Citat:
Ursprungligen postat av
vorkanz
Behöver lite smakråd angående lästval. Har beställt ett par GG Cantbury bal boot i vintage oak med en dubbel dainite på gg06 lästen i f-vidd . Blev lite osäker av lästval i efterhand så har pausat ordern tills imorgon. Känner att gg06 lästen blev kanske lite väl bastant och tg73 är helt uteslutet. Vilken läst skulle ni ha valt av mh71 och dg70 till dessa spec?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Jag har fyra par G&G på alla läster utom KN14 och jag gillar alla på sitt sätt och på den modellen jag har dem på. De skor jag har är:
- Canterbury DG70 singel läder
- Arran MH71 dubbel dainite
- Gable TG73 singel läder
- Oxford GG06 singel läder
Det bara Arran som är MTO och Canterburyn var den första jag köpte för snart 3 år sedan. Har hunnit använda skorna en del och fått en bra uppfattning om de olika lästerna och om jag skulle få beställa om samtliga skor så skulle jag ta samma läster förutom på Canterburyn. På den skulle jag tagit GG06 och det är för att jag tycker att den lästen passar en känga bäst.
På bilder på alla läster ser GG06 nästan klumpig ut men i verkligheten är det en väldig slank läst, lite som EG 82. DG70 är lite rund men samtidigt ganska spetsig och jag tycker inte att det blir en bra symmetri med en dubbel gummisula.
Här är en gammal sida där Patrik Löf på Skoaktiebolaget la upp bilder på alla GG MTO:s de sålde när de hade agenturen på GG (de kanske fortfarande har det). Har sökt fram lite bilder på några Canterburys så kan du avgöra själv.
http://ggmto.blogspot.se/?q=canterbury
En annan sak med Canterburyn är att den har lägre insteg än mina andra GG så om du har högt insteg så kan det vara läge att be GG att justera för det.
Lycka till.
Citat:
Ursprungligen postat av
vorkanz
Tack för riktigt bra tipps! Tycker du att jag fortfarande borde välja enkel före dubbel dainite om jag väljer GG06 lästen? Är Canterburyn mycket tighare över snörningen än resten av dina GG modeller?
Du har redan fått bra tips av Koppar, och vi har nog pratat om det här några gånger tidigare redan. Men jag ska försöka ge min lilla syn på saken.
Jag har eller har haft alla G&G:s läster. Den enda jag för tillfället inte har kvar är GG06. Detta beror emellertid inte på att den inte föll mig i smaken, utan på att storleken i just den skon (Harrow) var för liten (det var mina absolut första G&G:s). Med det sagt är mina personliga favoritläster hos G&G MH71 (KN14) och DG70. GG06:s tåparti ger inte mig någon särskild "wow-känsla". Sen kan jag rent personligen tycka att om man nu vill köpa ett par G&G (till RRP, inte desto mindre), kanske man borde satsa på en sko som faktiskt andas G&G på ett tydligt sätt, vilket innebär att iaf jag hade valt någon av deras lite mer "egna" läster. GG06 är trots allt väldigt klassisk och kan därför hittas i liknande varianter hos många andra tillverkare, tex EG 82/202, JL 9795, C&J 236, Vass F.
Din fråga kan enligt min mening inte besvaras rakt av. Istället är det som så många gånger innan något som "beror på". För det första skulle jag absolut inte valt Canterbury med dubbel dainite (som du vet vid det här laget). Canterbury är enligt min mening inte en känga som man pulsar omkring med i vintersnön (särskilt inte i vintage oak) - den är alldeles för späd och elegant för det. Därför tycker jag du istället borde satsa på något som håller fast vid modellens elegans - antingen enkel läder eller enkel dainite.
OM du nu insisterar på att satsa på DD, hade jag nog ändå valt GG06, eftersom detta enligt min mening är den enda av G&G:s läster som funkar riktigt bra på dubbel dainite. Eller ja, MH71 passar ju bra den med (se Arran, Thorpe, Isham etc), men jag tycker Canterbury "bör" göras på en rund läst och inte på en mejslad sådan. Då kan man istället med fördel satsa på tex Wigmore, IMHO.
OM du istället satsar på någon enkel sula, hade jag utan tvekan kört på DG70 (som jag själv gjort - yay!) Canterbury på just den lästen är en av marknadens absolut vackraste balboots i RTW-segmentet i mitt tycke, kanske endast med konkurrens av EG:s Shannon eller Epsom på 82-lästen.
För lite mer hjälp i ditt dilemma kan du titta på de bilder på mina Canterbury och Wigmore jag redan lagt upp i tråden och som du säkert redan sett tidigare:
http://imgur.com/a/6Tjrm
Vad gäller passform tyckr jag absolut att du ska gå och testa lästerna i fråga innan du bestämmer dig. Att lägga en beställning (till fullpris, antar jag) är inte något iaf jag skulle göra utan att ha ordentligt testat ut lästen i fråga i vidd och storlek.
Hoppas detta hjälpte något!