2013-05-29, 02:42
Medlem
Danolocos avatar
Jag anser att det är en sjukdom, då vissa har en dålig genetik som framkallar detta tillstånd. Tillståndet, dvs. alkoholismen, är förvisso självförvållat (somliga klarar och hålla alkoholen på rimliga nivåer, alltså ett "bruk", medans vissa faller in i "missbruk") men det är i regel även KOL, lungcancer, HIV etc.

Tyckte också att det lät underligt att kalla det för en sjukdom eftersom jag ansåg (anser) att det är som att skylla ifrån sig egenansvaret och istället hävda att det är sjukdomen som får dom att fortsätta missbruka. Det är dock ett kroniskt tillstånd som varar livet ut oavsett om personen i fråga är nykter eller konstant onykter. Så sjukdomen, som egentligen är en psykisk sjukdom imo, kan brytas med motivation, självdisciplin, vilja etc. Men även då man är ren så sitter sjukdomen latent kvar i kroppen/knoppen...

Detsamma tycker jag gäller de flesta typer av missbruk.
Citera
2013-06-08, 13:04
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Alkoholism är klassificerat som en sjukdom enligt WHO. Bullshit säger jag om det; att klassificera alkoholism som en sjukdom är precis lika löjligt som att hävda att nikotinberoende är det.

Alkoholism är till 100% självvalt; jag vet att ingen vill bli alkoholist men häller man i sig sprit får man räkna med att man blir beroende. Att rubricera alkoholism som en sjukdom får bara folk att fastna i offerollen, som om de inte kunnat göra någonting åt att hamna i den situation de befinner sig i.

Visst blir man sjuk av att dricka alkohol, men alkoholism är ingen sjukdom i sig. Precis samma sak gäller vid fetma.

Några andra tankar?

Om det bara handlar om att ge fan i att ta den där första drinken/ölen så skulle aldrig AA eller ett enda behandlingshem funnits. Ingen väljer att bli alkoholist. Det är ett idiotiskt påstående. Däremot så är det bara jag och ingen annan som väljer om jag vill sluta att dricka helt. Så är det.

Det slog mig i morse nu faktist. Har varit riktigt djävulskt nedstämd dom sista dagarna. Har inte orkat gjort någonting. Inte slagit på datorn. Inte spelat någon musik. Ingenting. Typ legat i sängen och läst en bok på min höjd.
Sen kom jag på i morse att jag hade ju ett gäng folköl hemma. En låg kall i kylen t.o.m.
Gick upp. Sög i mig två öl snabbt. Efter det mådde jag bra igen. Mixtrade lite med synthen. Läste mejl på datorn. Sen drog man ner på bolaget och köpte starkare grejor. Jag har t.o.m städat toaletten nu. Det har jag aldrig gjort i det tillstånd jag var innan jag började dricka.

Slutsats: Att vara alkoholist är ju fan inte ett friskt beteende i alla fall. Du jämför alkoholism med rökning/snusning och det kan jag hålla med om. Det är fan ingen skillnad. Det enda som är skillnaden är konsekvenserna av ens missbruk. För allting är ett missbruk. Det är det det handlar om...eller beroende som jag brukar vilja kalla det. Ingen kallar en rökare för en missbrukare men nikotinberoendet är djävulskt starkt. Jag vet om många alkisar som blivit nyktra men aldrig kunnat slutat röka. Det går liksom inte.

Jag vet inte riktigt om man kan klassa alkoholism som en sjukdom eller inte men ett abnormt beteende är det ju i alla fall. Jag brukar säga att jag är beroende. Det är skillnad på beroende och missbruk.
Missbruka är det många som gör i perioder. Dom kanske mår dåligt. Skilsmässa. Dödsfall. Arbetslöshet. Vad fan som helst. Men har du blivit beroende så söker du anledningar till att använda din drog. Det spelar ingen roll om du är lycklig eller ledsen. Du super i alla fall.
Citera
2013-12-06, 19:52
Medlem
Jag är alkoholist och det har kostat mig min familj
Citera
2013-12-07, 08:30
Medlem
Känns tråkigt att folk mest ventilerar sina åsikter.

