2014-08-12, 08:23
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Bara så vi är ense om det den nya skoparian, med skålade block menas alltså block vars främre del är urgröpt i mitten och således inte trycker mot sulan just där?

Märkligt, på min tid var trycket omvänt proportionellt mot ytan, vilket - om det inte har ändrats sedan dess - skulle innebära att skålade block avger ett högre tryck ut mot sömmen istället. Och det är ju inte heller bra.

Med tanke på hur farliga block verkar vara måste det bästa vara att helt enkelt köra utan block.

Korrekt!

Haha, ja du är nog nått på spåren där... Jag tror att den bästa Rekommendationen© är att helt enkelt köra med konvexa block. Eller att helt enkelt aldrig ta av sig skorna - då får bindsulan optimalt tryck på sig hela tiden.
Citera
2014-08-12, 08:34
Medlem
AlisterGs avatar
Ja, det finns ca 178 andra parametrar som är viktigare för hur en sko åldras och passform och bekvämlighet påverkas än huruvida blocken är skålade eller inte.
Citera
2014-08-12, 09:21
Medlem
Hur bra fungerar (dubbla) lädersulor i svensk/göteborgsk vinter?

Meermin har lanserat en ny hemsida och med den en trevlig GMTO-funktion enligt crowdfunding-modell, dvs om tillräckligt många beställer en viss modell så tillverkar de den. Bland de första förslagen finns en riktigt fin balmoral-känga i läder och mocka i Linea Classic för bara €220. Problemet är att det är lädersulor på den och för mig är kängor något man har på sig i lite sämre väder, även om det här väl räknas som en mer formell känga än t.ex. jumper boots, medan lädersulor inte lämpar sig riktigt lika bra för busväder som en gummi-dito.

Vad säger panelen?
Citera
2014-08-12, 10:42
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Korrekt!

Haha, ja du är nog nått på spåren där... Jag tror att den bästa Rekommendationen© är att helt enkelt köra med konvexa block. Eller att helt enkelt aldrig ta av sig skorna - då får bindsulan optimalt tryck på sig hela tiden.

Det är ju lite märkligt det där, desto dyrare/bättre/högkvalitativa skor, desto ömtåligare och skörare blir de*. De måste vårdas med speciella krämer, vila med skoblock av rätt material och form, inte användas i dåligt väder, på fel underlag, eller flera dagar i rad, gångvecken ska placeras rätt, etc, etc. Helst ska de väl inte användas alls och lagras i humidor.

Med den behandlingen hade man kunna få ett par Ecco att hålla en livstid...**

Men det är ju inte unikt på något sätt, de finns ju folk som köper jeans för ohyggliga summor pengar för att de ska vara så jävla bra och slitstarka, men de får inte tvättas! Det tål de tydligen inte! Alternativt tvättas påsatta i ett badkar med iskallt vatten.

Eller för att ta ett mer Flashback-nära exempel, det är som med den ariska rasen: stark och frisk och vida överlägsen, men samtidigt och motsägelsefullt nog jävligt ömtålig och känslig och minsta beblandning med andra folkslag leder omedelbart käpprätt åt helvete.***

*Nu överdriver jag medvetet för att poängen ska gå hem.
**Nu överdriver jag medvetet för att poängen ska gå hem.
*** Nu överdriver jag inte alls, det här är viktiga grejer!
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2014-08-12 kl. 10:44.
Citera
2014-08-12, 11:05
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det är ju lite märkligt det där, desto dyrare/bättre/högkvalitativa skor, desto ömtåligare och skörare blir de*. De måste vårdas med speciella krämer, vila med skoblock av rätt material och form, inte användas i dåligt väder, på fel underlag, eller flera dagar i rad, gångvecken ska placeras rätt, etc, etc. Helst ska de väl inte användas alls och lagras i humidor.

Med den behandlingen hade man kunna få ett par Ecco att hålla en livstid...**

Men det är ju inte unikt på något sätt, de finns ju folk som köper jeans för ohyggliga summor pengar för att de ska vara så jävla bra och slitstarka, men de får inte tvättas! Det tål de tydligen inte! Alternativt tvättas påsatta i ett badkar med iskallt vatten.

