2014-09-28, 18:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Ja, det är en styckningskniv egentligen och alldeles korrekt 140 mm långt. Motiven på slidan med älg och jägare gjorde att jag kallade den en "jaktkniv". Annars var det ordet "superior" som förbryllade mig, men jag antar att det var en sorts marknadsföringsgrepp.

Här är den:
https://www.dropbox.com/s/qkvhv1k3ggib906/FrostsSlakt.JPG?dl=0

Som sagt, det är inte i särskilt gott skick. Men för en tia tar jag det alla dagar.
Det är denna kniv som jag tänkte på när jag läste ditt förra inlägg. Har också en sådan i min samling, dock av lite bättre kvalitet .

Poängen med slidan var att kniven skulle vara mer mångsidig, dvs även kunna användas i samband med styckning av vilt. Den är dock i grund och botten en styckningskniv för hemmabruk/yrkesbruk.

Superior säger egentligen ingenting. Om jag minns rätt så har man använt namnet i samband med en mer omsorgsfull värmebehandling. Stålet är dock, som jag reda nämnt, Sandvik 12C27.

En tia är kniven absolut värd!! Även en femtiolapp hade varit ett bra pris.

~Paul~
Citera
2014-09-28, 20:51
Medlem
paul tänkte höra med dig vad din personliga åsikt är på tamahagane San Sakura är? Tänkte köpa hem ett gäng och ha som hemma knivar.

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/tamahagane-6-serier/tamahagane-san-sakura
Citera
2014-09-28, 21:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend
paul tänkte höra med dig vad din personliga åsikt är på tamahagane San Sakura är?
Personligen skulle jag satsa på något annat. För dyra med tanke på materialet och kockkniven med sina 20 cm i bladlängd är för kort.

~Paul~
Citera
2014-09-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen skulle jag satsa på något annat. För dyra med tanke på materialet och kockkniven med sina 20 cm i bladlängd är för kort.

~Paul~

okej, litar på ditt omdöme. tack för hjälpen
Citera
2014-09-29, 12:08
Medlem
Någon som provat Evolution Deluxe 18 pc? Jag behöver något som kan fungera både som skolväska samt att ha knivar i.
Citera
2014-09-29, 15:09
Medlem
carlankas avatar
Behöver hjälp!

Jag har 22cm morakniv https://www.cervera.se/Till-Koket/Koksknivar/Kockknivar/morakniv-kockkniv-22-cm-rod den är jätte slö, när jag tex skivar potatis går kniven knappt igenom.
Kommer dom inte slipade?
Måste jag slipa själv eller är den så slö för att kniven är för tjock?
Måste jag köpa slipsten eller funkar det med ett sliphjul?
http://lh5.ggpht.com/_WHM6KaSuwHk/TcftUranYGI/AAAAAAAAFxw/HdlVD0luMXo/IMGP7511_thumb.jpg?imgmax=800
Går knappt att använda kniven.
Citera
2014-09-29, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend
okej, litar på ditt omdöme. tack för hjälpen
NP.

~Paul~
Citera
2014-09-29, 15:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Någon som provat Evolution Deluxe 18 pc? Jag behöver något som kan fungera både som skolväska samt att ha knivar i.
Tyvärr. Själv körde jag med endast fyra knivar och ett bryne. Inget skärpstål, således. Därtill behövde jag ingen väska .

~Paul~
Citera
2014-09-29, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlanka
1. den är jätte slö, när jag tex skivar potatis går kniven knappt igenom.

2. Kommer dom inte slipade?

3. Måste jag slipa själv eller är den så slö för att kniven är för tjock?

4. Måste jag köpa slipsten eller funkar det med ett sliphjul?
1. Att bladet har svårt att gå igenom diverse material kan ha med både skärpan, liksom bladgeometrin att göra.

Det vanligaste felet i samband med bladgeometrin är att bladet är för tjockt precis bakom eggen och därmed uppstår en tvär vinkel (ökad friktion).

