Citat:
Ursprungligen postat av
DXM-Redemption
Det beror på hur man definierar saker och ting.
WHO definierar, enligt svenska wikipedia:
"WHO har definierat friskt som frånvaro av ohälsa och sjukt är närvaro av ohälsa."
Personligen anser jag att en sjukdom INTE kan vara självförvållad i den mån som alkoholism är. Det är knappast så att flaskan trycks ned i halsen av sig självt.
Självfallet är diabetes inte heller en sjukdom eller? Är det inte fettot eller vem det är som har ätit sig till det, eller druckit för mycket läst. Jag är väl införstådd med att det finns två typer av diabetes. En som man driver kroppen till och en som är kronisk.
Inte heller så bör personer som åker skidor och bryter benet bli sjukskrivna då det inte är någon som har tvingat personen att vara så dum att trilla i backen.
Ska tjockisar få förminskad magsäck för att de har ätit för mycket? Ska personer som får hjärt och kärlsjukdomar få någon vård över huvud taget? Många gånger är det direkt självförvållat.
Är det någon som går och trillar i snön eller halkar på vintern få någon vård. De borde ju stannat inomhus varför i helvete skall de köpa mat just den dagen? Kan de inte planera och se på nyheterna?
Ska någon verkligen få sjukskrivning för att de gjort ett könsbyte? (dessutom står samhället för kostnaden att byta kön!!!)
Är det en sjukdom att ha annerexia? Bullemi? Ytterst självförvållat!
Ni hör ju själva hur dumt det låter. TROR någon att DET verkligen är så att NÅGON verkligen VILL bli alkoholist???
När jag var liten ville jag bli polis, eller pilot INTE "dricka mig till" alkoholist, "äta mig"tjock, "
få" diabetes, "utveckla" annerexi etc.....
Men det är väl bara personer med dålig karaktär som "får" problem.... haha...
Sjukdom? Avgör själv!
PS! Röker du? Då ska du inte ha vård för att lungkancer, KOL etc INTE är någon sjukdom. Du som jobbar som byggnadsarbetare, lägg av..... Du är inte sjuk i framtiden om du sliter ut dig på jobbet, får dålig rygg eller vad de må vara.
Arbetsskada, absolut ingen sjukdom! Va fan gjorde du på jobbet? GÖR DU RÄTT får du inga arbetsskador... ELLER?
Naivt? JA Dumt? JA! VARFÖR ENS STÄLLA FRÅGAN OM ALKOHOLISM ÄR EN SJUKDOM? Det är dumt det ifrågasätter läkarvetenskapen. Men ni som gör det vet ju säkerligen bättre än forskare och läkare!!! GRATTIS!