2014-09-26, 19:50
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vet du med säkerhet färgen på cordovan, för det kan vara kraftiga variationer på vad som på pappret är samma färg, från aubergine till nästan körsbär. Jag hade valt någon liknande färg på mockan, det blir tillräckligt spexigt utan att man behöver blanda in ytterligare färger. I andra hand brunt. Grönt (rött och grönt blir jultomtevarning) och svart (motivering överflödig) går bort.

Enligt han jag pratade med skulle det blir i den här färgen isåfall. Tror att jag kör i ungefär samma nyans på mockan. Vill inte att den ska se alltför "workboots"-aktig så att säga.
Citera
2014-09-26, 19:51
Medlem
Citat:
Vet du med säkerhet färgen på cordovan, för det kan vara kraftiga variationer på vad som på pappret är samma färg, från aubergine till nästan körsbär. Jag hade valt någon liknande färg på mockan, det blir tillräckligt spexigt utan att man behöver blanda in ytterligare färger. I andra hand brunt. Grönt (rött och grönt blir jultomtevarning) och svart (motivering överflödig) går bort.

Snygg, hade inte tackat nej till fler bilder. Vad var motivering att gå upp i storlek? Foder + raggsockor låter väldigt varmt.

Gjorde du några andra ändringar utöver färgen?

Nej, jag körde på samma läst som de har på deras "vanliga" DMS. Lästen skulle tydligen vara ganska lik Carminas Simpson-läst, vilket bör passa mig bra.
Citera
2014-09-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Jag skulle säga att de inte är stora i storlekarna. jag köper strl 45 till mina 10½ (Loake, Churchs) och de är på gränsen till fullt expanderade. Jag tror att det där med "stora i storlekarna" lever kvar sedan några år tillbaka. Jag vet att t.ex Herrstils block var stora i storlekarna, men sedan något år tillbaka har de blivit något mer slimmade.
Är 42 bästa valet då?
Citera
2014-09-26, 20:49
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Är 42 bästa valet då?

Ja.
Citera
2014-09-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Svarta plain cap toe oxfords är ju det mest formella,

Nej.

Det mest formella är de skor som går att använda till högtidsdräkt, frack (om man räknar bort olika folkdräkter).

Till frack bär man antingen lackskor, och då finns det både med öppen och sluten snörning. Eller lackpumps. Har man inga lackskor så går det bra med en slät svart sko med antingen sluten eller öppen snörning som man putsar upp med polish till en elegant spitshine.
Citera
2014-09-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Ja.
Perfekt, beställde ett par 42r
Använder spiralblocken tills de anländer, la bomullsrondeller under "knappen" i förhoppning om att det inte sliter lika mycket på hälkappan.
Citera
2014-09-27, 14:08
Medlem
Parzivals avatar
Citat:

Snygg, hade inte tackat nej till fler bilder. Vad var motivering att gå upp i storlek? Foder + raggsockor låter väldigt varmt.

Fler bilder på gång, kommer i nästa vecka. Motivationen till att gå upp en hav storlek var mest att skorna kommer att användas när det är riktigt kallt. Samtidigt är det bara skaftet som är fodrad, vilket för min del innebär att det krävs lite tjockare strumpor för att hålla värmen. Jag har ett par C&J Islay i storlek 9 som passar perfekt, även med raggsockor. C&J Snowdon var dock något för små i 9, där gick jag upp en hav storlek.

Jag har ännu inte haft möjlighet att testa men jag tror och hoppas att det blir väldigt varmt! Det är förstås inte så lyckat att vara på jobbet och svettas i 8 timmar, men det finns ju alltid möjlighet att byta till andra, mindre varma skor.
Citera
2014-09-27, 16:23
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Detta kanske har stöts och blöts i den tidigare skotråden men det vore intressant med en rangordning av formalitet på skorna. Från mest formell till minst, i stora drag givetvis.

Jag tycker det vore intressant eftersom det finns vissa mixar av färg och form som gör mig kluven. Exempelvis är svart den mest formella färgen och oxford den mest formella skon, således är en svart oxford den mest formella skon. Många män i Sverige bär dock svarta derbys till sin kostym, något jag blir provocerad av. Vilka färger på en oxford kan anses ha högre formalitetsgrad än en svart derby?
Alltså, det där är inte så jäkla noga längre. Ju mörkare en sko är, desto mer formell är den. Mönster gör den mindre formell. Öppen snörning gör den mindre formell. Det där är väl allt man behöver tänka på egentligen. Kan man det där har man tillräckligt med känsla för att klara livet år 2014.

En svart derby på en trubbig läst är förresten en värdelös sko. Däremot finns det "derbys" (vad kom vi fram till egentligen?) som gör sig utmärkt till den mest formella kostym.

https://31.media.tumblr.com/a0500f76e229167b40d551a34cd87f9a/tumblr_inline_mytv58VOfC1r6cw13.jpg
Senast redigerad av Herr gurka 2014-09-27 kl. 16:27.
Citera
2014-09-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Svarta plain cap toe oxfords är ju det mest formella, efter det räknar jag oxblod-färgade PCT-oxfords som mer formella än t.ex. bruna PCT-oxfords. Mörkbruna PCT-oxfords känns mer formella än tan-färgade PCT-oxfords.

