Citat:
Väldigt, väldigt självständigt. Så länge man dyker upp, gör sitt jobb och allt går som det ska så är det ingen som "stör". Man ser direkt när man gör ett bra jobb t ex om man gör ett extra snyggt stopp någonstans eller kör in en försening. Väldigt mycket fin natur längs banan att glo på! Enkelt upplägg (en lista med saker som ska göras samt i vilken ordning, typ) men samtidigt kan vad som helst hända under dagen så det blir aldrig långtråkigt. Och även om det är en "tråkig" dag så är det ganska så trivsamt att sitta där för sig själv med en kopp kaffe och lyssna på radio.

Som så många andra valde jag utbildningen eftersom det är ett relativt välbetalt och tryggt jobb med tanke på utbildningens längd. Sen hade jag även förmånen att följa med på en tur innan jag bestämde mig och det verkade iaf bättre än det jag gjorde just då.
Finns ju sämre sidor med yrket helt klart. Arbetstiderna är det första man måste förlika sig med, kan ju styra dem till viss del men generellt så får man kallt räkna med att kliva upp kl 04 eller tidigare lite då och då. Vissa turer är så tråkiga att man bara vill spy. Man träffar sällan samma person två dagar i rad vilket är extra surt när man är ny och inte riktigt känner någon (märks extra väl på SJ, där jag jobbar, där man kan ha rast lite vart som helst i landet) och så har man alltid i bakhuvudet att just idag kan det vara min tur att omvandla någon till köttfärs...
Allt som allt är det dock ett toppenjobb.