Alkoholism är en sjukdom som man kan ha genetiska anlag för. Det finns två enzymer vars aktivitet och funktion påverkar hur etanol metaboliseras.

Vidare finns det olika effektiva varianter av dessa enzymer. I ostasien är det vanligt med en genuppsättning som leder till att man får mer negativa effekter på lägre doser och mindre "nöje".

Jag orkar inte förklara så grundläggande saker i detalj men vilka varianter av enzymen vi har, hur höga halter osv styrs av våra gener.

Att ha anlag för alkoholism innebär att man får mer positiva effekter av etanol och mindre/lindrigare baksmälla som exempel. Detta gör att personerna har en ökad benägenhet att dricka.

Det innebär inte att alla med anlag blir alkoholiserade, viljan och det sociala stigmat kan garanterat motverka.

Men nu valde jag en ovetenskaplig och förenklad förklaring då folk som skriver här inte verkar så insatta. Så för att fortsätta på det spåret:

Hur många som pga sina gener inte tål alkohol tror ni blir alkoholister?

Det är väl denna kunskap som antabus baseras på, man blockerar funktionen hos ett enzym för att personen ska bli sjuk av alkoholen och därför hålla sig nyktra...

Att viljan spelar in är givet men visst spelar generna in i hur stor risk man löper att bli alkis.
Citera
2014-07-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Det beror på hur man definierar saker och ting.

WHO definierar, enligt svenska wikipedia:
"WHO har definierat friskt som frånvaro av ohälsa och sjukt är närvaro av ohälsa."

Personligen anser jag att en sjukdom INTE kan vara självförvållad i den mån som alkoholism är. Det är knappast så att flaskan trycks ned i halsen av sig självt.

Självfallet är diabetes inte heller en sjukdom eller? Är det inte fettot eller vem det är som har ätit sig till det, eller druckit för mycket läst. Jag är väl införstådd med att det finns två typer av diabetes. En som man driver kroppen till och en som är kronisk.

Inte heller så bör personer som åker skidor och bryter benet bli sjukskrivna då det inte är någon som har tvingat personen att vara så dum att trilla i backen.

Ska tjockisar få förminskad magsäck för att de har ätit för mycket? Ska personer som får hjärt och kärlsjukdomar få någon vård över huvud taget? Många gånger är det direkt självförvållat.

Är det någon som går och trillar i snön eller halkar på vintern få någon vård. De borde ju stannat inomhus varför i helvete skall de köpa mat just den dagen? Kan de inte planera och se på nyheterna?

Ska någon verkligen få sjukskrivning för att de gjort ett könsbyte? (dessutom står samhället för kostnaden att byta kön!!!)

Är det en sjukdom att ha annerexia? Bullemi? Ytterst självförvållat!

Ni hör ju själva hur dumt det låter. TROR någon att DET verkligen är så att NÅGON verkligen VILL bli alkoholist???

När jag var liten ville jag bli polis, eller pilot INTE "dricka mig till" alkoholist, "äta mig"tjock, "" diabetes, "utveckla" annerexi etc.....

Men det är väl bara personer med dålig karaktär som "får" problem.... haha...

Sjukdom? Avgör själv!

PS! Röker du? Då ska du inte ha vård för att lungkancer, KOL etc INTE är någon sjukdom. Du som jobbar som byggnadsarbetare, lägg av..... Du är inte sjuk i framtiden om du sliter ut dig på jobbet, får dålig rygg eller vad de må vara.

Arbetsskada, absolut ingen sjukdom! Va fan gjorde du på jobbet? GÖR DU RÄTT får du inga arbetsskador... ELLER?

