Citat:
Ursprungligen postat av
Momento
Olle01
har du några uppgifter om hur många kurder som krigar i Kobane. Då menar jag inte pojkar som vill va med utan hur många som har vapen.
Jag har gjort mitt bästa för att ta reda på detta, Momento och även jag har blivit rättat för vissa saker.
Såhär ligger det till. De kurder från Turkiet som passerat gränsen för att hjälpa i Kobane, tillsammans med de civila i Kobane är INTE vid fronten. Och har inte deltagit i strid heller. Dessa är bara i staden, som en civil motstånd rörelse, en sista försvar. Jag trodde de stred.
Just nu, och under 10 dagar sen attacken mot kobane började. Har endast officiella YPG/YPJ stridit. Inga civila
De har öppnats en träningsläger för endast kurder från Turkiet, just nu tränas 3 tusen personer där. Dessa ska få Standard YPG träning vilket är flera månader långt. Samtidigt har det öppnats flera andra träningsläger för civila, dessa ska också få standard träning.
Alltså är antal stridande som vanligt, varken ökat eller sänkts sen kriget om kobane började. Men om YPG/YPJ försvar faller, blir alla de som håller på tränas, de som väntar på att bli tränande, ypg/ypj soldater, äldre. ALLA blir enbart motståndsrörelsen.
Antalet som håller på att tränas är 8 tusen.
Antalet YPG/YPJ soldater i kantonen är hemligt, jag vet inte.
-------------------------------
Antalet stridande har inte ändrats.
Antalet med vapen, YPG/YPJ inte inräknat är runt 20 tusen. Allt ifrån slungor.... till ak-47(Många äldre handpistoler och gevärer)