Detta är vad jag anser; svarta wholecuts utan mönster är mer formella än oxblod-färgade PCT-oxfords. En svart punched cap toe oxford är mer formell än en oxblod-färgad PCT-oxford.

De skor jag skulle avråda från köp är t.ex. svarta full-brouge derby, egentligen vilken sko som helst i svart mocka. Svart full-brouge oxford känns också som en svår sko.

De som traskar runt i svarta derbys är väl oftast från märken som Ecco, Lloyd och Vagabond eller liknande icke-klassiska skor.

Som en logaritmerad skala. Svarta PCT mest formell, sedan faller formalliteten relativt snabbt till nästa nivå, innan det planar ut och det blir svårt att gradera skorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Alltså, det där är inte så jäkla noga längre. Ju mörkare en sko är, desto mer formell är den. Mönster gör den mindre formell. Öppen snörning gör den mindre formell. Det där är väl allt man behöver tänka på egentligen. Kan man det där har man tillräckligt med känsla för att klara livet år 2014.

En svart derby på en trubbig läst är förresten en värdelös sko. Däremot finns det "derbys" (vad kom vi fram till egentligen?) som gör sig utmärkt till den mest formella kostym.

https://31.media.tumblr.com/a0500f76e229167b40d551a34cd87f9a/tumblr_inline_mytv58VOfC1r6cw13.jpg

Nej det är inte så noga, men det är ändå lite kul att höra forumets åsikter, dock är det fel tråd att föra en sådan diskussion i.
Citera
2014-09-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden

1. Köp de du tror du kommer använda mest först, vilken sko det är beror på hur du klär dig.

Bra tips. Jag vill tillägga att det också beror på vilken årstid det är för tillfället, och därför kanske det kan vara bra att avvakta med till exempel dubbla monkstraps åtminstone till nästa vår. Själv delar jag dock uppfattningen som dök upp tidigare, att man kan strunta i sådana skor för de är osymmetriska och har oftast blänkande detaljer.

Förtydligande: Om man skär upp en vanlig sko på mitten är höger och vänster del varandras spegelbilder. De är åtminstone isomorfa, om man vill vara mer matematiskt precis. Denna typ av symmetri är behaglig för ögat. Ett osymmetriskt ansikte är till exempel fulare än ett symmetriskt oavsett om vänster och höger sida är snygga för sig, och detsamma gäller skor. Det finns alltså rent objektiva skäl att hävda att DMS är fula.

Munsko från ovan http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Loake-Loake%20Cannon-Dark%20Brown%20Calf-6443-3348-3_med.jpg

Brouge från ovan http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Loake-Loake%20Buckingham-Brown%20Calf-2392-1292-3_med.jpg
Senast redigerad av ZSMJ 2014-09-28 kl. 14:15.
Citera
2014-09-28, 14:34
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZSMJ
Bra tips. Jag vill tillägga att det också beror på vilken årstid det är för tillfället, och därför kanske det kan vara bra att avvakta med till exempel dubbla monkstraps åtminstone till nästa vår. Själv delar jag dock uppfattningen som dök upp tidigare, att man kan strunta i sådana skor för de är osymmetriska och har oftast blänkande detaljer.

Förtydligande: Om man skär upp en vanlig sko på mitten är höger och vänster del varandras spegelbilder. De är åtminstone isomorfa, om man vill vara mer matematiskt precis. Denna typ av symmetri är behaglig för ögat. Ett osymmetriskt ansikte är till exempel fulare än ett symmetriskt oavsett om vänster och höger sida är snygga för sig, och detsamma gäller skor. Det finns alltså rent objektiva skäl att hävda att DMS är fula.

Munsko från ovan http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Loake-Loake%20Cannon-Dark%20Brown%20Calf-6443-3348-3_med.jpg

Brouge från ovan http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Loake-Loake%20Buckingham-Brown%20Calf-2392-1292-3_med.jpg
Rent objektivt borde alltså bröstnäsdukar och four in hands också vara fula.

Deduktiva slutsatser är värdelösa om premissen är dålig.
Citera
2014-09-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Rent objektivt borde alltså bröstnäsdukar och four in hands också vara fula.

Deduktiva slutsatser är värdelösa om premissen är dålig.

Undrade just om bröstnäsduken skulle dyka upp, bra observation! (Tänkte kanske nån skulle nämna Chelsea-boots också.) Bröstnäsduken ÄR en störning för hjärnan som drar uppmärksamheten till sig, men det kan anses försvarbart därför att man vill att uppmärksamheten ska riktas mot den delen av klädseln som ligger närmare ansiktet.

Min huvudsakliga poäng är att munkskor är ett störningsmoment för hjärnan, det är ett objektivt faktum. Sedan är det upp till var och en om man vill rikta extra uppmärksamhet mot sina skor. Om man har byxor med pressveck som hänger fint blir störningen extra påtaglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in