Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-10-11, 00:26
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Man måste lära sig komma ihåg, detta har tagits upp i tråden förut, att de 'satellitbilder' över Sverige som Google publicerar på sina karttjänster är köpta av Lantmäteriet. Kort och gott pga att dessa bilder är högupplösta och täcker i stort hela Sverige.
Om Google på egen hand skulle införskaffa detta så skulle det medföra en stor kostnad för företaget och det kan ta flera år innan man täckt in hela Sverige med en kommersiell satellit dvs lyckats ta bilder av tillräckligt hög kvalitet.
Dessutom skall man komma ihåg att man från Googles sida slipper bekymmer med att retuschera efter enskilda nationers preferenser när man gör på detta sätt.

Nja, det där stämmer faktiskt inte riktigt, när du använder google maps kan du i nedre högra hörnet se vem som levererar satellit-datan, och du kommer att märka att lantmäteriet inte alltid är inblandat, och när de är det så är de sällan ensamma om det!

Läs gärna även detta: http://arstechnica.com/business/2008/09/new-satellite-to-give-google-maps-unprecedented-resolution/

Intressant i detta ämnet, med tanke på vilka de sammarbetar med....
Citera
2012-10-14, 16:52
Medlem
FishHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Låt mig gissa. Man visar att Sverige skickat koordinaterna för Hästveda till Google Earth. ytterligare en spik i den kista där myten om neutralitetspolitiken begravs.

Tack bäste målare för att du visade på denna artikel.

Förlåt, läste inte hela tråden..sket i dom sista inläggen så jag tar tillbaka de jag skrev här innan edit
Citera
2012-10-22, 12:20
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Jäsp!

Det blandas äpplen och päron i kartvärlden och även här. Bland annat hette ortofoton satellitbilder när eniro en gång lanserade detta på sin söktjänst. På hitta.se heter det fortfarande satellit trots att det mesta av data är ortofoto.

Kort om lagen så gäller den bara ortofoto bilder från satellitdata behöver inte retuscheras. Google earth/maps har ibland satellitbilder istället för ortofoto.

Flygbilder/foto går ej att geografisk se på och är ett begrepp som är felaktigt.

Utvecklar gärna vid tid och efter älgjakten!
Märkligt att man inte editerar bort byggnaderna på fastighetskartan. Man behöver ju inte fundera speciellt länge om man jämför den med Ortofoto på riksantikvarieämbetets "Fornsök" att det finns en hund begraven.
Citera
2012-10-22, 16:34
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Märkligt att man inte editerar bort byggnaderna på fastighetskartan. Man behöver ju inte fundera speciellt länge om man jämför den med Ortofoto på riksantikvarieämbetets "Fornsök" att det finns en hund begraven.

Det är vålknappas riktiikt i tråden.....
Citera
2012-10-23, 13:48
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Man måste lära sig komma ihåg, detta har tagits upp i tråden förut, att de 'satellitbilder' över Sverige som Google publicerar på sina karttjänster är köpta av Lantmäteriet. Kort och gott pga att dessa bilder är högupplösta och täcker i stort hela Sverige.
är det verkligen så här. Är det inte satellitbilder man visar?
Jag öppnade GoogleEarth över Gyttorp, bara för att ta en ort ur högen. Då står det långt ner på sidan "Image C 2012 Lantmäteriverket/Metria".

Jag har öppnat optionen "Historiska bilder" i Visa-menyn. Då kommer det upp en mycket snarlik bild, jag skulle säga att den enda skillnaden är att nu står det "Image NASA" ovanför lantmäteriets upphovsrad. Detta tolkar jag som att i varje fall bilden från 2008 är fotad med satellit.

Upplösningarna är detsamma. Bilden från 2008 kommer från NASA, rimligt att tro att 2012 års bild också gör det. Alltså tror jag att det är satellitbilder som GoogleEarth visar. Mig tycks det vara en baggis att skriva ett program som visar på vilka områden som retuscherats om man har tillgång till ursprungsbilderna.
Citera
2012-10-23, 16:55
Medlem
De foton som finns hos Google Maps har upphovsrätt 2012 för CNET/Spot Image, Digital Globe, Lantmäteriet/Metria och Kartdata. Spot är iaf en satellit. Exakt vilken upplösning som är vilken är en annan sak (olika satellitbilder på olika detaljnivå, har t ex för mig att Spot åtminstone förut inte hade speciellt hög upplösning) och vad som avser rasterdata (foton) och vad som avser vektordata (kartdata som vägar etc) framgår inte tydligt. Vektordatat kommer sannolikt från Lantmäteriet, men det betyder inte att fotona gör det.

