2014-10-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Om man börjar med att besvara mitt inlägg med att slät cap toe inte passar till jeans när frågan gäller full brogue så bör man nog formulera om sitt inlägg.
Varken jag eller medlemmen som ställer en fråga nämner öht inte slät cap toe.

Fast om man vill förstå varför en full brogue oxford passar till informell klädsel kan det underlätta att nämna vad som inte passar. Om den ursprungliga frågeställaren varit bekant med relationen mellan mönster och formalitet hade ju frågan inte dykt upp.
Citera
2014-10-06, 21:46
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylar143
Fast om man vill förstå varför en full brogue oxford passar till informell klädsel kan det underlätta att nämna vad som inte passar. Om den ursprungliga frågeställaren varit bekant med relationen mellan mönster och formalitet hade ju frågan inte dykt upp.

Frågan gällde om en full brogue passade till informell klädsel, då räcker det väl att svara på det.
Han frågar ju inte ens om en slät cap toe.
Dessutom var det mitt inlägg där jag skrev att full broguen passade perfekt som en annan medlem svarade på och då blandade in slät cap toe. Var i mitt inlägg kan du utläsa att jag behöver få information om det?
Citera
2014-10-06, 21:50
Medlem
Citat:
Frågan gällde om en full brogue passade till informell klädsel, då räcker det väl att svara på det.
Han frågar ju inte ens om en slät cap toe.
Dessutom var det mitt inlägg där jag skrev att full broguen passade perfekt som en annan medlem svarade på och då blandade in slät cap toe. Var i mitt inlägg kan du utläsa att jag behöver få information om det?

Det stämmer att han citerade just ditt inlägg, och du verkar ha hakat upp dig på det.

Det här är en tråd där medlemmar som börjar intressera sig för kvalitetsskor kan få hjälp med enkla frågor och du klagar på ett inlägg som förklarar relationen mellan mönster och formalitet på oxfords, direkt efter att frågan har väckts. Det är konstigt.
Citera
2014-10-06, 21:58
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylar143
Det stämmer att han citerade just ditt inlägg, och du verkar ha hakat upp dig på det.

Det här är en tråd där medlemmar som börjar intressera sig för kvalitetsskor kan få hjälp med enkla frågor och du klagar på ett inlägg som förklarar relationen mellan mönster och formalitet på oxfords, direkt efter att frågan har väckts. Det är konstigt.

Fast om man vill informera en viss medlem om något så ska man citera den medlemmen, annars är det ju stor risk att denne missar inlägget. Ofta så kanske man bara tittar efter om man fått några svar på just sitt inlägg. Känns ju rätt konstigt att man besvarar mitt inlägg med att slät cap toe inte passar till jeans.
Citera
2014-10-06, 22:05
Medlem
Citat:
Fast om man vill informera en viss medlem om något så ska man citera den medlemmen, annars är det ju stor risk att denne missar inlägget. Ofta så kanske man bara tittar efter om man fått några svar på just sitt inlägg. Känns ju rätt konstigt att man besvarar mitt inlägg med att slät cap toe inte passar till jeans.

Ok. Jag håller med om att det var fel inlägg som citerades.
Citera
2014-10-06, 23:57
Medlem
mikelmiltons avatar
Jag tycker om när folk postar bilder här i KSoE så jag ska väl inte vara sämre. Här är mitt första försök till en fullständig grundputs. Jag har i princip följt AlisterGs skovårdsguide från början till slut.

Bild 1-3 visar mina ett och ett halvt år gamla och väldigt välanvända Herring Lambeth innan jag började. De hade en tydligt orange nyans.

Bild 4-6 visar skorna ett dygn efter att jag tvättade dem grundligt med Saphirs leather cleaner.

Bild 7-9 visar dem efter Saphirs renovateur och light brown creme, samt Herrings egna mid brown polish.

Skorna har fått en djupare och brunare färg och har absolut mer liv i sig. De är dock flammiga och har creme lite här och var. Jag ger min insats betyget 6/10. Några kommentarer?

Citera
2014-10-07, 01:55
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Jag tycker om när folk postar bilder här i KSoE så jag ska väl inte vara sämre. Här är mitt första försök till en fullständig grundputs. Jag har i princip följt AlisterGs skovårdsguide från början till slut.

Bild 1-3 visar mina ett och ett halvt år gamla och väldigt välanvända Herring Lambeth innan jag började. De hade en tydligt orange nyans.

