2014-09-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Kul att du också tycker det.
Inte dumt tänkt alls tycker jag. Jag fick aldrig in den gamla tanten på grund av att jag inte fått fram att något vittne sett en beige rock efter Tränggatan. Men jag var inne på samma sak som du och att han vände ut och in på rocken, den hade mönster på sig som tanten sa.

Jag tycker som du att två GM är troligare än en.

Själva essensen i min teori är att signalementet på den svartklädde plötsligt ändras före övergångsstället mot Lasarettsgatan. Resten är krusiduller kan man säga.
I den vevan dyker också en annan man upp, helt lik den fd svartklädde fast nu utan jacka. Och denne man får polisen aldrig kontakt med.

Massepojken:
Vet precis vad du menar, man blir helt snurrig av det här. Jag gissar då att det kan bero på att man så att säga har smält samman två olika identiteter i en. Det är runda kinder, fyrkantigt ansikte, cendréfärgat kort och lite krulligt hår, ljust hår i moderiktig frisyr, datanörd och sportig, bredaxlad och kutryggig, svällande lår.

Fast på en punkt har du faktiskt fel. Har kört hårt på den här teorin i snart en månad och den känns starkare än någonsin

Jag antar att du även har vidarebefordrat din teori till polisen?
Citera
2014-09-21, 01:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag antar att du även har vidarebefordrat din teori till polisen?

Ja, det gjorde jag för ett par veckor sedan. Hoppas dom i alla fall jämför mannen på Karl Dahlgrensgatan med han på Lasarettsgatan, kom ihåg att dom fortfarande håller på den där detaljen kring den senare iakttagelsen. Kan vara en detalj som kopplar ihop dom på något sätt.

Jag gav dom också ett möjligt namn på mannen på bänken, stämmer det så är det kanske bara att hala in mördaren ur hans bekantskapskrets.

Skulle vara skönt att en dag slå på text-tvn och se att en misstänkt har häktats i det här fallet.
Citera
2014-09-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ja, det gjorde jag för ett par veckor sedan. Hoppas dom i alla fall jämför mannen på Karl Dahlgrensgatan med han på Lasarettsgatan, kom ihåg att dom fortfarande håller på den där detaljen kring den senare iakttagelsen. Kan vara en detalj som kopplar ihop dom på något sätt.

Jag gav dom också ett möjligt namn på mannen på bänken, stämmer det så är det kanske bara att hala in mördaren ur hans bekantskapskrets.

Skulle vara skönt att en dag slå på text-tvn och se att en misstänkt har häktats i det här fallet.

Precis, det här specifika ouppklarade fallet har engagerat & nött på en länge.

Intressant & i vilken ålder skulle denne tänkta GM ha varit vid tiden för mordet?
Citera
2014-09-21, 01:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Precis, det här specifika ouppklarade fallet har engagerat & nött på en länge.

Intressant & i vilken ålder skulle denne tänkta GM ha varit vid tiden för mordet?

Vi får se till att det inte blir ett tioårsjubileum som ett olöst brott.

Han var då 21 år gammal, ansikte, hår, kroppstyp, längd och trolig personlighet stämmer helt och han hade klar koppling till Linköping. Eftersom han liknar fantombilden är han nog topsad och avförd.
Citera
2014-09-21, 01:51
Medlem
Citat:
Vi får se till att det inte blir ett tioårsjubileum som ett olöst brott.

Han var då 21 år gammal, ansikte, hår, kroppstyp, längd och trolig personlighet stämmer helt och han hade klar koppling till Linköping. Eftersom han liknar fantombilden är han nog topsad och avförd.

Ja okej. Förutsätter att Brottscentralen, Veckans brott, Efterlyst eller liknande program tar upp detta fall inom snar framtid. Är ju trots allt nästan 10 år sedan som sagt.

Hur är det när det kommer till topsning, är det något som kostar mycket pengar? Eller har människor i samhället möjlighet att "frivilliganmäla sig" för att bli avförda från utredningen/hjälpa utredningen framåt, genom att minska urvalet på tänkta GM? Svårt för någon utomstående att veta kanske.
Citera
2014-09-21, 02:13
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ja okej. Förutsätter att Brottscentralen, Veckans brott, Efterlyst eller liknande program tar upp detta fall inom snar framtid. Är ju trots allt nästan 10 år sedan som sagt.

Hur är det när det kommer till topsning, är det något som kostar mycket pengar? Eller har människor i samhället möjlighet att "frivilliganmäla sig" för att bli avförda från utredningen/hjälpa utredningen framåt, genom att minska urvalet på tänkta GM? Svårt för någon utomstående att veta kanske.

Det kommer alldeles säkert bli specialprogram och tidningsreportage inför 10-årsdagen.
Det är nog flera som velat topsa sig för att dom känt sig utpekade så det går nog bra, om man är möjlig GM.
Nu snurrar alla beige och svarta jackor för mig. Dags att sova.
Citera
2014-09-21, 12:21
Medlem
Min teori:

Lilla mohammed är en kaxig och svår unge. Han bråkar och hamnar i konflikter i skolan. Han ger sig på en kamrat på skolan. Denna kamrat får utstå flera kränkingar och bråk med Mohammed.

Kamraten berättar för sin äldre bror. Han tar detta allvarligt och blir ledsen för att hans lillebror får utstå stryk och kränkingar. Han bestämmer sig för att skrämma mohammed.

Han står på morgonen och väntar på mohammed. Han konfronterar honom och säger att han ska sluta vara kaxig mot lillebrorsan. Mohammed är kaxig och fortsätter med sin attityd mot storebrorsan.

