2014-09-30, 16:22
Medlem
Odi-et-amos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Text
Första receptet ser trevligt ut, ska testa.

Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Vill du fritera har jag ett bra recept på KFC.
Fritera är väl inte det bästa om man ska ta med sig mat som bör vara färdig. Men tack ändå
Citera
2014-09-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Fritera är väl inte det bästa om man ska ta med sig mat som bör vara färdig. Men tack ändå

Beror lite på hur du väljer att göra den.
Citera
2014-10-03, 17:20
Medlem
4-1-Ks avatar
Har nyligen fyllt år och fått nya fina knivar, en ny stor trevlig gjutjärnsstekpanna och en trevlig gryta. Nu vill jag givetvis laga mat! Har lite dåligt med idéer bara...

Till mitt förfogande: Basingredienser i ett hyfsat välutrustat kök.
Konsum 2 minuter bort.
Ca 4h.
Någon som har nåt tips på vad jag kan laga? Använder gärna knivarna mycket!
Citera
2014-10-04, 04:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
Har nyligen fyllt år och fått nya fina knivar, en ny stor trevlig gjutjärnsstekpanna och en trevlig gryta. Nu vill jag givetvis laga mat! Har lite dåligt med idéer bara...

Till mitt förfogande: Basingredienser i ett hyfsat välutrustat kök.
Konsum 2 minuter bort.
Ca 4h.
Någon som har nåt tips på vad jag kan laga? Använder gärna knivarna mycket!

Burgundisk köttgryta, ta ett recept med mycket olika ingredienser så får du hacka tills du spyr.
Den bör dock göras dan innan.

Snabbmat: http://www.ica.se/recept/fransk-dragonkotlett-med-julienne-4126/ dvs Fransk dragonkotlett med julienne, har inte testat den men att julienna ger ju en viss träning i alla fall.

Annars är väl nån carpaccio följt av (hehe, nu blir jag väl dräpt, du får ju bara använda kniven) yakiniku. Kött+grillat kött

Egenhackade lammfärsbullar kanske, råbiff... fast den ska väl skrapas egentligen.

Ähh, jag vet faktiskt inte. Wookade rätter kräver ju ofta mise en place och då kan man ju pilla på med biff, grönsaker och annat i godan ro. Sen går det undan när woken är igång.
Citera
2014-10-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Burgundisk köttgryta, ta ett recept med mycket olika ingredienser så får du hacka tills du spyr.
Den bör dock göras dan innan.

Snabbmat: http://www.ica.se/recept/fransk-dragonkotlett-med-julienne-4126/ dvs Fransk dragonkotlett med julienne, har inte testat den men att julienna ger ju en viss träning i alla fall.

Annars är väl nån carpaccio följt av (hehe, nu blir jag väl dräpt, du får ju bara använda kniven) yakiniku. Kött+grillat kött

Egenhackade lammfärsbullar kanske, råbiff... fast den ska väl skrapas egentligen.

Ähh, jag vet faktiskt inte. Wookade rätter kräver ju ofta mise en place och då kan man ju pilla på med biff, grönsaker och annat i godan ro. Sen går det undan när woken är igång.
Stämmer mycket bra det. Man kan köra på stora bitar av nöt som inte kostar så mycket (fransyska, rostbiff, nötrulle). Beroende på hur mycket senor och fett som sitter kan man få jobba rätt mycket med kniven. Fransyska och rostbiff kan vara lite mer jobb, nötrulle lite mindre. Lägg till massa olika strimlade grönsaker och sedan är det bara att köra i woken. Komplettera med valfria kinesiska såser (Oyster-, teriyaki-, hoisin-sås)
Citera
2014-10-07, 17:15
Medlem
JKaneds avatar
Tänkte köpa mig ett kilo köttfärs, lite vitkål, någon purjolök och vanlig gullök. Har ni några förslag på vad jag kan laga med detta?
Steka ihop allt och kasta i lite ris? Några schyssta icke-dyra twister jag kan göra?
Citera
2014-10-07, 17:27
Medlem
RingInteSnutens avatar
Idag blir det Pasta Alfredo hemma hos mig, första gången jag ger mig på denna mycket feta dock enkla maträtt.

