2014-09-24, 20:43
Medlem
Hej.
Jag har problem med ett tal i allmän och fysikalisk kemi. Rätt lång text men hoppas att någon orkar läsa och kan hjälpa mig:

Ett vattenprov om 1,0 liter innehåller magnesiumnitrat och salpetersyra. För att
bestämma koncentrationen av vätejoner, magnesiumjoner och nitratjoner gör
högskoleingenjören två analyser.
Analys I
Ingenjören tar ut ett första prov om 25,00 ml och titrerar det med en 0,0104 M
vattenlösning av natriumhydroxid varav det åtgår 10,25 ml.
Analys II
Ingenjören tar ut ett andra prov om 10,00 ml och låter det passera en vätejonmättad
katjonbytare. Eluatet titreras sen med samma 0,0104 M natriumhydroxidlösning som i
analys I varav det nu åtgår 12,07 ml.
a) Skriv korrekta reaktionsformler för reaktionerna i analys I och II!
b) Beräkna koncentrationen av nitratjoner i provet!
c) Beräkna koncentrationen av magnesiumjoner i provet!

uppg a - inga problem.
uppg b - jag är med på hur alla beräkningar ska göras, och enligt facit räcker det att ta ut substansmängden OH- i analys II som är likvärdig med substansmängden NO3-, dela med volymen 10*10^-3 och på så vis få koncentrationen nitratjoner.
Frågan är varför det räcker att göra så?
Enligt mig skulle jag behöva räkna ut koncentrationen NO3- först på viset jag beskrev ovan, sedan genom att göra samma beräkning för analys I och lägga ihop de två.
Alltså att C NO3- (totalt) = C NO3- (Mg2+) + C NO3- (H+).
Anledningen till att jag krånglar till det på detta vis är att det finns andra uppgifter där man måste ta hänsyn till att jonerna "kommer ifrån" två ämnen och då måste båda läggas ihop.
Det finns såklart någon skillnad mellan de uppgifterna och den här, som jag inte ser.
uppg c - inga problem när jag väl förstår uppg b..

Hoppas som sagt någon förstår hur jag menar och orkar förklara, 1 000 000 tack på förhand!!
2014-09-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie7
Hej.
Jag har problem med ett tal i allmän och fysikalisk kemi. Rätt lång text men hoppas att någon orkar läsa och kan hjälpa mig:

Ett vattenprov om 1,0 liter innehåller magnesiumnitrat och salpetersyra. För att
bestämma koncentrationen av vätejoner, magnesiumjoner och nitratjoner gör
Analys I
Ingenjören tar ut ett första prov om 25,00 ml och titrerar det med en 0,0104 M
vattenlösning av natriumhydroxid varav det åtgår 10,25 ml.
Analys II
Ingenjören tar ut ett andra prov om 10,00 ml och låter det passera en vätejonmättad
katjonbytare. Eluatet titreras sen med samma 0,0104 M natriumhydroxidlösning som i
analys I varav det nu åtgår 12,07 ml.
b) Beräkna koncentrationen av nitratjoner i provet!
c) Beräkna koncentrationen av magnesiumjoner i provet!

uppg a - inga problem.
uppg b - jag är med på hur alla beräkningar ska göras, och enligt facit räcker det att ta ut substansmängden OH- i analys II som är likvärdig med substansmängden NO3-, dela med volymen 10*10^-3 och på så vis få koncentrationen nitratjoner.
Frågan är varför det räcker att göra så?
Enligt mig skulle jag behöva räkna ut koncentrationen NO3- först på viset jag beskrev ovan, sedan genom att göra samma beräkning för analys I och lägga ihop de två.
Alltså att C NO3- (totalt) = C NO3- (Mg2+) + C NO3- (H+).
Anledningen till att jag krånglar till det på detta vis är att det finns andra uppgifter där man måste ta hänsyn till att jonerna "kommer ifrån" två ämnen och då måste båda läggas ihop.
Det finns såklart någon skillnad mellan de uppgifterna och den här, som jag inte ser.
uppg c - inga problem när jag väl förstår uppg b..

Hoppas som sagt någon förstår hur jag menar och orkar förklara, 1 000 000 tack på förhand!!

Om det kan hjälpa någon att förstå min förvirring, exempel på tal där man måste ta hänsyn till att jonerna kommer ifrån två ämnen:

Ett vattenprov om 1,0 liter innehåller natriumnitrat och magnesiumnitrat. För att
bestämma koncentrationen av natriumjoner, magnesiumjoner och nitratjoner gör
Analys I
Ingenjören tar ut ett första prov om 25,00 ml och titrerar det med en 0,01002 M
EDTA-lösning varvid magnesiumjonen reagerar med EDTA. Det åtgår 19,79 ml av
EDTA-lösningen.
Analys II
katjonbytare. Eluatet titreras sen med en 0.0104 M natriumhydroxidlösning vara åtgår
25,07 ml.
b) Beräkna koncentrationen Mg2+ i provet!
c) Beräkna koncentrationen Na+
i provet!
d) Beräkna koncentrationen nitratjoner i provet!

uppg c - Här måste man ta hänsyn till att H+ jonerna "kommer" både från Mg2+ och Na+ för att få fram rätt förhållande.
Varför här men inte i den första uppgiften jag postade?
Tack tusen ggr om på fh.
2014-09-24, 22:25
Medlem
Hej!

