2014-09-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Varför vill så många utbilda sig till lokförare? Vad är det i arbetet som lockar? Vad jag hört och läst så är det hårda krav på att bli anställd som lokförare

mvh

nyfiken

Väldigt, väldigt självständigt. Så länge man dyker upp, gör sitt jobb och allt går som det ska så är det ingen som "stör". Man ser direkt när man gör ett bra jobb t ex om man gör ett extra snyggt stopp någonstans eller kör in en försening. Väldigt mycket fin natur längs banan att glo på! Enkelt upplägg (en lista med saker som ska göras samt i vilken ordning, typ) men samtidigt kan vad som helst hända under dagen så det blir aldrig långtråkigt. Och även om det är en "tråkig" dag så är det ganska så trivsamt att sitta där för sig själv med en kopp kaffe och lyssna på radio.

Som så många andra valde jag utbildningen eftersom det är ett relativt välbetalt och tryggt jobb med tanke på utbildningens längd. Sen hade jag även förmånen att följa med på en tur innan jag bestämde mig och det verkade iaf bättre än det jag gjorde just då.

Finns ju sämre sidor med yrket helt klart. Arbetstiderna är det första man måste förlika sig med, kan ju styra dem till viss del men generellt så får man kallt räkna med att kliva upp kl 04 eller tidigare lite då och då. Vissa turer är så tråkiga att man bara vill spy. Man träffar sällan samma person två dagar i rad vilket är extra surt när man är ny och inte riktigt känner någon (märks extra väl på SJ, där jag jobbar, där man kan ha rast lite vart som helst i landet) och så har man alltid i bakhuvudet att just idag kan det vara min tur att omvandla någon till köttfärs...

Allt som allt är det dock ett toppenjobb.
Citera
2014-09-05, 16:52
Medlem
VikingPoliss avatar
Fick reda idag på att jag kom in på lokförarutbildningen och börjar den 29e september! Snabba ryck men skönt med ett positivt besked.
Citera
2014-09-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaka
Tycker du är onödigt negativ.
Förövrigt så i klassen som gick ut i våras i Mjölby hade 6-7st provanställning på heltid och har också för mig att ALLA hade någon form av vikariat eller timanställning.

Att utbildningen i Mjölby håller låg kvalitet håller jag inte heller med om, visst så håller utbildningen väldigt långsamt tempo och skulle lätt kunna avklaras på kortare tid ingen diskussion där, men vad i utbildningen är det som du anser är av dålig kvalité?

Jag anser att arbetsmarknaden för lokförare är god, visst att du kanske får ta ett sommarvikariat någonstans för att bli "färdig" förare men efter det så är det inga större konstigheter med jobb, väldigt många företag letar efter förare.

Vad gäller företagens internutbildningar så visar väll detta på att det finns ett behov? Om företagen väljer att själva utbilda färdiga förare så har de ju ett större behov än vad det finns färdiga förare som söker.
Vad gäller konstiga arbetstider och anställningar så är detta knappast något som är ensamt för just järnvägsbranschen utan finns i de flesta branscher.

Om någon vill bli lokförare så satsa på det, TCCs utbildningar är bra och de ger de kunskaper som krävs för att bli anställd.

Okej, jag var lite negativ och hade någon onödig versal. I övrigt så bekräftar du väl bara det jag skriver: Man kan inte räkna med ett stabilt, tryggt jobb med bra villkor, utan man får hoppa runt mellan "provanställningar", vikariat och timmar (om ens det). Och med största sannolikhet måste man ta jobb var som helst i Sverige. Och ja, många arbeten har "konstiga tider", men när bolag inte följer de lagar och regler som finns är det ändå värt att uppmärksamma.

Att det just nu bara är ett företag som har igång egen utbildning (vad jag vet) tyder ju på att behovet av lokförare fortsatt inte är särskilt stort. Kan du nämna något företag som letar efter lokförare? I skrivande stund ligger inte en enda annons ute, och ingen i min närhet har hört positiva signaler någonstans ifrån.

Pga intern turbulens så har ju några av de mer omtyckta lärarna hoppat av i Mjölby. Dessutom är lokalerna kassa, utbildningsmaterial och -utrustning av annat slag existerar knappt och, som du var inne på, så är utbildningen ungefär dubbelt så lång som den hade behövt vara. Men visst, stämningen är rätt god och man lär sig ju det viktigaste. Antar att detsamma gäller de flesta TCC-skolor, varför det helt klart verkar som att företagens egna utbildningar är bättre.
Citera
2014-09-05, 19:18
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegardx
Kan du nämna något företag som letar efter lokförare? I skrivande stund ligger inte en enda annons ute, och ingen i min närhet har hört positiva signaler någonstans ifrån.

