2013-03-29, 20:48
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Ursäkta min okunskap men patent leather, är det detsamma som polished binder?

Nej det är lackskor.
Citera
2013-03-29, 21:07
Medlem
Chelsea 5 i lack? WTF?
Citera
2013-03-29, 21:17
Medlem
WhiteCollarCrimes avatar
Citat:
Chelsea 5 i lack? WTF?

Kan ju inte stämma någonstans. Finns väl inget användningsområde för en trubbig och klumpig Chelsea i lack?
Citera
2013-03-29, 21:21
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteCollarCrime
Kan ju inte stämma någonstans. Finns väl inget användningsområde för en trubbig och klumpig Chelsea i lack?

Nej. Men det kanske inte han visste om. Han kanske trodde att det verkade bra med skor med hög shine på och tog skinnet med mest shine på. Eller så vill han köra smoking sprezzastyle.
Citera
2013-03-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Nej. Men det kanske inte han visste om. Han kanske trodde att det verkade bra med skor med hög shine på och tog skinnet med mest shine på. Eller så vill han köra smoking sprezzastyle.

Hmm borde inte MTO-snubbarna haft självrespekt nog att vägra en sån beställning... Var det inte snack om att svart mocka var tveksamt, vad är då inte en chelsea 5 i lack?
Citera
2013-03-29, 21:42
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Hmm borde inte MTO-snubbarna haft självrespekt nog att vägra en sån beställning... Var det inte snack om att svart mocka var tveksamt, vad är då inte en chelsea 5 i lack?
Det är väl skillnad på modeller som butiker beställer och kund-MTO tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Vill man vara jävligt sprezz i aftonkläder är det bara svart wholecut i stingrocka som gäller.

http://cdn.styleforum.net/9/9a/9aab0034_Deco.jpeg

Ett par sådana och en midnattsblå smoking så är man minst sagt game. Och så slipper man ha plastskor på fötterna. Kan någon komma på ett enda annat användningsområde?

En dag när jag har råd att lägga 35000 på skor och 30000 på en smoking så får ni jävlar i det se upp..
Citera
2013-03-29, 22:50
Medlem
Jävligt mycket "fuck-you-mentalitet" isåfall om han medvetet glider in och river av en chelsea-5-MTO i lack. Då har han säkert också karisman att bära upp den också. Kan bli lite avundsjuk på såna människor samtidigt som dom påfallande ofta är sociopater...
Citera
2013-03-29, 22:57
Medlem
Grytters avatar
Bara jag som tycker att stingray ser plastigt och billigt ut? För ett otränat öga ser de verkligen ut som ditmålade prickar. Hehe vilken analys jag precis gjort men var bara det jag tänkte när jag såg bilden ovan...har förövrigt inte sett stingray (stingrocka?) i verkligheten.
Citera
2013-03-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Bara jag som tycker att stingray ser plastigt och billigt ut? För ett otränat öga ser de verkligen ut som ditmålade prickar. Hehe vilken analys jag precis gjort men var bara det jag tänkte när jag såg bilden ovan...har förövrigt inte sett stingray (stingrocka?) i verkligheten.

Jag kommer inte ifrån att stingrocka är grymt snyggt, i vart fall på bild. Det är lite mer tveksamt hur jag skulle använda dem. Lyckligtvis är det en väldigt teoretisk diskussion.
Citera
2013-03-30, 11:25
Medlem
hoodogs avatar
Kamrater! Skofascister! Jag behöver återigen er hjälp. Jag har beslutsångest. I några veckor nu har jag grubblat över vilken kängtyp jag ska satsa på inför den kommande hösten. Det gäller ju som bekant att ligga lite på förkant i dessa frågor.

Förutsättningarna är de följande. Jag behöver en känga som passar bra till många olika situationer, utom de allra mest formella (läs mörk kostym). Främst är tanken att jag ska ha dem till bomullsbyxor, chinos, manchesterbyxor, mollskinn, flannel och kanske tom mörka jeans - med eller utan uddakavaj. Sedan tidigare har jag BB Peal & CO Cordovan-kängor i skogarderoben som jag är fruktansvärt nöjd med. Förutom dessa har jag ett par C&J Chelsea 3 i chestnut med enkellädersula, men som jag nog funderar på att göra mig av med eftersom de tyvärr varken funkar jättebra under våren eller höst/vinter.

De modeller jag tittat lite närmare på är:

RL Lindrick i cordovan.
Kanske min personliga favorit just nu. Och för alla ni som hängt lite på SF, vet ni säkert redan gott och väl vilken sko detta är - Lindrick-hetsen där kan ju knappast ha gått någon obemärkt förbi. Kängorna är gjorda i samma underbara mörkbruna cordovan som jag har på mina RL Marlow tassels och som jag är fullständigt förälskad i. Jag tycker att de här kängorna är så gott som fulländade. Det enda jag eventuellt kan klaga på är att 325:an gärna kunde vara liiiite mer mejslad, gärna åt 337-hållet. Annars en riktig fullpoängare, imho.

