Citat:
Ursprungligen postat av
vorkanz
Behöver lite smakråd angående lästval. Har beställt ett par GG Cantbury bal boot i vintage oak med en dubbel dainite på gg06 lästen i f-vidd . Blev lite osäker av lästval i efterhand så har pausat ordern tills imorgon. Känner att gg06 lästen blev kanske lite väl bastant och tg73 är helt uteslutet. Vilken läst skulle ni ha valt av mh71 och dg70 till dessa spec?
Jag har fyra par G&G på alla läster utom KN14 och jag gillar alla på sitt sätt och på den modellen jag har dem på. De skor jag har är:
- Canterbury DG70 singel läder
- Arran MH71 dubbel dainite
- Gable TG73 singel läder
- Oxford GG06 singel läder
Det bara Arran som är MTO och Canterburyn var den första jag köpte för snart 3 år sedan. Har hunnit använda skorna en del och fått en bra uppfattning om de olika lästerna och om jag skulle få beställa om samtliga skor så skulle jag ta samma läster förutom på Canterburyn. På den skulle jag tagit GG06 och det är för att jag tycker att den lästen passar en känga bäst.
På bilder på alla läster ser GG06 nästan klumpig ut men i verkligheten är det en väldig slank läst, lite som EG 82. DG70 är lite rund men samtidigt ganska spetsig och jag tycker inte att det blir en bra symmetri med en dubbel gummisula.
Här är en gammal sida där Patrik Löf på Skoaktiebolaget la upp bilder på alla GG MTO:s de sålde när de hade agenturen på GG (de kanske fortfarande har det). Har sökt fram lite bilder på några Canterburys så kan du avgöra själv.
http://ggmto.blogspot.se/?q=canterbury
En annan sak med Canterburyn är att den har lägre insteg än mina andra GG så om du har högt insteg så kan det vara läge att be GG att justera för det.
Lycka till.