Citat:
Ursprungligen postat av
carlanka
1. den är jätte slö, när jag tex skivar potatis går kniven knappt igenom.
2. Kommer dom inte slipade?
3. Måste jag slipa själv eller är den så slö för att kniven är för tjock?
4. Måste jag köpa slipsten eller funkar det med ett sliphjul?
1. Att bladet har svårt att gå igenom diverse material kan ha med både skärpan, liksom bladgeometrin att göra.
Det vanligaste felet i samband med bladgeometrin är att bladet är för tjockt precis bakom eggen och därmed uppstår en tvär vinkel (ökad friktion).
Tyvärr har jag inte haft nöjet att granska kniven IRL, varför jag inte kan svara på vilken av dessa två orsaker dina problem beror på.
2. Många knivtillverkare levererar sina knivar med enbart brukskärpa, dvs grundslipade. När det gäller MoS så kan graden av skärpa på nya knivar variera väldeliga.
3. Se punkt nr 1. Du bör trots allt lära dig att slipa/bryna på egen hand. Det blir i längden ohållbart att ideligen lämna in kniven för slipning (och dyrt).
4. Slipar som RollSharp fungerar bara till att bevara grundskärpan. Du har ingen möjlighet att styra vinklarna och dessutom är den här typen av brynen värdelösa på knivar med sågtandad egg, tjocka blad, tunna blad, samt området intill bladroten och spetsen.
Du kan antingen köpa ett slipsystem/brynsystem som Spyderco Sharpmaker 204 eller köpa ett antal brynen i varierande grovlek och slipa/bryna för hand.
Fördelen med Spyderco Sharpmaker är att du får hjälp med att hålla konsekventa vinklar (det finns två grundinställningar, 30 och 40 grader sammanlagt). Med stigande skicklighet kan man senare laborera med att höja upp basplattan och därmed erhålla ännu fler vinklar.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=spyderco+sharpmaker+204+%2B+chefs+knife&tbm=vi d
Att investera i ett antal kvalitetsstenar för frihandslipning kan vara en dyrbar historia. Därför är min rekommendation till nybörjare; att börja med Sharpmakern.
~Paul~