Storebror blir mer och mer irriterad och håller fast mohammed.

MOHAMMED tar då fram sin butterfly-kniv.

Storebror får lite panik, försöker ta den från honom men råkar hugga honom i studens hetta.

Han får panik igen och vet att han nu måste döda mohammed annars kommer han avslöjas. Så han hugger flera gånger. Han ser AL. Han hugger henne med.

Han får en chock av vad som precis har hänt och blir alldeles kall. Han sätter sig ner på en bänk och funderar på om han ska lämna in sig själv eller gömma sig.
Citera
2014-09-21, 14:01
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amesti89
Min teori:

Lilla mohammed är en kaxig och svår unge. Han bråkar och hamnar i konflikter i skolan. Han ger sig på en kamrat på skolan. Denna kamrat får utstå flera kränkingar och bråk med Mohammed.

Kamraten berättar för sin äldre bror. Han tar detta allvarligt och blir ledsen för att hans lillebror får utstå stryk och kränkingar. Han bestämmer sig för att skrämma mohammed.

Han står på morgonen och väntar på mohammed. Han konfronterar honom och säger att han ska sluta vara kaxig mot lillebrorsan. Mohammed är kaxig och fortsätter med sin attityd mot storebrorsan.

Storebror får lite panik, försöker ta den från honom men råkar hugga honom i studens hetta.

Han får panik igen och vet att han nu måste döda mohammed annars kommer han avslöjas. Så han hugger flera gånger. Han ser AL. Han hugger henne med.

Han får en chock av vad som precis har hänt och blir alldeles kall. Han sätter sig ner på en bänk och funderar på om han ska lämna in sig själv eller gömma sig.

Din teori är intressant och förklarar en del, t.ex. motivet till våldet mot M och det här med den odugliga kniven som bättre passar in på en pojke som M.

Teorin kan vidgas i frågan om det verkligen var en broder till den av M kränkte klasskamraten som är gm. Det borde i sådant fall ha klarats upp av Polisen, kan jag tycka. Helt dumma är de inte...

En förbättring av din teori utifrån antagandet att polisen idag hade klarat upp det motivet om det varit en broder till en av M:s klasskamrater som är gm, är att det är en kusin som hört berättelsen om den kaxiga M och gått till väga som du säger.

Fördelen med den förbättringen är att en kusin inte behöver ha varit folkbokförd i Linköping och därför undgått att upptäckas via topsning av unga män i Linköping, samtidigt kan han känt sig hemma i Linköping och bott här korta perioder via släkten bl.a. då dubbelmordet utfördes och sedan snabbt lämnat staden.
Senast redigerad av MossTrums 2014-09-21 kl. 14:07.
Citera
2014-09-21, 14:54
Medlem
Readyfreddies avatar
Amesti89: Ingen dum teori alls!

För att ta upp lite om min teori från igår så är alltså själva knäckfrågan den här:

Är, eller kan man misstänka, att den beigeklädde på Karl Dahlgrensgatan är identisk med den svartklädde på övergångsstället?

Allt polisen behöver rikta in sig på är den raka frågan. Blir svaret ja så ställs automatiskt hela fallet på ända. Resten av min utläggning utgick bara från vad ett positivt svar på den frågan kunde innebära för hela scenariot.

Men nu ska jag inte kapa den här tråden, alla som vill fortsätta med min teori är hjärtligt välkomna att skicka pm. Bortsett från mördaren själv då, om han också hänger här.
Citera
2014-09-21, 15:05
Bannlyst
Är väldigt tveksam till ifall en klasskamrat till M skulle ha ett syskon som gett sig på honom. Förhörde man inte de flesta på M:s skola och alla sa att han inte hade några ovänner och var en trevlig kille och populär i sin klass/skola? Jag tror snarare det är en ovän till familjen Ammouri där GM ger sig på farsan Ammouris son, för att ge igen på något sätt. Men skulle nog aldrig sluta i ett barnamord. Inte så grovt som det gjorde iaf.

Ang kniven så kan jag inte på något logiskt sätt förstå att man skulle ta en sådan ifall man ville utföra ett mord. Således är teorin om att det var M:s egna kniv eller en kniv han bar på mycket intressant. Kan det helt enkelt vara så att GM ger sig på M, som drar upp kniven och försöker försvara sig. Han hugger GM i handen och GM får spel, tar kniven och hugger tillbaka i ren affekt och ilska.

Däremot kan jag inte förstå övervåldet mot M, det rör sig alltså om trettiotals hugg? Att han sedan ger sig på AL så grovt som han gör. Det låter lite för pundaraktigt/psykfall om en hel del grejer här...
Citera
2014-09-21, 15:06
Bannlyst
Just butterflyknivar är vanligt bland unga. Kommer ihåg själv att jag och några kompisar använde oss av butterflyknivar när vi skar träd och buskar för att "bygga" eller liknande. Barn och tonåringar är kreativa, vissa använder knivar på ett sådant sätt.

EDIT: Jag kan fortfarande inte släppa att man inte fått en enda match på DNA:t. Vi snackar alltså om blod och hår. Det är ett mycket utvidgat bevis. Helt otroligt att ingen åkt fast ännu.

Därför tror jag att det inte är GM:s blod och hår på den där mössan. Det rör sig om en medhjälpare. Fantombilden är medhjälparen. Å andra sidan är det svårt att avlägsna hår från en mössa, så möjligtvis kommer håret från GM men inte blodet. Den andra GM skar sig på något sätt, medvetet eller omedvetet.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-09-21 kl. 15:11.
Citera
2014-09-21, 15:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amesti89
Min teori:

Varför har denne person sedan undkommit polisen i tio år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in