Bild 4-6 visar skorna ett dygn efter att jag tvättade dem grundligt med Saphirs leather cleaner.

Bild 7-9 visar dem efter Saphirs renovateur och light brown creme, samt Herrings egna mid brown polish.

Skorna har fått en djupare och brunare färg och har absolut mer liv i sig. De är dock flammiga och har creme lite här och var. Jag ger min insats betyget 6/10. Några kommentarer?

Jag tycker i ärlighetens namn inte att de blev bättre färgmässigt och att du ändå kan anstränga dig lite för att få upp en riktig knullputs om du ändå skall posta bilder.

Jag hittade det missade hålet och props for trying
Citera
2014-10-07, 01:59
Medlem
Tack för riktigt bra tipps! Tycker du att jag fortfarande borde välja enkel före dubbel dainite om jag väljer GG06 lästen? Är Canterburyn mycket tighare över snörningen än resten av dina GG modeller?

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag har fyra par G&G på alla läster utom KN14 och jag gillar alla på sitt sätt och på den modellen jag har dem på. De skor jag har är:

- Canterbury DG70 singel läder
- Arran MH71 dubbel dainite
- Gable TG73 singel läder
- Oxford GG06 singel läder

Det bara Arran som är MTO och Canterburyn var den första jag köpte för snart 3 år sedan. Har hunnit använda skorna en del och fått en bra uppfattning om de olika lästerna och om jag skulle få beställa om samtliga skor så skulle jag ta samma läster förutom på Canterburyn. På den skulle jag tagit GG06 och det är för att jag tycker att den lästen passar en känga bäst.
På bilder på alla läster ser GG06 nästan klumpig ut men i verkligheten är det en väldig slank läst, lite som EG 82. DG70 är lite rund men samtidigt ganska spetsig och jag tycker inte att det blir en bra symmetri med en dubbel gummisula.

Här är en gammal sida där Patrik Löf på Skoaktiebolaget la upp bilder på alla GG MTO:s de sålde när de hade agenturen på GG (de kanske fortfarande har det). Har sökt fram lite bilder på några Canterburys så kan du avgöra själv. http://ggmto.blogspot.se/?q=canterbury

En annan sak med Canterburyn är att den har lägre insteg än mina andra GG så om du har högt insteg så kan det vara läge att be GG att justera för det.

Lycka till.
Citera
2014-10-07, 07:54
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Jag har själv ett par Lambeth som beaters. Färgen är ganska tråkig.. Men herring har väl inte en egen polish utan bara en egen kräm? Om du fortfarande har skokräm kvar borde du kanske borsta lite ordentligare alternativt gnugga ut krämen med en trasa.
Citera
2014-10-07, 08:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorkanz
Behöver lite smakråd angående lästval. Har beställt ett par GG Cantbury bal boot i vintage oak med en dubbel dainite på gg06 lästen i f-vidd . Blev lite osäker av lästval i efterhand så har pausat ordern tills imorgon. Känner att gg06 lästen blev kanske lite väl bastant och tg73 är helt uteslutet. Vilken läst skulle ni ha valt av mh71 och dg70 till dessa spec?

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag har fyra par G&G på alla läster utom KN14 och jag gillar alla på sitt sätt och på den modellen jag har dem på. De skor jag har är:

- Canterbury DG70 singel läder
- Arran MH71 dubbel dainite
- Gable TG73 singel läder
- Oxford GG06 singel läder

Det bara Arran som är MTO och Canterburyn var den första jag köpte för snart 3 år sedan. Har hunnit använda skorna en del och fått en bra uppfattning om de olika lästerna och om jag skulle få beställa om samtliga skor så skulle jag ta samma läster förutom på Canterburyn. På den skulle jag tagit GG06 och det är för att jag tycker att den lästen passar en känga bäst.
På bilder på alla läster ser GG06 nästan klumpig ut men i verkligheten är det en väldig slank läst, lite som EG 82. DG70 är lite rund men samtidigt ganska spetsig och jag tycker inte att det blir en bra symmetri med en dubbel gummisula.

Här är en gammal sida där Patrik Löf på Skoaktiebolaget la upp bilder på alla GG MTO:s de sålde när de hade agenturen på GG (de kanske fortfarande har det). Har sökt fram lite bilder på några Canterburys så kan du avgöra själv. http://ggmto.blogspot.se/?q=canterbury

En annan sak med Canterburyn är att den har lägre insteg än mina andra GG så om du har högt insteg så kan det vara läge att be GG att justera för det.

Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av vorkanz
Tack för riktigt bra tipps! Tycker du att jag fortfarande borde välja enkel före dubbel dainite om jag väljer GG06 lästen? Är Canterburyn mycket tighare över snörningen än resten av dina GG modeller?

Du har redan fått bra tips av Koppar, och vi har nog pratat om det här några gånger tidigare redan. Men jag ska försöka ge min lilla syn på saken.

Jag har eller har haft alla G&G:s läster. Den enda jag för tillfället inte har kvar är GG06. Detta beror emellertid inte på att den inte föll mig i smaken, utan på att storleken i just den skon (Harrow) var för liten (det var mina absolut första G&G:s). Med det sagt är mina personliga favoritläster hos G&G MH71 (KN14) och DG70. GG06:s tåparti ger inte mig någon särskild "wow-känsla". Sen kan jag rent personligen tycka att om man nu vill köpa ett par G&G (till RRP, inte desto mindre), kanske man borde satsa på en sko som faktiskt andas G&G på ett tydligt sätt, vilket innebär att iaf jag hade valt någon av deras lite mer "egna" läster. GG06 är trots allt väldigt klassisk och kan därför hittas i liknande varianter hos många andra tillverkare, tex EG 82/202, JL 9795, C&J 236, Vass F.

Din fråga kan enligt min mening inte besvaras rakt av. Istället är det som så många gånger innan något som "beror på". För det första skulle jag absolut inte valt Canterbury med dubbel dainite (som du vet vid det här laget). Canterbury är enligt min mening inte en känga som man pulsar omkring med i vintersnön (särskilt inte i vintage oak) - den är alldeles för späd och elegant för det. Därför tycker jag du istället borde satsa på något som håller fast vid modellens elegans - antingen enkel läder eller enkel dainite.

OM du nu insisterar på att satsa på DD, hade jag nog ändå valt GG06, eftersom detta enligt min mening är den enda av G&G:s läster som funkar riktigt bra på dubbel dainite. Eller ja, MH71 passar ju bra den med (se Arran, Thorpe, Isham etc), men jag tycker Canterbury "bör" göras på en rund läst och inte på en mejslad sådan. Då kan man istället med fördel satsa på tex Wigmore, IMHO.

OM du istället satsar på någon enkel sula, hade jag utan tvekan kört på DG70 (som jag själv gjort - yay!) Canterbury på just den lästen är en av marknadens absolut vackraste balboots i RTW-segmentet i mitt tycke, kanske endast med konkurrens av EG:s Shannon eller Epsom på 82-lästen.

För lite mer hjälp i ditt dilemma kan du titta på de bilder på mina Canterbury och Wigmore jag redan lagt upp i tråden och som du säkert redan sett tidigare: http://imgur.com/a/6Tjrm

Vad gäller passform tyckr jag absolut att du ska gå och testa lästerna i fråga innan du bestämmer dig. Att lägga en beställning (till fullpris, antar jag) är inte något iaf jag skulle göra utan att ha ordentligt testat ut lästen i fråga i vidd och storlek.

Hoppas detta hjälpte något!
Senast redigerad av hoodog 2014-10-07 kl. 08:34.
Citera
2014-10-07, 11:04
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Jag tycker i ärlighetens namn inte att de blev bättre färgmässigt och att du ändå kan anstränga dig lite för att få upp en riktig knullputs om du ändå skall posta bilder.

Jag hittade det missade hålet och props for trying
Hur går det med fårtarmarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Jag har själv ett par Lambeth som beaters. Färgen är ganska tråkig.. Men herring har väl inte en egen polish utan bara en egen kräm? Om du fortfarande har skokräm kvar borde du kanske borsta lite ordentligare alternativt gnugga ut krämen med en trasa.
Färgen är verkligen jättetråkig, ja. Jag tänkte ge dem en omgång till ikväll för att se om jag kan jämna ut ytorna lite grann.

Jag har faktiskt fått med mig polish när jag har beställt från Herring.
Citera
2014-10-07, 11:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Synd att du lade så mycket tid på att ta bilder men inte tog några i vettigt ljus. Färgåtergivningen är kass, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in