2014-10-03, 07:11
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag jämför inte, jag tog lite exempel på företag i centrala GBG, det jag gör, är bara att jag konstaterar att det du kallar "tärande" är privata företag som betalar skatter. Den "tärande" sektorn dominerar inte centrala GBG. Förutom all retail så sitter det privata företag i praktiken varje hus som har kontorslokaler i CBD och övriga innerstaden. Företaget jag är anställd hos(jobbar med fondförvaltning) sitter i kontor ungefär vid domkyrkan(ej någon av storbankerna, även om banker som Carnegie sitter inom vallgraven med), vi har 5 "grannar" i huset(förutom retail i bottenvåningen), alla privata företag. Ett produktionsbolag inom film, två arkitektbyråer, ett IT företag, en eventbyrå, och en privat tandvårdsklinik.

Så ser det ut i praktiken varje hus i centrala GBG, gårda, heden och så vidare.

Det jag menar är att det främst är servicenäringar och annan kringverksamhet som har de större företagen som kunder som har sin verksamhet där främst av gammal hävd men att de på 80-90-talet flyttade ut till de nya kontorsskrapor som nu ligger vid Gårda och runt Lilla Bommen.

Glömde nämna att även Sweco och NCC ligger runt Lilla Bommen.

De du nämner kan väl knappast anse vara stora företag om man ska hänsyn till de kontorsytor denna verksamhet upptar? I centrum har vi främst förutom hotell, resturanger och affärer främst rättsväsende, universitetet och Chalmers och en del tandvårdskliniker/läkarmottagningar och annat smått i centrum/Vasastan. Jag misstänker att du då har din arbetsplats nära Västra Hamngatan 9-13 nära Södra Larmgatan.
Vill minnas att det låg en fondkommissionär där förr och att Carnegie låg snett mittemot vid Västra Hamngatans låga jämna nummer. Finansverksamhet är ingen stor business i Göteborg och Volvo har sin finansverksamhet vid Lilla Bommen och det finns nån mindre verksamhet vid Gårda vid namn Aros vill jag minnas.

Detta lär väl knappast vara en verksamhet som bär upp infrastrukturen i Göteborg utan en del av den övriga servicestrukturen som alla större städer brukar ha med uppgift att ge service till de ännu större företagen? De stora och medelstora företagen ligger mycket riktigt utanför.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 07:33.
Citera
2014-10-03, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du som inte har kännedom om vare sig stadens infrastruktur eller andra lokala förhållanden borde vara försiktig när du uttalar dig, med utgångspunkt från ett Stockholmsperspektiv. Vi har en stor andel tungtrafik som passerar Tingstadstunneln från Norge och ner mot kontinenten och tvärtom.

Hamnen ligger dock så att man kan ta Älvsborgbron/Norrleden om man ska söder eller norrut utan att passera Tingstadstunneln. Det är främst den godstrafik som ska österut och vi borde då rimligen straffbeskatta dem som motar detta gods...

Mycket riktigt klustrar näringslivet i stadens omgivande industriområden, utanför trängselskattzonen. Där har det byggts kontorsskrapor höjden utanför trängselzonen och
jag kan bara nämna SCA, Astrazeneca, ÅF-skrapan och på Lyckholmstomten.

Detta är ingen offentlig verksamhet utan belägen utanför tullzonen, på höjden och med ett stort p-däck bredvid samt nåbart med fungerande vägnät med bil söderifrån och krankommunerna utan att behöva betala trängselskatt. Från Partille via R40.

Den offentliga förvaltning som håller till i stadskärnan och deras förvaltningsbyggnader kan snarast beskrivas som kulturminnen från en annan epok från 1800-talet och äldre.

Du missade visst källhänvisningen som jag svarade på? 50% av ~2400 tunga lastbilar är att anse som transittrafik, ergo ~1200/dygn.

Fast klustren fanns _innan_ TS. Så dina argument faller därav.

Citat:
Farligt gods lär väl snarast komma från Oljehamnen och inte genom fjärrtrafik från Norge?
Varför skulle den åka fjärrtrafik från Norge till kontinenten?

Du har en klar poäng. Fjärrtrafiken i nordsydlig riktning borde ledas om via Älvsborgsbron och undvika Tingstadstunneln.

