Kamrater! Skofascister! Jag behöver återigen er hjälp. Jag har beslutsångest. I några veckor nu har jag grubblat över vilken kängtyp jag ska satsa på inför den kommande hösten. Det gäller ju som bekant att ligga lite på förkant i dessa frågor.
Förutsättningarna är de följande. Jag behöver en känga som passar bra till många olika situationer, utom de allra mest formella (läs mörk kostym). Främst är tanken att jag ska ha dem till bomullsbyxor, chinos, manchesterbyxor, mollskinn, flannel och kanske tom mörka jeans - med eller utan uddakavaj. Sedan tidigare har jag
BB Peal & CO Cordovan-kängor i skogarderoben som jag är fruktansvärt nöjd med. Förutom dessa har jag ett par C&J Chelsea 3 i chestnut med enkellädersula, men som jag nog funderar på att göra mig av med eftersom de tyvärr varken funkar jättebra under våren eller höst/vinter.
De modeller jag tittat lite närmare på är:
RL Lindrick i cordovan.
Kanske min personliga favorit just nu. Och för alla ni som hängt lite på SF, vet ni säkert redan gott och väl vilken sko detta är - Lindrick-hetsen där kan ju knappast ha gått någon obemärkt förbi.

Kängorna är gjorda i samma underbara mörkbruna cordovan som jag har på mina RL Marlow tassels och som jag är fullständigt förälskad i. Jag tycker att de här kängorna är så gott som fulländade. Det enda jag eventuellt kan klaga på är att 325:an gärna kunde vara liiiite mer mejslad, gärna åt 337-hållet. Annars en riktig fullpoängare, imho.
Olika typer av Vass-chukkas.
1
2
Ja, vad ska man säga? Otroligt eleganta och vackra skor, helt enkelt. Är dock lite kluven om jag föredrar U, K eller rentav en rundare läst. Men det kanske är ett senare problem att ta ställning till.
AS Radwell.
En bubblare! Jag hittade dessa av en ren slump för någon vecka sedan och tycker de verkar riktigt, riktigt fina. Jag är dock lite osäker på hur det lite speciella Horween-lädret ter sig i verkligheten.
I övrigt finns det som vanligt en hel del fina modeller hos EG (Galway, några chukkas etc). Självklart har jag säkert missat någon mer, men jag börjar med dessa modeller och hoppas ni kan komma med insiktsfull feedback och tankar.
Nu är det dags att råda bot på beslutsångesten.
Glad påsk till er alla!