Smaskens tror jag det blir i vilket fall.
Citera
2014-10-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Tänkte köpa mig ett kilo köttfärs, lite vitkål, någon purjolök och vanlig gullök. Har ni några förslag på vad jag kan laga med detta?
Steka ihop allt och kasta i lite ris? Några schyssta icke-dyra twister jag kan göra?
Kålpudding kanske? Det är gött med lingonsylt till. Recept finns säkert på nätet. Dock är det nog inte någon lök med
Citera
2014-10-07, 17:53
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned

Du kan enkelt fixa en Nikkaluoktasoppa av dom där grejerna. Om du har soja, dijon och tomatpuré är du hemma. På ett kilo färs och ett helt vitkål har du käk hela veckan ut. Recept hittar du nog enkelt ute på www.
Citera
2014-10-17, 17:04
Medlem
Ratis avatar
Har köpt mig en hel gårdskyckling och tänkte laga den i helgen i lergryta. Så om någon kunde ge ett bra recept och tillvägagångssätt så vore det bra.
Har aldrig lagat något i lergryta förut så man känner sig lite osäker.
Enda jag vet är att själva grytan ska ligga i vatten före tillagning.
Citera
2014-10-17, 19:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har köpt mig en hel gårdskyckling och tänkte laga den i helgen i lergryta. Så om någon kunde ge ett bra recept och tillvägagångssätt så vore det bra.
Har aldrig lagat något i lergryta förut så man känner sig lite osäker.
Enda jag vet är att själva grytan ska ligga i vatten före tillagning.
Jag har inget egentligt recept, och har inte använt lergryta på år och dag. På tiden det begav sig dock, så använde jag den väldigt mycket. Just en hel kyckling är bland det godaste man kan göra i en lergryta och det behövs inte mycket för att det skall bli gott.

Jag brukade stoppa in lök, vitlök, lagerblad, pepparkorn, citronklyftor och kvistar av antingen rosmarin eller timjan i buken på kycklingen. Sedan gned jag in kycklingen med valfria favoritkryddor.
Lergrytan fyllde jag sedan med olika rotsaker. Små potatisar, små hela lökar, stora bitar av kålrot, rotselleri och palsternacka var väl vad som fanns tillhands på den tiden.
Häll på lite god, ganska koncentrerad buljong med valfri smaksättning. ½-1 dl brukar räcka gott då lergrytan legat i blöt innan. Placera kycklingen på toppen. Sedan på med locket och in i kall ugn. Det brukade ta ca 1½ timma på ~175-200 grader (absolut inte varmare än så) tills man hade en mör och saftig kyckling.

Edit: Jag kände mig tvungen att googla lite så jag inte ljög om temperatur och tider. Mitt minne har börjat bli lite luddigt. Nåväl, hittade det här receptet, och det här blev jag sugen på att själv testa då jag älskar salvia. Alla gillar ju inte salvia, men jag tycjer det är en härligt ört... http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/frederiks-salviasp%C3%A4ckade-kyckling-i-lergryta/

.
Senast redigerad av Byline 2014-10-17 kl. 19:31.
Citera
2014-10-17, 19:41
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har inget egentligt recept, och har inte använt lergryta på år och dag. På tiden det begav sig dock, så använde jag den väldigt mycket. Just en hel kyckling är bland det godaste man kan göra i en lergryta och det behövs inte mycket för att det skall bli gott.

Jag brukade stoppa in lök, vitlök, lagerblad, pepparkorn, citronklyftor och kvistar av antingen rosmarin eller timjan i buken på kycklingen. Sedan gned jag in kycklingen med valfria favoritkryddor.
Lergrytan fyllde jag sedan med olika rotsaker. Små potatisar, små hela lökar, stora bitar av kålrot, rotselleri och palsternacka var väl vad som fanns tillhands på den tiden.
Häll på lite god, ganska koncentrerad buljong med valfri smaksättning. ½-1 dl brukar räcka gott då lergrytan legat i blöt innan. Placera kycklingen på toppen. Sedan på med locket och in i kall ugn. Det brukade ta ca 1½ timma på ~175-200 grader (absolut inte varmare än så) tills man hade en mör och saftig kyckling.

Edit: Jag kände mig tvungen att googla lite så jag inte ljög om temperatur och tider. Mitt minne har börjat bli lite luddigt. Nåväl, hittade det här receptet, och det här blev jag sugen på att själv testa då jag älskar salvia. Alla gillar ju inte salvia, men jag tycjer det är en härligt ört... http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/frederiks-salviasp%C3%A4ckade-kyckling-i-lergryta/

.

Stort tack för utförlig beskrivning! Verkar inte så avancerat ändå. Och billigt. Köpte kycklingskrället för 29:- och rotsaker är ju billigt.
Beroende på resultat kanske det tom hamnar i denna tråden: (FB) Bilder på dina maträtter v.2

Känns som att gamla hederliga redskap som tex lergrytor försvinner mer och mer. Kostar nog inte mer än en 20-50:- på loppis. Min fick jag gratis från en som skulle slänga bort den. Hoppas bara på att den är hel dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in