Om man ska undvika Gnistängstunneln så kan den trafik med farlig gods välja Älvsborgsbron/Högsboleden och undvika Gnistängstunneln helt och kan då helt undvika Tingstadstunneln eller området däromkring.

Nu är Älvsborgsbron avgiftbelagd men det är främst för att de som arbetar på Volvo Arendal & Hamnen bor söder om staden Askim, Hovås, Kullavik och Kungsbacka eller i kranskommunerna och redan sen gammalt kört runt stadskärnan via kringlederna. De har ett stort intresse av att istället förlägga sina arbetsplatser i Högsbo/Sisjön då de främst har tjänstemannayrken. Arbetarna lär vara tvungna att betala då de knappast lär flytta själva fabriken eller hamnen.

Skatten är ju inte för att ta bort trängseln i innerstaden utan för att bidra till finansieringen av politikernas projekt. Jag låter mig ana att tullbågen vid Älvsborgsbron är en av de som drar in mest pengar av alla, förutom då de tullbågar som är vid Tingstadstunneln och främst beskattar de som redan idag tar trafiklederna från kranskommunerna mot Volvo/Hamnen eller för fjärrtrafiken eller regional trafik från norr om Göteborg och bara passerar rätt igenom mot Mölndal/Kungsbacka.

En stor mängd av godset från Norge är farligt gods (finns mängder med gods som är ADR-klassat). Sen verkar det ju vara förbud mot farligt gods på 155:an enligt NVDB.

Är det inte rimligt att en större del av infrastrukturen faktiskt finansieras via nyttjandeavgifter än via den allmänna skatten? Det fungerar ju med de allmänna VA-anläggningarna.
Citera
2014-10-03, 18:27
Medlem
Citat:
Det jag menar är att det främst är servicenäringar och annan kringverksamhet som har de större företagen som kunder som har sin verksamhet där främst av gammal hävd men att de på 80-90-talet flyttade ut till de nya kontorsskrapor som nu ligger vid Gårda och runt Lilla Bommen.

Glömde nämna att även Sweco och NCC ligger runt Lilla Bommen.

De du nämner kan väl knappast anse vara stora företag om man ska hänsyn till de kontorsytor denna verksamhet upptar? I centrum har vi främst förutom hotell, resturanger och affärer främst rättsväsende, universitetet och Chalmers och en del tandvårdskliniker/läkarmottagningar och annat smått i centrum/Vasastan. Jag misstänker att du då har din arbetsplats nära Västra Hamngatan 9-13 nära Södra Larmgatan.
Vill minnas att det låg en fondkommissionär där förr och att Carnegie låg snett mittemot vid Västra Hamngatans låga jämna nummer. Finansverksamhet är ingen stor business i Göteborg och Volvo har sin finansverksamhet vid Lilla Bommen och det finns nån mindre verksamhet vid Gårda vid namn Aros vill jag minnas.

Detta lär väl knappast vara en verksamhet som bär upp infrastrukturen i Göteborg utan en del av den övriga servicestrukturen som alla större städer brukar ha med uppgift att ge service till de ännu större företagen? De stora och medelstora företagen ligger mycket riktigt utanför.

Du har fel, envishet hjälper inte, jag försöker vara civil, men jag tror det är dags för dig att ta en tur och kolla in både neonskyltarna på Kontorsbyggnaderna i Göteborg men även en söndagspromenad genom staden för att bekanta dig med alla verksamheter som ligger mitt i smeten. Med ett antal undantag så kommer du finna att kontorsytan är hyrd av privata företag.

Göteborgs enskilt största finansföretag har sitt huvudkontor i Högsbo för övrigt hehe... deras omsättning är ungefär en tredjedel av AstraZenecas. Du kanske har hört talas om Gustaf Douglas? Moderat politikern? Hans förvaltningsbolag är majoritetsägare av Latour, och Latour är största ägaren av till exempel Securitas och Assa Abloy och Latour har sitt huvudkontor i Högsbo. Men det är lite off topic.

Dom största företagen och arbetsgivarna har ofta sina lokaler utanför stadskärnan dock, där håller jag med dig. Men du underskattar antalet s/m bolag som är baserade mitt i smeten(och du överskattar kontorsytan som kommunala och statliga institutioner hyr i centrala GBG).