Men Google Earth historiska kartfunktion var ju suverän. Ursprungligen saknade en del intressanta områden helt finare satellitbilder utan var bara mörka fält av lågupplösta bilder. Sedan dök de upp med varierande grad av retuschering. När man bläddrar historiskt blir det pinsamt uppenbart hur dålig en del retuschering är. Syns tydligt hur man klistrat över skog på en del objekt.

Retuscheringarna är ju inte heller konsekventa utan kommer och går eller är olika utförda per uppsättning bilder.

Utomlands är retuscheringarna ofta tydliga, med hårt pixeliserade fält, där man alltså inte försöker dölja objektets läge, utan bara möjligheten att se detaljer. En mindre naiv inställning om att ingen vet vad det är för anläggning. Medan USA t ex inte retuscherar NORAD/Cheyenne Mountain eller Raven Rock alls. Security by obscurity är ju ingen säkerhet. Antingen klarar man att bli anfallet eller har säkerhet att hantera normala intrångsförsök, eller så försöker man som i Sverige istället låtsas att man inte finns, samtidigt som anläggningar som Bålsta och Hästveda får utländska officiella studiebesök...
Senast redigerad av Cornucopia 2012-10-23 kl. 17:01.
Citera
2012-10-23, 17:06
Medlem
För övrigt kan det vara av intresse att Ledningsregementet i Enköping sätter upp tre ledningskompanier. Två som ska understödja 2:a och 3:e brigadens brigadstaber. Och ett kompani som ska understödja ROL:en. Rörlig Operativ Ledning - själva INSS, insatsstabens och högsta operativa försvarsledningen.

Man har alltså organisation idag för att flytta runt högsta försvarsledningen (även om kanske själva kompaniet inte är fullbemannat i IO2014 än). Dels finns det utrustning för att ha högsta försvarsledningen någonstans i den svenska terrängen, med ledningscontainrar och tält, men man kan också tänka sig att man kan flytta runt mellan olika "berg". Därav rörlig operativ ledning.

Det kan dock vara så att det finns brist på fordon att flytta alla dessa containrar med i dagens ganska ogenomtänkta försvarsmakt.

Vad som är rätt tydligt är iaf att man inte nödvändigtvis tänker sig sitta i ett berg. Materiel finns för att sitta i skogen. Eller flytta runt. Det kan vara rimligt att tänka sig att man har förberedda och/eller förrekade baseringsplatser, som inte nödvändigtvis är i berg. Vilket kan förklara en del kring diverse kurorter, span, hotellanläggningar och skolor som figurerar här i tråden.
Senast redigerad av Cornucopia 2012-10-23 kl. 17:13.
Citera
2012-10-23, 17:49
Medlem
Spot4 10m sv/v 20m färg
Spot5 2,5-5m sv/v högre om båda sensorerna samkörs. 10m färg.

Ortofoto är oftast 0,5m men för att få lite mer prestenda, resamplas dessa oftast till 1m.

Den stora missen är att de restuscherade överhuvudtaget. Läs om change detection om ni vill fördjupa er!
Citera
2012-10-29, 10:18
Medlem
Tror inte detta har varit uppe tidigare.

Här finns några bilder som sägs föreställa, Regeringens krigsgrupperingsplats.

http://www.teleseum.se/Pres%20Telesem%20Hemsidan.pdf

Finns även lite text, vad Teleseum kommer att visa angående ledningen av totalförsvaret under Kalla kriget.

"Syfte skall vara att ge skattebetalarna en inblick i hur
Rikets ledning, Statschef, Regering med regeringskansli,
samt vissa prioriterade centrala myndigheter,
genomförde sina krigsförberedelser, med de tekniska
förutsättningar som fanns under Kalla kriget."
Citera
2012-10-29, 20:04
Medlem
Om nu bilderna är från RB58 så kan man med livlig fantasi se pelarna Ulla ojjade sig över.
Citera
2012-10-29, 22:36
Medlem
Står det 'skolmaterial från Storfors kommun' på vita lappen på bilden längst ned till höger ?
Citera
2012-10-29, 23:20
Medlem
Roddarens avatar
Ha ha ha, Det där är nog ett diorama. Ett gäng skolafischer, uttjänta telefoner och en gammal växel med på tok för få anslutningar och inget bås för avskildhet. Inga ordnade platser där folk kan parkera arschlet och börja ordna upp atomvintern. Skälva bergrummet kan jag inte svära på då jag ej besökt RB 60 men det är nakna berget och vid träff kommer block trilla ner från väggen och avloppsrören i taket kan springa läck med resultatet att Tage får bajs i håret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in