2014-09-25, 16:59
Medlem
Sedan flygbombningarna i Syrien har antalet pansar och män ökat under striderna, och inte en enda flyg har kommit för att hjälpa i Kobane.
Citera
2014-09-25, 17:04
Medlem
3 YPG soldater hindrar en massaker.

http://sofrep.com/37100/pkkypg-launch-suicide-attack-isis-tanks/

Har lite mer detaljerat information om historian, men detta får duga.

-------------------

Tusentals civila som försöker korsa gränsen för att hjälpa i Kobane, hindras fortfarande av polis och militär. Antalet ökade mycket igår natt och idag morgon.

Hittills har cirka 5 tusen lyckats passera gränsen.

---------------

Finns fortfarande hundratals civila från Kobane som har hindrats att passera gränsen in till Turkiet. Nästan bara kvinnor, och småbarn även äldre.

Många unga killar, har återvänt till Kobane.

-----------------

En turkisk soldat har stigit in i Afrin kantonen och öppnat eld mot civila.

Receb Xelîl Hemo
Şoreş Ehmed

har skadats allvarligt, och är inlagda på sjukhus.
Senast redigerad av Olle01 2014-09-25 kl. 17:20.
Citera
2014-09-25, 17:20
Medlem
Xeliouss avatar
Dagens leveranser till ISIS från USA:
http://www.cnn.com/2014/09/25/world/meast/us-airstrikes/index.html?hpt=hp_t2

Ledningen för halshuggarna gömmer sig bland civilbefolkningen som rädda råttor. Det går såklart inte speciellt länge, men förhoppningsvis kan USA och dess allierade koncentrera sig på de områden där ISIS strider som i norra Syrien.

Noterbart är att SOHR, som leds av en gammal pan-arabist stödjer daesh, och såklart har rubriker som "Coalition warplanes kill 5 civilians in air strikes on oil refineries" som första rubrik och för vidare information till vissa grupper som till exempel:

Citat:
The headquarter of the Islamic Movement of Ahraro al Sham has issued a statement calling for:
- Evacuating all posts, workshops and training camps that affiliate to the Movement and keeping on what is needed to guard them.
- Maintaining and staying in areas of Rebat (the front lines).
- To remove the satellite and wireless communication devices away from the posts and not using them unless strictly necessary situations.
- Informing the civilians who exist and inhabit near the posts to get away from them.
- Hiding and disguising the heavy weapons as well as changing their places.

On the other hand, Jabhet al Nusra has evacuated its posts that are near Muslims in the countryside of Idleb.

SOHR påstår på facebook att ISIS dragit sig tillbaka från Kobanae, stämmer det?

Citat:
ISIS pulled back fighters from Ein al-Arab"Kobane" into Mabroka area, between al-Hasakah and al-Raqqa.
Citera
2014-09-25, 17:24
Medlem
Leskys avatar
Har IS gett up Kobane alltså? Eller är det bara tramsrykten?
Citera
2014-09-25, 17:30
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Tydligen finns det kurder som ser IS som bröder därav de tusentals kurdiska jihadister i IS, det finns t.o.m kurder som åkt ner från Sverige för att ansluta sig till IS
http://www.dn.se/nyheter/varlden/det-jag-har-bevittnat-i-al-raqqa-kommer-alltid-forfolja-mig/
Det finns kurder i IS det har vi inte förnekat, hur många de är kan man endast spekulera. Anti-kurder kommer att höja siffran men kurder i FB är osäkra vad det gäller antalet kurder i IS. Din länk visar inte att kurder från Sverige går med i IS. Kurden som intervjuas i länken är från Halabja, den nyheten är några dagar gammal.

Citat:
Nopp det var mer terrorister i offensiven på Kasab än på Ayn al-Arab, och det äckliga är att huvud offensiven kom från turkiskmark och de fick understöd av turkisk artilleri.
Det var inte bara 2000 armenier som var målet för offensiven utan även SAA baser runt staden och SAA som vaktade gränsen.
Du får vissa källor på det. Men att största offensiven är mot Kobane är ett faktum. Kobane är strategisk viktig för IS,eftersom det ligger vid gränsen till Turkiet. Därifrån kommer IS att få sina förnödenheter och därifrån kommer utländska jihadister att ansluta sig till IS. Varför tror du att Assad bombade bron 40 km bort från Kobane i samband med attacken?

Citat:
Av de videon vi sett är det inte så stor som ni hävdar.
Som denna video, ser inte ut som ett hav av jihadister precis
https://www.youtube.com/watch?v=cSKhUt0JcyI&sns=fb
IS visar nästan alltid ett fåtal av sina jihadister i sina videon. Tror du att det var 5-10 jihadister som tog Tabqa flygbasen? De har stridsvagnar det vet vi, men i sina videon har de aldrig visat sina stridsvagnar i strid.
Citat:
Alla grupper i Dir Ezzor gick in i IS sen al-Bagdadi skapade Kalifat och visst är striderna i Dir Ezzor mycket mycket intensiva och har varit det länge, SAA kontrollerar halva staden.
I Dir Ezzor pågår de intensiva striderna mellan rebellerna och regimen. När IS gav sig in i striden blev de överkörda av regimen och är inte ett så stor hot mot staden.

