2014-09-24, 22:59
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag var lite fräck och klippte Ali Gs citat tidigt. Ändrade mitt tidigare inlägg.

Antagandet om att lädrets uppsugningsförmåga är given är säkerligen rimlig, men det var alltså inte det primära skälet till varför fler lager är bättre än få.

För övrigt lägger jag bara på ett lager själv i vanliga fall för det är allt jag har tid med. Och jag putsade i huvudsak sjöstridskängor.

Galltvål (som Ali G rekommenderar) är typiskt obra att använda på läder. Det är ju basiskt som fan. Bättre med sadeltvål, om man nu tvunget ska göra en grovrengöring.
Citera
2014-09-24, 23:32
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm

Jämnare med tunnare lager köper jag. Men rent logiskt så kommer man ju sätta igen porerna i lädret med tunna lager också. Tycker det är mycket hörsägen och lite fakta i argumenteringen. Jag har personligen aldrig sett tendenser till kakning i eller på sömmar på mina skor. Nu tar jag varken rikligt eller sparsamt med kräm, utan någonstans mittemellan.

Om det är för att det sugs upp för fort så faller ju hela "det ska arbetas in" argumentet.

Självklart kan man sätta igen porerna med flera tunna lager också, det är ju ingen som sagt annat. För mycket kräm är ju för mycket oavsett om man lägger på samma mängd med ett lager eller med fem....

Man ska inte lägga på mer kräm än vad som behövs. Lägger man tunna lager så riskerar man ju inte att lägga på onödigt mycket och om man vårdar sina skor regelbundet räcker det ofta med ett tunt lager kräm.
Citera
2014-09-24, 23:43
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Självklart kan man sätta igen porerna med flera tunna lager också, det är ju ingen som sagt annat. För mycket kräm är ju för mycket oavsett om man lägger på samma mängd med ett lager eller med fem....

Man ska inte lägga på mer kräm än vad som behövs. Lägger man tunna lager så riskerar man ju inte att lägga på onödigt mycket och om man vårdar sina skor regelbundet räcker det ofta med ett tunt lager kräm.

Eh, fast jo, det var exakt det som sas av Ali G: "Som du är inne på ska man absolut inte lägga på för mycket åt gången då det kan sätta igen porerna, men tar du lite kräm flera gånger och går över med tagelborste emellan gångerna får du ett bra jämnt lager kräm som skyddar fint. "

Och återigen, jag kommer försöka lägga på så mycket jag kan nu ett tag för att se empiriskt om det går, eller om det är hörsägen.
Citera
2014-09-24, 23:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag börjar få lite dåligt samvete för att jag återpublicerade det där inlägget från Ali G som han nu helt plötsligt måste ställas till svars för igen. Det har trots allt några år på nacken och han kanske har kommit till helt andra insikter nu. Han kanske har blivit en ivrig förespråkare av "rikliga mängder kräm".
Citera
2014-09-24, 23:59
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Eh, fast jo, det var exakt det som sas av Ali G: "Som du är inne på ska man absolut inte lägga på för mycket åt gången då det kan sätta igen porerna, men tar du lite kräm flera gånger och går över med tagelborste emellan gångerna får du ett bra jämnt lager kräm som skyddar fint. "

Och återigen, jag kommer försöka lägga på så mycket jag kan nu ett tag för att se empiriskt om det går, eller om det är hörsägen.

Nä, han skrev inte att många så lager inte kan sätta igen porerna. Han skrev att det KAN sätta igen porerna om man tar för mycket och därför är flera tunna lager bättre...av den anledningen att man då märker när det är tillräckligt innan det blir för mycket (mitt tillägg men underförstått eftersom Ali G skrev detta på ett skoforum där folk har hyfsad koll).

Sen står det också i originalinlägget att detta handlar om när skorna är nya eller efter vård då de behöver mer kräm.
Citera
2014-09-25, 00:28
Medlem
AlisterGs avatar
Ja jösses, här inne var det spännande. Tur att det finns så mycket folk med reell erfarenhet, som är skoputsexperter och har hela tio par kvalitetsskor, och folk som inte bara lyssnar till hörsägen, som kan lära ut hur saker och ting egentligen går till och fungerar.
Citera
2014-09-25, 00:49
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Galltvål (som Ali G rekommenderar) är typiskt obra att använda på läder. Det är ju basiskt som fan. Bättre med sadeltvål, om man nu tvunget ska göra en grovrengöring.

Galltvål är typiskt bra att använda på läder. Innehåller palmolja och kolosolja (som vissa skokrämer har) vilket mjukgör och återfuktar trots att det tvättas på djupet. Ett kromgarvat läder (som är överlägset vanligast till skor) har inga som helst problem med att ett rengöringsmedel skull vara basiskt. Sen är sadelsåpa också bra.
Citera
2014-09-25, 07:42
Medlem
Pörrs avatar
Tjafs om vem som har mest erfarenhet av det ena eller andra slaget förs med fördel i PM, inte i tråden.

/Moderator
Citera
2014-09-25, 19:09
Medlem
Har insett att garderoben ska klassas up. Slut med hoodies och sneakers.
Detta är ju ett långvarigt projekt dock!

Har gjort en lista på skor jag vill ha, tror jag.
Endel kommer ju läggas mer på andra mindre.
I vilken ordning anser ni bättre vetande att inköpen av följande ska ske i?
Är studerande så skorna kommer användas till vardags i skolan samt till och från!

Bruna derby brouges
Bruna dubbelstrap monks
Marinblå mocka carshoes/seglarskor
Svarta oxfords
Mocka Chelsea boots

Och vad har man när det ligger en decimeter slask överallt?
Citera
2014-09-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejego

Är studerande så skorna kommer användas till vardags i skolan samt till och från!

Bruna derby brouges
Bruna dubbelstrap monks
Svarta oxfords
Mocka Chelsea boots

Skippa dubbel monkstraps. De är inget snygga. Köp enkla monkstraps om du inte hittar något med vanlig snörning som är snyggare.

Galoscher använder man när det är slask.
Citera
2014-09-25, 19:34
Medlem
Är slasket 1 dm får du använda några vanliga vinterkängor typ Timberland. Gummistövlar kan också vara bra att ha i garderoben. Jag har ett par gröna Tretorn Sarek Plus.

Galoscher har jag svarta swims, den första modellen med en liten stropp där bak.
Citera
2014-09-25, 20:44
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejego

Bruna derby brouges
Bruna dubbelstrap monks
Svarta oxfords
Mocka Chelsea boots

Finns ingen som vet bättre än du i vilken ordning skorna bör köpas, sen finns det några här med bra kunskap om skor.

Mina tips till dig är iaf:

1. Köp de du tror du kommer använda mest först, vilken sko det är beror på hur du klär dig.
2. Skynda långsamt med inköpen. Har man inte ägt några klassiska skor innan så utvecklas smaken fort i början och därmed ens preferenser om vad som är snyggt.
3. Även om det är mycket pengar så låt inte priset bli den avgörande faktorn vid ett köp. Med det menar jag att det ofta blir dyrare i längden om man köper ett par man gillar mindre bara för att de är billigare.
4. Kompromissa inte med passformen bara för att du gillar en sko, det blir också dyrare i längden.
5. Gå till en butik och prova många olika modeller och storlekar så du får en känsla för vad som är en bra passform. Köp sedan en sko i den butiken som "tack" för servicen, du kan köpa sko nummer två på nätet.

Är det 1 dm slask ute har man en friluftskänga eller en riktigt välimpregnerad mockakänga / chukka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in