Stockholmståg
https://system.webday.se/stockholmstag/rekrytera/cgi-shl/User_Applicants.exe

Tips: Flera företag (t.ex. SJ och Ståg) annonserar via sina hemsidor och inte på ams.se när man behöver rekrytera.
Citera
2014-09-06, 12:55
Medlem
Citat:
Kan du nämna något företag som letar efter lokförare? I skrivande stund ligger inte en enda annons ute, och ingen i min närhet har hört positiva signaler någonstans ifrån.

GreenCargo kommer behöva runt 30-tal förare till T15. De har inte fått några sökande till Ånge eller Sundsvall bland annat.
Citera
2014-09-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Stockholmståg
https://system.webday.se/stockholmstag/rekrytera/cgi-shl/User_Applicants.exe

Tips: Flera företag (t.ex. SJ och Ståg) annonserar via sina hemsidor och inte på ams.se när man behöver rekrytera.

Tack för tipset. Emellertid styrker detta bara vad jag menar: Ett (1) lokförarjobb ligger ute officiellt. Detta ska delas på ganska många nybakade studenter för att det ska gå jämt ut...
Citera
2014-09-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregggor
GreenCargo kommer behöva runt 30-tal förare till T15. De har inte fått några sökande till Ånge eller Sundsvall bland annat.

Hur skulle de kunna ha några sökande när de inte har sökt själva?
Eller är detta bara ett rykte utan grund, såsom det brukar vara..?

Kanske börjar bli OT, detta. Men kan ju vara lärorikt för lokförarintresserade att få se verkligheten, bortom skolornas propaganda...
Citera
2014-09-08, 22:34
Medlem
Citat:
Hur skulle de kunna ha några sökande när de inte har sökt själva?
Eller är detta bara ett rykte utan grund, såsom det brukar vara..?

Kanske börjar bli OT, detta. Men kan ju vara lärorikt för lokförarintresserade att få se verkligheten, bortom skolornas propaganda...

Har varit annonserat internt på företaget. Så att personer från orter där det varit överskott har kunnat söka sig till en annan där underskott uppstår. Dock så fick som sagt Sundsvall och Ånge inga sökande av vad jag hört. Så ville du ha jobb, försök få en LIA där och prata med någon arbetsledare. Går även att göra spontanansökan på GC:s hemsida.

Men visst det är trögt med jobb nu, speciellt om man vill bo på någon speciell ort. Men många går fortfarande i pension. Kan man bara få en timanställning till att börja med är det bättre än ingenting. Får man inget jobb nära efter avslutningen blir det bara svårare och svårare att få jobb senare.
Citera
2014-09-09, 15:51
Medlem
von_Ss avatar
Jag har tänkt söka in till utbildningen som börjar i vår. Känns som testerna och jobbet borde passa mig så får vi se hur det går

I ansökan ska jag bifoga ett CV. Nu är det såhär att jag har jobbat i 10 år och aldrig skrivit ett CV i mitt liv. Hur noga är det? Vill de bara veta vart jag har jobbat och när, eller är det ett proffs-CV som förväntas av mig med beskrivning av mig som person osv?
Citera
2014-09-09, 18:59
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag har tänkt söka in till utbildningen som börjar i vår. Känns som testerna och jobbet borde passa mig så får vi se hur det går

I ansökan ska jag bifoga ett CV. Nu är det såhär att jag har jobbat i 10 år och aldrig skrivit ett CV i mitt liv. Hur noga är det? Vill de bara veta vart jag har jobbat och när, eller är det ett proffs-CV som förväntas av mig med beskrivning av mig som person osv?

Ett enklare CV duger bra det. Det var vad jag använde mig av och är ju antagen nu så.
Citera
2014-09-19, 22:42
Medlem
Ska skicka in ansökan till lokförareutbildningen som börjar i vår och utbildningen finns i Mjölby, Huddinge och Hallsberg. Någon här som har erfarenhet av dessa tre ställen och tycker att något är bättre än det andra?
Citera
2014-09-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik17
Ska skicka in ansökan till lokförareutbildningen som börjar i vår och utbildningen finns i Mjölby, Huddinge och Hallsberg. Någon här som har erfarenhet av dessa tre ställen och tycker att något är bättre än det andra?

Är det själva utbildningen du tänker på, eller orterna i sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in