt ändrat spelplanen för Turkiet, och är en katastrof för dem och dess taktik i Syrien. Första indikatorn är hur de förnedrades under röstningen till att bli medlem i säkerhetsrådet...
Citera
2014-10-27, 22:39
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det man kan säga är att den Turkiet-stödda planen att ISIS skulle få ta Kobane har totalt ändrat spelplanen för Turkiet, och är en katastrof för dem och dess taktik i Syrien. Första indikatorn är hur de förnedrades under röstningen till att bli medlem i säkerhetsrådet...

Ja. Kobane är ett exempel i mängden av de agerandena från turkiskt håll som gett ett uttryck för ett politisk intresse till förmån för en humanitär. Under tre år har Turkiet sett mellan fingrarna på när jihadister använt Turkiet som bas för terroristattentat, kidnappningar och smugglingar. Turkiet tillät al-Qaidas gren Jabhat al-Nusra att med tunga vapen passera gränsen till den armeniska staden Kasseb. Turkiet har genom sitt agerande eldat på den sekteristiska konflikten i Syrien och samtidigt försökt dra nytta av eländet för att försvaga kurdiska grupper både utrikes och inrikes. Turkiet kan inte undgå det faktum att deras mark används för att planera terroristattentat på syriskt territorium, likaså kan den turkiska staten inte undgå det faktum att sprängmedel och självmordsbombare passerat turkisk gräns. I många av fallen har civila institutioner varit mål för attentaten. I många av fallen har turkisk säkerhetstjänst och militär kunnat förhindra dessa förluster redan på turkiskt territorium. Det har inte funnits en vilja att göra det.

Detta började aldrig vid Kobane, utan detta har fortskridit under 3 års tid. Jag anser att det är viktigt att uppmärksamma Turkiets inblandning sedan dag ett och inte enbart det som sker i dag kring Kobane.

Turkiet röstades ned i FN:s säkerhetsråd av det uppenbara skälet att de inte längre har en utrikespolitisk trovärdighet. Det kommer ta flera år att återigen bygga upp det man tidigare hade. Det samma gällde USA efter invasionen av Irak 2003 och i dag Rysslands annektering av Krim.

Inga av aktörerna i Syrien har någon hederlig historik. Frågan är då hur dessa stormakter med den bakgrunden ska kunna lösa en av vår tids mest komplexa konflikter.
Citera
2014-10-27, 22:41
Medlem
Douche-chills avatar
En fråga till trådens kunniga:

Hur reglementsenliga är SAA´s soldater när det kommer till uniformen? Har sett en mängd videoklipp på sidor som Liveleak och liknande som sägs föreställa SAA soldater, men som till kamouflageuniformen bär vita gymnastikskor eller baseballkepsar etc. Undrar om detta är en värdemätare på om det i stället kan handla om bymiliser eller liknande, eller om SAA´s soldater chillar ganska hårt när det kommer till korrekt arméuniform?
Citera
2014-10-27, 22:48
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
En fråga till trådens kunniga:

Hur reglementsenliga är SAA´s soldater när det kommer till uniformen? Har sett en mängd videoklipp på sidor som Liveleak och liknande som sägs föreställa SAA soldater, men som till kamouflageuniformen bär vita gymnastikskor eller baseballkepsar etc. Undrar om detta är en värdemätare på om det i stället kan handla om bymiliser eller liknande, eller om SAA´s soldater chillar ganska hårt när det kommer till korrekt arméuniform?

Det är med stor sannolikhet inte SAA soldater om du ser att de använder sig utav FC Barcelona tröjor, mjukisbyxor, jeans, sneakers eller Nike skor. Dessa tillhör ofta miliser och i mindre utsträckning NDF.

SAA har statligt finansierade kläder med officiella symboler och det finns föreskrifter om att dessa ska bäras. I den syriska armén kan du få 10 dagars fängelse om dina stövlar anses vara för smutsiga. Detta kanske inte gäller nu under krigstid, då det är opraktiskt - men det finns en disciplin när det gäller klädsel. Det syriska armén är mån om att manifestera legitimitet och det gör man inte genom att ta på sig inofficiell klädsel.
Citera
2014-10-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Ang punkt nummer ett, så sa en hög uppsatt politiker inom Jalal Talabanis parti, PUK, på deras tv kanal, KurdSat att majoriteten är från deras parti.

Ang punkt nummer två, så är det väl inte konstigt att det är just Barzani som är den utsedde ledaren. Han är president, samt har goda relationer med väst och Turkiet.
Det fetstilta besvarar väl inte ens vad mitt inlägg? Se nedan:
Citat:
1, Turkiet tillåter endast 150 soldater korsa gränsen, inte mer.
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Ang. punkt #1 - Källa på att det är Turkiet som sätter gränsen för antalet soldater?
Citat:
Ang punkt nummer ett, så sa en hög uppsatt politiker inom Jalal Talabanis parti, PUK, på deras tv kanal, KurdSat att majoriteten är från deras parti.

Ang punkt nummer två, så är det väl inte konstigt att det är just Barzani som är den utsedde ledaren. Han är president, samt har goda relationer med väst och Turkiet.
Nu är det ju inte Masoud Barzani som är den utsedde, utan en släkting till honom. Men du menar alltså att det är därför en Barzani blev utsedd och det var vad jag undrade kring.
Hur tror du den interna sammanhållningen blir om nu ledaren är relaterad till KDP medan trupperna huvudsakligen är från PUK?