Naivt? JA Dumt? JA! VARFÖR ENS STÄLLA FRÅGAN OM ALKOHOLISM ÄR EN SJUKDOM? Det är dumt det ifrågasätter läkarvetenskapen. Men ni som gör det vet ju säkerligen bättre än forskare och läkare!!! GRATTIS!
Senast redigerad av freddeimalmo 2014-07-19 kl. 08:47.
Citera
2014-07-22, 20:38
Medlem
Alkoholism är en sjukdom på samma sätt som att depression är det.
Om man påstår att alkoholism handlar om "brist på karaktär" så kan man lika gärna säga att depression bara handlar om "brist på disciplin att förbättra sitt liv".
Citera
2014-07-22, 21:22
Medlem
HarryManbacks avatar
Skulle vilja kalla alkoholism för ett missbruk, inte en sjukdom. Är själv snusare, dvs missbrukare av nikotin. Det är valet av substans som skiljer sig.

Sen dom nyktra alkoholister jag talat med samt riskbrukare mm har gemensamt att dom har en ångestproblematik i grunden. Har det själv med men har medvetet valt ett måttligt bruk av alkohol och använder en mindre skadlig drog.

Jag har definitivt en missbrukarpersonlighet, skulle kunna åka dit på vad som. Har även missbrukat annat t.ex datorspel.
Citera
2014-07-22, 22:07
Medlem
JustZlatans avatar
Det är samhället som är sjukt som tillåter alkohol. Alkoholism drabbar även anhöriga och närstående. När det kommer ett läkemedel mot alkoholism, då kan det betraktas som en sjukdom.
Citera
2014-07-23, 04:48
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är samhället som är sjukt som tillåter alkohol. Alkoholism drabbar även anhöriga och närstående. När det kommer ett läkemedel mot alkoholism, då kan det betraktas som en sjukdom.

Sjukt också på det viset att helgfyllan tycks vara det enda som folk ser fram emot, dvs det enda nöje värt att eftersträva. Alkohol passiviserar folk på så sätt att de använder en massa onödig tid på att berusa sig och bli lulliga, som de skulle kunnat använda (tiden) på ett mycket bättre och mer konstruktivt sätt. Efteråt går det åt ytterligare tid att återhämta sig efter baksmällan. Även om alkoholism säkerligen är en sjukdom (det är ju tillochmed vetenskaplligt bevisat) så är det också en konsekvens av välfärdssamhällets mycket-vill-ha-mer-syndrom. Vi nöjer oss inte med att ha det bra i största allmänhet, utan vill toppa med att må ännu bättre genom att berusa oss. Ett I-landsproblem med andra ord.

Romarriket sägs ju ha gått under pga att folk blev för bekväma och njutningslystna, samma sak kommer tids nog att ske med västerlandet, ja det är ju på gång redan nu.
Citera
2014-08-17, 15:10
Medlem
JB79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeimalmo
Självfallet är diabetes inte heller en sjukdom eller? Är det inte fettot eller vem det är som har ätit sig till det, eller druckit för mycket läst. Jag är väl införstådd med att det finns två typer av diabetes. En som man driver kroppen till och en som är kronisk.

Inte heller så bör personer som åker skidor och bryter benet bli sjukskrivna då det inte är någon som har tvingat personen att vara så dum att trilla i backen.

Ska tjockisar få förminskad magsäck för att de har ätit för mycket? Ska personer som får hjärt och kärlsjukdomar få någon vård över huvud taget? Många gånger är det direkt självförvållat.

Är det någon som går och trillar i snön eller halkar på vintern få någon vård. De borde ju stannat inomhus varför i helvete skall de köpa mat just den dagen? Kan de inte planera och se på nyheterna?

Ska någon verkligen få sjukskrivning för att de gjort ett könsbyte? (dessutom står samhället för kostnaden att byta kön!!!)