Eller för att ta ett mer Flashback-nära exempel, det är som med den ariska rasen: stark och frisk och vida överlägsen, men samtidigt och motsägelsefullt nog jävligt ömtålig och känslig och minsta beblandning med andra folkslag leder omedelbart käpprätt åt helvete.***

*Nu överdriver jag medvetet för att poängen ska gå hem.
**Nu överdriver jag medvetet för att poängen ska gå hem.
*** Nu överdriver jag inte alls, det här är viktiga grejer!

Gångvecksplacering är ju livsviktigt! Menar du att du inte placerar dina gångveck rätt? Du kan ju lika bra kasta skorna på en gång i så fall.
Citera
2014-08-12, 11:44
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Eller för att ta ett mer Flashback-nära exempel, det är som med den ariska rasen: stark och frisk och vida överlägsen, men samtidigt och motsägelsefullt nog jävligt ömtålig och känslig och minsta beblandning med andra folkslag leder omedelbart käpprätt åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Gångvecksplacering är ju livsviktigt! Menar du att du inte placerar dina gångveck rätt? Du kan ju lika bra kasta skorna på en gång i så fall.

Citera
2014-08-12, 12:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Med det påståendet får du förklara varför man inte ska köpa block utan skålning...
This:
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Tror svar på den frågan ges några sidor bak i den här tråden eller i tråden om skoblok. Kort sammanfattat finns det skomakare som menar att skoblock med platt undersida skadar bindsulan och pressar ut foravtrycket i korken. Därför block som har en skålad undersida att föredra.

Trist att höra detta när det sitter aquilablock i varje sko i samlingen...

Däremot vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det. Jag har faktiskt ingen aning, men det vore ju onekligen synd om ett par skor för 5k förstörs för att man snålar på blocken.

Skon blir inte förstörd av det, men en hel del av komforten i en bra sko ligger i att korken formas efter just din fot, och om du använder oskålade block finns det tydligen risk att förstöra detta genom att pressa ner all kork. Det tråkiga med detta är att det är permanent. Korken går inte tillbaka. Det är en anledning till att jag aldrig skulle köpa begagnade skor, och heller inte låna ut mina.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-08-12 kl. 12:09.
Citera
2014-08-12, 12:44
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
This:

Däremot vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det. Jag har faktiskt ingen aning, men det vore ju onekligen synd om ett par skor för 5k förstörs för att man snålar på blocken.

Skon blir inte förstörd av det, men en hel del av komforten i en bra sko ligger i att korken formas efter just din fot, och om du använder oskålade block finns det tydligen risk att förstöra detta genom att pressa ner all kork. Det tråkiga med detta är att det är permanent. Korken går inte tillbaka. Det är en anledning till att jag aldrig skulle köpa begagnade skor, och heller inte låna ut mina.

Som sagts har detta redan diskuterats, du hittar det i skoblockstråden. Korken påverkas INTE av om du har skålade skoblock eller inte, mer än möjligtvis extremt marginellt. Det som kan påverkas är avtrycken i bindsulan, men även här är det rätt marginellt och det råder delade meningar om hur stor påverkan det egentligen har.
Senast redigerad av AlisterG 2014-08-12 kl. 12:54.
Citera
2014-08-12, 12:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Som sagts har detta redan diskuterats, du hittar det i skoblockstråden. Korken påverkas INTE av om du har skålade skoblock eller inte, mer än möjligtvis extremt marginellt. Det som kan påverkas är avtrycken i bindsulan, men även här är det rätt marginellt och det råder delade meningar om hur stor påverkan det egentligen har.
Fair enough.
Citera
2014-08-12, 12:54
Medlem
AlisterGs avatar
Om man nu ska diskutera skålade skoblock eller ej, så kan man om man hårddrar det säga att då bör det i så fall handla om handrandsydda skor som har vettiga bindsulor av ordentligt, tjockt läder...

...fast egentligen inte det heller, då riktigt gjorda skor inte använder ett sånt sunkigt material som korkmassa som nästan all RTW, MTO och en del bespoke använder. Isf utskurna korkplattor...

...fast nä, egentligen inte korkplattor heller, det är också rätt sunkigt. RIKTIGT bra skor använder sig av filt, det kan inte mögla, håller formen bra utan att behöva bytas ut, och kan inte riskera att skapa missljud som knarrande.

