2014-10-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Har en fråga om knivar. Självklart skulle jag vilja ha dyra fina knivar. Nu använder jag ett billigt knivset från Ikea. Slipar och bryner dom väl. Upplever dom som mycket skarpa och prisvärda. Vad är det som gör knivar i 1000 kronors klassen så mycket bättre än mina ca 60 kr? Jag skär en fläskfile som genom smör med min nyslipade Ikea kniv. Jag tycker att matlagning är väldigt kul. Men min begränsade ekonomi gör att jag behöver köpa billiga grejer. Dessa har dock fungerat utmärkt i ca 1 år.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70257624/

Om du kan slipa och håller dina knivar i skick så är det fullt möjligt att ha hur vassa knivar som helst. Åtminstone ett tag.

Men med sämre kniv följer inte bara sämre utseende, känsla och ergonomi utan också sämre material framförallt sämre stål.

Stålet håller då sin skärpa en kortare tid, men det kan du kompensera för genom att slipa oftare.
Stål av bättre kvalité kan dock klara av snävare vinklar på eggen, utan att den snabbt skulle försvinna, böja sig etc. vid användning. Då kniven inte behöver slipas så ofta, så behöver dess blad dessutom omprofileras/förtunnas desto mer sällan.

Alltså med dyrare knivar får du potentiellt bättre skäregenskaper, besparad tid, men troligen också snyggare design, och en gedigen känsla som du inte nödvändigtvis får från en plastkniv för en tjuga.

Men är du nöjd med knivarna du har, så behöver du förstås inte skaffa något bättre. Alla har vi olika preferenser trots allt. Lägg hellre pengarna på sånt som du gillar. Du verkar i alla fall veta hur du håller dina knivar vassa och det är faktiskt bättre än att ha en kniv för 2000 kronor utan att kunna slipa den.

Vill du dock ha knivar utav bättre stål och på budget så gör som jag. Köp knivar på loppisar utav de svenska märken av KN, Knivman, Eskilstuna, Frosts (!!) m.fl.. Dessa har 12C27 som knivstål som vida överträffar det mesta i kinesisk stålväg.
Citera
2014-10-01, 15:35
Medlem
carlankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Dåligt av MoS att levera med så kass skärpa som du beskriver. Prova att reklamera om slipfasen är ojämn, det är ju ingen billig kniv direkt.

Köp Sharpmakern, den är värd de extra hundringarna.

Får väl ta och göra det. Om någon annan har den får ni gärna säga till om ni har samma problem.

Såg ett par kommentarer lite här och var att det lätt blev hackigt i stenarna på sharpmakern, kanske bara är för folk använt den på fel sätt.
Citera
2014-10-01, 23:18
Medlem
Jag hade tänkt att investera i en ny kniv till köket. Jag har läst igenom den här tråden och lite annat matnyttigt på nätet. Jag har sett att många förespråkar Akifusa och jag tror att det kan bli en sådan. Men det jag funderar över är ifall jag ska köpa en Kockkniv som är 24 cm eller en Santoku som är 18 cm.

Till vilken matlagning använder ni era stora kockknivar? Idag har jag en billig kniv som är ~18 cm som jag använder till allt. Jag tänker mig att det ska vara klumpigt att ha en kniv på 24 cm, men det kanske är en vanesak?

Ifall ni skulle köpa en kniv skulle ni köpa en 18 eller en 24 cm?
Citera
2014-10-01, 23:27
Medlem
Kör just nu på Global Sai. Gillar inte Globalknivar generellt men dessa är fan nice!
Citera
2014-10-02, 09:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlanka
Får väl ta och göra det. Om någon annan har den får ni gärna säga till om ni har samma problem.

Såg ett par kommentarer lite här och var att det lätt blev hackigt i stenarna på sharpmakern, kanske bara är för folk använt den på fel sätt.
När en sten blir hackig så beror det till 99% på handhavandefel.

Jag har hittills hanterat 3 stycken S-makers och varit i kontakt med ett stort antal människor som äger en sådan och inte upplevt det som ett återkommande/vanligt fel.

Till saken hör att Spyderco säljer tusentals S-makers varje år .

~Paul~
Citera
2014-10-02, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejc
Jag hade tänkt att investera i en ny kniv till köket. Jag har läst igenom den här tråden och lite annat matnyttigt på nätet. Jag har sett att många förespråkar Akifusa och jag tror att det kan bli en sådan. Men det jag funderar över är ifall jag ska köpa en Kockkniv som är 24 cm eller en Santoku som är 18 cm.

Till vilken matlagning använder ni era stora kockknivar? Idag har jag en billig kniv som är ~18 cm som jag använder till allt. Jag tänker mig att det ska vara klumpigt att ha en kniv på 24 cm, men det kanske är en vanesak?

Ifall ni skulle köpa en kniv skulle ni köpa en 18 eller en 24 cm?
Det hela beror på vilken skärteknik du använder? Brukar du låta den främre delen av bladet vila på brädan och lyfta endast den bakre delen eller lyfter du upp hela bladet parallellt med brädan?

Om du använder metod nr 1 (rocking push-cut) så är det bekvämare att använda ett längre blad. Kör du däremot den andra tekniken (asiatisk) så kan ett kortare blad funka bättre.¨

~Paul~
Citera
2014-10-02, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsmumsakatten
Kör just nu på Global Sai. Gillar inte Globalknivar generellt men dessa är fan nice!
Hm, personligen upplever jag att skillnaden mellan de gamla Globalerna och denna serie inte är så stor. Varken den gamla eller den nya serien är något som undertecknad personligen finner värt att satsa på.

Sorry.

~Paul~
Citera
2014-10-02, 11:14
Medlem
Någon som vet något om den nya serien Wakui på Cleancut?

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/wakui/sujihiki2014-09-30-14-10-29-1793-detail
Citera
2014-10-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Någon som vet något om den nya serien Wakui på Cleancut?

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/wakui/sujihiki2014-09-30-14-10-29-1793-detail
Jag har noll koll sedan tidigare, men har beställt två knivar från serien så jag borde kunna ge ett kort omdöme/första intryck ganska snart.
Citera
2014-10-02, 15:35
Medlem
CHeitzmans avatar
Vad tror ni om knivarna av märket Yaxell Mon som cleancut säljer ut?
Citera
2014-10-02, 15:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Vad tror ni om knivarna av märket Yaxell Mon som cleancut säljer ut?
Fina material, bra ergonomi och nu när priset är sänkt - även bra pris/kvalitetförhållande.

Personligen skulle jag satsa på den långa kockkniven: http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail

~Paul~
Citera
2014-10-02, 15:56
Bannlyst
Hattori KD Gyuto 210 med kärnstål av Cowry X. Damaskerat blad. Handtag i svart linne micarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in