Läser naturkunskap och har en fråga angående de olika bindningstyperna.

Stämmer det att:
mellan ickemetaller är det kovalent bindning
mellan metaller är det metallbindning
och mellan metaller och ickemetaller är det jonbindning?

Halvmetaller kan skapa alla sorter?

Tack på förhand!
2014-09-30, 04:28
Bannlyst
Håller på att balansera och skriva en formel. Jag har fastnat lite när det kommer till reaktionen på ämnena AgNO3 + BaCl2. Detta har jag kommit fram till:

AgNO3 + BaCl2 -/-> AgCl + BaNO3(2)
2AgNO3 + BaCl2 -->2AgCl + BaNO3(2)

(vi skippar aggregationstillstånd just nu)

En sak jag dock undrar över är varför Ag+Cl2 inte skrivs som AgCl2 utan bara AgCl i den obalanserade formeln? Justerar man detta för att laddningen ska bli neutral i efterhand eller har det något att göra med att klor förekommer naturligt som dubbelatom och en atom försvinner när detta ämne binder med silver?
2014-09-30, 04:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan27
Hej, jag har lite problem med kemi 2 och skulle uppskatta om någon på ett pedagogiskt sätt kan förklara en sak för mig:

Varför är det NH3 + H2O - - > NH4(+) + OH(-)
och inte NH3 + H2O - - > NH2(-) + H3O(+)?

Och HNO3(-) + H2O, blir det H2NO3 + OH(-) eller blir det NO3(2-) + H3O(+)?

Hur vet man vad som blir vad?

NH3 = Ammoniak och är en bas. Baser är protontagare och kommer sno åt sig en proton (vätejon) från vattnet (H2O) vid lösning och göra den basisk. Detta bildar en plusladdad ammoniumjon (NH+(4)) och en minusladdad hydroxidjon (OH-).

Motsatsen händer när syror blandas med vatten, syror ger ifrån sig protoner.

HNO3 = Salpetersyra. Vid lösning i vatten kommer syror att ge ifrån sig en proton (vätejon), detta kallas för protolys. Syran HNO3 skickar således över en proton till vattnet (H2O) och bildar H3O(+) (oxoniumjon). Protonen som skickas över är alltid plusladdad, därav den positiva laddningen i H3O(+) och den negativa laddningen i NO3(-) som vi får i reaktionsformeln.

En molekyl har alltid en neutral laddning (0) från början, beroende på hur protonen skickas runt, vid reaktioner syra/bas + H2O, kommer den att kvarlämna molekylens laddning som antingen minusladdad eller plusladdad.

Tänk på att du har angett salpetersyrans molekyluppsättning som minusladdad i slutet (HNO3(-)) vilket är fel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Protolys
Senast redigerad av Deff1897 2014-09-30 kl. 05:14.
2014-09-30, 14:03
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deff1897
Håller på att balansera och skriva en formel. Jag har fastnat lite när det kommer till reaktionen på ämnena AgNO3 + BaCl2. Detta har jag kommit fram till:

AgNO3 + BaCl2 -/-> AgCl + BaNO3(2)
2AgNO3 + BaCl2 -->2AgCl + BaNO3(2)

(vi skippar aggregationstillstånd just nu)

En sak jag dock undrar över är varför Ag+Cl2 inte skrivs som AgCl2 utan bara AgCl i den obalanserade formeln? Justerar man detta för att laddningen ska bli neutral i efterhand eller har det något att göra med att klor förekommer naturligt som dubbelatom och en atom försvinner när detta ämne binder med silver?

Det handlar bara om metodik och tydlighet innan man får grepp om det, inget annat. 2 mol silvernitrat reagerar med 1 mol bariumklorid och skapar 2 mol silvernitratfällning.
I rapporter redovisas aldrig hur man kommit fram till en balanserad reaktionsformel.
2014-09-30, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
Det handlar bara om metodik och tydlighet innan man får grepp om det, inget annat. 2 mol silvernitrat reagerar med 1 mol bariumklorid och skapar 2 mol silvernitratfällning.
I rapporter redovisas aldrig hur man kommit fram till en balanserad reaktionsformel.

Tack för ditt inlägg men vad har detta med min fråga att göra? Jag undrar varför Ag+Cl2 inte skrivs som AgCl2 utan bara AgCl i den OBALANSERADE formeln?