Smeten=CBD och övriga innerstaden.

Och jag antar att jag skall poängtera att tillväxten av arbetstillfällen framförallt kommer från bolag inom servicesektorn och kunskapsintensiva näringsgrenar och då också från s/m bolag, detta reflekteras bland annat i den rekordlåga vakansgraden i CBD och övriga innerstaden. Vilket gör att behovet av kontorsyta i centrala GBG är högt, det är där efterfrågan på kontor är högst.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-03 kl. 18:55.
Citera
2014-10-03, 19:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Du har fel, envishet hjälper inte, jag försöker vara civil, men jag tror det är dags för dig att ta en tur och kolla in både neonskyltarna på Kontorsbyggnaderna i Göteborg men även en söndagspromenad genom staden för att bekanta dig med alla verksamheter som ligger mitt i smeten. Med ett antal undantag så kommer du finna att kontorsytan är hyrd av privata företag.

Göteborgs enskilt största finansföretag har sitt huvudkontor i Högsbo för övrigt hehe... deras omsättning är ungefär en tredjedel av AstraZenecas. Du kanske har hört talas om Gustaf Douglas? Moderat politikern? Hans förvaltningsbolag är majoritetsägare av Latour, och Latour är största ägaren av till exempel Securitas och Assa Abloy och Latour har sitt huvudkontor i Högsbo. Men det är lite off topic.

Dom största företagen och arbetsgivarna har ofta sina lokaler utanför stadskärnan dock, där håller jag med dig. Men du underskattar antalet s/m bolag som är baserade mitt i smeten(och du överskattar kontorsytan som kommunala och statliga institutioner hyr i centrala GBG).

Smeten=CBD och övriga innerstaden.

Och jag antar att jag skall poängtera att tillväxten av arbetstillfällen framförallt kommer från bolag inom servicesektorn och kunskapsintensiva näringsgrenar och då också från s/m bolag, detta reflekteras bland annat i den rekordlåga vakansgraden i CBD och övriga innerstaden. Vilket gör att behovet av kontorsyta i centrala GBG är högt, det är där efterfrågan på kontor är högst.

Neonljus i Vasastan och innanför vallgravarna? De måste man satt upp ganska nyligen eller hur?

Latour...Det tänkte jag inte på...men de ligger ju faktiskt inte i stadskärnan och jag har faktiskt följt aktien men som sagt så tror jag vi är överens om helheten. Nåväl Latour behöver kanske inget stort kontor för sin verksamhet och du kan väl inte direkt påstå att deras kontor är annat än anonymt?

Vi har ju även fullt med advokatbyråer, läkarmottagningar, revisionsbyråer, begravningsbyråer, intresseorganisationer och annat smått och gott i vissa områden innanför vallgravarna eller Vasastan men även om de är privata så räknas de väl knappast som större företag.

Det var faktiskt inte jag som först nämnde begreppet tärande och närande

I övrigt nämnde jag främst de företag vars aktier som jag själv har placerat sparmedel i. Vitrolife är min favorit men Wallenstam har jag sen gammalt. Kul att vi verkar ha samma intressen.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 20:00.
Citera
2014-10-03, 19:32
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Du missade visst källhänvisningen som jag svarade på? 50% av ~2400 tunga lastbilar är att anse som transittrafik, ergo ~1200/dygn.

Fast klustren fanns _innan_ TS. Så dina argument faller därav.

En stor mängd av godset från Norge är farligt gods (finns mängder med gods som är ADR-klassat). Sen verkar det ju vara förbud mot farligt gods på 155:an enligt NVDB.

Är det inte rimligt att en större del av infrastrukturen faktiskt finansieras via nyttjandeavgifter än via den allmänna skatten? Det fungerar ju med de allmänna VA-anläggningarna.

Slå upp en karta över Göteborgsregionen och du finner en hel del vägar där man kan kombinera de olika trafiklederna beroende på gods. Vi har annars R45 (E45). Det finns trafikleder både söder och norr om älven mellan Älvsborgsbron/Tingstadstunneln samt Högsboleden.

Jag hela tiden betonat att trenden med utlokalisering från stadskärnan är av gammalt datum och nämner detta var gång jag drar detta argument men att trenden förstärks p g a TS och troligen ägt rum alldeles oavsett.

