2014-10-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Jag tycker man i största möjliga mån ska lära sig undvika att behöva testa värden. Speciellt i uppgifter likt denna då testningen inte ger någon ny information. 12/x är alltid 12/x oavsett värdet på x.

Och jag håller helt med dig, men om man nu skall testa sig fram med värden så tycker jag att man skall testa mer än en gång.
Citera
2014-10-06, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaha? Vad har den fiktiva uppgiften med den andra uppgiften att göra?

Potenser var inte inblandade i den uppgiften, men visst, du illustrerar varför det är därför man helst ska, om man över huvud taget ska göra antaganden, göra två antaganden.

x/3/4 = ?
x/4/3 = ?

x = 2

2/3/4 = 1/6
2/4/3 = 1/6

x = 3

3/3/4 = 1/4
3/4/3 = 1/4

Svar: C
Nej, det räcker inte med 2 antaganden för att dra slutsatsen att något stämmer. Däremot, det räcker en för att bevisa att något inte stämmer, precis vad du gjorde med mitt exempel. Motsägelsebevis
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-10-06 kl. 19:21.
Citera
2014-10-06, 19:42
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Vad menar du med att du gör uppgifter? Lär du inget utan bara chansar?
Jag förstår att vissa uppgifter är kluriga. Men på t.ex. XYZ behöver man inte tänka i 9 av 10 fall. Man får helt enkelt använda matematiska regler, vilka man ska kunna utan till, men ändå förstå deras härledningar. Kan du inte räkna eller kan du inte lära dig ett fåtal regler?
Ta som exempel potenslagar: (4^5)/(4^3)=4^(5-3)=4^2. Ett enkelt, men kraftfullt lag som enkelt kan härleds genom definitionen av en potens.
(4^5)/(4^3)=4·4·4·4·4(5 st) dividera med 4·4·4(3 st) då har man kvar 4·4=4^2

Andra delar än XYZ är svårare än så, men även dem går det lätt att träna upp, förutsatt att du verkligen försöker begripa, vad en uppgift och dess lösning handlar om, och inte bara kollar på facit/lösningen och låtsas nickande, att du nu förstår uppgiften

Först gör man på tid, sedan kollar man extra noga på de uppgifterna man inte är säker med.

Exakt så ska man göra!

De räkneregler jag tror du syfter på kan jag utantill, det är inte de frågorna jag faller på. Det är tillämpandet av matematiskt resonemang som jag har svårt för. Tal som x<1 och z<y<w, k<m och avgör sedan vilken som är störst av k/y eller m/w tar evigheter för mig att reda ut. Vidare är geometrin hopplös, även om jag begriper de frågor som hittils förekommit på HP (då jag antingen frågar här eller tar 2 timmar på mig att läsa den själv) är jag liktförbannat helt övertygad om att jag kommer få gissa på all geometri i höst. Jag är helt enkelt fruktasnvärt kass på matte.
Citera
2014-10-06, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
De räkneregler jag tror du syfter på kan jag utantill, det är inte de frågorna jag faller på. Det är tillämpandet av matematiskt resonemang som jag har svårt för. Tal som x<1 och z<y<w, k<m och avgör sedan vilken som är störst av k/y eller m/w tar evigheter för mig att reda ut. Vidare är geometrin hopplös, även om jag begriper de frågor som hittils förekommit på HP (då jag antingen frågar här eller tar 2 timmar på mig att läsa den själv) är jag liktförbannat helt övertygad om att jag kommer få gissa på all geometri i höst. Jag är helt enkelt fruktasnvärt kass på matte.
Då innebär det att du inte lagt tillräckligt med tid och inte lärt dig grunderna. Se till att ha en kompis som verkligen är bra på matte och kan förklara allt för dig på ett bra sätt. Sedan är det alltid bra att vara bra på att huvudräkna.
Man födds inte kass eller begåvad på HP-matte, utan det beror på hur mycket tid man lagt på pluggandet.
Citera
2014-10-06, 20:36
Medlem
Mamarketels avatar
Jag har svårt för den här typen av uppgifter. Är det någon som kan förklara hur den resonerar?

Sannolikheten att slumpmässigt dra ett visst kort från en kortlek är P.
Hur många kort är det i kortleken?
A. P^2
B.1/(P^2)
C. 1/P
D. 1 +P
Citera
2014-10-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Jag har svårt för den här typen av uppgifter. Är det någon som kan förklara hur den resonerar?

A. P^2
B.1/(P^2)
C. 1/P
D. 1 +P

Säg att det finns k kort i kortleken. Sannolikheten att dra ett visst kort från kortleken blir då:

1/k

och detta är lika med P, så:

1/k = P => k = 1/P

Rätt svar är C.
Citera
2014-10-06, 20:48
Medlem
Mamarketels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Säg att det finns k kort i kortleken. Sannolikheten att dra ett visst kort från kortleken blir då:

1/k

och detta är lika med P, så:

1/k = P => k = 1/P

Rätt svar är C.
Ahh, det var just ettan jag hade svårt att se vart den kom ifrån, men jag tänkte inte på att det handlar ju bara om ett kort i detta fallet. Ty ty!
Citera
2014-10-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel

A. P^2
B.1/(P^2)
C. 1/P
D. 1 +P
Vad är sannolikhet att dra hjärter ess?
1/52
Alltså kortet/totala antalet kort i kortleken
Sannolikheten är nu P för att dra ett visst kort
P=1/K
K=Kort i kortleken
Vi ska lösa ut K
P*K=1
K=1/P dvs svaret på frågan!
Citera
2014-10-06, 21:15
Medlem
Är regeln på HP-uppgifter att x i kvantitet 1 alltid är samma som x i kvantitet 2? I den här uppgiften t ex där allt vi får veta om y är att y ≠ 0

Menar dom då att y ändå måste vara samma i kvantitet 1 som i kvantitet 2?

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/kva-vt12-del-c/uppgift-16
Citera
2014-10-06, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Är regeln på HP-uppgifter att x i kvantitet 1 alltid är samma som x i kvantitet 2? I den här uppgiften t ex där allt vi får veta om y är att y ≠ 0

Menar dom då att y ändå måste vara samma i kvantitet 1 som i kvantitet 2?

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/kva-vt12-del-c/uppgift-16
Ja, en variabel x är lika med x i alla delar av en specifik uppgift.
Citera
2014-10-07, 09:26
Medlem
Lös ut b ur formeln a(b-1) = c

A b = c/a + 1
B b = c/a - 1
C b = (c+1)/a
D b = (c-1)/a

Varför försvinner inte siffran 1 i något av svarsalternativen? Gångrar man inte in a i parentesen? a(b-1) = ab - a?
Citera
2014-10-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Lös ut b ur formeln a(b-1) = c

A b = c/a + 1
B b = c/a - 1
C b = (c+1)/a
D b = (c-1)/a

Varför försvinner inte siffran 1 i något av svarsalternativen? Gångrar man inte in a i parentesen? a(b-1) = ab - a?

Nej, det gör man inte. Du dividerar båda led med a och adderar sen 1 till båda led.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in