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Beväpnade ISIS på turkiskt territorium har en fikarast med turkiska militären väst om Kobane: https://www.youtube.com/watch?v=jjtA3uLTOcM

Järnvägen är gränsen mellan Syrien och Turkiet.
Finns inget i videon som tyder på att den föreställer IS-medlemmar som som enligt dig ska befinna sig sig på turkiskt territorium. Mot slutet utav videon syns vad som ser ut att vara en mindre gränspostering dit turkiska soldater sedan anländer.
Citera
2014-10-27, 22:50
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Det är med stor sannolikhet inte SAA soldater om du ser att de använder sig utav FC Barcelona tröjor, mjukisbyxor, jeans, sneakers eller Nike skor. Dessa tillhör ofta miliser och i mindre utsträckning NDF.
SAA har statligt finansierade kläder med officiella symboler och det finns starka föreskrifter om att dessa ska bäras. I den syriska armén kan du få 10 dagars fängelse om dina stövlar anses vara för smutsiga. Detta kanske inte gäller nu under krigstiden, då det är opraktiskt - men det finns en disciplin när det gäller klädsel. Det syriska armén är mån om att manifestera legitimitet och det gör man inte genom att ta på sig vita Nike skor.
Tack för svar!
Tänkte mig väl något sådant. Har du möjligtvis en länk till någon sida där man kan få denna info svart på vitt?
Citera
2014-10-27, 22:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Tack för svar!
Tänkte mig väl något sådant. Har du möjligtvis en länk till någon sida där man kan få denna info svart på vitt?

Varsågod.

Jag har tyvärr inga internetlänkar på detta. Det jag skrev baseras på vad syriska soldater berättat för mig när det gäller klädsel. De har berättat att det varit viktigt med uniformer och manifestationen.

En vän till mig fick 10 dagars fängelse när hans stövlar var smutsiga, år 2010.

Det är nog ganska svårt att hitta de arabiska föreskrifterna som stadgar militära uniformer. Den syriska armén är relativt sluten i frågor om regler.

Någon annan insatt skribent kanske har källor när det kommer till militär klädsel. Borde finnas något på arabiska?
Senast redigerad av ZuparN 2014-10-27 kl. 22:57.
Citera
2014-10-28, 01:30
Medlem
Citat:
Varsågod.

Jag har tyvärr inga internetlänkar på detta. Det jag skrev baseras på vad syriska soldater berättat för mig när det gäller klädsel. De har berättat att det varit viktigt med uniformer och manifestationen.

En vän till mig fick 10 dagars fängelse när hans stövlar var smutsiga, år 2010.

Det är nog ganska svårt att hitta de arabiska föreskrifterna som stadgar militära uniformer. Den syriska armén är relativt sluten i frågor om regler.

Någon annan insatt skribent kanske har källor när det kommer till militär klädsel. Borde finnas något på arabiska?

http://www.militaryphotos.ne/forums/showthread.php?161907-Syrian-Armed-Forces/page29

Bilder från erövrade områden i deir al-zor samt slaktboden Morek. Republikanska gardet,
SAA samt ndf.
Mob
Senast redigerad av MbmA 2014-10-28 kl. 01:37.
Citera
2014-10-28, 01:57
Medlem
Reportern John Kently som varit fånge hos IS har accepterat Islam. Han har dykt upp i en video från Kobane där han berättat detta.

John Kently gjorde IS videorna "Lend me your ears"

http://www.youtube.com/watch?v=iaYawjjf26k
Senast redigerad av Ploppmannen 2014-10-28 kl. 01:59.
Citera
2014-10-28, 02:49
Medlem
namos avatar
Jag vet inte om någon har länkat till denna dokumentär förut, men jag tyckte att den var intressant. Den handlar om en grupp ur iranska revolutionsgardet som sändes till Syrien för att kriga för Assad: https://www.youtube.com/watch?v=ZI_88ChjQtU
Citera
2014-10-28, 03:02
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:

SAA har statligt finansierade kläder med officiella symboler och det finns föreskrifter om att dessa ska bäras. I den syriska armén kan du få 10 dagars fängelse om dina stövlar anses vara för smutsiga. Detta kanske inte gäller nu under krigstid, då det är opraktiskt - men det finns en disciplin när det gäller klädsel. Det syriska armén är mån om att manifestera legitimitet och det gör man inte genom att ta på sig inofficiell klädsel.

Det finns massvis med videoklipp på reguljära soldater ur SAA, allt ifrån vanligt infanteri till mekaniserat, som har på sig te x. sneakers och vanliga ryggsäckar till uniformen.

Lägg sedan till att när man är i frontlinjen så är det ingen som direkt bryr sig om reglementet kring uniformen och dyl.
Citera
2014-10-28, 04:22
Medlem
namos avatar
Den brittiske journalisten John Cantlie förklarar i en ny isis propaganda video om att striden om Kobane ska snart vara över, och att mujahedin har tagit över staden; att det info som vi fick hittills är från kurder och vita huset som inte har en aning om vad som verkligen pågår i Kobane.

http://www.theguardian.com/world/2014/oct/27/isis-john-cantlie-video-battle-kobani-islamic-state

www.youtube.com/watch?v=iaYawjjf26k

Tyvärr så hittade jag inte videon.
Senast redigerad av namo 2014-10-28 kl. 04:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in