Beror detta på att klor naturligt är dubbelatomigt och vid en reaktion så skrivs inte 2:an ut eftersom att kloret binder till silvret i det här fallet exempelvis?
2014-09-30, 19:16
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg men vad har detta med min fråga att göra? Jag undrar varför Ag+Cl2 inte skrivs som AgCl2 utan bara AgCl i den OBALANSERADE formeln?

Beror detta på att klor naturligt är dubbelatomigt och vid en reaktion så skrivs inte 2:an ut eftersom att kloret binder till silvret i det här fallet exempelvis?

Bariumjonen har laddningen +2 och binder ihop med två stycken kloridjoner. Vid "jonbytet" binder en kloridjon till en silverjon istället. Därför får man sätta en tvåa framför. Du hade ju två kloridjoner från början.

Det försvinner inga atomer. Vet att det kan vara lite svårt att se sånt här naturligt i början.
2014-09-30, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
Bariumjonen har laddningen +2 och binder ihop med två stycken kloridjoner. Vid "jonbytet" binder en kloridjon till en silverjon istället. Därför får man sätta en tvåa framför. Du hade ju två kloridjoner från början.

Det försvinner inga atomer. Vet att det kan vara lite svårt att se sånt här naturligt i början.

Tack!

Jag trodde att vi satte dit "2AgCl" alltså 2 före som koefficient med flit för att stabilisera laddningen från Cl2 tidigare, men detta sker alltså naturligt eftersom att kloridjonerna som är två stycken då vill binda till två stycken silverjoner, alltså får vi 2AgCl?

Vad hade hänt om vi exempelvis hade haft Cl4 som ämne från början istället för Cl2. Nu kanske inte ämnet existerar men vi ponerar att det gör det och att det har samma laddning som Cl2, alltså -1?

Fast jag förstår fortfarande inte varför det är nödvändigt att plocka bort 2:an från Cl2 i den första OBALANSERADE reaktionsformeln, varför gör man det i detta skede istället för att vänta och gör det när man balanserar reaktionsformeln helt och sätter dit koefficienter i slutet, på formeln under.
Senast redigerad av Deff1897 2014-09-30 kl. 19:41.
2014-09-30, 20:13
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Tack!

Jag trodde att vi satte dit "2AgCl" alltså 2 före som koefficient med flit för att stabilisera laddningen från Cl2 tidigare, men detta sker alltså naturligt eftersom att kloridjonerna som är två stycken då vill binda till två stycken silverjoner, alltså får vi 2AgCl?

Vad hade hänt om vi exempelvis hade haft Cl4 som ämne från början istället för Cl2. Nu kanske inte ämnet existerar men vi ponerar att det gör det och att det har samma laddning som Cl2, alltså -1?

Fast jag förstår fortfarande inte varför det är nödvändigt att plocka bort 2:an från Cl2 i den första OBALANSERADE reaktionsformeln, varför gör man det i detta skede istället för att vänta och gör det när man balanserar reaktionsformeln helt och sätter dit koefficienter i slutet, på formeln under.

Exakt så. Om den fyvärda jonföreningen hade gått ihop med Ag+ hade det då bildat 4 stycken AgCl.
2014-10-03, 16:50
Medlem
Hej!
Skulle behöva hjälp med lite kemi, så om det finns någon smart där ute?!( Uppskattas sjukt mycket! )
Uppgiften lyder:
Som jetbränsle till flygplan används fotogen. Det är en blandning av kolväten där flertal molekyler innehåller 11-16 kolatomer. Molekylerna med 12 kolatomer har formeln C12H26.
a) Skriv en balanserad reaktionsformel för fullständig förbränning sv C12H26
b) Anta ett ett flygplan med 35o passagerare förbränner 10 ton fotogen per flygtimme. Hur stor massa koldioxid bildas då detta plan flyger mellan Stockholm och New york om flygresan tar 8 timme? Du kan anta att bränslet består av C12H26.
2014-10-03, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fillan88
Hej!
Skulle behöva hjälp med lite kemi, så om det finns någon smart där ute?!( Uppskattas sjukt mycket! )
Uppgiften lyder:
Som jetbränsle till flygplan används fotogen. Det är en blandning av kolväten där flertal molekyler innehåller 11-16 kolatomer. Molekylerna med 12 kolatomer har formeln C12H26.
a) Skriv en balanserad reaktionsformel för fullständig förbränning sv C12H26
b) Anta ett ett flygplan med 35o passagerare förbränner 10 ton fotogen per flygtimme. Hur stor massa koldioxid bildas då detta plan flyger mellan Stockholm och New york om flygresan tar 8 timme? Du kan anta att bränslet består av C12H26.

a) Vid förbränning av kolväten bildas koldioxid och vatten. I en förbränningsmotor reagerar bränslet med syre. Balansera upp formeln:

C12H26 + O2 -/-> CO2 + H2O

b) Jag hade använt stökiometri och beräkna molmassa och substansmängd. Vi vet sedan här att 10 ton per timme förbränns, multiplicera detta med 8. Använd sedan molförhållande och beräkna hur stor andel CO2 som bildas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in