2015-11-18, 21:59
Medlem
velmas avatar
The girl with the dragon tattoo.
Bara sett första filmen och har kommit halvvägs i läsandet och ångrar mig inte en sekund. Ser framemot andra boken!
Citera
2015-11-19, 09:29
Medlem
jimmyfingerss avatar
Roots av Alex Haley. Berättelsen om Kunta Kinte. Jävlar vilken bra bok. Insiktsfull och levande beskrivning av bylivet i 1700-talets Västafrika. Stark skildring av den vedervärdiga resan över Atlanten och de första intrycken av Amerika. Längre har jag inte kommit, men jag vet redan att detta är en bok jag kommer läsa om minst en gång i livet.
Citera
2015-11-19, 15:44
Medlem
Burnhams avatar
Färdig med Svält så det får bli Stoner nu. Fortsätter även på Surely you're joking, Mr. Feynman!
Citera
2015-11-26, 01:41
Medlem
Loveflowers avatar
Läser just nu game of thrones är på första boken och tycker det verkar spännande än så länge har läst ungefär en tredjedel av boken. Väldigt mycket mer detaljerande än serien tycker jag iallafall.
Citera
2015-11-26, 19:25
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Färdig med Svält så det får bli Stoner nu. Fortsätter även på Surely you're joking, Mr. Feynman!

Stoner läste jag precis ut, den var helt okej men inget speciellt. Lättläst som fan.

Läser Slakthus 5 av Kurt Vonnegut nu, får liksom inget flyt i läsandet än så länge. Varför skriver han i så små stycken?
Citera
2015-11-27, 16:11
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Stoner läste jag precis ut, den var helt okej men inget speciellt. Lättläst som fan.
Det är nog därför så många pseudo-intellektuella gillar den.
Citera
2015-11-27, 17:18
Medlem
Amarantis avatar
Starta & driva företag, 22a upplagan, Lundén Björn.

Har enbart kommit några sidor in men den är relativt lättläst och jag känner att det finns mycket att lära mig. Denna upplagan är relativt nysläppt också vilket gör att till exempel skatteregler är uppdaterade till vad som gäller idag.
Citera
2015-11-29, 12:39
Medlem
Busstations avatar
Ska precis börja läsa Mobergs sista bok i utvandrarserien. Dvs "Sista brevet till Sverige". Har höga förväntningar då jag tyckt om de tidigare böckerna mycket.
Citera
2015-11-29, 14:46
Medlem
Jag har nyligen lånat Sammanfattning av sönderfallet skriven av Cioran. Endast läst runt fyrtio sidor men hittills uppskattar jag hans tankar.
Senast redigerad av proust325 2015-11-29 kl. 14:50.
Citera
2015-11-29, 16:33
Medlem
JefCostellos avatar
Är några kapitel in i Det Stora Kalaset av Steinbeck. Vet inte hur många svenska översättningar av boken som finns men den här är iaf. översatt av en Sven Barthel och jag anar att den har några år på nacken. Rätt trevlig bok än så länge.

Har lärt mig ett nytt ord också tack vare boken: lasciv= slipprig, lättfärdig.
Senast redigerad av JefCostello 2015-11-29 kl. 16:54.
Citera
2015-11-29, 17:56
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Är några kapitel in i Det Stora Kalaset av Steinbeck. Vet inte hur många svenska översättningar av boken som finns men den här är iaf. översatt av en Sven Barthel och jag anar att den har några år på nacken. Rätt trevlig bok än så länge.

Har lärt mig ett nytt ord också tack vare boken: lasciv= slipprig, lättfärdig.
Böcker är jättefinurliga på det sättet att du vanligtvis på andra och/eller tredje uppslaget finner informationen för referenser, såsom förlag, och inte minst utgivningsår! I framtiden slipper du gissa dig till hur gamla dina böcker är.

Apropå lite äldre böcker läser jag Astarte av Boye. Har kommit en bit in på andra kapitlet och det skiljer sig från det första på ett positivt sätt, men jag känner mig fortfarande ganska osäker. Tvivlar inte på att det kan vara en bra bok, men vet inte om jag kommer att ha varken förmågan eller orken att förstå vad hon ville uppnå. Det återstår väl att se. Annars läser jag gärna böcker om endast för att åtnjuta skrivspråket, och Boye kan vara romantisk med orden på ett sätt som jag uppskattar.
Citera
2015-11-30, 08:25
Medlem
Arlorks avatar
Läste precis klart Den ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid. Sammantaget tyckte jag om boken. Det är trevligt med mindre böcker som ändå väcker tankar hos en. Just att den fokuserar på hur ett lovande liv kan sluta på ett mycket annorlunda vis men likaväl givande tycker jag om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in