Citat:
Hmmm en sunni ledare bombar andra sunni och gör de till islamister, var det en islamiserings gas? Funkar gasen på icke sunni?
Saddam var inte sunnit han var shia. Saddams regim är en stor anledning till sekterismen i Irak. Det är inte gasen men våldet som skapar fundamentalister. Folk förlorade sina barn och släktingar: under såna omständigheter så förändras man.

Citat:
Hehe nån kurd i kurdisk jihadistgrupp fick dåligt samvete och blev av sin egna kurdiska bröder, finns fortfarande tusentals i IS, sluta försvara dessa terrorister och sluta hitta på ursäkter.
Jag försvara de inte, vartenda en av de förtjänar en bomb på sin skalle. Men du måste också förstå att många som ansluter sig till IS vare sig det är kurder eller folk som tillhör andra etniciteter gör det av naivitet.

Assad är din hjälte. Allt du säger om han skulle vara positivt.
Citera
2014-09-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
Olle01
har du några uppgifter om hur många kurder som krigar i Kobane. Då menar jag inte pojkar som vill va med utan hur många som har vapen.

Jag har gjort mitt bästa för att ta reda på detta, Momento och även jag har blivit rättat för vissa saker.

Såhär ligger det till. De kurder från Turkiet som passerat gränsen för att hjälpa i Kobane, tillsammans med de civila i Kobane är INTE vid fronten. Och har inte deltagit i strid heller. Dessa är bara i staden, som en civil motstånd rörelse, en sista försvar. Jag trodde de stred.

Just nu, och under 10 dagar sen attacken mot kobane började. Har endast officiella YPG/YPJ stridit. Inga civila

De har öppnats en träningsläger för endast kurder från Turkiet, just nu tränas 3 tusen personer där. Dessa ska få Standard YPG träning vilket är flera månader långt. Samtidigt har det öppnats flera andra träningsläger för civila, dessa ska också få standard träning.

Alltså är antal stridande som vanligt, varken ökat eller sänkts sen kriget om kobane började. Men om YPG/YPJ försvar faller, blir alla de som håller på tränas, de som väntar på att bli tränande, ypg/ypj soldater, äldre. ALLA blir enbart motståndsrörelsen.

Antalet som håller på att tränas är 8 tusen.

Antalet YPG/YPJ soldater i kantonen är hemligt, jag vet inte.

-------------------------------

Antalet stridande har inte ändrats.

Antalet med vapen, YPG/YPJ inte inräknat är runt 20 tusen. Allt ifrån slungor.... till ak-47(Många äldre handpistoler och gevärer)
Citera
2014-09-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Har IS gett up Kobane alltså? Eller är det bara tramsrykten?

Stämmer inte, verkligen inte. Tvärtom har de ökat i män och fordon sedan bombningarna.

Kobane har inte fått hjälp av flyg än..
Citera
2014-09-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Stämmer inte, verkligen inte. Tvärtom har de ökat i män och fordon sedan bombningarna.

Kobane har inte fått hjälp av flyg än..
Tack för svaren .
Men 20 k stridande gäller hela kurdområden. I Kobane är YPG bara några tusen?

Hur nära är Daesh nu ?
Citera
2014-09-25, 17:56
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Saddam var inte sunnit han var shia. Saddams regim är en stor anledning till sekterismen i Irak. Det är inte gasen men våldet som skapar fundamentalister. Folk förlorade sina barn och släktingar: under såna omständigheter så förändras man.

Jag har hävdat hela tiden att du inte vet vad du pratar om och här fick jag det bekräftat. Du är så fruktansvärt okunnig, och jag rekommenderar dig starkt att hålla dig borta ifrån den här tråden.
Citera
2014-09-25, 17:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo

Saddam, shia?
Citera
2014-09-25, 17:59
Medlem
Haha Saddam shia säger du?? Du har verkligen noll koll...
Citera
2014-09-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
Tack för svaren .
Men 20 k stridande gäller hela kurdområden. I Kobane är YPG bara några tusen?

Hur nära är Daesh nu ?

Nej runt 20k är beväpnade personer i Kobane stad. Hela regionen har evakuerats, förutom väldigt mindre byar, du kan se exemplet jag skrev längre upp.

Antalet YPG/YPJ är hemligt, jag vet inte. Man kan dock gissa.

Det beror på vilken front du pratar om. Jag vet bara ungefärligt på alla 3 fronter, ska försöka ta reda på en mer specifik information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in