Jag säger det återigen.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 19:47.
Citera
2014-10-03, 19:41
Medlem
Citat:
Slå upp en karta över Göteborgsregionen och du finner en hel del vägar där man kan kombinera de olika trafiklederna beroende på gods. Det finns trafikleder både söder och norr om älven mellan Älvsborgsbron/Tingstadstunneln samt Högsboleden.

Jag tror minsann att du har fel, ser man vilka restriktioner som finns ang. farligt gods så har du def. fel.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket sen får du titta på restriktioner ang. farligt gods . *Får inte föras* = får inte transporteras.

Tror ju inte tillsynsmyndigheterna blir allt för glada om det transporteras ADR-gods på villagatorna, men vad vet jag.
Citera
2014-10-03, 19:46
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Jag tror minsann att du har fel, ser man vilka restriktioner som finns ang. farligt gods så har du def. fel.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket sen får du titta på restriktioner ang. farligt gods . *Får inte föras* = får inte transporteras.

Tror ju inte tillsynsmyndigheterna blir allt för glada om det transporteras ADR-gods på villagatorna, men vad vet jag.

Nu läser du kartor som fan läser bibeln. Ser du inte hur många alternativa vägar det finns som dessutom är stora tvåfiliga trafikleder?

Varför inte kolla upp sträckningen på väg 155? Den leder ut till öarna och skärgården. En återvändsgränd med andra ord och ingen genomfartsled för fjärrtrafik i transit.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 20:03.
Citera
2014-10-03, 19:54
Medlem
Rektangels avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsv%C3%A4g_155

Oljehamnen ligger så att du faktiskt kan köra upp på Älvsborgsbron utan att bruka länsväg 155.
De tar Oljevägen som direkt ansluter till Älvsborgsbron. Detta eftersom Lundbytunneln ligger där den gör.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 20:02.
Citera
2014-10-03, 19:55
Medlem
Störande att man ska betala när man är på genomresa på en europaväg! FIX!
Citera
2014-10-03, 22:23
Medlem
Citat:
Neonljus i Vasastan och innanför vallgravarna? De måste man satt upp ganska nyligen eller hur?

Latour...Det tänkte jag inte på...men de ligger ju faktiskt inte i stadskärnan och jag har faktiskt följt aktien men som sagt så tror jag vi är överens om helheten. Nåväl Latour behöver kanske inget stort kontor för sin verksamhet och du kan väl inte direkt påstå att deras kontor är annat än anonymt?

Vi har ju även fullt med advokatbyråer, läkarmottagningar, revisionsbyråer, begravningsbyråer, intresseorganisationer och annat smått och gott i vissa områden innanför vallgravarna eller Vasastan men även om de är privata så räknas de väl knappast som större företag.

Det var faktiskt inte jag som först nämnde begreppet tärande och närande

I övrigt nämnde jag främst de företag vars aktier som jag själv har placerat sparmedel i. Vitrolife är min favorit men Wallenstam har jag sen gammalt. Kul att vi verkar ha samma intressen.

Med övriga innerstaden så räknar man med Gårda, Heden etc.

Skämtade självklart lite med skyltarna men samtidigt inte.

Gårdas utveckling är du säkert medveten om, efterfrågan på kontorsytor där är stor och bebyggelsen kommer fortsätta. Skanska bygger kvarteret tändstickan(du ser första huset från E6, där bland annat ÅF sitter med ca 600 anställda), Platzer bygger "norra gårda", vilket blir ca 7000 - 8000 m2 kontorsyta om jag inte missminner mig, dom har förövrigt sitt huvudkontor på tomten bredvid.

Sedan så behöver man självklart inte stora kontor för att omsätta stora mängder kapital. Du behöver stora verksamhetsområden för till exempel tillverkningsindustrin. Ett IT företag kan omsätta och generera 100-tals miljoner(till och med miljarder) med 50 pers anställda.

En reklambyrå som Forsman & Bodenfors omsätter väl ungefär en halv miljard per år.

Många bäckar små...

