2014-11-19, 19:24
Medlem
Borhemmas avatar
Varma mackor!
Valfritt bröd, smör, skinka, dijonsenap, tomatskivor och ost. Ner i smörgåsgrillen sen klart
Citera
2014-11-19, 20:03
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Bacon alternativt stekfläsk och makaroner samt ett stort glas mjölk
Citera
2014-11-19, 21:11
Medlem
Acidiferouss avatar
Två stekta hamburgare av större sort med cheddar och 3-4 lättstekta ägg som vänds på. Salt och peppar är det enda jag kryddar med.
Citera
2014-11-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Spagetti med köttfärssås.

Stek köttfärs, stek i 1-2 gula lökar mot slutet.
Riv i två potatisar.
Krydda med salt, vitpeppar, cayennepeppar, 4 msk tomatpuré.
Häll i ca en halvliter vatten.
Låt koka tills det har bra konsistens.
Ha i en skvätt grädde och skiva i lite ost som får smälta in och servera med spagetti.
Varför steker ni löken sist? Mjuka upp den först i smör sen köttfärs i så smakar allt mera.
En halvliter vatten?låter enormt utspätt om man inte gillar bambamat "..en skätt grädde är för lite minst 2 del + krossade tomater minst en dl
Senast redigerad av Zigga 2014-11-20 kl. 01:13.
Citera
2014-11-20, 11:27
Medlem
sqtps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Varför steker ni löken sist? Mjuka upp den först i smör sen köttfärs i så smakar allt mera.
En halvliter vatten?låter enormt utspätt om man inte gillar bambamat "..en skätt grädde är för lite minst 2 del + krossade tomater minst en dl

Nja jag gör samma sak faktiskt! Jag använder dock inte endast vatten utan jag låter mitt vatten sjuda ut med ett par bouljong tärningar innan jag tillsätter det i såsen. Principen är sådan att allt du har i såsen kommer koka i minst en timma innan vattnet har kokats ner till den konsistensen som är önskad. Lökarna kommer inte existera i någon annan form än smak.
Citera
2014-11-21, 13:12
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
Nja jag gör samma sak faktiskt! Jag använder dock inte endast vatten utan jag låter mitt vatten sjuda ut med ett par bouljong tärningar innan jag tillsätter det i såsen. Principen är sådan att allt du har i såsen kommer koka i minst en timma innan vattnet har kokats ner till den konsistensen som är önskad. Lökarna kommer inte existera i någon annan form än smak.
Precis. Det kokar länge.

Angående grädden så har jag i typ 1 dl. Krossade tomater har jag i regel inte.
Citera
2014-11-29, 19:48
Avslutad
Riktigt gott faktiskt,

http://www.recept.nu/monika-ahlberg/varmratter/pasta-och-nudlar/mozzarella--och-spenatlasagne/

men det tar ganska långt tid innan den är klar. Rekommenderas att man gör den på en fredag eller under helgen
Citera
2014-12-04, 13:41
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Hej gott folk.

Har alltid tyckt om att laga mat och äta rent. Dock ser livet lite annorlunda ut nu som student och fantasin ligger på 0 när det kommer till nyinköp av råvaror. Det blir mest det lättaste, falukorv, köttfärssås, kycklingbröst osv. Med andra ord inget som ger en guldkant på vardagen i studentmörkret.

Skulle vilja höra med er om ni har tips på 5-7 rätter som man kan börja rulla runt på, som är snäppet över makaroner och falukorv om ni förstår.

Tränar 5-6 dagar i veckan med, så kosten är viktigare för mig än vad jag får den att verka när jag går och inhandlar min falukorv med snabbmakisar på repeat.

Tips uppskattas!
Citera
2014-12-09, 20:14
Medlem
Mikeyjamess avatar
Kan ni inte ta bilder på era mattips? Jag har ett stort problem med att läsa recept utan att se framför mig hur det ser ut eller ska se ut - även om receptet låter gott så tvekar jag att laga det

Kanske inte rätter som spaghetti med köttfärssås och dylikt (såvida det inte är en personlig touch) men i övrigt.
Citera
2014-12-10, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Eller så steker man inte löken alls. Jag kokar alltid min. Spadet som blir kvar använder jag till att lägga i köttfärsen i. Mums
Citera
2014-12-11, 11:26
Medlem
Ratis avatar
Har köpt mig en bit fläskkarré, 2,5 kilo närmare bestämt. Så att laga hela åbäket i ugnen blir det nog inte tal om.
Har tänkt att ugnstillaga kanske halva biten, och av andra halvan skära ut några kotletter att steka i stekpannan samt en bit att strimla och göra gryta på.
Några andra tips?
Citera
2014-12-11, 11:42
Medlem
MeanMEs avatar
Nu är ju jag lite till åren kommen men som gammal farbror gillar jag ju fläskgrytor helskarpt.
Lite extra rökta skinkslaskar från charken, hela champisar massor med olika paprika och ett par lökar en dutt rödvin lite fond och kryddor och du är hemma. Det med ett fluffigt ris till, är så jäkla gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in