Är det en sjukdom att ha annerexia? Bullemi? Ytterst självförvållat!

Ni hör ju själva hur dumt det låter. TROR någon att DET verkligen är så att NÅGON verkligen VILL bli alkoholist???

När jag var liten ville jag bli polis, eller pilot INTE "dricka mig till" alkoholist, "äta mig"tjock, "" diabetes, "utveckla" annerexi etc.....

Men det är väl bara personer med dålig karaktär som "får" problem.... haha...

Sjukdom? Avgör själv!

PS! Röker du? Då ska du inte ha vård för att lungkancer, KOL etc INTE är någon sjukdom. Du som jobbar som byggnadsarbetare, lägg av..... Du är inte sjuk i framtiden om du sliter ut dig på jobbet, får dålig rygg eller vad de må vara.

Arbetsskada, absolut ingen sjukdom! Va fan gjorde du på jobbet? GÖR DU RÄTT får du inga arbetsskador... ELLER?

Naivt? JA Dumt? JA! VARFÖR ENS STÄLLA FRÅGAN OM ALKOHOLISM ÄR EN SJUKDOM? Det är dumt det ifrågasätter läkarvetenskapen. Men ni som gör det vet ju säkerligen bättre än forskare och läkare!!! GRATTIS!
Bra skrivet FreddeiMalmö! Ta inte illa upp nu men det verkar nästan som att du blir upprörd av TS idiotiska fråga. Bor själv i Malmö och det suger ... ha det bra
Citera
2014-09-23, 23:01
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Alkoholism är ingen sjukdom!

Om exakt en vecka är jag Medicine kandidat och den sista månaden på läkarutbildningen fick vi lära oss om olika beroenden och hur dessa påverkar hjärnan och kroppen. Då jag ska läsa vidare inom Neurologi som det är tänkt så har jag fått plugga detta extra noga och kommit fram till att Alkoholism definitivt inte är en sjukdom utan ett beteende som kan orsaka ett beroende om du helt enkelt dricker för ofta och som ett slags "botemedel" för diverse problem du tycks ha i ditt liv. Nu ska vi läkare eller blivande läkare rättare sagt bli tvungna att säga att detta är en beroendesjukdom och som att vi ska behandla en alkoholist som om denne vore sjuk. Jag ska här rada upp kriterier för sjukdom:

1. Något du ej kan påverka med vilja, en sjukdom kan du inte bli av med viljekraft allena.
2. En sjukdom kan aldrig skyllas på ett beteende enbart, om du tex lever promiskuöst och får AIDS så är detta lite din egen förskyllan men ta detta, sexberoende är ingen sjukdom men AIDS är det.
3. Om vi de facto skulle börja kalla alkoholism och övriga beroenden för sjukdomar vad säger då att vi inte kan börja kalla dataspelsberoende eller sexberoende för en sjukdom? Vad säger då att vi måste ens tillföra kroppen substanser för att det ska bli en sjukdom?
4. Vad händer med det personliga ansvaret om alla påstår att deras beroenden, beteenden, bottnar i en sjukdom?
5. AA tex och andra inbillar medlemmarna om en "högre kraft" som ska få dessa att avstå ifrån drickandet. AA är inte religiösa officiellt men detta enligt mig tyder på sekterism och att man vill inbilla människor att beroendet har de ingen makt över. Därför kan dessa personer leva hela livet under vanföreställningen om att Alkoholism är en slags demon som de behöver "Gud, eller högre makt" för att kunna besegra.

Vad säger ni?
Citera
2014-09-23, 23:12
Medlem
alkoholism är verkligen ingen sjukdom, föds folk med en flaska morgan i handen? nope
att dricka alkohol är ett val som man gör själv och det är upp till var och en av oss att kontrollera hur mycket man dricker, har aldrig hört talas om att det är en sjukdom, det enda jag vet är att vissa har gener som gör att man lättare blir beroende än andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in