Allt annat är skit.
Citera
2014-08-12, 13:16
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Skulle behöva lite hjälp med att planera min början av en "skogarderob".
Så tänk att ni skulle slänga alla era skor och starta om med att köpa fem skor. Vilken (och varför) typ/färg/material av skor hade ni valt och i vilken ordning hade ni börjat med att köpa dem?

Som sagts innan beror val av skor på var du jobbar och hur du klär dig på din fritid. Om du är som mig med ett jobb där du i princip kan vara klädd hur du vill och har en klädstil som är inspirerad av det klassiska men med ett modernt snitt så skulle jag rekommendera dessa skor:

1. Mörkbrun cap toe oxford på någon lite rundare "tidlös" läst (kan du ha till kostym såväl till jeans)
2. Brun brouge (semi eller full beroende på vad du gillar bäst).
3. Chukka i mocka med gummisula (oslagbart till mer informell klädsel och i dåligt väder).
4. Känga med gummisula (för att ha när det är kallare / dåligt väder)
5. Loafer (jag hade tagit en i ljus mocka för att ha på sommaren)

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

En intressant diskussion som pågått in nån sida. Jag är helt på AlisterG, JD och Hoodogs sida när det gäller skoblocken. Precis som JD påpekade så kan ju inte ett tryck neråt uppstå om det inte finns motsvarande tryck uppåt. Känner man på ovansidan av sina skor är det i princip alltid ett litet mellanrum mellan block och ovanlädret, då är det helt omöjligt att blocken trycker ner sulan. Skulle det trots detta finnas ett litet tryck mot sulan så förstår jag inte hur detta skulle kunna utjämna de avtryck som bildas när man går. Skulle korken vara så porös skulle ju det inte bildas "permanenta" avtryck från början.

För mig är detta en ickefråga. Som JD skrev så tycker jag att detta ligger i linje med allt annat som folk nojjar över som har med skor att göra. Ibland känns det som folk köper skor som ligger över sin budget och sedan är de rädda för att använda dem för att de känner att de inte har råd att köpa nya. Folk lägger ner enormt med tid för att applicera en "patina" med skokräm när det absolut bästa sättet att få en snygg patinering är att använda skorna regelbundet under lång tid. (inte riktat till kinesarsle utan ett allmänt inlägg i frågan )
Citera
2014-08-12, 13:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
En intressant diskussion som pågått in nån sida. Jag är helt på AlisterG, JD och Hoodogs sida när det gäller skoblocken. Precis som JD påpekade så kan ju inte ett tryck neråt uppstå om det inte finns motsvarande tryck uppåt. Känner man på ovansidan av sina skor är det i princip alltid ett litet mellanrum mellan block och ovanlädret, då är det helt omöjligt att blocken trycker ner sulan. Skulle det trots detta finnas ett litet tryck mot sulan så förstår jag inte hur detta skulle kunna utjämna de avtryck som bildas när man går. Skulle korken vara så porös skulle ju det inte bildas "permanenta" avtryck från början.

Man kan ju alltid räkna lite på det där, om man nu skulle utgå från att undersidan av skoblocket faktiskt trycker mot sulan.

Storleken på den del av blocket som trycker mot sulan kan 50 cm2, dvs 0,05 m2. Blocket väger ca ett kilo, vilket skapar ett tryck på 196 pascal.

Går du istället i dem innebär det att vid ett visst steg blir betydligt mer tyngd på sulan, och eftersom arean av den delen av foten som trycker är mindre blir såklart trycket högre. Räknat på undertecknad skulle det innebära ett tryck på ca 33 kPa. Således bildar användningen av skon ett tryck på sulan som är ca 170 ggr högre än vad skoblocket gör. Lägg därtill att vid användning kommer man att trycka ner sulan rätt många gånger per dag. Går man 1 000 steg per dag (gör man det?) och använder skorna en gång i veckan, innebär det att man alltså utsätter sulan för ett tryck som är 85000 gånger större per vecka än vad den är när skorna är i blocken.

Således, för att blockens tryck ska orsaka lika mycket elände som en vanlig användning av skorna hade gjort hade man fått slänga i dem i skorna ganska exakt vid tiden för Romerska imperiets delning i Väst- och Östrom 395 e Kr (2014-85000/52).
Senast redigerad av Pörr 2014-08-12 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in