2014-09-25, 21:18
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Skippa dubbel monkstraps. De är inget snygga. Köp enkla monkstraps om du inte hittar något med vanlig snörning som är snyggare.

Galoscher använder man när det är slask.

Låt killen köpa vilka skor han vill. DMS är skitsnyggt!
Citera
2014-09-26, 01:34
Medlem
dauits avatar
Håller på och utformar ett par MTO boots nu till vintern, har bestämt mig för rödbrunt Cordovanläder men för att försöka hålla kostnaden nere lite i alla fall hade jag tänkt mig att mixa med mocka på övre delen av skon, eller dvs om det nu minskar kostnaden?

Nu är det bara frågan vad för färg på mockan?
Svart, mörkgrönt, tobacco brunt, eller brunrött som den här bilden

Det är även EG Shannon jag har som inspiration fast mer slittålig med riktig snösula, stormwelt och sist men inte minst Cordovanläder
Citera
2014-09-26, 14:18
Medlem
Parzivals avatar
Vintern närmar sig obönhörligen. Idag anlände mina Galways Rosewood med fodrad skaft. Tack vare Skoaktiebolaget och Edward Green ser jag nu för en gångs skull fram emot minusgrader i huvudstaden!

Som tur är lydde jag säljarens råd att gå upp en halv storlek även om läst 64 anses vara ganska rymlig. Jag har vanligtvis storlek 9 (t.ex. Trickers Stow samt Malton eller C&J läst 337 samt 348) men Galways i 9,5 passar perfekt och lämnar rum för lite tjockare raggsockor.

http://i1320.photobucket.com/albums/u534/ParzivalX/2014-09-26132231_zpsbd6f9201.jpg
Citera
2014-09-26, 15:24
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Vintern närmar sig obönhörligen. Idag anlände mina Galways Rosewood med fodrad skaft. Tack vare Skoaktiebolaget och Edward Green ser jag nu för en gångs skull fram emot minusgrader i huvudstaden!

Som tur är lydde jag säljarens råd att gå upp en halv storlek även om läst 64 anses vara ganska rymlig. Jag har vanligtvis storlek 9 (t.ex. Trickers Stow samt Malton eller C&J läst 337 samt 348) men Galways i 9,5 passar perfekt och lämnar rum för lite tjockare raggsockor.

http://i1320.photobucket.com/albums/u534/ParzivalX/2014-09-26132231_zpsbd6f9201.jpg

stort grattis! fantastiska skor!
Citera
2014-09-26, 16:04
Medlem
Nu har mina Loake 1880 Mulligan anlänt och de sitter fin fint! Bara att gå in och börja behandla dem.

Någon som har tips på bra skoblock för en överklomlig peng? Antningen på internet eller i butik i Uppsala ? har nu enbart ett par spiralblock som jag har satt i men då de är dåliga för klacken så vill man ju självfallet införskaffa ett par riktiga!
Citera
2014-09-26, 16:10
Medlem
Detta kanske har stöts och blöts i den tidigare skotråden men det vore intressant med en rangordning av formalitet på skorna. Från mest formell till minst, i stora drag givetvis.

Jag tycker det vore intressant eftersom det finns vissa mixar av färg och form som gör mig kluven. Exempelvis är svart den mest formella färgen och oxford den mest formella skon, således är en svart oxford den mest formella skon. Många män i Sverige bär dock svarta derbys till sin kostym, något jag blir provocerad av. Vilka färger på en oxford kan anses ha högre formalitetsgrad än en svart derby?
Citera
2014-09-26, 16:24
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Nu har mina Loake 1880 Mulligan anlänt och de sitter fin fint! Bara att gå in och börja behandla dem.

Någon som har tips på bra skoblock för en överklomlig peng? Antningen på internet eller i butik i Uppsala ? har nu enbart ett par spiralblock som jag har satt i men då de är dåliga för klacken så vill man ju självfallet införskaffa ett par riktiga!

