Hej.
Jag har problem med ett tal i allmän och fysikalisk kemi. Rätt lång text men hoppas att någon orkar läsa och kan hjälpa mig:
Ett vattenprov om 1,0 liter innehåller magnesiumnitrat och salpetersyra. För att
bestämma koncentrationen av vätejoner, magnesiumjoner och nitratjoner gör
högskoleingenjören två analyser.
Analys I
Ingenjören tar ut ett första prov om 25,00 ml och titrerar det med en 0,0104 M
vattenlösning av natriumhydroxid varav det åtgår 10,25 ml.
Analys II
Ingenjören tar ut ett andra prov om 10,00 ml och låter det passera en vätejonmättad
katjonbytare. Eluatet titreras sen med samma 0,0104 M natriumhydroxidlösning som i
analys I varav det nu åtgår 12,07 ml.
a) Skriv korrekta reaktionsformler för reaktionerna i analys I och II!
b) Beräkna koncentrationen av nitratjoner i provet!
c) Beräkna koncentrationen av magnesiumjoner i provet!
uppg a - inga problem.
uppg b - jag är med på hur alla beräkningar ska göras, och enligt facit räcker det att ta ut substansmängden OH- i analys II som är likvärdig med substansmängden NO3-, dela med volymen 10*10^-3 och på så vis få koncentrationen nitratjoner.
Frågan är varför det räcker att göra så?
Enligt mig skulle jag behöva räkna ut koncentrationen NO3- först på viset jag beskrev ovan, sedan genom att göra samma beräkning för analys I och lägga ihop de två.
Alltså att C NO3- (totalt) = C NO3- (Mg2+) + C NO3- (H+).
Anledningen till att jag krånglar till det på detta vis är att det finns andra uppgifter där man måste ta hänsyn till att jonerna "kommer ifrån" två ämnen och då måste båda läggas ihop.
Det finns såklart någon skillnad mellan de uppgifterna och den här, som jag inte ser.
uppg c - inga problem när jag väl förstår uppg b..
Hoppas som sagt någon förstår hur jag menar och orkar förklara, 1 000 000 tack på förhand!!
Jag har problem med ett tal i allmän och fysikalisk kemi. Rätt lång text men hoppas att någon orkar läsa och kan hjälpa mig:
Ett vattenprov om 1,0 liter innehåller magnesiumnitrat och salpetersyra. För att
bestämma koncentrationen av vätejoner, magnesiumjoner och nitratjoner gör
högskoleingenjören två analyser.
Analys I
Ingenjören tar ut ett första prov om 25,00 ml och titrerar det med en 0,0104 M
vattenlösning av natriumhydroxid varav det åtgår 10,25 ml.
Analys II
Ingenjören tar ut ett andra prov om 10,00 ml och låter det passera en vätejonmättad
katjonbytare. Eluatet titreras sen med samma 0,0104 M natriumhydroxidlösning som i
analys I varav det nu åtgår 12,07 ml.
a) Skriv korrekta reaktionsformler för reaktionerna i analys I och II!
b) Beräkna koncentrationen av nitratjoner i provet!
c) Beräkna koncentrationen av magnesiumjoner i provet!
uppg a - inga problem.
uppg b - jag är med på hur alla beräkningar ska göras, och enligt facit räcker det att ta ut substansmängden OH- i analys II som är likvärdig med substansmängden NO3-, dela med volymen 10*10^-3 och på så vis få koncentrationen nitratjoner.
Frågan är varför det räcker att göra så?
Enligt mig skulle jag behöva räkna ut koncentrationen NO3- först på viset jag beskrev ovan, sedan genom att göra samma beräkning för analys I och lägga ihop de två.
Alltså att C NO3- (totalt) = C NO3- (Mg2+) + C NO3- (H+).
Anledningen till att jag krånglar till det på detta vis är att det finns andra uppgifter där man måste ta hänsyn till att jonerna "kommer ifrån" två ämnen och då måste båda läggas ihop.
Det finns såklart någon skillnad mellan de uppgifterna och den här, som jag inte ser.
uppg c - inga problem när jag väl förstår uppg b..
Hoppas som sagt någon förstår hur jag menar och orkar förklara, 1 000 000 tack på förhand!!
)