Olika typer av Vass-chukkas.
1
2
Ja, vad ska man säga? Otroligt eleganta och vackra skor, helt enkelt. Är dock lite kluven om jag föredrar U, K eller rentav en rundare läst. Men det kanske är ett senare problem att ta ställning till.

AS Radwell.
En bubblare! Jag hittade dessa av en ren slump för någon vecka sedan och tycker de verkar riktigt, riktigt fina. Jag är dock lite osäker på hur det lite speciella Horween-lädret ter sig i verkligheten.

I övrigt finns det som vanligt en hel del fina modeller hos EG (Galway, några chukkas etc). Självklart har jag säkert missat någon mer, men jag börjar med dessa modeller och hoppas ni kan komma med insiktsfull feedback och tankar.

Nu är det dags att råda bot på beslutsångesten.

Glad påsk till er alla!
Senast redigerad av hoodog 2013-03-30 kl. 11:38.
Citera
2013-03-30, 11:44
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Kamrater! Skofascister! Jag behöver återigen er hjälp. Jag har beslutsångest. I några veckor nu har jag grubblat över vilken kängtyp jag ska satsa på inför den kommande hösten. Det gäller ju som bekant att ligga lite på förkant i dessa frågor.

Förutsättningarna är de följande. Jag behöver en känga som passar bra till många olika situationer, utom de allra mest formella (läs mörk kostym). Främst är tanken att jag ska ha dem till bomullsbyxor, chinos, manchesterbyxor, mollskinn, flannel och kanske tom mörka jeans - med eller utan uddakavaj. Sedan tidigare har jag BB Peal & CO Cordovan-kängor i skogarderoben som jag är fruktansvärt nöjd med. Förutom dessa har jag ett par C&J Chelsea 3 i chestnut med enkellädersula, men som jag nog funderar på att göra mig av med eftersom de tyvärr varken funkar jättebra under våren eller höst/vinter.

De modeller jag tittat lite närmare på är:

RL Lindrick i cordovan.
Kanske min personliga favorit just nu. Och för alla ni som hängt lite på SF, vet ni säkert redan gott och väl vilken sko detta är - Lindrick-hetsen där kan ju knappast ha gått någon obemärkt förbi. Kängorna är gjorda i samma underbara mörkbruna cordovan som jag har på mina RL Marlow tassels och som jag är fullständigt förälskad i. Jag tycker att de här kängorna är så gott som fulländade. Det enda jag eventuellt kan klaga på är att 325:an gärna kunde vara liiiite mer mejslad, gärna åt 337-hållet. Annars en riktig fullpoängare, imho.

Olika typer av Vass-chukkas.
1
2
Ja, vad ska man säga? Otroligt eleganta och vackra skor, helt enkelt. Är dock lite kluven om jag föredrar U, K eller rentav en rundare läst. Men det kanske är ett senare problem att ta ställning till.

AS Radwell.
En bubblare! Jag hittade dessa av en ren slump för någon vecka sedan och tycker de verkar riktigt, riktigt fina. Jag är dock lite osäker på hur det lite speciella Horween-lädret ter sig i verkligheten.

I övrigt finns det som vanligt en hel del fina modeller hos EG (Galway, några chukkas etc). Självklart har jag säkert missat någon mer, men jag börjar med dessa modeller och hoppas ni kan komma med insiktsfull feedback och tankar.

Nu är det dags att råda bot på beslutsångesten.

Glad påsk till er alla!
Cordovan-kängorna är helt otroliga. Om budgeten tillåter hade jag köpt dem. Vidare tycker jag att en för distinkt läst inte gör sig vidare bra på kängor.

Har du övervägt en C&J Coniston? Visst, den ligger ett snäpp ner på kvalitetsstegen men jävlar vilken trevlig sko. Såg någon på SF som hade tiotalet G&G men ändå hade tre par Coniston till vintern.. Den där skon har verkligen något extra. Det är också den jag kommer köpa till hösten.

Chukkas gör sig bäst i mocka tycker Herr Gurka.

Glad Påsk!
Citera
2013-03-30, 11:53
Medlem
Kopparstadens avatar
Ett riktigt angenämt problem Tycker själv det är halva nöjet att bestämma vad som ska köpas.

Om jag stod inför samma val hade jag valt bort Lindrick eftersom du redan har ett par cordovankängor och sen tycker jag att de är för grova för att passa med de byxor du främst använder.
Jag hade nog funderat på en chukka eller en derbykänga på en slank läst. AS Radwell är riktigt fina och passar ditt behov och är perfekt om du vill kunna köpa en sko direkt. Vill du ha något "eget" hade jag köpt ett par Vass eller hoppat på beställningen Skoaktiebolaget gör nu på ett par EG Galway i dark oak/ mink suede på läst 82. Hade jag inte en Galway MTO på gång hade jag köpt den själv.

Så, för min del blir listan som följer:
1 - EG Galway
2 - Chukka från Vass
3 - AS Radwell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här