2014-09-23, 23:15
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reducto1
alkoholism är verkligen ingen sjukdom, föds folk med en flaska morgan i handen? nope
att dricka alkohol är ett val som man gör själv och det är upp till var och en av oss att kontrollera hur mycket man dricker, har aldrig hört talas om att det är en sjukdom, det enda jag vet är att vissa har gener som gör att man lättare blir beroende än andra

Exakt, jag håller med dig till 100,0%! Gener kan ge oss för och nackdelar javisst men knappast göra oss till alkoholister från vår barndom. Vissa människor har ju dock "beroendehjärna" men dessa tycks ha det för allt ifrån Cannabis till snus.
Citera
2014-09-23, 23:17
Medlem
ADHD är väl inte heller någon sjukdom då? Eller schizofreni? osv?
Citera
2014-09-23, 23:18
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
ADHD är väl inte heller någon sjukdom då? Eller schizofreni? osv?

ADHD och Schizofreni har du hela tiden även om det ej brutit ut. Du kan ej rehabilitera bort dessa. Det kan du med alkoholism och dylika beroenden.
Citera
2014-09-23, 23:21
Bannlyst
Jag har aldrig heller trott att alkoholism är en sjukdom. MEN jag tror att dom menar så här: att om du till exempel är psykisk sjuk (vilket är en sjukdom) så kan detta leda till alkoholism och därmed blir alkoholism en sjukdom.
Citera
2014-09-23, 23:22
Medlem
Silltunnas avatar
"Beroendesjukdomar" ser jag som en sorts psykiatrisk problematik som bör behandlas av psykiatriker, dvs läkare. Såväl medicinering som terapi kan vara aktuellt att ta till, varpå även psykoterapeut kan användas. Om exempelvis alkoholberoendet sedan leder till kroppsliga komplikationer behandlas dessa givetvis av den läkarkompetens som är relevant i ärendet.
Citera
2014-09-23, 23:25
Medlem
Det borde det väl vara eller? Jag tror att vissa som blivit beroende blir det nästan på en gång. Man har ju hört talas om folk som berättat om det första "mötet" med alkoholen då de känt en enorm tillfredsställelse och samhörighet med drycken. Vissa kan dricka hur mycket som helst utan att bli beroende. Jag drack under en period när jag säsongade i 6 månader nästan varje dag. Jag blev aldrig beroende, i slutet fick jag nästan bara ett förakt mot alkoholen och dess negativa effekter på mig. Sedan dess har jag nästan slutat helt. Jag kroknade helt enkelt. Men tror absolut folk som tycker det är extremt gott kan ha svårt att sluta, men det behöver dom mest bara vänja av sig vid.
Citera
2014-09-23, 23:25
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoWassberg
Jag har aldrig heller trott att alkoholism är en sjukdom. MEN jag tror att dom menar så här: att om du till exempel är psykisk sjuk (vilket är en sjukdom) så kan detta leda till alkoholism och därmed blir alkoholism en sjukdom.

Nej, de menar Alkoholism i sig själv som en sjukdom. Så har de sagt, frågat säkert 50 ggr men så lyder deras definition.
Citera
2014-09-23, 23:27
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantaugusti
Det borde det väl vara eller? Jag tror att vissa som blivit beroende blir det nästan på en gång. Man har ju hört talas om folk som berättat om det första "mötet" med alkoholen då de känt en enorm tillfredsställelse och samhörighet med drycken. Vissa kan dricka hur mycket som helst utan att bli beroende. Jag drack under en period när jag säsongade i 6 månader nästan varje dag. Jag blev aldrig beroende, i slutet fick jag nästan bara ett förakt mot alkoholen och dess negativa effekter på mig. Sedan dess har jag nästan slutat helt. Jag kroknade helt enkelt. Men tror absolut folk som tycker det är extremt gott kan ha svårt att sluta, men det behöver dom mest bara vänja av sig vid.

Jag undrar dock över det där med människor som blir så enormt förtjusta och måste ha mer och mer istället bara lider av en jävla brist på självbehärskning.
Citera
2014-09-23, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Nej, de menar Alkoholism i sig själv som en sjukdom. Så har de sagt, frågat säkert 50 ggr men så lyder deras definition.

Okej. Det var skönt att höra. Då är alkoholism ingen sjukdom
Citera
2014-09-23, 23:31
Medlem
growlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Om exakt en vecka är jag Medicine kandidat och den sista månaden på läkarutbildningen fick vi lära oss om olika beroenden och hur dessa påverkar hjärnan och kroppen. Då jag ska läsa vidare inom Neurologi som det är tänkt så har jag fått plugga detta extra noga och kommit fram till att Alkoholism definitivt inte är en sjukdom utan ett beteende som kan orsaka ett beroende om du helt enkelt dricker för ofta och som ett slags "botemedel" för diverse problem du tycks ha i ditt liv. Nu ska vi läkare eller blivande läkare rättare sagt bli tvungna att säga att detta är en beroendesjukdom och som att vi ska behandla en alkoholist som om denne vore sjuk. Jag ska här rada upp kriterier för sjukdom:

1. Något du ej kan påverka med vilja, en sjukdom kan du inte bli av med viljekraft allena.
2. En sjukdom kan aldrig skyllas på ett beteende enbart, om du tex lever promiskuöst och får AIDS så är detta lite din egen förskyllan men ta detta, sexberoende är ingen sjukdom men AIDS är det.
3. Om vi de facto skulle börja kalla alkoholism och övriga beroenden för sjukdomar vad säger då att vi inte kan börja kalla dataspelsberoende eller sexberoende för en sjukdom? Vad säger då att vi måste ens tillföra kroppen substanser för att det ska bli en sjukdom?
4. Vad händer med det personliga ansvaret om alla påstår att deras beroenden, beteenden, bottnar i en sjukdom?
5. AA tex och andra inbillar medlemmarna om en "högre kraft" som ska få dessa att avstå ifrån drickandet. AA är inte religiösa officiellt men detta enligt mig tyder på sekterism och att man vill inbilla människor att beroendet har de ingen makt över. Därför kan dessa personer leva hela livet under vanföreställningen om att Alkoholism är en slags demon som de behöver "Gud, eller högre makt" för att kunna besegra.

Vad säger ni?

Absolut ingen sjukdom,men ett missbruk som är beroendeframkallande,men sjukdom NEJ.
Citera
2014-09-23, 23:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Är detta sjukdomar?
Social fobi? Den kan ju botas genom att man beter sig annorlunda!
Agorafobi? Den botas också bäst genom att man tänker annorlunda och beter sig annorlunda!
Panikångest?
Depression osv osv.
Beroende är en sjukdom anser jag. Anser alltså, för det är väl en kulturell fråga.

Din beskrivning av AA är inte korrekt. Du har nog inte varit på så många möten. 1% är religion medan allt annat handlar om vad man kan göra SJÄLV för att bota sjukdomen.

Ordet sjukdom kan vara ett bra uttryck (din definition? var har du fått den ifrån) då man inte blir så skuldbelagd. "Du har druckit så mycket av olika orsaker en lång tid nu så att du blivit sjuk, totalt beroende. Medicinen i ditt fall kan vara egen behandling och att lita på din egen förmåga. Att identifiera det som gör att du super och finna stöd".

Så med denna definition lyckas man att inte skuldbelägga alkoholisten även om man ger insikten i att han skapat sjukdomen själv.

Inget för dig som somatisk läkare att oroa dig för
Citera
2014-09-23, 23:34
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Tråd finns redan:
(FB) Är alkoholism en sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto