Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Alkoholism är klassificerat som en sjukdom enligt WHO. Bullshit säger jag om det; att klassificera alkoholism som en sjukdom är precis lika löjligt som att hävda att nikotinberoende är det.
Alkoholism är till 100% självvalt; jag vet att ingen vill bli alkoholist men häller man i sig sprit får man räkna med att man blir beroende. Att rubricera alkoholism som en sjukdom får bara folk att fastna i offerollen, som om de inte kunnat göra någonting åt att hamna i den situation de befinner sig i.
Visst blir man sjuk av att dricka alkohol, men alkoholism är ingen sjukdom i sig. Precis samma sak gäller vid fetma.
Några andra tankar?
Först undrar jag vad som gör dig bättre skickad att avgöra om det är sjukdom eller ej bättre än WHO.
Det andra är att alkoholism enligt ditt resonemang skulle upphöra i den stund man upphör att dricka. Om du då tänker dig att alkoholismen finns där innan man börjar dricka och symptomen utvecklas enbart när man dricker. Dvs man har någon slags medfödd intolerans.
Det finns vedertagna punkter som en sjukdom skall uppfylla för att klassificeras som en sjukdom.
· det ska finnas tydliga symptom som går att återfinna hos alla med sjukdomen
· det bör finnas fysiska markörer som kan spåras med laboratorieprover
· det ska finnas ett klart sjukdomsförlopp - vilka olika stadier finns, hur utvecklas sjukdomen, vilken är prognosen, man bör kunna ange den direkta fysiska orsaken till sjukdomen
Sedan har du en annan aspekt också. Som alkoholist sänker man sin självkänsla enormt. Man tycker själv att man är en miserabel krake som inte kan hantera spriten. När då möjligheten finns att det är en sjukdom och man kan kapitulera inför den så blir det lättare att sluta. Jag har en sjukdom som gör att jag inte kan dricka sprit. Det är lättare att acceptera att man inte kan dricka längre under en sådan förutsättning. Alltså tvärtom mot ditt resonemang. Jag ser mig inte som något offer för att jag har en sjukdom, jag såg mig som ett riktigt jävla offer när jag drack däremot. Om jag vore jordnötsallergiker så inte såg jag mig som ett offer, jag ser väl bara till att inte äta jordnötter så överlever jag.
En annan fundering som kommer upp hos mig är typ II diabetes. Den äter man sig väl till själv, är det heller ingen sjukdom?
Vad är ditt syfte med tråden? Stör du dig på att alkoholister blir hjälpta av att det ses som en sjukdom? Eller har du själv alkoholproblem och en skev inställning till sjukdomar? Men ryck gärna undan halmstråna för den som försöker hitta en väg ut ur eländet, sjukdomsbegreppet hjälpte mig att bli nykter i alla fall.