2014-09-23, 16:28
Medlem
Pennsatuckys avatar
Läser just nu både "Gone Girl" av Gillian Flynn och även en gammal klassiker - The Portrait of Dorian Gray av Oscar Wilde.

Jag tycker att språket i Wildes berättelse är helt sagolikt och jag njuter verkligen av att läsa den. Däremot fängslar inte själva storyn/berättelsen mig lika mycket vilket gör att jag emellanåt måste pausa lite och istället läsa "Gone Girl" som ju blivit så upphaussad och som är ett lättläst alternativ när man får lite svårt att hålla koncentrationen uppe.

Hittills tycker jag att den är välskriven och spännande, och då har jag bara kommit cirka 150 sidor in. Älskar att hösten är kommen, känns så jävla härligt att sitta inne och läsa med en kopp kaffe när man vet att folk är utomhus och fryser fötterna av sig.
Citera
2014-09-23, 17:01
Medlem
Peter77s avatar
Nyss läst "Flickan som älskade Tom Gordon" av Stephen King.
Riktigt bra berättelse, lite kortare än en del av hans andra verk.

Oerhört gripande och spännande, och man känner med och hoppas på den stackars lilla flickan.
King är bra på det, att få en att känna sig nära personerna och identifiera sig med dom.

Kanske inte alltid gillar de övernaturliga elementen i vissa av hans böcker, men oavsett det så är han oerhört bra på att skildra relationer mellan människor, vänskap och han har ett fantastiskt djup som berättare.

Älskade även de sju böckerna i berättelsen om Det Mörka Tornet.
Det kan vara det bästa jag läst någonsin med hästlängder.
Ska nog läsa om de snart, men man måste vara redo mentalt.

Citera
2014-09-25, 06:41
Bannlyst
Brobyggarna av Jan Guillou

Jag är snart klar med boken och jag har fått ny lärdom av boken, samt också intressant med blandning av litteratur. En högst fantastisk bok, men vissa delar i boken är lite halvtrist om jag ska vara ärlig, men ofta boken bra. Har ni läst boken?

Kampen Om Järntronen av George R.R. Martin
Finner den roligare och intressantare att läsa än boken ovan och det händer lite mera i boken och karaktärerna är mer intressantare. Även om de knappast bör jämföras genremässigt, mer personligt.
Citera
2014-09-25, 22:26
Medlem
Tom Wolfe-Trippen. Har inte läst så långt. Men verkar lovande, Ett tidsdokument från
60 talet i USA , droger och flumm
Citera
2014-09-25, 22:30
Avslutad
Makroekonomi - Teori, politik & institutioner

Galet tradigt innehåll. Bla bla bla modeller, bla bla bla BNP, bla bla bla aggregerad efterfrågan, bla bla bla Keynes, bla bla bla inflation, bla bla bla tillväxt. Men ganska intressant. Och lärorikt. Tenta nästa vecka.
Citera
2014-09-26, 06:08
Medlem
Har precis börjat med Shantaram (igen) fast den här gången på Svenska.
Började att läsa orginalversionen på engelska men den var för plottrig i mitt tycke.

Mvh.
Citera
2014-09-26, 12:23
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikipikki
Har precis börjat med Shantaram (igen) fast den här gången på Svenska.
Började att läsa orginalversionen på engelska men den var för plottrig i mitt tycke.

Mvh.

Bra skit! Även om jag tröttade på huvudpersonens übermenchen-stil och kliniska moral
så väger de filosofiska resonemangen upp det hundrafalt.
Citera
2014-09-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Bra skit! Även om jag tröttade på huvudpersonens übermenchen-stil och kliniska moral
så väger de filosofiska resonemangen upp det hundrafalt.

Helt klart!
Citera
2014-09-27, 13:02
Medlem
Rakiis avatar
Satios Polito av Jimmie Åkesson läser jag nu, känns som ett måste då jag delar politiska åsikter med majoriteten av de som skriver på Flashback och Åkesson är en hygglig partiledare och prick. Intressant inblick i hans liv och i maktens korridorer trots att jag inte har kommit mera än 90 sidor in.

Vid sidan om det läser jag Berlin på 8 kapitel av Carl-Johan Vallgren som jag spontanköpte på Pocketshop igår och bara läst första kapitlet ännu, men har den vid sidan av som kvällslektyr.
Citera
2014-09-27, 14:10
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Tusen år av fantasy av Bo Eriksson. Jag är egentligen inte ett fan av fantasy, men jag fick den här boken i födelsedagspresent och då måste man ju läsa den någon gång.

Upplägget verkar dock intressant. Den sätter fantasyn, främst Tolkien, i en historisk och mytologisk kontext.
Citera
2014-09-27, 14:14
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Anything That Moves

http://www.adlibris.com/se/bok/anything-that-moves-9781594488375

New Yorker writer Dana Goodyear combines the style of Mary Roach with the on-the-ground food savvy of Anthony Bourdain in a rollicking narrative look at the shocking extremes of the contemporary American food world.

A new American cuisine is forming. Animals never before considered or long since forgotten are emerging as delicacies. Parts that used to be for scrap are centerpieces. Ash and hay are fashionable ingredients, and you pay handsomely to breathe flavored air. Going out to a nice dinner now often precipitates a confrontation with a fundamental question: Is that food?

Dana Goodyear’s anticipated debut, Anything That Moves, is simultaneously a humorous adventure, a behind-the-scenes look at, and an attempt to understand the implications of the way we eat. This is a universe populated by insect-eaters and blood drinkers, avant-garde chefs who make food out of roadside leaves and wood, and others who serve endangered species and Schedule I drugs—a cast of characters, in other words, who flirt with danger, taboo, and disgust in pursuit of the sublime. Behind them is an intricate network of scavengers, dealers, and pitchmen responsible for introducing the rare and exotic into the marketplace. This is the fringe of the modern American meal, but to judge from history, it will not be long before it reaches the family table. Anything That Moves is a highly entertaining, revelatory look into the raucous, strange, fascinatingly complex world of contemporary American food culture, and the places where the extreme is bleeding into the mainstream.

Jag har precis börjat på den och hon tog upp när hon hade varit och ätit på en hund restaurang, vilket är riktigt äckligt, jag tror det var i kina eller japan och därifrån kommer uttrycket att äta allt som rör sig och därav titeln. Än så länge är det ok.
Citera
2014-09-27, 17:20
Medlem
MrKryptonites avatar
Stamboul Train, en tidig Graham Greene med stämningsfulla interiörer från Orientexpressen.
Mumma för oss tågromantiker. Rejält spännande dessutom.

Har just bytt upp mig från en pocket till en läcker inbunden utgåva från 30-talet.
Dock inte förstaupplagan.
Senast redigerad av MrKryptonite 2014-09-27 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in