Tyvärr har jag inte haft nöjet att granska kniven IRL, varför jag inte kan svara på vilken av dessa två orsaker dina problem beror på.

2. Många knivtillverkare levererar sina knivar med enbart brukskärpa, dvs grundslipade. När det gäller MoS så kan graden av skärpa på nya knivar variera väldeliga.

3. Se punkt nr 1. Du bör trots allt lära dig att slipa/bryna på egen hand. Det blir i längden ohållbart att ideligen lämna in kniven för slipning (och dyrt).

4. Slipar som RollSharp fungerar bara till att bevara grundskärpan. Du har ingen möjlighet att styra vinklarna och dessutom är den här typen av brynen värdelösa på knivar med sågtandad egg, tjocka blad, tunna blad, samt området intill bladroten och spetsen.

Du kan antingen köpa ett slipsystem/brynsystem som Spyderco Sharpmaker 204 eller köpa ett antal brynen i varierande grovlek och slipa/bryna för hand.

Fördelen med Spyderco Sharpmaker är att du får hjälp med att hålla konsekventa vinklar (det finns två grundinställningar, 30 och 40 grader sammanlagt). Med stigande skicklighet kan man senare laborera med att höja upp basplattan och därmed erhålla ännu fler vinklar.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=spyderco+sharpmaker+204+%2B+chefs+knife&tbm=vi d

Att investera i ett antal kvalitetsstenar för frihandslipning kan vara en dyrbar historia. Därför är min rekommendation till nybörjare; att börja med Sharpmakern.

~Paul~
Citera
2014-09-29, 18:44
Medlem
carlankas avatar

Citat:
Det vanligaste felet i samband med bladgeometrin är att bladet är för tjockt precis bakom eggen och därmed uppstår en tvär vinkel (ökad friktion).
Jo det låter som det är det som är problemet, 4cm längst fram på kniven är den väldigt vass (där är den också väldigt tunn) men efter det fungerar den bättre som en hammare.
Då går det alltså inte att fixa till?
Får väl använda den till grovarbeten isf.

Den känns ovanligt slö, tycker det är konstigt att dom ens säljer den.
Om det nu hjälper att få en bättre uppfattning så står det att man ska bryna kniven i en 15-20 graders vinkel.
Funderat på slipsten, såg att den där "Spyderco" ligger på 700kr medans slipsten (med 2 olika grovheter) finns runt 400kr.
Känns som att det kanske är bättre att köpa slipsten då.
Citera
2014-09-29, 19:30
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlanka

Jo det låter som det är det som är problemet, 4cm längst fram på kniven är den väldigt vass (där är den också väldigt tunn) men efter det fungerar den bättre som en hammare.
Då går det alltså inte att fixa till?
Får väl använda den till grovarbeten isf.

Den känns ovanligt slö, tycker det är konstigt att dom ens säljer den.
Om det nu hjälper att få en bättre uppfattning så står det att man ska bryna kniven i en 15-20 graders vinkel.
Funderat på slipsten, såg att den där "Spyderco" ligger på 700kr medans slipsten (med 2 olika grovheter) finns runt 400kr.
Känns som att det kanske är bättre att köpa slipsten då.
Dåligt av MoS att levera med så kass skärpa som du beskriver. Prova att reklamera om slipfasen är ojämn, det är ju ingen billig kniv direkt.

Köp Sharpmakern, den är värd de extra hundringarna.
Citera
2014-09-30, 23:07
Medlem
Iloveludas avatar
Har en fråga om knivar. Självklart skulle jag vilja ha dyra fina knivar. Nu använder jag ett billigt knivset från Ikea. Slipar och bryner dom väl. Upplever dom som mycket skarpa och prisvärda. Vad är det som gör knivar i 1000 kronors klassen så mycket bättre än mina ca 60 kr? Jag skär en fläskfile som genom smör med min nyslipade Ikea kniv. Jag tycker att matlagning är väldigt kul. Men min begränsade ekonomi gör att jag behöver köpa billiga grejer. Dessa har dock fungerat utmärkt i ca 1 år.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70257624/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in