Skolyx.se
Citera
2014-09-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Skolyx.se
Okej, hur vet man med storlekar då? har 42/ 8 UK i skorna ifrån Loake. Ska man välja strl 41 eller 42 på skoblocken då de är stora enligt skolyx? vill ju inte töja skorna heller.
Citera
2014-09-26, 17:33
Medlem
Beställde precis ett par DMS i Burgundy från Skolyx!

Uppdaterar med bilder om 6-8 veckor (jobbig väntan)
Citera
2014-09-26, 18:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Håller på och utformar ett par MTO boots nu till vintern, har bestämt mig för rödbrunt Cordovanläder men för att försöka hålla kostnaden nere lite i alla fall hade jag tänkt mig att mixa med mocka på övre delen av skon, eller dvs om det nu minskar kostnaden?

Nu är det bara frågan vad för färg på mockan?
Svart, mörkgrönt, tobacco brunt, eller brunrött som den här bilden

Det är även EG Shannon jag har som inspiration fast mer slittålig med riktig snösula, stormwelt och sist men inte minst Cordovanläder

Vet du med säkerhet färgen på cordovan, för det kan vara kraftiga variationer på vad som på pappret är samma färg, från aubergine till nästan körsbär. Jag hade valt någon liknande färg på mockan, det blir tillräckligt spexigt utan att man behöver blanda in ytterligare färger. I andra hand brunt. Grönt (rött och grönt blir jultomtevarning) och svart (motivering överflödig) går bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Parzival

Snygg, hade inte tackat nej till fler bilder. Vad var motivering att gå upp i storlek? Foder + raggsockor låter väldigt varmt.

Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Beställde precis ett par DMS i Burgundy från Skolyx!

Uppdaterar med bilder om 6-8 veckor (jobbig väntan)

Gjorde du några andra ändringar utöver färgen?
Citera
2014-09-26, 18:40
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Detta kanske har stöts och blöts i den tidigare skotråden men det vore intressant med en rangordning av formalitet på skorna. Från mest formell till minst, i stora drag givetvis.

Jag tycker det vore intressant eftersom det finns vissa mixar av färg och form som gör mig kluven. Exempelvis är svart den mest formella färgen och oxford den mest formella skon, således är en svart oxford den mest formella skon. Många män i Sverige bär dock svarta derbys till sin kostym, något jag blir provocerad av. Vilka färger på en oxford kan anses ha högre formalitetsgrad än en svart derby?

Svarta plain cap toe oxfords är ju det mest formella, efter det räknar jag oxblod-färgade PCT-oxfords som mer formella än t.ex. bruna PCT-oxfords. Mörkbruna PCT-oxfords känns mer formella än tan-färgade PCT-oxfords.

Detta är vad jag anser; svarta wholecuts utan mönster är mer formella än oxblod-färgade PCT-oxfords. En svart punched cap toe oxford är mer formell än en oxblod-färgad PCT-oxford.

De skor jag skulle avråda från köp är t.ex. svarta full-brouge derby, egentligen vilken sko som helst i svart mocka. Svart full-brouge oxford känns också som en svår sko.

De som traskar runt i svarta derbys är väl oftast från märken som Ecco, Lloyd och Vagabond eller liknande icke-klassiska skor.
Citera
2014-09-26, 19:37
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Okej, hur vet man med storlekar då? har 42/ 8 UK i skorna ifrån Loake. Ska man välja strl 41 eller 42 på skoblocken då de är stora enligt skolyx? vill ju inte töja skorna heller.

Jag skulle säga att de inte är stora i storlekarna. jag köper strl 45 till mina 10½ (Loake, Churchs) och de är på gränsen till fullt expanderade. Jag tror att det där med "stora i storlekarna" lever kvar sedan några år tillbaka. Jag vet att t.ex Herrstils block var stora i storlekarna, men sedan något år tillbaka har de blivit något mer slimmade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in