2014-09-27, 20:08
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du har väl nämnt de flesta varma såstyperna förutom bechamel- och ostsåser.
Sedan har du ju de kalla såstyperna på gräddfilsbas eller majonnäsbas. Sedan har du de oljebaserade såserna/dressingarna.

Min förhoppning var just att någon skulle nämna någon typ av t ex vinägerbaserad sås. Men gräddfilsbas hade jag faktiskt inte alls tänkt på till denna typ av rätt, där kan det eventuellt finnas något att hitta på. Lär dock bli klurigt.

Tack ändå - det fick bli plain and simple.

Edit: När jag gav svamp- och pepparsåser som exempel så åsyftade jag alltså bechamel- och emulsionssåser, fast på ett kanske för otydligt vis.
Citera
2014-09-27, 20:16
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Edit: När jag gav svamp- och pepparsåser som exempel så åsyftade jag alltså bechamel- och emulsionssåser, fast på ett kanske för otydligt vis.
Här hemma är alla svamp och pepparsåser antingen vin och smörbaserade eller gräddbaserade, ofta båda delarna. Inget mjöl tillåts komma i närheten.

Själv är jag lite förtjust i en välkryddad aioli till köttbiten. Många tänker fisksoppa eller skaldjur när man säger aioli, men om man bara kryddar upp den med lite chipotle, chilisås, hotsås och/eller chiliflakes och kanske like balsamico, så funkar den ypperligt till en grillad köttbit.
Citera
2014-09-27, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Nu ska ni experter få något att bita i.

Jag har ett paket kycklinglever på 500g i frysen. Vad kan jag göra med detta?

Alla förslag är välkomna och jag är tacksam för att ni finns här. Det här forumet är ett av de bästa på FB.

Vad pinsamt. Ett enda svar och det var kycklinglever-mousse. Hallå eller? Lite mer svar tack.
Citera
2014-09-27, 22:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Vad pinsamt. Ett enda svar och det var kycklinglever-mousse. Hallå eller? Lite mer svar tack.
Den enda som är pinsam här är du. Du har blivit hänvisad till en hel tråd fyllt med recept på kycklinglever. Om inte det duger åt dig, ja då vet jag inte vad. (FB) Kycklinglever
Citera
2014-09-28, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den enda som är pinsam här är du. Du har blivit hänvisad till en hel tråd fyllt med recept på kycklinglever. Om inte det duger åt dig, ja då vet jag inte vad. (FB) Kycklinglever

Nej. Nu pratar jag om svar här inne. Jag har inte blivit hänvisad till den där länken. Den enda som svarade var hur man gör kycklinglevermousse. Hur är det fatt egentligen? Hänvisad? Tack iaf att du "länkade detta".
Citera
2014-09-28, 16:47
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Nej. Nu pratar jag om svar här inne. Jag har inte blivit hänvisad till den där länken. Den enda som svarade var hur man gör kycklinglevermousse. Hur är det fatt egentligen? Hänvisad? Tack iaf att du "länkade detta".

Tycker det står klart och tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kycklinglevermousse!
Har inte ätit den själv men säkert gott.

http://www.recept.nu/per_morberg/forratter/kyckling_och_fagel/per_morbergs_kycklinglevermousse/

Finns även en hel tråd om detta.
(FB) Kycklinglever
Citera
2014-09-28, 17:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Läs igen.
Citera
2014-09-28, 22:54
Medlem
Odi-et-amos avatar
Tips mottages!

Är ett gäng tjejer som ska ses och det är bestämt att man ska ta med sig något ätbart. Funderar på att göra kycklingklubbor, för dessa går ju att äta kalla. Men ingen idé på bra recept, så förslag? Eller någon annan idé?
Citera
2014-09-29, 02:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Tips mottages!

Är ett gäng tjejer som ska ses och det är bestämt att man ska ta med sig något ätbart. Funderar på att göra kycklingklubbor, för dessa går ju att äta kalla. Men ingen idé på bra recept, så förslag? Eller någon annan idé?
Klubbor är ju både lätt och billigt att göra men framför allt enkelt att bära med sig.
Bra recept på det och kycklingvingar finns det en drös av i aktuella trådar.
Nätet svämmar över av dem.

Annars kan man ta med sig ost, kex, frukt och marmelad som en fin avslutning på måltiden.
Lika lätt att bära med sig som klubborna.

2 snabba videos om klubbor. Gordon Ramsay
http://www.youtube.com/watch?v=dg51x6UxHoo
http://www.youtube.com/watch?v=iwcz98_8zvI
Citera
2014-09-29, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Tips mottages!

Vill du fritera har jag ett bra recept på KFC.
Citera
2014-09-29, 18:57
Medlem
trattfans avatar
Behöver snabbt svar här..
Morsan köpte färsk kyckling för 5-6 dagar sedan kanske?

Öppnade den nu och den luktar typ fis/ägg. På förpackningen står det att den går ut 4e oktober och den har varit i kylskåpet hela tiden.

Går det att äta?
Citera
2014-09-29, 19:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Behöver snabbt svar här..
Morsan köpte färsk kyckling för 5-6 dagar sedan kanske?

Öppnade den nu och den luktar typ fis/ägg. På förpackningen står det att den går ut 4e oktober och den har varit i kylskåpet hela tiden.

Går det att äta?
Skölj den ordentligt i kallvatten och klappa den sedan torr med pappershanddukar så skall du se att lukten försvinner och det skall inte vara några problem sedan. Det är ju en hel fågel, och eventuell lukt sitter på ytan. De kan bli lite så där när de legat i de här lufttäta förpackningarna som innehåller gas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in