Citat:
Ursprungligen postat av
Rati
Har köpt mig en hel gårdskyckling och tänkte laga den i helgen i lergryta. Så om någon kunde ge ett bra recept och tillvägagångssätt så vore det bra.
Har aldrig lagat något i lergryta förut så man känner sig lite osäker.

Enda jag vet är att själva grytan ska ligga i vatten före tillagning.
Jag har inget egentligt recept, och har inte använt lergryta på år och dag. På tiden det begav sig dock, så använde jag den väldigt mycket. Just en hel kyckling är bland det godaste man kan göra i en lergryta och det behövs inte mycket för att det skall bli gott.
Jag brukade stoppa in lök, vitlök, lagerblad, pepparkorn, citronklyftor och kvistar av antingen rosmarin eller timjan i buken på kycklingen. Sedan gned jag in kycklingen med valfria favoritkryddor.
Lergrytan fyllde jag sedan med olika rotsaker. Små potatisar, små hela lökar, stora bitar av kålrot, rotselleri och palsternacka var väl vad som fanns tillhands på den tiden.
Häll på lite god, ganska koncentrerad buljong med valfri smaksättning. ½-1 dl brukar räcka gott då lergrytan legat i blöt innan. Placera kycklingen på toppen. Sedan på med locket och in i kall ugn. Det brukade ta ca 1½ timma på ~175-200 grader (absolut inte varmare än så) tills man hade en mör och saftig kyckling.
Edit: Jag kände mig tvungen att googla lite så jag inte ljög om temperatur och tider. Mitt minne har börjat bli lite luddigt. Nåväl, hittade det här receptet, och det här blev jag sugen på att själv testa då jag älskar salvia. Alla gillar ju inte salvia, men jag tycjer det är en härligt ört...
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/frederiks-salviasp%C3%A4ckade-kyckling-i-lergryta/
.