I vilket fall som helst så kommer inte utvecklingen och jobbskapandet i centrala Göteborg att stoppas, vilket självklart leder till att byggandet av kontorsytor i området kommer fortsätta pågrund av efterfrågan. Efterfrågan och utbud igen. ;P

Om koncentrationen av arbetsplatser går upp måste även möjligheterna för personer att ta sig till sin arbetsplats förbättras, personer, både från Göteborg och kranskommuner måste kunna ta sig till jobbet på ett effektivt sett.

Sedan är det inte säkert att Västlänken är bästa alternativet.

Kul att du har ett intresse i finansiella instrument förresten.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-03 kl. 22:31.
Citera
2014-10-04, 10:27
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallyankan
Störande att man ska betala när man är på genomresa på en europaväg! FIX!

Jo det är ju bara ett av alla svek när dom införde trängselskatten.
Citera
2014-10-04, 17:28
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Med övriga innerstaden så räknar man med Gårda, Heden etc.

Skämtade självklart lite med skyltarna men samtidigt inte.

Gårdas utveckling är du säkert medveten om, efterfrågan på kontorsytor där är stor och bebyggelsen kommer fortsätta. Skanska bygger kvarteret tändstickan(du ser första huset från E6, där bland annat ÅF sitter med ca 600 anställda), Platzer bygger "norra gårda", vilket blir ca 7000 - 8000 m2 kontorsyta om jag inte missminner mig, dom har förövrigt sitt huvudkontor på tomten bredvid.

Sedan så behöver man självklart inte stora kontor för att omsätta stora mängder kapital. Du behöver stora verksamhetsområden för till exempel tillverkningsindustrin. Ett IT företag kan omsätta och generera 100-tals miljoner(till och med miljarder) med 50 pers anställda.

En reklambyrå som Forsman & Bodenfors omsätter väl ungefär en halv miljard per år.

Många bäckar små...

I vilket fall som helst så kommer inte utvecklingen och jobbskapandet i centrala Göteborg att stoppas, vilket självklart leder till att byggandet av kontorsytor i området kommer fortsätta pågrund av efterfrågan. Efterfrågan och utbud igen. ;P

Om koncentrationen av arbetsplatser går upp måste även möjligheterna för personer att ta sig till sin arbetsplats förbättras, personer, både från Göteborg och kranskommuner måste kunna ta sig till jobbet på ett effektivt sett.

Sedan är det inte säkert att Västlänken är bästa alternativet.

Kul att du har ett intresse i finansiella instrument förresten.

Det är en definitionsfråga huruvida man kan anse att Gårda och Gullbergsvass hör till innerstaden.
De ligger varken innanför vallgravarna och inte i Vasastan. Enligt min terminlogi ligger inte ÅF-skrapan i Gårda utan i Almedahl och dessutom utanför tullzonen. Mycket riktigt så projekteras det fler kontorskrapor där. Mitt mantra har varit just att skatteunderlaget fördrivs ut ur tullzonen, vilket en del i del i tråden bortser från och en del rent av förnekar.

Det är enligt mig inte en slump att de uppfördes just där och i samband med denna skatt.

Ska man vara riktigt petig så ligger faktiskt inte Vasastan och Kungsportsavenyn i centrum. Själva namnet indikerar just detta. Kungsporten är ju bron till området innanför vallgraven. Vägen för vanligt folk till centrum innanför vallgraven och dess torg till Kungsporten heter mycket riktigt Södra Vägen. Paradgatan till området innanför vallgraven heter mycket riktigt Kungsportsavenyn och ligger i Vasastan.

Därav namnet Nordstan då detta ligger norr om vallgraven.

Med centrum avses området innanför vallgraven men i vår tid bör det vara rimligt att även inkludera Vasastan. De nya områden med kontorsskrapor som byggdes så sent som på 80-90-talet har aldrig hört vare sig till Vasastan eller själva centrum utan var förr egna staddelar med rivningskåkar, ungkarlshotell, ödetomter p-platser och i gamla tider även direkt slum där folk bodde med dass på gården.

Det gamla borgerskapet i Vasastan av den äldre stammen skulle aldrig inkludera dessa stadsdelar med vare sig centrum (innanför vallgravarna eller Vasastan). Inte heller Hisingen med det är en egen historia.

Jag har handlat med optioner sen det infördes om du söker på mitt nick och optioner finner du en del trådar. Vi kanske rent av träffats?
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-04 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in