2014-07-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Inspirationen har stagnerat totalt... lagar och tar med matlådor till jobbet varje dag men jag börjar få slut på rätter, det känns som det alltid blir samma sak var och varannan vecka.

Senaste tiden har det varit köttfärssås i ett par olika varianter, vindaloo, chili con carne, pannbiff med tillbehör och kyckling med fetaost, soltorkade tomater och oliver i ugn. Oftast ris och pasta till, utom för biffarna.

Några förslag på annan, ny mat jag kan ha som matlådemat? Potatisgratäng med färsbiffar och lasagne har jag tänkt på men jag vill ha mer förslag!

Jättesvensk husmanskost eller någon specifik exotiskt rätt spelar ingen roll, jag tycker om att laga (och äta) det mesta!

Testa denna. http://vadfanskajaglagatillmiddag.nu/

Olika sallader under sommaren?
Cesarsallad?

Eller varför inte en pastasallad.
Penne, kyckling, bacon, soltorkade tomater, rostade pinjenötter, färsk timjan, valfria salladsdelar. Dressing med olja, rödvinsvinäger, vitlök, färsk timjan, salt och peppae. Ev andra goda kryddor.

Tänk dock på att ha eventuell dressing i egen burk/flaska och häll först på precis innan förtäring av salladen.

Smaklig spis
Citera
2014-07-13, 09:08
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Testa denna. http://vadfanskajaglagatillmiddag.nu/

Olika sallader under sommaren?
Cesarsallad?

Eller varför inte en pastasallad.
Penne, kyckling, bacon, soltorkade tomater, rostade pinjenötter, färsk timjan, valfria salladsdelar. Dressing med olja, rödvinsvinäger, vitlök, färsk timjan, salt och peppae. Ev andra goda kryddor.

Tänk dock på att ha eventuell dressing i egen burk/flaska och häll först på precis innan förtäring av salladen.

Smaklig spis
Tack för tipset! Det värsta med den där länken är att jag alltid undrar vad nästa rätt blir... lite som att randomsurfa på Wikipedia.

Sallad är ju ett alternativ jag totalt glömt bort också
Citera
2014-07-13, 22:58
Medlem
christerys avatar
Lasagne (kött eller lax+spenat), fläskpannkaka, raggmunkar med fläsk, köttbullar om du kan koka potatisen eller ge fasiken i att frysa pluggen. Kåldolmar (samma där med potatisen), eller kanske ge dig på kräftströmming, sotare, eller en stekt salt sill kan liva upp litegrann.

Har inte testat att frysa potatismos, men fuskar man och kör pulver så tar det inte alls länge och smakar i alla fall bättre än fryst kokt potatis.

Korv stroganoff eller biff stroganoff på lövbiff med ris/quinoa eller nåt ditåt borde ju åxå fungera.
Citera
2014-07-14, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Tack för tipset! Det värsta med den där länken är att jag alltid undrar vad nästa rätt blir... lite som att randomsurfa på Wikipedia.

Sallad är ju ett alternativ jag totalt glömt bort också

Men eller hur! Spelar ingen roll om man hittat den perfekta rätten. Man måste fan klicka vidare...

Högerklicka på rätten och öppna i nytt fönster. Då får du receptet samtidigt som du kan klicka vidare till ny maträtt.

Eller helt enkelt bara ta av dig gula hatten.... 😁
Citera
2014-07-20, 10:47
Medlem
Jo det är som så att jag hade planer på att grilla idag. Har dock ca 300-400g taco-kryddad köttfärs överbliven från gårdagen. Kan man svänga ihop något intressant på grillen med detta?
Citera
2014-07-20, 19:15
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lasagne (kött eller lax+spenat), fläskpannkaka, raggmunkar med fläsk, köttbullar om du kan koka potatisen eller ge fasiken i att frysa pluggen. Kåldolmar (samma där med potatisen), eller kanske ge dig på kräftströmming, sotare, eller en stekt salt sill kan liva upp litegrann.

Har inte testat att frysa potatismos, men fuskar man och kör pulver så tar det inte alls länge och smakar i alla fall bättre än fryst kokt potatis.

Korv stroganoff eller biff stroganoff på lövbiff med ris/quinoa eller nåt ditåt borde ju åxå fungera.
Frys har jag ingen, så jag planerar och gör inte fler matlådor än vad som går åt på cirka en vecka. Lagar vanligtvis en gryta eller liknande och fixar ny pasta/ris/potatis varje kväll, en portion för middagen och en för lunch dagen efter.
Då jag hyr en lägenhet (rättare sagt en källare i ett hus) så känns det inte värt att fixa en nu heller.

Tack för tipsen i alla fall, det blev ett par till rätter jag inte tänkt på!
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Men eller hur! Spelar ingen roll om man hittat den perfekta rätten. Man måste fan klicka vidare...

Högerklicka på rätten och öppna i nytt fönster. Då får du receptet samtidigt som du kan klicka vidare till ny maträtt.

Eller helt enkelt bara ta av dig gula hatten.... 😁
Den hatten är ju favoriten... tungt att sluta agera på nyfikenheten men det får väl vara så.
Citera
2014-07-22, 20:31
Medlem
Har ganska så mycket fransyska och rostbiff i frysen och vill använda någon av dessa för att laga en wok, ngt liknande biff med bambuskott. Har kommit fram till två alternativ:

1 - Strimla köttet tunnt och sedan steka som vanligt. Men kommer inte köttet ändå vara segt? Om detta kan funka, hur tunna måste strimlorna vara?

2 - Tillaga hela biten i ugn enligt fransk eller engelsk rostbiff, låta svala, skär upp hur jag vill ha köttet och slänger in i woken precis i slutet. Konsistensen kanske är lite annorlunda, men jag vet inte.

Eller finns kanske något annat alternativ?
Citera
2014-07-23, 01:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Har ganska så mycket fransyska och rostbiff i frysen och vill använda någon av dessa för att laga en wok, ngt liknande biff med bambuskott. Har kommit fram till två alternativ:

1 - Strimla köttet tunnt och sedan steka som vanligt. Men kommer inte köttet ändå vara segt? Om detta kan funka, hur tunna måste strimlorna vara?

2 - Tillaga hela biten i ugn enligt fransk eller engelsk rostbiff, låta svala, skär upp hur jag vill ha köttet och slänger in i woken precis i slutet. Konsistensen kanske är lite annorlunda, men jag vet inte.

Eller finns kanske något annat alternativ?
2mm max 3.
Lättast att skära när köttet fortfarande är lite isigt mao.
Kan ju möra upp bitarna med lite kivi eller juice från ananas om du tycker de blir sega.
Sedan ner i woken, typ någon minut eller max två på slutet, på skithög värme.

2an känns inte som en höjdare.
Citera
2014-07-27, 14:40
Medlem
Ratis avatar
Har ni något tips på en maträtt innehållande blod? Inte blodplättar, blodpalt eller blodpudding dock.
Citera
2014-07-27, 14:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har ni något tips på en maträtt innehållande blod? Inte blodplättar, blodpalt eller blodpudding dock.
Svartsoppa.

~Paul~
Citera
2014-07-27, 15:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Kan ju baka blodbröd som du sedan kokar och serverar med potatis, löksås och fläsk.
För jäkla gott faktiskt.
Citera
2014-07-27, 16:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Inte testat receptet nedan, men hemma gjordes blodkorv.

Nu hängde jag inte med på tillagningen utan käkade denna bara.

Men sök, jag hittade denna http://www.kokaihop.se/recept/blodkorv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in